Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Heren,

Aanschouw mijn laatste opknapbeurt. Dit maal een Frameback welke op het zijn breedst de 6/8e inch aantikt. Het is een mes van Zweedse makelaardij en wel door Dhr. Johan Engström. De beste man is eind 1800 op 13 jarige leeftijd door Europa gaan reizen om het messen vervaardigen onder de knie te krijgen. Uiteindelijk met kennis verworven in Rusland, Engeland (Sheffield) en Duitsland (Solingen) heeft hij zich gesetteld in Zweden alwaar hij onder andere dit mes heeft gemaakt.

_RDB7707.jpg

_RDB7706.jpg

_RDB7708.jpg

_RDB7709.jpg

_RDB7710.jpg

_RDB7711.jpg

Voor zover ik weet is het heft gemaakt van hoorn, het is licht doorschijnend en het heeft een karakteristieke tekening, en space is gemaakt van lood(!!). Verder heb ik me laten verstellen dat het staal van het blad van hoogwaardige kwaliteit werd gemaakt en dat de kosten werden bespaard in de frameback.

Het mes was er echt slecht aan toe dus het verbaast me dat ik het tot zover heb op kunnen poetsen. Helaas is de print op het blad zelf bijna verdwenen en zit er links en rechts nog wat pitting. Maar dat mag ook wel want volgens de diverse jaartallen op de tang is het mes minstens 100 jaar oud!

engstrom_ad_1.jpg

Edited by Guest
Posted

Netjes gedaan man! framebacks worden een beetje onderschat hier in de lage landen, in Frankrijk daarentegen zijn (waren) ze heel populair.

Posted

Er moet nog een scherp randje op gezet worden en dan ga ik hem zeker gebruiken! Slijpen zal van het weekend gebeuren denk ik.

Posted

Mooi mes man, goed opgeknapt.

De tekst "Bessemer Stal" op de rug duidt erop dat het staal van dit mes volgens het Bessemer procede gemaakt is, in de ouwerwetse Bessemer Peer. Goeie manier om staal te verkrijgen vroeger. Duidt er ook op dat je mes van tweede helft - vierde kwart 19e eeuw stamt. Wat ouder dan 100 jaar dus nog.

Posted
Is alleen te zien door hele slimme mensen

Nou, bedankt he... ;)

Ze zien misschien zelf ook niks , maar willen alleen maar slim lijken.

En maar roepen hoe mooi dat het is.

Groeten Ervik

Posted

Thnx voor de complimenten heren. Het slijpen is in gang gezet maar vergt nog de nodige aandacht daar het toch niet helemaal recht meer is.