Jump to content

Recommended Posts

Posted

Heren, Dames ook,

DSC01298.JPG

DSC01299.JPG

Maar eens wat vintage. Weliswaar heb ik me er nog niet mee geschoren, heden eerst binnengekomen en de Puma was aan de beurt, maar dat neemt niet weg dat ik het jelui wel kan tonen. Ik ben er namelijk best blij mee.

DSC01301.JPG

DSC01302.JPG

Mulcuto was een Solinger messen- en krabbermaker. Ook mesjes voor in de krabbers trouwens. Precies van wanneer tot wanneer ze bestonden weet ik niet, er is wel iemand opgestaan die het merk, zo schijnt het, nieuw leven in wil blazen. Ik vond op de ebays een open mes ter gelegenheid van hun 50-jarig bestaan, maar wanneer die 50 jaren waren stond er weer niet op. Heb ik niet overigens, ik zeg het er maar bij.

DSC01303.JPG

DSC01305.JPG

In ieder geval maakten ze al ruim voor de 2e Wereldoorlog krabbers, waaronder de zogeheten Schrägschnitt. Dit is een krabber waar de kop scheef op de steel staat om een diagonale snede te maken. Een slant, of een Torsionshobel, maar dan zonder dat het mesje getordeerd wordt.

DSC01307.JPG

DSC01308.JPG

Dezen maakten ze van metaal en kunststof. Het hier getoonde uitgepakte exemplaar is van kunststof, ik vermoed de ander ook. Deze echter ziet er zo mooi uit zo dicht met geheel ongehavend doosje dat ik me er niet toe kon zetten het uit te pakken. De schroef en de moer waar de schroef ingaat zijn overigens wel van metaal.

DSC01309.JPG

DSC01310.JPG

De aymmetrie die ontstaat door de kop scheef te zetten is doorgetrokken in de bovenplaat: deze is aan de hoge zijde dikker dan aan de lage, als om het effect te benadrukken. Of het ook nog een ander doel dient weet ik (nog) niet.

DSC01311.JPG

DSC01312.JPG

De afkorting D.R.P. staat voor Deutsch Reichspatent, een patentaanduiding die gebruikt werd tussen 1891 en 1949. D.R.W.Z. staat voor Deutsch Reichswarenzeigen, wat tot 1949 werd uitgereikt en maximaal 3 jaar geldig was. De combinatie betekent dat de krabbertjes van voor 1949 stammen. De medaille uit London 1932 leert ons dat het van ná die datum is.

DSC01314.JPG

DSC01313.JPG

Ik ben benieuwd hoe het scheert. Wellicht dat ik het de volgende beurt ter hand neem, waarna ik niks zinnigs kan schrijven omdat de ervaring met krabbers me ontbreekt. Toch is het een aanwinst waar ik erg blij mee ben. Schrägschnitt... Het klinkt al degelijk :-)

Bruce Haack - Electric Lucifer Book 2

Posted

En zo weer wat opgestoken. Het zou zo kunnen dat de krabber door het model agressief scheert. Ik ben benieuwd, leuke aankoop!

Posted

Dat is een hele mooie vangst en dan gelijk 2 stuks! Mocht je er ooit een van de hand willen doen dan hou ik me aanbevolen ;)

Posted

Ik heb er vorig jaar eentje in metaal gescoord. Volgens de eigenaar in prima staat. Dit prima bleek dus te betekenen "met een slijptol met staalborstelschijf van zeepresten ontdaan". Het ding zat vol met diepe krassen en de beplating was op verschillende plekken verdwenen. Ik heb deze dan ook teruggestuurd en mijn geld teruggekregen. Maar de beste man snapte niet waarom ik zo'n ophef maakte... :shock:

Jammer, want ik had er graag eens mee geprobeerd te scheren.

Posted

Ik heb sinds eergisteren zo'n fraaie krabber en ben er erg blij mee!

Hij is wat zwaarder dan ik verwacht had, maar in verhouding tot de meeste metalen krabbers nog steeds een lichtgewicht.

Vanochtend heb ik mijn exemplaar aan een scheertest onderworpen en dat was best een aangename bezigheid!

Het lage gewicht is zeker wat onwennig en de hoek even aftasten, maara na een paar halen gleed het geheel door m'n haren alsof het niks was. Voorzien van een verse Feather was het resultaat gewoon een fijne DFS.

Ik moet mijn Globusmann bakelieten slant ook weer eens opdiepen, eens kijken hoe die presteert naast deze Mulcuto.

Posted

Sinds vandaag ook in het bezit van een nagelneue Mülcuto. Grappig krabbetje. Binnenkort een impressie.

• 4 weeks later...
Posted

Na de positieve verhalen van Marcel, Harkos en mijzelve nu ook een beetje tegengas. Buiten dit forum is er dan toch iemand die de Schrägschnitt helemaal niet zo lekker en ook al niet zo glad vond scheren. Zal aan hem liggen. Ik overweeg zelf nog steeds om dit krabbertje deel uit te laten maken van de rotatie.

• 1 year later...
Posted (edited)

Vertelt het eerste plaatje ons dat het Mulcuto mesje uit de "klingenspender" 2 verschillende snijkanten heeft Richard?

Edited by Guest
Posted

Daar heb ik indertijd kennelijk overheen gekeken of mijn geheugen laat me in de steek verdorie.

Zou Mulcuto het enige bedrijf zijn geweest wat dit soort mesjes op de markt heeft gebracht? Ik ben ze nog niet tegengekomen. Het idee spreekt me wel aan. Ik hoor trouwens niemand over scheren met 2 verschillende open messen voor de "vorrasur" en de "nachrasur" zoals Mulcuto schrijft, maar ik vind het geen onlogische verhaal. In elk geval heeft Mulcuto fraai spul gebracht.

Posted
Vertelt het eerste plaatje ons dat het Mulcuto mesje uit de "klingenspender" 2 verschillende snijkanten heeft Richard?

Binnenkort ga ik zo'n Mulcuto mesje testen, want ik kreeg er een paar van Teun, om te proberen en te beschrijven. Heb echter eerst even een andere missie.

• 2 years later...
Posted
efsk schreef op 6-5-2015 om 10:13:

Na de positieve verhalen van Marcel, Harkos en mijzelve nu ook een beetje tegengas. Buiten dit forum is er dan toch iemand die de Schrägschnitt helemaal niet zo lekker en ook al niet zo glad vond scheren. Zal aan hem liggen. Ik overweeg zelf nog steeds om dit krabbertje deel uit te laten maken van de rotatie.

Duidelijk; de Mulcuto scheert goed, en maakt inmiddels onderdeel uit van je rotatie  :-)

• I like it 2
  • Haha 1