Noxa Posted March 17, 2015 Posted March 17, 2015 Heeft iemand dit wel eens gezien? Ik ben dit mes aan het opknappen en heb de scales met een zeepje en warm/heet water schoon gemaakt. Na het drogen begint het te verkleuren alsof het geoxideerd is. Iemand tips of tricks hoe dit te verhelpen?
Mesmer Posted March 17, 2015 Posted March 17, 2015 Lijkt erop alsof er zeep in de kieren terecht is gekomen, of zie ik dat verkeerd. Werkt veelvuldig uitspoelen met alleen water niet?
Noxa Posted March 17, 2015 Author Posted March 17, 2015 Lijkt erop alsof er zeep in de kieren terecht is gekomen, of zie ik dat verkeerd. Werkt veelvuldig uitspoelen met alleen water niet? Ja mijn plan is nu om het nog grondiger schoon te poetsen met zeep en een vaatdoek of zacht borstel en daarna poetsen met een metaal polijst middel. Maar ik wilde eerst wat info verzamelen voor dat ik het erger maak.
efsk Posted March 17, 2015 Posted March 17, 2015 Ik zou zeker ook even geen zeep meer doen. Is dit hoorn of celluloid? Begin met goed opwrijven met een zachte doek en kijk wat dat brengt. Ik heb hoorn geschuurd wat er ook zo uitzag en puur de doek haalde het alweer een stuk op.
rare kwast Posted March 17, 2015 Posted March 17, 2015 Nooit geen water gebruiken op plastic/celluloid scales. Wanneer ze niet rot zijn, gaan ze wel rotten door het water. Waarschijnlijk kun je ze nu ook wel ruiken...
rare kwast Posted March 17, 2015 Posted March 17, 2015 Net wat Efsk zegt, probeer ze eerst maar op te poetsen met een doek. Water moet je bij alle messen zoveel mogelijk proberen te mijden (dus ook niet in de ultrasoonreiniger doen die iedereen nu zo'n beetje heeft)
efsk Posted March 17, 2015 Posted March 17, 2015 Schoonmaken moet toch wel kunnen bij een stel scales? Vermits je ze meteen GOED droogmaakt. Althans, dat hoop ik dan maar anders heb ik eea aan vintage scales in de lade die ik erg vies kreeg en goed heb gereinigd met water en zeep en die dan nu gaan beginnen te rotten. Nog niks van gemerkt gelukkig.
Noxa Posted March 17, 2015 Author Posted March 17, 2015 De oplossing bleek toch een stuk eenvoudiger. Een schuur sponsje een flink schrobben, zee zijn weer mooi zwart! Waarschijnlijk was het toch een laagje aanslag in combinatie met zeep. Dan mijn volgende vraag, hoe maak ik de scales we recht. Ze zijn nu een beetje krom en het mes valt er niet echt netjes tussen. Ik dacht aan warm/het water opwarmen en daarna tussen 2 zware boeken leggen?
rare kwast Posted March 17, 2015 Posted March 17, 2015 De haarföhn van je vrouw...wordt heet genoeg en werkt perfect (althans, bij mij wel).
Noxa Posted March 17, 2015 Author Posted March 17, 2015 De haarföhn van je vrouw...wordt heet genoeg en werkt perfect (althans, bij mij wel). En dan leg je ze op een vlakke ondergrond en net zo lang föhnen tot ze plat liggen? Of heet maken en ergens tussen klemmen?
rare kwast Posted March 17, 2015 Posted March 17, 2015 Wanneer de scales uit elkaar zijn, leg ik ze inderdaad op een vlakke ondergrond (daarna gewoon laten afkoelen). wanneer het mes in de scales zit, kan het ook, dan kun je zelf wat druk uitoefenen op de scales zodat het mes goed sluit. De scales wel onder spanning houden terwijl ze afkoelen. Het laatste werkt misschien wel het makkelijkst. Succes!
hanwer Posted March 17, 2015 Posted March 17, 2015 Dat laatste is bij mij (bij de gracie die je geslepen hebt Noxa) ook pri- ma gelukt. Scales behoorlijk krom, met 5 a 10 seconden foehnen op de heetste stand gaan ze al een beet je buigen, (met tang lichte druk uitoefenen, en laten afkoelen). Succes!
Recommended Posts