Ozzy Posted March 20, 2015 Posted March 20, 2015 Hallo allemaal, Gisteren heb ik tijdens het schoonmaken en stoppen van mijn round point scheermes deze per ongeluk op een laminaten vloer laten vallen (nadat deze eerst een lelijke snee in mijn hand achterliet als aandenken). Gevolg: punt is behoorlijk gebutst en vereist enig werk. Nu ben ik pas drie weken geleden begonnen met klassiek scheren en heb derhalve nog geen slijpspullen buiten het houten plankje van de poor man's stropping kit die dit probleem overduidelijk niet gaat kunnen verhelpen. Nu zit ik er aan te denken om een coticule aan te schaffen, maar ben eigenlijk vooral benieuwd of deze niet te fijn is om mijn mes te repareren. Zijn er mensen die ervaring hebben met een coticule die een antwoord hebben op deze vraag? Bij voorbaat dank.
efsk Posted March 20, 2015 Posted March 20, 2015 Ik denk dat je even een foto moet plaatsen van de schade, zonder is het lastig om te oordelen. Foto's kan je plaatsen op imgur of tinypic oid, en dan de link copy-pasten.
Ozzy Posted March 20, 2015 Author Posted March 20, 2015 Ik zal het proberen, maar ben er niet zeker van of mijn camera zo scherp foto's kan maken op dat zoomniveau.
Snuff Posted March 20, 2015 Posted March 20, 2015 Een coticule zal voor een beschadigde punt niet echt volstaan vrees ik maar foto's zijn inderdaad nodig om dit te bepalen. Ik denk dat je goedkoper en beter af bent om het door iemand anders te laten doen in dit stadium naar mijn bescheiden mening.
Ozzy Posted March 20, 2015 Author Posted March 20, 2015 Hier de foto's van de punt. Ze zijn zoals ik al aangaf niet heel scherp helaas.
Ozzy Posted March 20, 2015 Author Posted March 20, 2015 Het is dus naar ik begrijp verstandig om terug te gaan naar bijvoorbeeld een grit 1000. Nu vraag ik me of dit ook kan met korrel 1000 schuurpapier op een vlakke ondergrond, of is dat totaal niet te vergelijken? Als ik dit toch op een coticule zou gaan slijpen, hoeveel tijd zou ik dan moeten hebben?
Snuff Posted March 21, 2015 Posted March 21, 2015 Schuurpapier zou ik niet gaan gebruiken (het kan wel). Je moet dan sowiezo ook kundig zijn in het daarna doorlopen van de nodige stenen tot scheerklaar resultaat en die bezit je niet. Of het moet zijn dat je na het schuurpapier direct naar de coticule wil? Gezien de beperkte schade kan het rechtstreeks met een coticule. Hoe lang je er over doet? Ik denk een half uurtje om de bevel weer goed te krijgen, daarna is het een kwestie van een kwartiertje of iets langer om het scheerklaar te krijgen. Let wel dat is als je weet waar je mee bezig bent en je stenen kent. Nog altijd dezelfde raad: geef het aan een ervaren iemand tenzij je houd van een uitdaging natuurlijk
Noxa Posted March 21, 2015 Posted March 21, 2015 Ozzy, probeer iemand in de buurt te vinden die de juiste stenen en of ervaring heeft. Dat scheelt tijd, geld (je verkloot je mes niet, geloof me dat gaat niet in 1x goed) en je leert er wat van. Daarna ga je waarschijnlijk wel zelf stenen kopen, sorry daarvoor.
Ozzy Posted March 21, 2015 Author Posted March 21, 2015 In dat geval: is er slijper in de buurt van Oss of Tilburg die mijn mes een keertje wil slijpen? Verder weg is ook een optie mits bereikbaar met OV. Wellicht is er hier iemand die niet zelf in de buurt woont, maar wel iemand kent.
Ozzy Posted March 22, 2015 Author Posted March 22, 2015 Inmiddels heb ik een coticule besteld en ben van plan om zelf de uitdaging aan te gaan. Heb al heel wat uurtjes aan youtube filmpjes gekeken en al aardig wat ingelezen over de werking van een coticule, dus ik heb er wel vertrouwen in dat het goed gaat komen. Daar komt bij dat de de schade op een plek zit die ik bij het scheren nauwelijks gebruik, dus het is geen ramp als ik die niet meteen de eerste keer ultrascherp krijg. Zal mijn bevindingen hier posten zodra ik de steen binnen heb.
mhharsta Posted March 22, 2015 Posted March 22, 2015 Succes, ik ben heel benieuwd hoe je het er van af gaat brengen!
mhharsta Posted March 22, 2015 Posted March 22, 2015 Sarcasm? Nee zeker niet. Ben een maand geleden zelf begonnen met een open mes. Heb nog geen stenen en slijpervaring, en denk er over een coticule aan te schaffen. Ben dus benieuwd naar ervaringen van mede scheerders die beginnen met slijpen.
Noxa Posted March 22, 2015 Posted March 22, 2015 Doe in ieder geval tape op de rug van het mes, dat scheelt in de schade aan het mes als je gaat oefenen.
Ozzy Posted March 31, 2015 Author Posted March 31, 2015 Vandaag zo'n tien dagen na het bestellen dan eindelijk mijn coticule mogen ontvangen. Ik ben er vanmiddag meteen voor gaan zitten. De beschadiging in de punt heb ik helaas nog niet helemaal weg kunen werken. Wel zodanig dat deze mijn gezicht niet zal beschadigen bij het geringste contact. Voor het scherpen van de snede heb ik eerst de dulicot methode geprobeerd. Deze bleek voorlopig te lastig, dus ben ik overgestapt op de unicot methode. (micro-bevel maken dmv tape) dit ging aanzienlijk beter. Na de laatste stap met alleen water direct door naar canvas en vervolgens leder. (beiden 60 keer) Meteen de proef op de som genomen op mijn één dag oude baard. Conclusie: hij scheert, maar daar is ook alles mee gezegd. Hij trekt nogal en op sommige stukken had ik toch wel twee of drie passes nodig voor een acceptabel resultaat. Hier zal trouwens ook welmeespelen dat ik nog niet zo ervaren ben met een open scheermes. Voor de volgende scheerbeurt zit ik er aan te denken om te kijken of een behandeling op crox en fox gaat helpen. Zo niet, terug naar de steen. (ik heb nog goede moed.)
Noxa Posted March 31, 2015 Posted March 31, 2015 Ja je zult nog wat meer tijd door moeten brengen op de steen. Je zult je met gemiddeld comfort moeten kunnen scheren rechtstreeks vanaf de steen. Dat crox een feox is echt voor de finesse en gaan je pas helpen als het mes al in hele goede conditie is.
Ozzy Posted April 2, 2015 Author Posted April 2, 2015 Vandaag weer een poging gewaagd. Eerst de snijrand bot gemaakt op glas. Dit keer voor de dilucot methode gegaan. In het begin enkele malen nieuwe slurry gemaakt om een bevel te zetten. Raak veel slurry kwijt omdat hij bij x-strokes over de rand druipt. Toen de bevel gezet was (kon weer armhaar weghalen) met dezelfde snelheid water toegevoegd als dat ik slurry kwijtraakte. Toen de slurry bijna water was de steen schoongemaakt en nog zo'n 50 x-strokes op alleen water gemaakt. Uiteindelijk een edge weten te produceren die iets beter is dan de vorige. Nog steeds verre van optimaal, maar met slechts een wtg pass wel een prima resultaat. Trekt nog steeds een beetje en voelt niet heel soepel. Vooral met de (dikke) snorharen had hij veel moeite. Vraag me toch af in welk stadium van het slijpen het mis gaat. Kan het zijn dat ik te veel druk zet, of juist te weinig? Ga ik te snel van grof naar fijn, of juist te langzaam? Kan het zijn dat de initiële bevel nog niet goed genoeg was (Hij pakte wel armhaar mee, maar wel met wat moeite)? Heeft iemand nog goede tips?
Joël Posted April 3, 2015 Posted April 3, 2015 Je hebt er mee kunnen scheren dus je bent op de goede weg. Verbeteringen moet je zoeken in de laatste fase van het slijpen dus in de fase waar de slurries zeer dun is of alleen water. Wat bij dilucot ook goed werkt is cirkels ipv. X-strokes. En pas in de laatste fase x-strokes gaan doen. Gehele slijpsessie gelijke druk uitoefenen en pas bij de water fase zonder druk op het mes (alleen het gewicht van het mes) Als je het mes wilt proberen scherper te krijgen hoef je niet opnieuw de hele dilucot methode te doorlopen. Haal je slurrysteen over de coticule . Spoel de coticule af (niet schoonvegen nu heb je hele lichte slurry) X-strokes of cirkels met wat druk. Verdunnen tot vrijwel water en X-strokes zonder druk. Met de unicot methode kan je soms wat extra scherpte krijgen alleen zou ik dat liever niet doen. Eenmaal een microbevel gemaakt zit je vast aan het gebruik van tape (verpest voor mij persoonlijk het slijpgevoel en feedback dat je vanaf de steen krijgt) of je moet deze er weer uitslijpen als je dilucot weer eens wilt proberen. Het trekkerig gevoel kan overigens ook aan de scheertechniek of voorbereiding van je baard liggen. Veel succes met slijpen Mvg. Joël
Snuff Posted April 3, 2015 Posted April 3, 2015 Ik zou aan de slag gaan met wat Joël schreef, duidelijk iemand die ervaring heeft met coticules.
Noxa Posted April 3, 2015 Posted April 3, 2015 Klinkt alsof het op de goede weg bent! Meer tijd in het verfijnen van de snede zal de truc zijn. Je kunt je er immers als mee scheren, nu nog zorgen dat het prettig scheert.
Tony Posted April 3, 2015 Posted April 3, 2015 Je vraag of de bevel wel goed genoeg is blijft nog over. Het is me niet duidelijk of je mes voor de val scheergereed was. Zo ja dan behoeft alleen de bevel bij de punt de nodige aandacht. Zo nee dan kan je ook middels TNT (duimnagel test) testen of de bevel volledig gezet is. Het kan overigens een flinke klus zijn om een goede bevel met een coti te verkrijgen. Een ander probleem waar je tegen aan kan lopen is dat de punt van het mes door de val niet alleen beschadigd maar nu ook krom is, let op de weerkaatsing van licht. Succes
Ozzy Posted April 3, 2015 Author Posted April 3, 2015 Bedankt voor al deze nuttige tips. De punt van het mes mist nog een hele kleine chip in de ronding, maar is verder prima. Ik heb het advies van Joël opgevolgd en ben terug gegaan naar de lichte slurry. Na het slijpen op water gestropt en een hht gedaan. Het resultaat varieerde tussen een split en een pop. Aangezien dit al vele malen beter was dan wat ik tot nu toe had bereikt heb ik het mes nog even over crox en feox gehaald en nog een keer gestropt. Na de beroerde scheerbeurt van gisteren had ik weer (of eigenlijk nog) voldoende stoppels voor een scheertest. Resultaat: vergelijkbaar met voordat ik het mes liet vallen. Een heel acceptabel resultaat met één pass. Het zal ongetwijfeld beter kunnen, maar ik ben voorlopig tevreden. Bedankt allemaal voor jullie hulp. Mijn mach3 kan ik voorlopig weer opbergen
Recommended Posts