Jump to content

Recommended Posts

Posted

Misschien dat er meerdere met dit kleine dilemma zitten, dus ik dacht ik gooi er even een draadje tegenaan.

Zoals al vaker aangegeven door mij heb ik de intentie om ergens dit voorjaar een straight aan te schaffen.

Nu zit ik de laatste tijd ook te kijken naar de Feather DX. Het lijkt mij wel handig om niet te hoeven stroppen/slijpen, en het scheelt een hoop aanverwante aanschaffen.

Mijn vraag is eigenlijk of het vergelijkbaar is of dat een straight toch heel anders scheert en aanvoelt?

En wat zou je nu echt nodig hebben indien ik wel een straight zou kiezen.

Ik dacht zelf aan een brede leren strop met canvas, en dan een kant van de canvas behandelen met crox.

Dit kwam ik tenminste tegen in een filmpje van Lynn Abrams op Youtube ; https://www.youtube.com/watch?v=28_o9N2qqUg.

Maar heb je nu nog meer nodig om te beginnen?

Slijpen nog even niet zelf doen, maar laten doen.

Posted

De Feather heb ik geen ervaring mee dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen. Over wat je nodig hebt om te gaan scheren met een open mes wel.

Een scherp mes en een strop, dat is het. Voor strop kan je kiezen: een hangende, een spanriem, een paddle. Ik denk dat als je begint een spanriem of een paddle het handigst is, dat scheelt in leercurve voor stroppen in ieder geval. Bovendien kun je spanriemen aanschaffen die al aan een zijde zijn voorbehandeld met crox.

Slijpen gewoon laten doen inderdaad. Er lopen hier op het forum meerdere personen rond die je daarmee willen helpen, iets wat ik ondertussen ook zelf aan durf te bieden. Tegen de tijd dat je het scheren met het mes onder de knie hebt kun je kijken naar een finisher om af en toe je mes een touch-up te geven. Een volledige set stenen om een mes vanaf bot scherp te krijgen is wellicht wat overdreven als je het bij een paar messen laat.

Posted

Voila daar heb je het, volledig mee eens.

Ik scheer me met zowel straight als Feather DX en het is gewoon anders, voelt anders aan, resultaat is ook iets anders.

Voor de meesten zal een open mes eenmaal onder de knie zachter scheren, het is namelijk zo dat een Feather DX (of aanverwanten, alle mogelijke versies zijn te zien op mijn web site ) heel goed is maar absoluut vergt dat je een nog lichtere druk gebruikt op het mes (haast negative druk zelfs), zoniet zal zich dit vertalen in het wegnemen van een laagje opperhuid en krijg je een schraal gevoel na het scheren.

Wil je graag zelf ervaren hoe het aanvoelt ga dan niet voor de dure DX versies maar koop gewoon, eventueel zelfs tweedehands een CJB model, is het niks ben je ook niet veel geld kwijt.

Posted

Kijk, dat is dan weer handig om te weten. Een Feather(like) mes is dus nog agressiever dan een straight.

In dat geval neig ik weer meer naar een straight. De kosten van een paddle of strop vallen wel weer weg tegen de

mesjes voor de Feather.

Eerst nog maar een paar maandjes met de DE aan de gang.

Posted
Kijk, dat is dan weer handig om te weten. Een Feather(like) mes is dus nog agressiever dan een straight.

In dat geval neig ik weer meer naar een straight. De kosten van een paddle of strop vallen wel weer weg tegen de

mesjes voor de Feather.

Eerst nog maar een paar maandjes met de DE aan de gang.

Een slecht geslepen mes daarentegen is een stuk minder prettig dan een Feather DX of aanverwante, dus vooral laten slijpen door een kundig iemand (er zijn er zat op het forum).

Zo'n paddle kost nu ook de wereld niet, vooral in verhouding tot wat een deftig mes kost.

Feather mesjes gaan wel makkelijk 15 of meer keren mee voor ze aan vervanging toe zijn. Succes met de reis door scheerland!

Posted

Al bezitter van beide, kan ik je vertellen dat je met allebei een fijne scheerbeurt kan hebben.

Een leercurve is er altijd, met de feather is het alleen het scheren zelf.

Kortom, uiteindelijk wil je toch allebei :)

Posted
Kortom, uiteindelijk wil je toch allebei :)

Kijk zo slim ben ik niet, dat is pas advies op maat :lol:

Posted

Als het open mes je trekt, kan ik uit eigen ervaring zeggen dat de aanschaf van een open mes in combinatie met een shavette ideaal is. Start het leren scheren me de shavette en gaat dit goed dan ga je vanzelf wat afwisselen. Je merkt zo bv. ook goed of het open mes nog scheerscherp is. Ik kreeg deze tip toen ik een half jaar gelden startte met het open mes. Naar mijn idee een goede tip ook al kost het weer een paar extra centjes. Hoeveel? Dat is zoals hierboven al werd gezegd afhankelijk van wat je koopt. Een voordeel van een shavette waar Cai of Feather mesje in passen is dat je ook kunt variëren met de mesjes. Succes er mee.

Posted

Weet niet veel van de feather af. Maar hier een aanbieding voor de mesjes.

http://www.kappersshop.com/feather-professional-blades-artist-club-pb-20-20-stuks

Denk dat dat vrij goedkoop is let wel het is exclusief btw.

Dus je zit ongeveer op 9 euro 60 per 20. Dat is niet zo duur boven de 35 euro kom je op gratis verzending dus tja... Weet niet of deze echter goed zijn, of dat de supers beter zijn.

Posted

Ik heb geen faether maar wel een Kai Captain kamisori. Ik gebruik hem met feather mesjes en met kai mesjes. Ik kan me er prima mee scheren zonder ongelukken. Ik heb twee klassieke messen (een Herbertz en een Dovo). De Dovo heb ik tweedehands gekocht en zou scheerklaar moeten zijn, maar helaas. (Driewerf). Dus tot op heden gaaat mijn voorkeur naar mijn Kai. Ik moet wel toevoegen dat ik maar een vijf a zes scheerbeurten doe met een mesje. Dan is de snee er af en beginnen ze te trekken ipv te snijden. Mijn Kai heb ik ook tweedehands kunnen op de kop tikken, want ik vind de prijzen van die nieuwe spullen er een beetje over. Natuurlijk, mits de klokken van Rome (paasklokken) en Sinterklaas samen kan het nog net.

Posted
Ik heb geen faether maar wel een Kai Captain kamisori. Ik moet wel toevoegen dat ik maar een vijf a zes scheerbeurten doe met een mesje. Dan is de snee er af en beginnen ze te trekken ipv te snijden.

De kai captain (en ook de kai excelia) zijn zeker evenwaardig aan de Feathers, is gewoon een kwestie van iets anders in de hand liggen, scheerresultaat is identiek.

Maak je geen zorgen over slechts 5 à 6 scheerbeurten per mesje, was bij mij jaren terug ook zo maar na verloop van tijd werd dat steeds meer, ik vervang ze nu voor het gemak om de 15 beurten (en dat wil zeggen hoofd en gezicht telt voor één beurt). Er is zelfs een tijd geweest dat ik de mesjes stropte en dan gingen ze ruim een maand mee maar ik doe die moeite niet meer gezien mijn voorraad heb ik genoeg voor dit en het volgende leven.

Posted

Zo'n feather klinkt best goed, waar koop jij eigenlijk de mesjes? Ik kan er een lenen van een makker denk dat ik dat eens ga doen. Wist niet dat hij er een had, maar ze hebben een kapper in de familie en die man had er nog een die hij niet zo veel gebruikt dus kan hem lenen voor een tijdje.

Posted
Zo'n feather klinkt best goed, waar koop jij eigenlijk de mesjes? Ik kan er een lenen van een makker denk dat ik dat eens ga doen. Wist niet dat hij er een had, maar ze hebben een kapper in de familie en die man had er nog een die hij niet zo veel gebruikt dus kan hem lenen voor een tijdje.

Weet je wel zeker dat het een scheermes is? Feather verkoopt namelijk ook andere soorten messen aan kappers (denk om haar uit te dunnen en zo).

Trouwens je lijd aan geheugenverlies jongen, op de vorige pagina gaf je zelf een link naar waar de mesjes te krijgen zijn :lol::lol::lol:

http://www.kappersshop.com/feather-professional-blades-artist-club-pb-20-20-stuks

Posted

Weet je wel zeker dat het een scheermes is? Feather verkoopt namelijk ook andere soorten messen aan kappers (denk om haar uit te dunnen en zo).

Trouwens je lijd aan geheugenverlies jongen, op de vorige pagina gaf je zelf een link naar waar de mesjes te krijgen zijn :lol::lol::lol:

Maar zijn die goed, die mejses? Ik zie veel mensen ten strijden trekken, de ene partij zegt dat de feather pro goed zijn en de ander dat de super pro veel veel beter zijn, natuurlijk is dat alles ook wel persoonlijk. Maar goed ik ga daar wel kijken. Want ze zijn daar goedkoop denk ik, goedkoper vond ik ze niet.

Betreft dat geheugenverlies, geestelijk ben ik al aan pensioen toe. En jawohl die feather van d'n kapper is ene rx, die man gebruikt nu ene ss. (Bij ss denk ik wel direct aan de oorlog..)

Posted

Om te starten zou ik toch de pro guard mesjes aanraden, ze zijn iets duurder maar ze behoeden wel voor accidentele sneetjes. Ik gebruik ze graag als ik iets minder tijd heb. Ze glijden lekker weg over je huid en hebben alles mee zonder moeite. Ik durf er ook iets meer druk opzetten dan met de professionels. Nog iets, ik scheer volledig met mijn rechtse hand, geen links links en rechts rechts. Als je goed DE kunt scheren kan je overstappen naar een feather. Ik leg aan met het mes bijna plat op de huid en breng dan het mes onder een scheerhoek van 30* ongeveer als de beweging ingezet is. Als ik het mes onder een scheerhoek op mijn gezicht zet om te beginnen heb ik een beet.

Posted

Bij mij is het net omgekeerd, de pro en super pro's werken fantastisch, de guard mesjes (ongeacht het merk) daar krijg ik echt geen goede scheerbeurt mee.

Posted

Snelle update, tot nu toe bevalt het mij zeer, en ik kom daar nog op terug maar wil sowieso eens wat langer ermee spelen. Ik kan me er goed mee scheren zonder een sneetje of schrale huid/branden. Ik kom daar echter op terug t.z.t.