efsk Posted March 8, 2015 Posted March 8, 2015 Iemand ervaring met het lijmen van celluloid scales? Normaliter gooi ik ze weg als ze stuk zijn maar dit zijn wel mooie vintage-exemplaren met neusilbereinlage etc, dus die wil ik eigenlijk wel houden.
efsk Posted March 8, 2015 Author Posted March 8, 2015 Dank voor de info. Lukt dat ook als de breuk precies bij de as zit? Normaal is dat de plek waar ik ze zelf in tweeën timmer, maar dit mes (7/8 Amico 3/4 hol) kwam met de breuk reeds daar...Het zit allemaal nog net in elkaar maar als ik het mes uit elkaar haal (wat wel moet denk ik, wil ik de tang goed schoon krijgen) denk ik dat ik brokkies heb... Nu ja, we gaan het zien.
efsk Posted March 8, 2015 Author Posted March 8, 2015 Het is celluloid, daar ben ik wel zeker van. Ziet er verder goed uit, dus ik probeer het gewoon. Probleem met schroefje is natuurlijk dat deze scales een erlbremse hebben en een pin door de neus. Dat ziet er niet uit als er dan opeens ergens een schroef doorheen steekt Ik houd je op de hoogte. Als het lukt scheer ik me deze week met dit mes, dan stel ik het gelijk wel even voor.
efsk Posted March 10, 2015 Author Posted March 10, 2015 Nu 1x gelijmd met 3-secondenlijm en dat houdt wonderbaar goed. Wellicht dat ik Rolf's advies voor gang 2 en 3 nog opvolg, mar dit is nu eigenlijk wel bijna perfect. Net het mes, Goed in orde maar wel ouderdomssporen. Het zaakje weer vasttimmeren heeft het wonderwel overleefd, hoewel ik wel heb valsgespeeld: ik heb de Revisorpins gebruikt zodat ik op ed gelijmde scale geen hamer nodig had.
Tony Posted March 11, 2015 Posted March 11, 2015 Mijn ervaring met 2 componentenlijm was minder. Het bleek niet tegen de druk van het stroppen te kunnen. Als het bij jou wel goed blijft zal ik het volgende keer ook met secondenlijm proberen.
efsk Posted March 11, 2015 Author Posted March 11, 2015 Stroppen weet ik vanavond, na het slijpen. Maar tegen het vasttimmeren van de pin was het prima bestand. En de breuk loopt echt door het pingat heen.
Tony Posted March 11, 2015 Posted March 11, 2015 Ik gebruik altijd secondelijm hiervoor Tony. Geen problemen tijdens het stroppen. Dank, Ik heb nog wel wat kapotte scales om het uit te proberen
efsk Posted March 14, 2015 Author Posted March 14, 2015 Helaas. Bij het openstrekken van het mes hoorde ik tak en toen had ik weer meer scalesdelen dan gewenst. Nog een poging wagen.
Tony Posted March 14, 2015 Posted March 14, 2015 Je kan altijd nog een dun strookje metaal aan de binnenkant lijmen b.v. Van een blikje bier.
efsk Posted March 15, 2015 Author Posted March 15, 2015 Beide opties zijn de moeite van het overwegen waard. Bovendien zoek ik een cementachtig spulletje. Ik kom hier op terug.
PI56 Posted March 15, 2015 Posted March 15, 2015 Een hele dunne strip metaal of koper op de buitenkant is ook nog een optie. Netjes afgewerkt is het net of het zo hoort. Ik heb zelf ook zo'n mes liggen waarbij de vorige eigenaar dat gedaan heeft. Helaas maar aan 1 kant. Die is nu nog "heel" terwijl de andere kant afgebroken is. Dat wordt dus nog een keer rescalen.
Recommended Posts