Jump to content

Recommended Posts

Posted

KAMERADEN!

DSC01241.JPG

Ooit was Rusland een land van mannen met baarden. Toen bezocht Tsaar Peter Zaandam en prompt moest iedereen zich scheren. Vervolgens verscheen er ene Marx ten tonele die was van de baarden en vond dat de macht aan het proletariaat behoort. Dat gaat uiteraard volkomen fout: Dries Roelvink, SBS6 en Barbie is Helderziend zijn precies wat je dan krijgt.

DSC01244.JPG

DSC01245.JPG

Trud Vacha boven, Trud onder. Speciaal voor Joost éen mes met zonder overbodige pin door de teen.

In ieder geval besloten de mensen die de boeken van die baard konden lezen (hetgeen precies niet de werkende klasse was) dat de zaken eerlijker verdeeld moesten worden (op zich geen slecht streven) hetgeen uiteindelijk leidde tot de Soviet Unie en de Koude Oorlog, en de Труд Вача huishoudelijke ijzerwarenfabriek. Voor hen die het Cyrillisch niet machtig zijn, en daar reken ik mezelf ook toe, daar staat Trud Vacha en ik heb geen idee of dat wat betekent.

DSC01247.JPG

DSC01248.JPG

Niet goed zichtbaar op de Trud is een Ets van een hert. Leuk dat de Trud Vacha wat gesatineerd is afgewerkt, tegenover de hoogglans van de Trud.

Voor iedereen gelijk bleek de Soviet Unie toch niet helemaal te kiezen. We zien hier een gewoon scheermesdoosje naast een luxe verpakking. Een mes met en een mes zonder ets. Voor wat betreft etsen ben ik bruggen, stadsgezichten en memorabele momenten tegengekomen. Het mes met ets ter herinnering aan de ruimtereis van Yuri Gagarin staat op mijn wensenlijst. Ook kwamen uit de Trud Vacha fabriek verschillende merken scheermes: Trud, Kama, Mars om er maar een paar te noemen.

DSC01249.JPG

DSC01250.JPG

Mooi zichtbaar hoe de scales toelopen. Het mes mag er duidelijk niet te diep invallen. Ook heeft de Trud Vacha (uit 1950) duidelijk groffere serrirung dan de Trud (uit 1967). Of dat een ontwikkeling in de tijd weergeeft, een verschil in luxe of minder luxe danwel opdat de mensen een keuze hadden weet ik nog niet.

Om de een of andere reden hebben alle Russische messen het jaartal ingestanst: mijn hier afgebeeldde Trud Vacha (bruine scales) komt uit 1950, mijn Trud (grijs gemarmerde scales) uit 1967. Ook interessant is de vorm van de scales. De meeste Russen hebben "bananigere" scales dan de meeste westerse messen, hier goed zichtbaar bji de Trud.

Scherpen laten ze zich prima, als de bevel eenmaal is gezet. Dat kan even duren maar eenmaal klaar met de eerste steen is het doorpolijsten tot de finisher een fluitje van een cent. Of die scherpte zich een beetje houdt gaat de tijd mij leren.

DSC01251.JPG

Driekwart denk ik hol?

Ik heb me tot nu alleen nog met de Trud geschoren. Prima scheerder. Het mes heeft een goede balans en laat zich makkelijk sturen. Alleen het puntje onderaan de teen is een beetje oppassen, die wil happen. Het eindresultaat is ook prima te noemen. Hoewel ik teveel CrOx heb gegeven wat het mes wat bissig (da's Duits) maakte voelt de huid na afloop van deze scheerbeurt prima aan, zonder dat ik na het afspoelen van de aluin nog enige verzorging toepas. Als deze ene beurt een indicatie is van wat er komen gaat met deze twee scheerders geloof ik niet dat het mn laatste Russen zijn.

DSC01252.JPG

DSC01253.JPG

Het kleinste mes weegt het zwaarst. Die extra massa zit in de scales: Het blad van de Trud Vacha is langer dan dat van de Trud, en ze zijn redelijk gelijk hol geslepen. De Trud echter heeft aanzienlijk dikkere scales.

The USA Is A Monster -

Posted

Je bent me net voor; ik stond op het punt in het aankoop topic te vragen wat voor messen het zijn.

Mooie messen en mooie scales dus! We horen hier eigenlijk bar weinig over Russische messen.

Ik ben benieuwd hoe je de kwaliteit op den duur beoordeelt.

Veel plezier ermee!

Posted

Mooie aanwinsten, volgende keer misschien kiezen voor een minder drukke achtergrond van de foto's?

Posted

Gezien mijn voorkeur platenhoezen als achtergrond te gebruiken wordt dat lastig,tenzij ik Faust IV (de achtergrond bij mn dikke Schulze) voor alles gebruik. Maar goed, ik zal het in overweging nemen.

Posted
Gezien mijn voorkeur platenhoezen als achtergrond te gebruiken wordt dat lastig,tenzij ik Faust IV (de achtergrond bij mn dikke Schulze) voor alles gebruik. Maar goed, ik zal het in overweging nemen.

Dan moet je het bij je voorkeur houden, het is alleen dat het wegneemt van de duidelijkheid.