meemai Posted March 14, 2015 Share Posted March 14, 2015 Geachte heren, Ik wil toch iets voor de natuur doen, maar met de google kom ik niet ver. Ik heb voorgenomen alleen nog zepen te kopen waar geen palmolie in zit. Er zijn echter niet veel zepen te vinden, en ik ga de verpakkingen van mijn zepen eens doorkijken en kijken of ik een lijstje kan maken, als jullie zepen weten of dat ook eens willen doen zou het waarderen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted March 14, 2015 Share Posted March 14, 2015 Het zal niet meevallen om zonder palmolie boodschappen te doen; niet alleen in zeep e.d. maar ook in heel veel voedingsmiddelen zit het verwerkt. Nou is er wel duurzame palmolie maar de vraag is of de natuur daar iets mee opschiet aangezien daar zoveel te weinig van is dat zelfs fabrikanten die het zouden willen gebruiken dat vaak niet kunnen. Maar het is zonder meer waar dat palmolie een probleem oplevert en het is een stuk dieronvriendelijk dan het gebruik van dierlijk vet (!) en veel bedreigender voor dieren waar we er niet al te veel meer van hebben. Overigens is het met de wereldwijde consumptie van veel artikelen ook niet handig als er één alternatief voor palmolie gevonden wordt; die vraag is dan meteen zo hoog dat dat het volgende ecologische probleem oplevert. Overigens is de voornaamste reden dat palmolie nu op zo'n grote schaal gebruikt wordt gewoon de lage prijs (en vast niet het hoge cholesterolgehalte ). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gusto Posted March 14, 2015 Share Posted March 14, 2015 Zet soja ook op dat lijstje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
meemai Posted March 14, 2015 Author Share Posted March 14, 2015 Het zal niet meevallen om zonder palmolie boodschappen te doen; niet alleen in zeep e.d. maar ook in heel veel voedingsmiddelen zit het verwerkt. Nou is er wel duurzame palmolie maar de vraag is of de natuur daar iets mee opschiet aangezien daar zoveel te weinig van is dat zelfs fabrikanten die het zouden willen gebruiken dat vaak niet kunnen. Maar het is zonder meer waar dat palmolie een probleem oplevert en het is een stuk dieronvriendelijk dan het gebruik van dierlijk vet (!) en veel bedreigender voor dieren waar we er niet al te veel meer van hebben. Overigens is het met de wereldwijde consumptie van veel artikelen ook niet handig als er één alternatief voor palmolie gevonden wordt; die vraag is dan meteen zo hoog dat dat het volgende ecologische probleem oplevert. Overigens is de voornaamste reden dat palmolie nu op zo'n grote schaal gebruikt wordt gewoon de lage prijs (en vast niet het hoge cholesterolgehalte ). Ik wil het toch minderen waar ik dat kan, want dat het verkocht en veel gebruikt wordt is een ding. Ik heb een zepenmerk gevonden dat geen palm olie gebruikt. Dolomiti shaving soap: Below we explore the characteristics of the soap: • 100% vegetable (except fragrance) • NO palm oil (forest protection) • NO preservatives / chelators / antioxidants of chemical origin • NO petroleum, mineral oils, dyes, parabens • NO EDTA - SLS - BHT - SLES - PEG Dan zou ik het liefst die gewoon gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted March 14, 2015 Share Posted March 14, 2015 Ik zou dan zelf wel eerst willen weten welke olie er dan wel in zit want het moet wel lekker blijven scheren. Voor mezelf maak ik me er wat minder druk om; de palmolie die ik in zeep gebruik is een verwaarloosbare hoeveelheid in vergelijking met veel voedingsmiddelen en daar valt met veel minder moeite veel meer te verdienen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gusto Posted March 14, 2015 Share Posted March 14, 2015 Psssst, kijk ook ook eens naar de margarine die je eet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
meemai Posted March 14, 2015 Author Share Posted March 14, 2015 Psssst, kijk ook ook eens naar de margarine die je eet. Die eet ik niet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Posted March 14, 2015 Share Posted March 14, 2015 Ik vind het streven goed, maar ik denk inderdaad dat het wisselen van scheerzeep weinig zoden aan de dijk zet. Eigenlijk zou er een wereldwijde verplichtingen moeten zijn om ecologische effecten mee te nemen in de prijs van grondstoffen en producten. Maar dat is een utopie, vrees ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted March 14, 2015 Share Posted March 14, 2015 Ik vind het streven goed, maar ik denk inderdaad dat het wisselen van scheerzeep weinig zoden aan de dijk zet. Eigenlijk zou er een wereldwijde verplichtingen moeten zijn om ecologische effecten mee te nemen in de prijs van grondstoffen en producten. Maar dat is een utopie, vrees ik. Buckminster Fuller was al van mening dat de aardolie veel te goedkoop was. Deze is gebaseerd op vraag, aanbod en kosten om het te winnen, maar niet op het feit dat er eerst een paar miljard dinosauriers moet besluiten op elkaar te gaan liggen voor een paar miljoen jaar. Hij vond dat we dat wel mee in moeten calculeren natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Zoethout Posted March 15, 2015 Share Posted March 15, 2015 Ik wil het toch minderen waar ik dat kan, want dat het verkocht en veel gebruikt wordt is een ding. Ik heb een zepenmerk gevonden dat geen palm olie gebruikt. Dolomiti shaving soap: Below we explore the characteristics of the soap: • 100% vegetable (except fragrance) • NO palm oil (forest protection) • NO preservatives / chelators / antioxidants of chemical origin • NO petroleum, mineral oils, dyes, parabens • NO EDTA - SLS - BHT - SLES - PEG Dan zou ik het liefst die gewoon gebruiken. Wat er o.a. wel in zit: Sodium Cocoate: sodium salt from coconut oil Sodium Cocoyl Isethionate: sodium salt of fatty acids of coconut (mild detergent, gives softness to the skin) Groeien kokosnoten niet gewoon aan een (kokos-) palm ? Of zie ik iets over het hoofd ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Posted March 15, 2015 Share Posted March 15, 2015 Groeien kokosnoten niet gewoon aan een (kokos-) palm ? Of zie ik iets over het hoofd ? Kokosolie komt uit het vruchtvlees van kokosnoten, dus van kokospalmen. Palmolie komt uit de vruchten van oliepalmen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted March 15, 2015 Share Posted March 15, 2015 Ja maar nu graag de M.E.R. (Milieu effect rapportage). Ik snap het namelijk ook niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Posted March 15, 2015 Share Posted March 15, 2015 Ja maar nu graag de M.E.R. (Milieu effect rapportage). Ik snap het namelijk ook niet. Ik weet niet welke van de twee beter of slechter is, alleen dat ze van heel verschillende vruchten komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted March 15, 2015 Share Posted March 15, 2015 Ik weet wel dat als we nu massaal overstappen van palm- naar kokosolie we van de regen in de drup komen...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
c0ldc0ne Posted March 24, 2015 Share Posted March 24, 2015 Slangenolie dan maar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts