efsk Posted March 21, 2015 Posted March 21, 2015 Ja mensen, het is alles weinig indrukwekkend wat ik hier toon maar het is wel handig. Waar, zo dacht ik, laat ik mn paddle met leders? Dus twee stukkies hout gepakt, inkepinkjes gezaag en in de lade gemonteerd met houtlijm en een schroefje (neen, ik draag geen broekriem met bretellen. Ik heb niet eens bretellen). Nog twee stukjes hout, ook inkepingen (grotere dit keer) en ook gemonteerd. Nu kunnen in de lade 6 lederpanelen staan en daarnaast de paddle, eventueel ook met leders. Ik moet nog een houtje monteren waar ik mn krabbers in hang en eventueel een afscheiding tussen paddle en zepen. Dat overweeg ik nog. Gevuld ziet de lade er thans als volgt uit: Voor mij een grote vooruitgang.
marco Posted March 22, 2015 Posted March 22, 2015 Volgens mij is dat inderdaad aluin met voetje. Maar wat ik interessanter vind: heb je die klaverblad wel eens gebruikt en hoe bevalt deze?
efsk Posted March 22, 2015 Author Posted March 22, 2015 Ha Rolf Je stelt precies de drie vragen die ik verwachtte De reden dat ik weet dat aluin met een voetje verboden moet worden is dat ik deze getest heb. Toen mijn eerste blokje Tunney de val op de vloer niet overleefde bleek er tijdelijk een aluin-zonder-voetjes gebrek in het Haagse, waardoor ik me gedwongen voelde een aluin met te kopen. Na twee keer gebruiken heb ik de lokale leverancier gesmeekt om alstjeblieft op te schieten met de herbevoorrading. Ik heb voetjesaluin bewaard als waarschuwing. Het platte witte ding zijn twee plaatjes been die ik nog moet verarrebeiden tot scales. Eigenlijk liggen die daar verkeerd natuurlijk, ik heb een doosje met plankies waar ze logischerwijs bijhoren. De lade met messen ziet er als volgt uit: Bijna allemaal, er zwerft nog wat rond. Marco: Klaverblad is geen verkeerde zeep. De geur is er wat vanaf geraakt in de loop der jaren maar het scheert nog prima. Ik zal de zeep binnenkort weer eens gebruiken en er een stukje over tikken.
mhharsta Posted March 22, 2015 Posted March 22, 2015 De la met messen is vol! Komt er een stapelbedje voor nieuwe aanwinsten?
Snuff Posted March 22, 2015 Posted March 22, 2015 De la met messen is vol!Komt er een stapelbedje voor nieuwe aanwinsten? Er komen vast geen messen meer bij
Carloz Posted March 22, 2015 Posted March 22, 2015 Bij Richard een beetje het gevoel dat je beter kunt vragen hoeveel lades hij vol heeft ipv hoeveel messen hij heeft. Hetzelfde geldt voor zijn platen
efsk Posted March 22, 2015 Author Posted March 22, 2015 60 haalt de lade niet. Die is drie rijen diep, 16/17 per rij. Dan passen er helemaal achterin nog wat liggend en dan met 55 is het echt wel klaar zonder stapelen.Gelukkig heb ik net de lade ernaast (helaas smaller) vrijgemaakt dus zodra er nieuwe tenenspreiders zijn kan ik ook die gaan vullen. Kom al meteen een heel end want als gezegd: er zwerft nog wat rond Kwasten heb ik er vijf, waarvan twee vintage die ik niet gebruik. Gaan nog weg denk ik. Krabbers heb ik er meer dan de drie op de eerste foto, maar die dun ik uit. Hoewel er NOS Mucuto Schrägschnitt op weg is, dus eigenlijk breidt dat uit. Buiten het op de foto getoonde heb ik nog drie zepen en een creme. De stenen staan in het kastje en nemen daar nog geen halve plank in voor een c12k (gaat weg), een coticule, de reeks naniwa's en de DMT. Charnley Forest staat, zoals het hoort, pontificaal op het bureau. Er komen nog drie onbekende stenen aan, maar die is de post weer eens kwijt. Platen ben ik ook aan het uitdunnen. Er is reeds een paar honderd stuks vinyl retour platenhandel. Maar goed, tegelijk komen er daar ook weer nieuwe van. Edit: Ik wissel iedere scheerbeurt van mes. Wat vind jij het voordeel van 2 beurten voor een wissel Rolf?
efsk Posted March 22, 2015 Author Posted March 22, 2015 A juist. Ik heb een lullig scriptje wat uit een lijst met scheerklare messen een willekeurig mes trekt. Als het alles gehad heeft begint het van voor af aan. In éen rondje komt ieder mes dus éen keer aan de beurt. Zodra ik een mes scheerklaar heb dan krijgt het een testbeurt, als die bevalt gaat het het script in zodat het meedraait. Hier kan ik smokkelen: Het mes kan het script in dat het toevoegen tevens de beurt is uit de huidige rotatie, of het kan het script in dat het nog meedoet in de huidige rotatie. Op het moment wacht de Trud Vacha op de testrit en heb ik net een Filarmonica verbouwd die klaarligt om te slijpen. De Puma en ONGO die ik vandaag uit elkaar heb getimmerd zitten morgen of overmorgen weer in elkaar en kunnen dan ook geslepen. Dan heb ik deze week dus vier testritten: de messentrekker komt niet aan de beurt.
Tony Posted March 23, 2015 Posted March 23, 2015 Fraai systeem. Zelf gebruik ik een kaartsysteem waarbij elk mes een eigen kaart heeft met zijn specifieke eigenschappen en afwijkingen daarop genoteerd. In principe slijp ik elk mes weer voor gebruik en noteer dan de wijze van slijpen en de bevindingen ervan de volgende dag na het scheren. De kaart gaat na de scheerbeurt weer achter in de rij. Het voordeel van een kaart is dat ik bijvoorbeeld direkt kan zien of en hoeveel lagen tape ik de laatste keer gebruikt heb.
efsk Posted March 26, 2015 Author Posted March 26, 2015 De lade wat verbouwd. De tenenspreiders worden nu me latjes strak op de plaats gehouden wat tevens maakt dat ik wat aan de spreiders heb kunnen snijden. Daardoor passen er nu meer messen: 59 stuks in de tenenspreiders in deze lade.
Recommended Posts