skippy Posted March 8, 2015 Posted March 8, 2015 Gisteren voor het eerst geschoren met de 15C. Ik heb deze besteld als vervanger voor mijn BBR Scimitar, en/of de Fatip. Ik had de krabber al een paar dagen in huis, maar door een vervelend en licht ontstekend ingegroeid haartje precies op de kaaklijn al enige dagen niet geschoren. Gister toch maar eens geprobeerd. Tijdens het scheren voelde het goed aan. Ik had een nieuw Polsilver SI mesje gebruikt. Het krabbertje is niet echt effectief met een wat langere haargroei, maar met een 2 gangen scheerbeurt (WTG, ATG) toch een VLS. Met deze krabber kon ik zonder trekken wel ATG, terwijl ik met de Fatip het houd op XTG. Nu, the day after, toch wel een beetje rode puntjes in de halsstreek. Dus toch wel een beetje irritatie, wat wel vreemd is want het voelde tijdens en vlak na het scheren een stuk relaxter dan de Fatip, maar met de Fatip heb ik alleen vlak na het scheren een beetje last van een rode huid, en dat trekt na een 1/2 uurtje weg. Verder heb ik dan nergens meer last van. Ik moet de krabber nog proberen met andere mesjes, dus ik geef nog niet op, maar had stiekem toch wel een beter resultaat verwacht. Over de kwaliteit van de krabber kan ik kort zijn. Dit is prima voor elkaar. De passing met mesje is gewoon goed. Het chroom ziet er netjes uit. Het krabbertje is wel een stukje kleiner als verwacht, en ik verwachte al geen grote krabber. Het steeltje is vrij dun. De lengte is wel goed, maar ik had hem liever iets dikker gehad, vergelijkbaar met de 34C. De blootstelling van het mesje is een stuk kleiner dan andere OC's. Dit verklaart ook de mildheid. Hierdoor heeft de scheerhoek wel een vrij kleine marge. Als je de hoek een klein beetje veranderd stopt de krabber direct met scheren. Dit is wel een puntje van gewenning. Ik zal verdere ervaringen ook nog wel aanvullen in dit draadje.
Snuff Posted March 8, 2015 Posted March 8, 2015 Je kan het inderdaad beter nog een aantal scheerbeurten geven vooral omdat de scheerhoek nogal nauw luistert, soms klikt het ineens na een week of twee exclusief gebruik.
talibeard Posted March 8, 2015 Posted March 8, 2015 De Merkur 25C (=15C met langere greep) is mijn tweede DE na zo'n 15 jaar uitsluitend met een Astra TTO (Gillette G1000 kloon) geschoren te hebben. De krabber is inderdaad erg mild en hoewel mild vaak gezien wordt als makkelijk en/of goed voor beginners vind ik het tegendeel juist vaak waar. Een agressiever model als bv. de Fatip geeft weliswaar meer kans op bloederige taferelen maar tegelijkertijd is de leercurve wat steiler; teveel druk leert de krabber je meteen af en bovendien scheert hij nog steeds als je het niet al te nauw neemt met de juiste scheerhoek. Bij een milde krabber blijft altijd het gevaar dat je, als je de scheerhoek niet precies goed hebt, druk gaat gebruiken om te compenseren voor tegenvallende scheerprestaties, zeker als DE-scheren nog niet 'op je ruggengraat' zit. Dit in combinatie met het feit dat je niet altijd ATG scheert en nu wel zal ongetwijfeld (een deel van) je irritatie verklaren. Niet effectief tegen langere haren zeg je? Als ik deze krabber iets vind is het juist dat wel; met enige regelmaat gaat mijn hele vanDyke eraf meestal zo net voor de zomervakantie. En wat gebruik ik dan? Juist, niet de slant, niet de Fatip maar de 25C! Dat zijn dan haren van 1 a 2 cm. dus dat durf ik dan toch wel lang te noemen en na de eerste pass zie ik er hooguit wat ongeschoren uit maar is echt niet te zien dat daar 2 minuten eerder nog een baard zat. En dan maakt het mesje eigenlijk niet eens uit, dat speelt pas bij de XTG en ATG echt een rol. Nogmaals, een milde krabber heeft wel de naam maar is in mijn ogen een lastigere krabber dan een medium of agressief model. Ik had veel meer tijd nodig om een goed resultaat met de Tech en de 25C te bereiken dan met de Fatip of R41. Die agressievere modellen klinken natuurlijk wel veel stoerder, en er is ook gewoon prima mee te scheren, maar de kunst zit hem in het scheren met een mild exemplaar omdat dat in feite hogere eisen aan je techniek stelt. Ik zou je zeker aan willen raden om hem langere tijd achter elkaar te blijven gebruiken en wel met de nodige aandacht zodat je de 15C echt leert kennen. Of het ooit je favoriete krabber wordt weet ik niet maar je kunt je er echt prima, irritatievrij én glad mee scheren. Succes ermee!
SCORHORSE Posted March 8, 2015 Posted March 8, 2015 Ikzelf scheer me met een Merkur38C. Deze is ook een milde krabber waarbij je zeker in het begin moet zoeken naar de juiste scheerhoek, maar na een tijdje zet je automatisch deze krabber automatisch zo dat je je perfect kunt scheren. De 15C en consoorten hebben een veel te dun en licht handvat (in mijn opinie), de 38C voelt lekker zwaar en heeft een uitstekende balans en dat bepaalde mijn uiteindelijke keuze. Ik wou oorspronkelijk een 23C maar na deze eens in mijn handen gehad te hebben in de winkel was deze door mij, letterlijk, te licht bevonden.
talibeard Posted March 10, 2015 Posted March 10, 2015 @SCORHORSE; dat is nou echt aan gevalletje UEKAZ. Ik vind zelf de balans van de 15/23/25/33C modellen prima, evenals het gewicht. Bij de 34/37C begint dat al twijfelachtiger te worden; gewicht gaat nog wel maar de greep wordt verhoudingsgewijs al te zwaar naar mijn smaak en bij de barberpole etc. handles (w.o. de 38C) is wat mij betreft de balans totaal verstoord (greep te zwaar naar verhouding) en het totaal gewicht onnodig hoog. Een hoog gewicht heeft voor mij als voornaamste nadeel de toegenomen traagheid van de krabber waardoor je een veel minder directe scheerervaring krijgt en daarbij minder controle. Maar goed, ieder zijn ding!
skippy Posted March 11, 2015 Author Posted March 11, 2015 Vanavond voor de tweede keer geschoren met de 15C, met het Polsilver mesje ban de vorige keer. Ik heb nu goed gelet op de druk, maar ik blijf moeite hebben met de effectiviteit met deze combi. Dit resulteert weer in meer bewegingen enz. Voor mijn gevoel is dit krabbertje nog milder dan menig gesloten kam krabbertjes. De scheerbeurt gaf niet echt een bevredigend resultaat, maar ben evengoed maar gestopt met de voorgaande scheerbeurt nog vers in het geheugen. Ik weet niet hoelang mijn geduld het nog uithoud met deze Merkur. Volgende keer maar weer eens de Fatip om te vergelijken.
talibeard Posted March 11, 2015 Posted March 11, 2015 Voor mijn gevoel is dit krabbertje nog milder dan menig gesloten kam krabbertjes. Is het ook. Maar ik proef hier iets van de, veel voorkomende, denkfout dat een open kam ook maar iets van doen heeft met de agressiviteit van de krabber en dat is absoluut niet zo. Of er nou tandjes zitten of een 'safety bar' maakt totaal niet uit, de geometrie van de krabber wel. De tandjes hebben een hele andere functie namelijk dat de krabber nooit verstopt kan raken door de afgeschoren haren, hoe lang ze ook zijn. Agressiviteit wordt bepaald door o.a. 'blade gap'; hoe vrij ligt de snijkant. Die ligt niet vrijer omdat de 'safety bar' als het ware onderbroken is (bij een open kam) want je scheert je echt niet tussen de tandjes. Of jij moet iets kunnen dat ik niet kan....
skippy Posted March 12, 2015 Author Posted March 12, 2015 Het is ook niet echt zo dat ik er van uit ging dat de Merkur agressiever zou zijn dan een gesloten kam krabber alleen omdat het een open kam heeft. Ik heb ooit ergens een vraag gesteld op dit forum of er een (open kam) krabber was die qua agressiviteit tussen de Fatip en een 89 stijl krabber inzat. Als ik mij niet vergis kwam toen de 15C voorbij. Dit stond mij wel aan vanwege de open kam, en het feit dat ik mij niet dagelijks scheer, en al helemaal niet tijdens nachtdiensten. Hierdoor kan de "baard" wel eens uit de klauw lopen. Juist dan is, zoals Talibeard al aangeeft, een open kam wel handig vanwege de wat langere baardharen. Nu de "day after"; het gaat al een stuk beter dan de vorige keer. Nu de volgende dag nog geen last van irritatie. Vanmorgen wel de huid even ingesmeerd met sheabutter. Verder valt alleen het resultaat wat tegen. Het was niet echt glad. Nu heb ik nog wat andere mesjes liggen, en er zijn er nog wat andere bijna onderweg (BdF wacht nog op de zending van TFS voor versturen van mijn bestelling) waaronder Gillettes en Souplex. Deze wil ik zeker nog proberen zowel in de Fatip als in de Merkur.
SCORHORSE Posted March 13, 2015 Posted March 13, 2015 @SCORHORSE; dat is nou echt aan gevalletje UEKAZ. Ik vind zelf de balans van de 15/23/25/33C modellen prima, evenals het gewicht. Bij de 34/37C begint dat al twijfelachtiger te worden; gewicht gaat nog wel maar de greep wordt verhoudingsgewijs al te zwaar naar mijn smaak en bij de barberpole etc. handles (w.o. de 38C) is wat mij betreft de balans totaal verstoord (greep te zwaar naar verhouding) en het totaal gewicht onnodig hoog. Een hoog gewicht heeft voor mij als voornaamste nadeel de toegenomen traagheid van de krabber waardoor je een veel minder directe scheerervaring krijgt en daarbij minder controle. Maar goed, ieder zijn ding! Wel grappig dat wat de ene perfect vindt voor de andere dan weer niets is. Het hoge gewicht van de 38C vindt ik dus de max. Misschien heeft het wel met mijn grootte te maken (1,96 meter) en ook grote handen dus dat om deze reden voor mij goed werkt? Maar inderdaad: UEKAZ en goed dat de verschillen er zijn, anders was er niet veel om over te praten op dit forum éh!
talibeard Posted March 13, 2015 Posted March 13, 2015 [ Misschien heeft het wel met mijn grootte te maken (1,96 meter) en ook grote handen dus dat om deze reden voor mij goed werkt? Maar inderdaad: UEKAZ en goed dat de verschillen er zijn, anders was er niet veel om over te praten op dit forum éh! Tja, één vijfennegentig hier met handschoenen maatje 11....... Dat zal het dus niet zijn denk ik. Maar in je eindconclusie kan ik me dan weer helemaal vinden!
Harkos Posted March 13, 2015 Posted March 13, 2015 Heb een 38c en 39c juist omdat ze zo lekker zwaar zijn. De L6 is me eigenlijk veel te licht. Omdat deze technisch goed scheert gebruik ik hem wel, maar als ik de 39c ter hand neem, geeft me dat een beter gevoel. Lengte 177, gewicht 88 kg:oops:
Johan Posted March 15, 2015 Posted March 15, 2015 Je kan het inderdaad beter nog een aantal scheerbeurten geven vooral omdat de scheerhoek nogal nauw luistert, soms klikt het ineens na een week of twee exclusief gebruik. Dat vond ik inderdaad ook lastig aan de Merkur 20C. De kop is vrij rond, en de scheerhoek is behoorlijk klein, dus ik moet bewust de krabber onder de juiste hoek houden. Bij sommige krabbers gaat dat automatisch; bij de Merkur 20C niet, tenminste niet voor mij.
skippy Posted April 16, 2015 Author Posted April 16, 2015 En toen zag ik het licht...... Deze week al 3 keer geschoren met een Voskhod in de Merkur 15C. Blijkt datdit voor mij ineens het perfecte mesje is in deze krabber. Glijd als een bezetene en scheert heerlijk glad en zonder irritatie. Moet de Voskhods nog wel proberen in de andere krabbers, en wil nu ook nog Feathers proberen. Voorlopig ben ik blij (Happy voor de anglofielen)
Recommended Posts