Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik ben nu een tijd aan het inlezen op het honen,bevel zetten polijsten van open scheermessen. ik heb nog helemaal niks gekocht omdat ik toch eerst wil weten wat ik nou echt moet kopen voor een spullen. Ik heb volgens mij wel een redelijk idee wat ik nodig heb om "scheerklare" messen te onderhouden. Maar ik ik raak de weg een beetje kwijt als ik kijk wat je verder nodig zou hebben mocht een mes niet om wat voor een reden dan ook niet scheer klaar zijn.

Mijn eerste vraag is dan ook eigenlijk kan ik zomaar met elke 10k, 12k wetsteen/oliesteen mijn scheermes beginnen te slijpen.

jHIOX2Z.png

http://www.tmart.com/search.html?typeid=&q=razor

Deze bijvoorbeeld (Naast het feit dat deze een onbekend merk zijn).

Of moet ik echt naniwa stenen of norton stenen kopen, of zelfs een SOORT steen (ik zie dat deze gemaakt zijn van aluminium oxide).

Tweede vraag is dan ook (mij realiserend dat kwaliteit vaak met een prijs komt.) zijn er ook goedkopere stenen/slijpsets te koop waarmee ik kan oefenen.

Ik wil namelijk eerst het gevoel onder de kniën krijgen voordat ik investeer in iets goed wat ik vervolgens door verkeerd gebruik afbreek.

PS. mocht deze vraag al bestaan dan heb ik hem niet gevonden bij het zoeken.

Posted

Zoeken werkt prima, het vinden, dat is het probleem :-)

Ten eerste: je breekt een steen niet snel af door te oefenen. Dat doe je door m te laten vallen.

Heb je een mes wat scherp is en wil je het alleen onderhouden, koop dan een finisher. Een steen met een grit van 12k of hoger en haal je mes daar af en toe overheen zonder het zetten van enige druk.

Blijft het aantal messen wat je hebt/verwacht beperkt zou ik niet zelf gaan kutten met stenen. Dan doe je er vermoedelijk te weinig mee om het onder de knie te krijgen en te houden en ben je beter af met je mes laten slijpen.

Wil je zelf aan het werk dan wordt het allemaal ingewikkeld en persoonlijk en is een antwoord ondoenlijk.

Ik ben zelf begonnen met de aanschaf van een coticule met het idee dan heb ik maar een steen nodig. Deze kreeg ik niet (of beter: niet snel genoeg) onder de knie dus stapte ik alsnog over op de syntheten. Ik wil de coticule nog steeds weer erbij pakken, dat moet me toch ook lukken.

Syntheten zijn eenvoudiger te leren, waren dat althans voor mij, dus dat kan schelen. Heb je echter een reeks nodig.

Je moet hebben een bevel-zetter (geen idee of het zo heet) en een reeks steeds fijner wordende stenen tot 10k of 12k of hoger. Hoe kleiner de opeenvolgende stappen hoe minder tijd je op de stenen doorbrengt.

Bevel zetten doe je met iets tussen de 800 grit tot 2000 grit. Ikzelf gebruik een 2k steen maar heb net een 1k/3k combi steen besteld om te kijken hoe dat gaat. Van de 2k ga ik naar 5k, 8k en 12k. Met een 1k als beginsteen wil ik een stap tussen de 1k en de 5k, vandaar de combi met 3k: ligt er mooi tussen.

Ik vraag me nu af of dit een beter, en meer naar verwachting, antwoord is dan de vorige keer dat deze vraag langs kwam, en of ik dit toen ook niet beter had kunnen schrijven.

Posted (edited)

Ik denk dat dit soort vragen een beetje in de categorie vallen van welk geloof is juist.... Er zijn hier op het forum genoeg mensen die weten hoe je een scheermes puntgaaf moet slijpen. Er zijn er ook genoeg die hun eigen technieken hebben en hun eigen voorkeur voor stenen. Composiet / kunstmatig / natuurstenen etc. Uiteindelijk is het doel natuurlijk om een vlijmscherp nette snede te krijgen die optimaal scheert.

Als dat het doel is heb je denk ik veel keuzes. Er zijn mensen die zweren bij coticules en mensen die zweren bij kunstmatig gefabriceerde stenen. Ik kan mijzelf onder die laatste categorie scharen.

Dit omdat die stenen over het algemeen een "betrouwbaardere" samenstelling hebben qua "korrelgrootte". Natuurstenen kunnen variëren. Ik houd van logica en zekerheden.

Ikzelf slijp met enkel naniwa stenen (1000 - 3000 - 5000 - 8000 - 12.000). Dit bevalt me goed. Voordelen zijn, goede gelijkmatige stenen. Geven een mooie gelijkmatige snede. een 8000 is een 8000 en 12K is 12K. Nadelen: ze zijn ietwat prijzig, en ze zijn relatief zacht. Als je aparte messen wilt slijpen (aparte staalsoorten zoals 440c, HSS, roestvast staal/alloys) is een wat hardere (meer abrassief) fijner. (de nortons bijvoorbeeld).

Moet je alles hetzelfde hebben? Je moet niets, maar het ene merk is het andere niet. Een steen 1000 grit van merk X komt waarschijnlijk niet redelijk precies overeen met 1000 grit van merk Y. Mijn redenering is dan, koop je setjes van hetzelfde merk zodat er consistentie zit in de stappen.

Is het van kritiek belang? Nee, maar wel logisch....

Wil je nog niet heftig investeren kun je gewoon beginnen op goedkopere stenen. Kijk eens bij hbm: https://www.hbm-machines.com/producten/gereedschap-en-toebehoren/overige/hbm-zeer-fijne-wetstenen Schrap!!! de stenen die ze nu hebben liggen zijn brak. (Update 14-4-2015)

Niet het summum, maar voor die prijs prima. Prima om op te leren slijpen.

Overigens ben ik sterk van mening dat je na de stenen nog genoeg werk hebt op de paddle strops en hangriem om iets echt FIJN te maken.

Edited by Guest
Posted

@Efsk

ja ik had verschillende zoek termen gebruikt, ik ben bang dat ik er (zoals wel vaker) overheen kijk. ook heb ik al op andere site's gekeken en ik kan niet echt antwoord krijgen

Ik wil inderdaad eerst beginnen met het finishen en onderhouden van mijn messen om de leercurve te verzachten denk ik, op dit moment mijn enigste 2. Ik ben bang dat ik op den duur toch wel meerdere messen ga kopen dus is het misschien voor mij wel wat om stenen te gaan kopen. I

k weet niet of het ook zo is met scheermessen maar ik slijp ook mijn eigen keukenmessen, en ik kan me herinneren dat ik er op een of andere manier halen in de steen trok (waarschijnlijk met het niet recht houden van het mes ofzo) zodoende dat ik eerst wil oefenen met goedkopere messen en stenen.

verder heb ik zeer zeker wat aan jou informatie. ik probeer ook namelijk een beeld te krijgen wat voor grit stenen ik moet hebben

@NepZeb

Als ik het dus goed begrijp kun je dus met eigenlijk alle stenen wel scheermessen slijpen?? of begrijp ik dit verkeerd

Weet ik mischien wat het verschil zou kunnen zijn tussen de stenen van de link en jou naniwa stenen buiten de hardheid om?

Posted
Als ik het dus goed begrijp kun je dus met eigenlijk alle stenen wel scheermessen slijpen?? of begrijp ik dit verkeerd

Er zijn zat slijpstenen die niet geschikt zijn voor scheermessen.

Posted
k weet niet of het ook zo is met scheermessen maar ik slijp ook mijn eigen keukenmessen, en ik kan me herinneren dat ik er op een of andere manier halen in de steen trok (waarschijnlijk met het niet recht houden van het mes ofzo) zodoende dat ik eerst wil oefenen met goedkopere messen en stenen.

Daar zul je waarschijnlijk minder last van hebben met scheermessen. Je moet rekening houden met niet zo heel erg veel (relatief begrip ;) )

- je steen moet goed vlak zijn. Kan met een lappingsteen, of met een spiegel en schuurpapier

- je mes moet je op de steen leggen

- goeie kant op draaien

- niet duwen

Het grote voordeel van een scheermes ten opzichte van een keukenmes is de rug. Scheermessen zijn zo geslepen dat de verhouding rugbreedte:bladbreedte zorgt voor precies de goede slijphoek. Dus als je je mes vlak op de stenen legt dan heb je automatisch de goeie hoek te pakken. Kwestie van vlak houden dus :-) Doe wel tape over de rug, anders slijp je die ook mee.

Bij het slijpen duw je je mes vooruit over de stenen, precies tegengesteld als bij stroppen met de snede eerst. Precies net als bij stroppen keer je je mes over de rug.

Posted

Goedkoop is vaak duurkoop..... En dat is echt zo, koop gelijk iets dergelijks. Daar heb je veel meer plezier van.

Goedkope stenen zullen wel werken, maar het verschil is wel degelijk aanwezig.

Een scheermesje van de action haal ook haar weg...... Maar is het ook fijn?

Posted
@Efsk

@NepZeb

Weet ik mischien wat het verschil zou kunnen zijn tussen de stenen van de link en jou naniwa stenen buiten de hardheid om?

Zeker niet alle stenen kunnen gebruikt worden. De stenen bij HBM zijn wel bruikbaar. Ik heb zelf een paar setjes voor als er mensen langskomen voor het leren slijpen. Werken prima (consistentie in de grits). Ze hadden eerst ook nog wat meer verschillende grit's, maar die zijn uitverkocht.

Verschil in stenen zit ook in de verlijming van de steen. Hoeveelheid "lijm" ten opzichte van de "steen". Wat je ook niet wilt is dat een steen compleet erodeert terwijl je slijpt. Dan blijf je slush houden. Prima voor het zetten van je snede, maar afwerken doe ik uiteindelijk op een schone steen.

Naniwa's en Norton's zijn altijd een goede koop. Goed product waar je geen buil aan valt. Maar wel een investering.

Stenen egaliseren doe ik trouwens altijd met een egaliseer steen (ook van naniwa. snel goed resultaat) http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-naniwa-egaliseerblok-korrel-220-a120.htm

Posted

Zelfde advies hier, koop meteen kwaliteitsstenen zoals de Naniwa's of de Norton's. Het slijpen is een kunst waar een aardige learning curve aan vooraf gaat alvorens je dat goed kan. Matig materiaal kan je dan aardig belemmeren in die learning curve. En laten we eerlijk zijn, als je er eenmaal aan begint wil je vroeg of laat het echte werk (een hele rits stenen van goede kwaliteit).

Even op een zijspoor.. Ik overweeg mijn naniwa stenen set (super stones) in te ruilen voor een set nieuwe professional stones. Dus wie weet is dat in de toekomst nog wat voor jou.

Posted

Even op een zijspoor.. Ik overweeg mijn naniwa stenen set (super stones) in te ruilen voor een set nieuwe professional stones. Dus wie weet is dat in de toekomst nog wat voor jou.

Je gaat de goede kant op, nog even sparen....... Maar pas op voordat je weet wil je ook die SG20k erbij hebben.

Posted

Je gaat de goede kant op, nog even sparen....... Maar pas op voordat je weet wil je ook die SG20k erbij hebben.

Ja of nog een JNAT ;).

Posted
Goedkoop is vaak duurkoop..... En dat is echt zo, koop gelijk iets dergelijks. Daar heb je veel meer plezier van.

Matig materiaal kan je dan aardig belemmeren in die learning curve. En laten we eerlijk zijn, als je er eenmaal aan begint wil je vroeg of laat het echte werk (een hele rits stenen van goede kwaliteit).

Ik had inderdaad wel een beetje verwacht. maar dit is dus alleen maar een bevestiging van wat ik zelf al een beetje dacht. Ik had gewoon de hoop dat er een andere weg was als alleen de duurdere weg, met als gedachte dat ik eerst rustig moet beginnen en daarna inderdaad het duurdere spul kopen. Mocht er dan wat mis gaan dan valt het nog te overzien.

Zo hetzelfde met de scheermessen zelf. ik had me bedacht dat ik zou gaan oefenen met de gold dollar messen, mocht er dan iets mis gaan geen man overboord want die messen kosten je de kop niet + als extraatje dat mocht het allemaal goed gaan kun je je er ook nog goed mee scheren (altans dat beweren verschillende mensen, maar dat terzijde).

Maargoed als ik jullie mag geloven dan zijn de goedkope stenen die ik had gezien (zie website) waarschijnlijk waardeloos of moeilijk het slijpen mee te leren. dan geloof ik dat ik beter mijn vingers hier niet aan kan branden.Dan moet ik nog even doorsparen voor de spullen.

Wie weet ik zal het even in de gaten houden

Posted
Zo hetzelfde met de scheermessen zelf. ik had me bedacht dat ik zou gaan oefenen met de gold dollar messen, mocht er dan iets mis gaan geen man overboord want die messen kosten je de kop niet + als extraatje dat mocht het allemaal goed gaan kun je je er ook nog goed mee scheren (altans dat beweren verschillende mensen, maar dat terzijde).

Eenmaal goed op orde kun je je er prima mee scheren. Echter, de GoldDollars die ik tot nu gezien heb hebben echt serieus arbeid nodig gehad om zover te komen. Dat is niet iets om het messen scherpen mee te leren. Dan kun je beter een wat minder mooi, misschien al verslepen, solinger mes van marktplaats of ebay trekken voor weinig, daarvan is het ook niet erg als je het wat verpest maar weet je wel zeker dat het zich gedraagt zoals een mes zich hoort te gedragen en dat datgene wat niet/wel lukt aan jou ligt en niet aan het mes.

Posted

Als men het over een 20k steen heeft bedoelen ze waarschijnlijk deze

293c68043a63bbc16837fd295aed0414.jpg

Suehero Gokumyo te verkrijgen in Duitsland bij Japan Messer shop.

Oh, Hij is wel een beetje aan de prijs

Posted

Een beetje....staat nog wel op mijn wensenlijstje voor ooit, dan moeten mijn touchup skills echter sterk verbeterd zijn!