Jump to content

Recommended Posts

Posted

wilkinson-sword-classic.jpg.c91dc49924ddfce2d456a171d90f7ba6.jpg

De Wilkinson viel niet tegen. Vergeleken met een Derby behoorlijk beter, maar niet bijzonder goed. Dit is de 2e keer dat ik een Wilkinson gebruik en even terug gelezen blijkt, dat ik de vorige keer ongeveer dezelfde beleving had. Toen haalde ik 8x en nu 6x, maar denk dat ik toen het maximale heb geprobeerd te vinden. Nu probeer ik het optimale te vinden, zo lang mogelijk lekker te scheren en niet zo lang mogelijk een mesje te gebruiken. Welnu en dan de bevindingen.

Goed, Goed mesje, maar er zijn betere, Herkansing.

1- Bij een Turkse super in Hengelo lagen Wilkinson mesjes. Pakje meegenomen, 5 voor €1. Zo de eerste beurt valt niet tegen.

In de Slim Adjustable eerst op 5 en vervolgens op 7, want het ging iets te zacht / moeizaam, een prima prestatie. Vlot in 3 doorgangen plus een klein beetje hals bijwerken de baard er af.

2- De Wilkinson doet het de tweede keer zeer prettig. Verwonderde me over de soepele snit. Kan niet achterhalen waar deze uit de fabriek is gekomen, maar is een zeer hoopgevend mesje.

In de 38C een zeer makkelijke beurt. Deze toch al vergevingsgezinde krabber met dit mesje gaven het scheer maar raak gevoel. Geen moeilijk kunstje dus.

3- dit mesje vind ik verrassend eenvoudig in gebruik.

In de Pearl een weer een goede prestatie. Nog maar de derde keer, maar het voelt niet zo dat er niet meer dan 5 inzitten. Ben benieuwd. Wel zo, dat ik me zeker 5 uur later dan normaal en dus met meer baard heb geschoren, maar denk eigenlijk dat dat niet veel uitmaakt. Immers krijg er niet meer haar door en omdat ik ze onderaan afsnijd lijkt mij het weinig verschil te maken of je elke dag of minder scheert. De simpelheids-theorie Van Harkos©.

4- Het mesje blijft constant presteren. Na 3 doorgangen glad. Even wat extra aandacht voor de hals en was die ook leeg gemaaid.

De adjustable op 6 was prima. Heerlijke zorgeloze beurt. De combi is prima.

5- De 5 norm gehaald en de 6e keer zit er zeker nog in.

In de L6 is het een prettige en makkelijke combi. WTG.XTG.ATG Onder de kin nog eens ATG+ en weer zo als gewoond glad.

6- de 6e keer was redelijk goed, een ruim voldoende, maar dat zoek ik niet dus spaarpot. Net niet comfortabel genoeg.

De Pearl met zijn eigen sound geeft een goede feedback en dat maakt, dat het mesje duidelijk hoorbaar zijn werk doet. Meestal gaat alles probleemloos er af met deze krabber, maar vandaag met de Wilkinson moest ik toch wat extra bijwerken na 3 doorgangen. Daar het mesje dus voorde 6e keer opging het hier maar bij gelaten.

Naar index Harkos

Posted

Mooie review.

even vraagje de turkse super in HENGELO??. Heb jij daar ook toevallig een adres van ik zoek namelijk nog wat adresjes om en naarbij borne waar ik snel wat scheer spullen kan kopen.

Posted

Weet het zo niet, rij er op de automatische piloot naar toe. Zal volgende keer opletten hoe de straat heet en je dat laten weten.

Posted

@ KugelFanger

Gisteren een paar perfecte entrecotes gekocht en even op het straat naambordje gekeken.

Is de Tekkelerweg ongeveer nummer 60. De slager en de super zitten naast elkaar.

Posted
@ KugelFanger

Gisteren een paar perfecte entrecotes gekocht en even op het straat naambordje gekeken.

Is de Tekkelerweg ongeveer nummer 60. De slager en de super zitten naast elkaar.

ok dankjewel ;)

Waren de entrecotes lekker?

Posted

Welke Wilkinsons heb je eigenlijk Harkos? Ik moet zeggen dat de twee of drie soorten die ik geprobeerd heb behoorlijk tegenvielen in ieder geval.

Posted

Weet het niet precies. Heb een doosje van 5 mesjes, zo'n zwart plastic boxje. Staat alleen Wilkinson Sword op. Had eigenlijk even op de doos moeten kijken, maar ja niet aan gedacht. Dat het geen super mesjes zijn ben ik met je eens, maar wat mij betreft wel bruikbaar.

• 6 months later...
Posted

Heb de Wilkinson voor het eerst gebruikt. Voor mij een heel vreemd mesje. Met de groei mee en dwars erop gaat het lekker, soepel, niets aan de hand. Echter, tegen de groei in lijkt het mesje ofwel bot, ofwel bijtend. Kent iemand dit verschijnsel van 'tegenstrijdigheid' bij een mesje? Na 4 beurten eruitgegooid, een nieuwe ga ik niet meer gebruiken.

Posted
Echter, tegen de groei in lijkt het mesje ofwel bot, ofwel bijtend. Kent iemand dit verschijnsel van 'tegenstrijdigheid' bij een mesje?

Toch waarschijnlijk gebrek aan scherpte; doordat het mesje ATG niet goed door de haren komt kan het in de huid 'happen' omdat je de scheerhoek niet goed kan houden door de te hoge weerstand. Als ik me snijd is dat vrijwel altijd door een te bot mesje; met een (verse!) Feather kan ik wel eens een klein sneetje hebben maar dat voelde ik dan al niet tijdens het scheren terwijl de botte jongens voelbaar bijten.

En vergis je niet; een te bot scheermesje is waarschijnlijk nog steeds scherper dan alles wat in de keukenla ligt!

Posted

Ik heb ook twee van deze mesjes gebruikt maar goed glad krijg ik me er zeker niet mee terwijl ik het mesje wel zonder al teveel weerstand ATG door mn baard heen kan halen.

Als ik dit mesje in een categorie moest indelen, dan komt ie wat mij betreft in de buurt van een Shark.

Posted

Wetende dat in India dit merk eigendom is van Gillette vraag ik me nu dus af: hoe vergelijken de Wilkinson Wilkinson Sword mesjes zich met de Gillette Wilkinson Sword mesjes.

Posted
Echter, tegen de groei in lijkt het mesje ofwel bot, ofwel bijtend. Kent iemand dit verschijnsel van 'tegenstrijdigheid' bij een mesje?

Toch waarschijnlijk gebrek aan scherpte; doordat het mesje ATG niet goed door de haren komt kan het in de huid 'happen' omdat je de scheerhoek niet goed kan houden door de te hoge weerstand. Als ik me snijd is dat vrijwel altijd door een te bot mesje; met een (verse!) Feather kan ik wel eens een klein sneetje hebben maar dat voelde ik dan al niet tijdens het scheren terwijl de botte jongens voelbaar bijten.

En vergis je niet; een te bot scheermesje is waarschijnlijk nog steeds scherper dan alles wat in de keukenla ligt!

Door de wat hogere weerstand lijkt dit mesje idd wat te 'stuiteren'.

Posted

Daarom staan mijn keukenmessen, in een messenblok. ;)

• 2 weeks later...
Posted

Ha! alweer een hele tijd geleden dat ik hier op dit heerlijke forum :D wat plaatste.

Net terug van een vakantie uit Frankrijk waar ik weer een hele zooi Gillette Bleue mesjes heb ingeslagen, voor mij een geweldig fijn scherend mesje wat zonder problemen bij mij 5 tot 7 keer perfect meegaat.

En 10 mesjes voor 1.45 euro is geen geld dus. Weer een voorraadje van 12 pakjes ingeslagen waar je gewoon een paar jaar mee doet. Ook voor een collega een hele swik meegenomen.

Oh wat zie ik daar hangen! de Wilkinson Sword classic , verpakt met een geel etiket 10+2 gratis dus 12 mesjes voor schrik niet 1 euro en 52 centen! even een pakje meegenomen en direct een mesje geprobeerd . Niemand heeft dezelfde ervaringen met mesjes , elke huid is anders. Ik heb een stugge baard en een licht gevoelige huid. Aan de slag met dit mesje en ik moet zeggen gewoon een perfecte gladde scheerbeurt. Na 7 keer ermee te hebben geschoren zat er zeker nog een 8ste beurt in maar ik vond dit genoeg.

Dit mesje bevalt mij ook gewoon uitstekend, super glad, geen noemenswaardige burning voor mij een lekker scherend mesje. Dus ook maar effe wat ingeslagen ai! 10 pakjes maar gelijk meegenomen ik kon ze echt niet laten liggen :lol: . Ik kan dus lekker kiezen tussen Astra, Voskhod, Gillette Bleue, en de Wilkinson Sword. Voorlopig een voorraad waar ik omgerekend een 6 tot 8 jaar geen omkijken meer heb naar mesjes.....alhoewel... :mrgreen:

• I like it 1
  • 2 months later...
Posted

Hmm Zijn deze anders dan de Wilkinson economy? Een proefpakket scheermesjes via BdF binnengekregen waaronder Wilkinson economy. Na twee keer scheren maar verwisseld, ATG was pijnlijk. Vanochtend een Personna gebruikt en zonder problemen weer glad.

Posted

wilkinson-sword-classic.jpg.c91dc49924ddfce2d456a171d90f7ba6.jpg

Zo dat was de 3e Wilkinson Sword, die ik heb gebruikt. Niet de Gillette Wilkinson uit India, maar de in Duitsland geproduceerde. Het mesje geeft mee gemiddeld 7 beurten, maar vaak is daar wat op aan te merken, of veel gevoeld verschil afhankelijk van de combi. Hoewel deze bij de Turk veel worden verkocht, zijn ze wel beter dan de Derby Extra, maar dat is het dan ook. Ze zijn bruikbaar, maar niet bijzonder. Ik ben er klaar mee.

1- Krabber: Merkur 510 Progress
Dit is het 3e exemplaar van het Wilkinson Sword mesje, dat ik gebruik. Volgens de historie is het een goed bruikbaar mesje, geen hoogvlieger, maar je kan je er goed mee scheren. De 1e deed ik na 8x weg en de 2e na 6x. Eens zien hoever ik met deze kom, waarbij comfort voor uithoudingsvermogen gaat.
In de Progress 510 was het resultaat en de weg er naar toe prima. In 3 strakke rondes, 1e op 2,5 en de volgende 2 op 3,5 glibberde de combi de baard er af door het Calani schuim. Lekker glad.

2- Krabber: Fasan Slant #42
Het mesje doet zijn werk prima. Vlot mooie snit en geen hoekgevoeligheid.
Dat kan aan de combi met de Fasan #42 liggen, die het mesje mooi tordeert en die extra stijfheid geeft. 3 rondjes glad. Op de kin nog even wat na werk, maar vervolgens ook super glad.

3- Krabber: Gillette New
Het mesje was wat teleurstellend vanmorgen. Niet die mooie snit van een goed mesje. Nog een keer proberen morgen, maar als het weer zo is, haalt deze niet mijn 5 norm.
Kan liggen aan wat onbalans, want ik had de Gillette New op een 10 cm lange RVS steel geschroefd en dat voelde wat onnatuurlijk. Morgen maar even checken en anders spaarpot voor dit mesje.

4- Krabber: Mulcuto Schrägschnitt (metaal)
Nou die was even een poepie beter dan gisteren! Gewoon weer normaal goed scheren, geen Kai, maar zeker een Derby!
Zou er zoveel verschil zitten in een oude Gillette New en een oude scheve Mulcuto? Blijkbaar. Nou allen Mulcuto scheergereedschapjes toch al bij mij in goede aarde, maar dit verschil is exorbitant. 3 rondjes glad, geen moeite en alleen aluin nodig voor een wondje van gisteren, dat spontaan weer open sprong bij het wassen.

5- Krabber: Maggard Slant met MR7 RVS steel
Het mesje heeft mijn 5 norm gehaald en mag morgen nog een keer, maar dat resultaat maar eens afwachten.
In de Ikon X3 super wezenloze beurt. Niet slecht niet goed gewoon scheren zonder finesse en uitdaging.

6- Krabber: Mühle R41 (2013)
Het mesje dat me gisteren deed twijfelen, doet vanmorgen me overtuigend beter zijn werk. Zelfs zo, dat hij morgen nog een keer mag.
Dit mesje is zo gevoelig voor de krabber waar hij in wordt gebruikt, dat er een wereld van verschil in de combi's zit. Vandaag met de R41 (2013) een prima scherend geheel en geen enkele reden om het mesje in d spaarpot te doen. Mooi glad geschoren, geen gevoeligheden en geen extra werk. Grappig.

7- Krabber: Above The Tie S1
Het mesje is vanmorgen de spaarpot in gegaan. Deze beurt was echt niet verkeerd en de snit gemiddeld goed maar ben er wel klaar mee. Al vanaf de 3e beurt ben ik net niet voldoende overtuigd door het mesje. Goed genoeg, maar niet constant en overtuigend.
Denk dat het mesje erg gevoelig is voor de krabber waar hij mee wordt gebruikt en dan is het elke keer weer de vraag hoe het zal gaan. In de ATT S1 best behoorlijk, maar dat zijn er veel meer. In elk geval in 3 rondjes glad met wat extra aandacht voor de strot.

Naar eerder gebruikte Wilkinson Sword

Naar index Harkos

• I like it 3
Posted

Komen deze niet van Feintechnik in Eisenfeld af? Maakt ook Croma, Bolzano, Elias en (zeer waarschijnlijk) Merkur.

Geen van die mesjes bevalt me echt en dat is jammer want in DDR-tijden maakten ze de Triton R3 en die vind ik wel echt lekker.

Posted
Komen deze niet van Feintechnik in Eisenfeld af? Maakt ook Croma, Bolzano, Elias en (zeer waarschijnlijk) Merkur.

Geen van die mesjes bevalt me echt en dat is jammer want in DDR-tijden maakten ze de Triton R3 en die vind ik wel echt lekker.

Zou best kunnen, die liggen bijna allemaal op hetzelfde niveau.

De Triton R3 is smullen, nog 97[emoji39]

Posted

@Harkos Hier nog maar 3 Triton mesjes (ooit een pakje van Richard mogen ontvangen) die angstvallig in de vitrine leggen dus als ik zo vrij mag zijn voor het vragen en meenemen van een pakje volgende week Harrie.

@talibeard Met je conclusie helemaal eens,  ooit omdat ik gelezen had dat Bolzano hét mesje voor de Italiaanse barbiers was 100 besteld en na drie mesjes gebruikt te hebben besloten dat we geen vrienden zouden worden en ook de anderen kunnen mij niet bekoren.

Posted

Wilkinson komt uit Solingen. Zijn in 1961 een samenwerking met Faan aangegaan, ⅔Wilkinson, ⅓Fasan, voor een nieuwe mesjesfabriek, iets waar de rest van de Solinger mesjesmakers niet zo blij mee was.

Ze hebben hun koofdkwartier nog immer in Solingen, aan de Schützenstrasse.

• I like it 1
Posted

Naar ik meen hebben ze overal en nergens hun mesjes laten maken. Zo waren er in ieder geval ook Wilkinson mesjes die in de UK werden gemaakt, een bepaalde serie staat erg goed te boek, maar welke dat precies is weet ik zo niet.

• I like it 1
Posted
efsk schreef 1 uur terug:

Wilkinson komt uit Solingen. Zijn in 1961 een samenwerking met Faan aangegaan, ⅔Wilkinson, ⅓Fasan, voor een nieuwe mesjesfabriek, iets waar de rest van de Solinger mesjesmakers niet zo blij mee was.

Ze hebben hun koofdkwartier nog immer in Solingen, aan de Schützenstrasse.

Kan zijn maar mesjes maken ze er niet; de enige mesjes uit Solingen de laatste 10 jaar of meer komen van Medyna en die maakt Wilkinson niet. En de enige andere mesjesfabrikant die ik ken in Duitsland is Feintechnik (als ze nog zo heten) in Eisfeld.