skippy Posted March 21, 2015 Posted March 21, 2015 Ik heb vandaag voor het eerst in langere tijd weer eens de Fatip gebruikt. Dit in combinatie met een nieuw Souplex mesje. Nu vind ik meteen weer dat de Fatip eigenlijk wat te agressief van het goede. Had toch weer een paar kleine plekjes en ATG is helemaal uitgesloten. Wat ik mij afvroeg is of er mensen zijn die al een beetje getest hebben met de uitlijning? Wat ik bedoel is of je het mesje bewust naar een kant van de krabber kan zetten zodat je een heel agressieve kant heb en een minder agressieve kant. Door deze te markeren zou je in theorie dan alleen de minder agressieve kant kunnen gebruiken. Op die manier hoop ik indien mogelijk op een niveau uit te komen tussen de Fatip en de Merkur 15C. Ik zou graag horen hoe anderen over deze theorie denken, of dit misschien al in de praktijk hebben gebracht?
talibeard Posted March 21, 2015 Posted March 21, 2015 Ik zou zeker niet bewust een mesje slecht uitlijnen in een krabber, dat werkt vergissingen alleen maar in de hand denk ik. De truc zit hem echt in de gebruikte hoek waaronder je scheert; je kunt je met een Fatip prima 'mild' scheren maar je moet je dan wel doorlopend bewust blijven van onder welke hoek je de krabber gebruikt. Wat kan helpen om die onder controle te houden, zeker als je de krabber nog moet leren kennen, is korte haaltjes gebruiken en, daar is-ie weer, de tijd nemen. Na verloop van kortere of langere tijd kun je jezelf ook met een Fatip intuïtief scheren maar eerst zul je hem moeten leren kennen!
Snuff Posted March 21, 2015 Posted March 21, 2015 Volledig met talibeard eens, slechte uitlijning kan je beter niet doen alhoewel ik natuurlijk wel je standpunt begrijp in die zin dat het misschien tot iets zou kunnen leiden maar dat is naar mijn bescheiden mening niks.
skippy Posted March 21, 2015 Author Posted March 21, 2015 OK. Geen slim idee dus. De Souplex maar in de 15C gedaan. De Fatip nu "geladen" met een Gillette sb. Het vreemde is wel dat ik achteraf toch meer irritatie heb met de Merkur. Met de Fatip wel een paar kleine plekjes, zo dicht met de aluin, maar achteraf zo goed als geen last.
skippy Posted March 21, 2015 Author Posted March 21, 2015 En vooral geen druk uitoefenen. Ik ben me hier wel van bewust, maar als ik nog minder druk zet dan ga ik alleen lucht scheren. Ik aai alleen over mijn velletje. Misschien waren de Souplex en de Polsilver die ik de laatste tijd gebruikte iets te voor mij. Heb ook nog de Gillette 7 o clock groen en geel. Die wil ik ook nog proberen.
talibeard Posted March 21, 2015 Posted March 21, 2015 En vooral geen druk uitoefenen. Ik ben me hier wel van bewust, maar als ik nog minder druk zet dan ga ik alleen lucht scheren. Ik aai alleen over mijn velletje. Hoek, hoek, hoek!!!!!!! Zo gauw je druk moet zetten (niet zozeer naar boven of beneden maar richting je vel) zit je gewoon niet goed!
skippy Posted March 22, 2015 Author Posted March 22, 2015 En vooral geen druk uitoefenen. Ik ben me hier wel van bewust, maar als ik nog minder druk zet dan ga ik alleen lucht scheren. Ik aai alleen over mijn velletje. Hoek, hoek, hoek!!!!!!! Zo gauw je druk moet zetten (niet zozeer naar boven of beneden maar richting je vel) zit je gewoon niet goed! Volgens mij zat ik juist net uit te leggen dat ik helemaal geen druk zet. Ik heb zelfs het gevoel dat ik juist een soort negatieve druk zet door een gedeelte van het gewicht van de krabber op te vangen. Zeker bij de tweede gang doe ik dit. De hoek zou kunnen. Als je hoek te groot is zou in theorie het mesje gaan "graven in de baard", ik zal hier nog eens extra op letten, maar heb zelf wel het gevoel dat ik aardig in de buurt zit. Heb het zelfs vergeleken met filmpjes op You Tube. Ik neem tenminste aan dat de optimale scheerhoek van een krabber niet echt UEKAZ is.
skippy Posted March 22, 2015 Author Posted March 22, 2015 Dat is nog eens een duidelijke uitleg. Dank. Nu is het op de grote vlakken allemaal wel vrij makkelijk. Het probleem begint bij de rondingen op de kaaklijn en daaronder waar de haargroei alle kanten op gaat. Bij de Merkur is dit makkelijker want die scheert gewoon niet meer als de hoek niet goed is. De Fatip echter gaat iets meer happen, zeg maar. Zal het de volgende keer dan toch nog iets meer aandacht moeten geven. Nu is het probleem eigenlijk niet heel groot. Alleen 3 kleine plekjes, maar geen scheerbrand, dus.
jctsoares Posted March 23, 2015 Posted March 23, 2015 Bij de kaaklijn met je vrije hand wang omhoog strekken. Huid wat op de kaaklijn ligt komt dan plat net erboven waar normaal je wang is en is dan makkelijker te scheren.
skippy Posted March 23, 2015 Author Posted March 23, 2015 Vandaag, pas twee dagen na de vorige scheerbeurt (en dat is vrij snel voor mij), weer geschoren. Met de link van Snuff en de tips van de anderen in mijn hoofd twijfelde ik nog welke krabber. Ik had de Fatip nu uitgerust met een Gillette silver blue, en de Souplex van de vorige keer in de Merkur 15C geladen. Uiteindelijk dacht ik zoiets als "F*ck it". Als het bij een ander kan, dan moet het bij mij ook kunnen. De Fatip uit de kast gepakt en na een douche waarbij ik eerst mijn gezicht nog even een scrubje had gegeven op mijn dooie gemakje een mooi schuim direct op het gezicht geklopt met de TFS GdT zeep. Rustig aan begonnen met dus een iets kleinere scheerhoek als ik normaal deed, De steel van de krabber dus iets meer horizontaal waardoor dan de kap van de krabber iets meer naar/tegen de huid aan komt. Meteen het eerste gevoel was al veel vriendelijker, en de hele scheerbeurt verliep vlotjes, alleen een paar moeilijke plekjes waar je veel aandacht moet geven aan de scheerhoek. Alleen een klein plekje onder de neus en op de hals, maar dit waren een klein pukkeltje en een oud wondje. Verder een VLS. Bedankt allemaal voor de adviezen.
skippy Posted March 23, 2015 Author Posted March 23, 2015 Zie je wel Nog veel zo'n beurten toegewenst! Dank!
Recommended Posts