Jump to content

De straight misschien heb ik hulp nodig, of moet ik stoppen?

Recommended Posts

Posted

Deze post is meer een therapeutische post waar ik even mijn frustratie die ik vroeger met het open mes had van mijn schouders laat zakken. Als je niet van zulke posts houdt sla dan over, of begin on de dikgedrukte lijn. Bedankt voor uw begrip.

Hallo,

Ik zit eraan te denken mijn straight weer eens op te pakken, maar ik heb mijn bedenkingen. Het slijpen is vrij lastig en een coticule dat wil ik nog wel eens leren, dit kan ik wel doen door te oefenen echter denk ik dat ik eens zoek tot ik iemand in de buurt vind die dit kan. De messen heb ik geleerd hoeven overigens niet eens duur te zijn maar ik heb naar mijn mening best toffe/goeie messen.

Een paddle strop heb ik ook en ik kan een kant met pasta bekleden ik heb gehoord dat groenen het beste is en het mes lekker scherp houdt, en dat slijpen dan vaak helemaal niet meer nodig is. Toch denk ik een straight is een hoop werk veel meer dan een krabber, bij een krabber stop je een mesje erin klaar. Er staan echter altijd mooie straights goed geslepen bij vraag en aanbod en dan komt het eigenlijk allemaal neer op de techniek die je gebruikt en dat het even moet wennen.

Ik ben dan ook aan het dubben of ik de straights weer moet oppakken ik heb best een mooie collectie straights, waar ik veel lol aan kan hebben als ik ze weer gebruik. Ik heb echter een Puma die moet worden geslepen, een Henckels tweeling waarbij de schaal vrij los zit die moeten worden vast gezet en ook een slijpbeurt nodig heeft. Dan heb ik nog een Ralph Aust die wellicht geslepen moet worden, het is allemaal veel gedoe en ik hou niet van gedoe tenzij ik ze zelf even kort kon slijpen, heb ik geen zin in het heen en weer sturen per jaar en euro's kwijt zijn aan het slijpen van een mes. Het open mes is wel mooi en trekt mij zeker aan zeker omdat ik zulke mooie exemplaren heb waar ik vrij trots op was op tijd van aankoop. Nu ik zie dat de straights hier ook vrij goed worden aangeboden op shaving society is het misschien weer eens de moeite waard om te beginnen.

-------------------------

Het zijn mijn gedachten en ik sta nu op het punt waar ik tegen mezelf zeg of je doet al je straights weg, en stopt er gewoon mee, of je laat ze hier liggen en je gebruikt ze nooit of je gebruikt ze. Ik vind het zonden dat ze hier gewoon in de olie liggen en dat er niets mee gedaan wordt, daarom wilde ik hier deze post maken en eens kijken of er mensen zijn die misschien mij tegen vergoed het stroppen fatsoenlijk kunnen leren, en misschien zelfs slijpen op een coticule gezien dat laatste erg lastig is verwacht ik dat niet. Op zondag 15 maart kan ik gratis met de trein reizen, en dat betekend dat ik naar elk plekje van Nederland kan.

Is er iemand op dit forum die mij wilt helpen laat het mij graag weten, ik besef ook wel dat het een vrije zondag is daarom wil ik ook best een vergoeding doen. Laat mij iets weten misschien komen we eruit, komt die 15 maart niet uit is er misschien een andere keer tijd dan regel ik gewoon een trein kaartje via kruidvat of concurrentie. Ik dank jullie alvast voor het lezen van dit bericht.

Posted

Dat is eigenlijk iets wat je voor jezelf dient uit te maken, maar meemai is nogal draaiende met de wind en het zal nog een aantal keren verkopen, houden, zelf leren worden voor de knoop doorgehakt zal worden denk ik ;-)

Iemand kan je zeker tonen hoe te stroppen en als de messen alleen een touch up nodig hebben dan kan je dat zelf met je coticule. Zie Hier

Echter iemand leren slijpen met een coticule dat zal niet lukken in een uurtje, iedere coticule is weer anders, ze kunnen je wel de basis leren maar dan moet je zelf aan de slag en zoals bij de meeste slijpstenen ga je het mes botter maken de eerste paar keer. Het is iets wat je gewoon moet aanvaarden als je dit zelf wil leren doen. Het vraagt alleen wat geduld, lukt het niet, leg aan de kant en ga een andere keer verder.

Een mooi alternatief is ze laten slijpen en dan gewoon zoals velen op het forum een strop met CrOx gebruiken, daar hou je het mes heel lang scheerklaar mee.

Posted

Kijk een aantal filmpjes over slijpen op het WWW. Vervolgens pak je minst geliefde mes en ga je oefenen, oefenen, oefenen. De andere messen stop je in een doosje en doe je op de post naar een van de meesterslijpers hier op het forum. Die krijg je goed geslepen terug. Dan kun je ze vergelijken met je eigen geslepen mes en weet je gelijk of het oefenen met je coticule het goede resultaat geeft of dat je nog meer moet oefenen. En houd in je achterhoofd dat het slijpen niet in een paar uur geleerd wordt. Zet hem op.

Posted

Even vanuit het positieve geredeneerd:

Je hebt al messen, je hebt al materiaal om te honen / slijpen, je hebt al een redelijk idee hoe dat in zijn werk gaat, maar het vergt nog even het laatste beetje. Daarvan zegt Snuff ook al dat het domweg nog even tijd kost en een paar goede tips van de meesters (die hier ook al belangeloos hun tips geven).

Zo bezien lijkt de keuze om er "vol" voor te gaan toch de meest logische?

Stel dat je nog helemaal moest beginnen, dàt zou pas veel doorzettingsvermogen vergen.

Succes Meemai!

En wat betreft je andere post.... Nooit iets nieuws bestellen als de bel dreigt te gaan!

Posted

@Snuff,

Je kent me te goed! Gelukkig ben ik wel wat gegroeid de afgelopen maanden vooral! Betreft verkopen ik heb toen besloten ze in de olie te doen en te wachten, en te zien. Dat heb ik toen gedaan en nu weet ik wel wat ik wil, en dat is waarschijnlijk het nog een keer een eerlijke kans te geven met geduld vooral. Eerder was er vaak weinig geduld daarin ben ik heel erg gegroeid.

Bedankt en ja met slijpen bedoel ik dan denk ik ook wel de touch up, als ik een touch up kan geven, dan zou ik ze kunnen laten slijpen en zelf de touch up doen lijkt mij? Een strop met CrOx kan altijd ja, alleen zelfs daar heb ik het idee dat ik verpest... Maar dat ik onzeker ben in wat ik doe is ook geen mysterie voor jou. En nu voor niemand die dit leest.

@QuantumCat

Dat kan zeer zeker, maar dat kan best in de prijzen oplopen als je (even denken) een paar messen hebt die een touch up moeten hebben op een steen en 2 die helemaal geslepen moeten worden waarbij 1 de schrijf in de schalen wat aangespannen moet worden. Denk dat ik 1 een touch up nodig heeft en 2 geslepen moeten worden en eventueel nog een derde..

@PI56 Ik heb een oefenmes of 2, ook dat is geen probleem.

@Barbiere Di Figaro,

Dat klopt natuurlijk, toch denk ik dat het leren ervan lastiger is dan het verkrijgen van de spullen, niet respectloos bedoelt maar iedere halve gare kan de spullen kopen. Niet iedereen kan ze effectief gebruiken of is daarin een natuurtalent in mijn geval trek ik aan het korte eind van talent. Je hebt natuurlijk wel gelijk in dat, dat ik de spullen heb. Toch denk ik dat de spullen effectief gebruiken het lastigste is, maar natuurlijk moet dit wel lukken met inzet en geduld.

In ieder geval bedankt! En dat de bel ging ik had geen idee dat de jehova's nu al bezig waren.

Posted

Stuur ze 1x op (of ga bij iemand langs) zodat je daarna zeker weet dat ze goed scherp zijn. Zorg voor 1 finisher voor soms (soms!) een touch up. De rest doen het leer en de CrOx voor je.

En dan gewoon lekker scheren. Je hebt meerdere messen, dan kun je ofwel

met een mes oefenen tot het trekt, het volgende mes pakken enz tot je de techniek onder de knie hebt. Je zult zien dat het bij ieder opvolgend mes langer duurt voor je aan de volgende begint.

Lekker afwisselen met de messen zodat het sowieso langer duurt voor ze trekken.

Maar wat je ook doet: ga je lekker scheren met die dingen. Dat is gewoon uitermate bevredigend.

Posted

Je hebt inmiddels genoeg advies gehad denk ik. Je mag ze wel naar me opsturen voor een slijpbeurt, je betaalt alleen de verzendkosten.

Posted

Wat wil je nog meer, ik zou erop ingaan. En het valt allemaal nog mee, een dikke honderd jaar geleden schoren miljoenen mensen zich met een open scheermes dus ......

Posted
Je hebt inmiddels genoeg advies gehad denk ik. Je mag ze wel naar me opsturen voor een slijpbeurt, je betaalt alleen de verzendkosten.

Beste Tony, wauw helemaal bedankt, ik zal je even een bericht sturen.

Posted

Hallo Meemai,

Gewoon gebruiken die handel en er een beetje tijd in willen steken dan zul je ook beloond worden.

Van volslagen newbie die zich sinds 14 februari scheert met een open mes en iedere dag naar zijn werk ging met de strijdwonden in het gezicht ben ik nu glad. Ik sta er iedere morgen een kwartier eerder voor op, om van de scheerbeurt te kunnen genieten. Na mijn werk begroet ik vrouw en dochter, kwak mijn lenzen in een potje en strop mijn mes voor de volgende morgen. Als je niet weet hoe dat moet, gewoon veel Youtube filmpjes kijken, en slijpen, waarom?

Als het spul bot is en je krijgt het niet meer super scherp gestropt, dan laat je het toch lekker slijpen? Daar ga je toch geen verzameling stenen voor aanschaffen? Tenzij je het leuk vindt natuurlijk. Mij lijkt het leuk, maar voorlopig laat ik mijn mes(sen) wel slijpen als ze bot zijn door mensen die daar goed in zijn.

Genoeg geluld, scheren met die handel, je hebt dat spul toch niet voor niets verzameld :mrgreen:

Ik ben misschien wat over enthousiast op mijn 56e maar ik zou willen, dat ik dit open scheren eerder had ontdekt.

Dus doe er je voordeel mee als je jonger bent dan ik.

Posted

Bedankt Rob!

De messen zijn naar Tony gestuurd, en we zullen zien hoe het verhaal afloopt ik hou jullie wel op de hoogte als jullie dat leuk vinden.

Sowieso nog veel dank aan Tony, om mij te helpen.

Posted

Ik heb ze vanmiddag ontvangen en ga er vanaf morgen aan werken. Ze zien er goed uit en ik denk dat je er straks weer veel plezier aan gaat beleven.

Posted

Goed zo Meemai,

That's the spirit.

Je messen verzonden aan een kundig iemand, een goede zet.

Ik weet zeker dat je het in no time (weer) onder de knie hebt en dan genieten en 's avonds soms (lukt mij nog niet altijd hoor)

verbaasd over je wang voelen die dan nog steeds aalglad aanvoelt. Serieus in die drie weken dat ik me met een open mes scheer, geniet ik bewust van iedere scheerbeurt die goed slaagt en sinds de nieuwe zeep, of betere techniek, meestal zonder een enkel snijwondje. Ik heb nog onvoldoende ervaring om te kunnen beoordelen of scheerzeep het effect kan hebben, dat je je niet meer open haalt, maar hij ruikt in ieder geval zo lekker dat je er helemaal Zen van wordt.

Ik wel tenminste :mrgreen:

Leuk als jij je vorderingen hier wereldkundig maakt, weer eentje over naar "The smooth side of the Force" onthou deze maar No guts no glory!

Posted
Ik heb ze vanmiddag ontvangen en ga er vanaf morgen aan werken. Ze zien er goed uit en ik denk dat je er straks weer veel plezier aan gaat beleven.

Beloof me een dingetje, doe er gewoon rustig aan mee! Het heeft absoluut geen haast, en goed te horen dat ze goed uitzien, heb het idee dat de heinkel een beetje los in de schalen zit, als je daar eens naar zou kunnen kijken zou ik waarderen! Verder heel erg bedankt voor je hulp. Echt waar onbeschrijfbaar hoe tof ik dit vind!

@Lencorob

Heel erg bedankt voor je steunende woorden komt helemaal goed hoor!

• 3 months later...
Posted

Ik heb me nu enkele tientallen keren geschoren met mijn Dovo-straight. Het hanteren van het mes begint aardig te lukken, alhoewel ik nog steeds moeite heb om met mijn linkerhand de rechterkant ATG te scheren. Vaak doe ik die kant gewoon met de rechterhand waarbij ik het mes omkeer.

Nadat ik het mes 2 keer had laten slijpen door een medeforumlid lukt het me nu om met behulp van Crox en diamantpasta het mes scherp te houden. Wat ik me echter afvraag is of het mes wel scherp genoeg is. De scheerresultaten vallen namelijk nog steeds tegen. Ik bereik lang niet zo'n glad resultaat als met en DE-mesje . Ook een SE-mesje waarmee ik me nu slechts 3x mee heb geschoren geeft direct een veel gladder resultaat.

Na diamantpasta, crox en stroppen op mineral oil tanned- en latigoleer op mijn Paddlestrop lukt de hanging hair test zonder probleem met heel fijn haar. Wel steeds op het punt vlakbij waar ik de haar vast houd. Volgens mij zou het mes dus scherp genoeg moeten zijn.

Wat denken jullie? Scheertechniek nog niet genoeg onder de knie of mes niet scherp genoeg?

Of zou het de moeite waard zijn om met een ander mes te starten. Ik heb eerder gelezen dat Dovo nu niet bepaald de topfavoriet is op dit forum.

Graag jullie inbreng. Mijn doel is nog steeds om me uiteindelijk met een Koraat BBS te kunnen scheren.

Posted
Ik heb me nu enkele tientallen keren geschoren met mijn Dovo-straight. Het hanteren van het mes begint aardig te lukken, alhoewel ik nog steeds moeite heb om met mijn linkerhand de rechterkant ATG te scheren. Vaak doe ik die kant gewoon met de rechterhand waarbij ik het mes omkeer.

Nadat ik het mes 2 keer had laten slijpen door een medeforumlid lukt het me nu om met behulp van Crox en diamantpasta het mes scherp te houden. Wat ik me echter afvraag is of het mes wel scherp genoeg is. De scheerresultaten vallen namelijk nog steeds tegen. Ik bereik lang niet zo'n glad resultaat als met en DE-mesje . Ook een SE-mesje waarmee ik me nu slechts 3x mee heb geschoren geeft direct een veel gladder resultaat.

Na diamantpasta, crox en stroppen op mineral oil tanned- en latigoleer op mijn Paddlestrop lukt de hanging hair test zonder probleem met heel fijn haar. Wel steeds op het punt vlakbij waar ik de haar vast houd. Volgens mij zou het mes dus scherp genoeg moeten zijn.

Wat denken jullie? Scheertechniek nog niet genoeg onder de knie of mes niet scherp genoeg?

Of zou het de moeite waard zijn om met een ander mes te starten. Ik heb eerder gelezen dat Dovo nu niet bepaald de topfavoriet is op dit forum.

Graag jullie inbreng. Mijn doel is nog steeds om me uiteindelijk met een Koraat BBS te kunnen scheren.

De scherpte van 'n open mes houdt 'n keer op na stroppen Crox en/of diamantpasta. Dan heeft het toch 'n "touch up", op 'n finisher steen nodig. Daarna is de scherpte weer helemaal terug. Dat het 'n Dovo is maakt niets uit, dat het scherp is wel, voor 'n goed resultaat...

Posted

Dus jij denkt dat het aan de scherpte van het mes ligt?

Is het resultaat van de hanging hair test dan geen goede indicatie?

Als touch-up heb ik het mes ook al over een coticule gehaald . Ik dacht dat me dat na een aantal maal oefenen redelijk was gelukt mede gezien het resultaat van die hanging hair test.

Posted

Sommige mensen gebruiken de "hangende haar test" om te zien/of te laten zien, of de scherpte er is. Ik persoonlijk kijk naar het resultaat na 't scheren en het gevoel tijdens 't scheren... Ervaring met 'n coticule heb ik niet, maar ik heb begrepen dat het slijpen erop niet eenvoudig en snel te leren is...

Geef je mes 'n retourtje "forum slijper", dan kan je ook gelijk vergelijken of jou slijpkunsten al voldoende zijn.

Posted

Pasta's en alles heb ik geen ervaring mee. CrOx wel. Zo je mes scherp genoeg is kun je met een paar slagen CrOx (niet teveel! 5 - 10 is echt genoeg) de scherpte wat op peil houden, mits daarna goed gestropt wordt. Goed is zowel technisch goed, als een flinke hoeveelheid slagen.

De vragen die zich opdringen: Wanneer is het mes gescherpt? Als je begint met het mes en je krijgt een goed scherp mes dan krijg je dat in geen tijd minder goed scherp doordat je de techniek niet beheerst. Tegen de tijd dat je dat wel doet kun je je mes het beste een touchup laten geven zodat je ook daadwerkelijk van je opgedane vaardigheden kunt genieten.

Hoe strop je? Met stroppen is het als met scheren: hoe minder druk hoe beter!

Hoe vaak gebruik je de pastas en poeders?

Posted

En hij wil er ook ff wat over zeggen :)

Ik ben absoluut geen fan van coticules, maar dat is op zich een heel nieuw topic. Naar mijn ervaring en mening kun je daar simpelweg niet hetzelfde resultaat mee behalen als met goede composiet of de duurdere natuurstenen.

Maar als ik hoor dat je je met een DE gladder scheert, denk ik eerder aan scheertechniek. En met name hoe je je huid opspant bij het scheren. Dit maakt of breekt hoe glad je je scheert.

Wat je eens kun proberen (en hier gaan mensen van steigeren.....) is je gezicht met heel koud water veelvuldig koelen VOOR het scheren en dan je zeep opzetten (koud aangemaakt).

De reden hiervoor is dat ondanks dat we allemaal gewend zijn om het gezicht lekker warm te verwennen met water en handdoeken e.d. met name het doel ervan is om de haren week te maken. Wat er eigenlijk moet gebeuren is dat het haarzakje vocht opneemt, dat maakt het bewegelijker en minder stug.

(Daarom is flink inzepen met de kwast ook goed omdat je door het kwasten de zeep en vocht in de haarzakjes masseert.)

Als je je gezicht met koud water voorbereid vlak voor je zeep...... TREKT JE HUID ZICH IETS TERUG....

(Mannen we kunnen ons hier allemaal wel iets bij voorstellen........koud water.....iets terug trekken....) anyway.

Doordat je huid door het koude water zich iets terug trekt, komt de baardhaar iets hoger boven de huid te liggen dan normaal. Nu scheren en je bereikt een gladder resultaat. (Ik doe dit zelf ook en vind het zelfs prettiger). (Heb je waanzinnig last van ingroeiende baardharen, dan is dit niet voor jou).

Er zijn meerdere wegen naar Rome, ik vind deze prettig rijden ;).

En denk aan je huid goed opspannen, kleine scheerbewegingen, geen grote halen.

Even een stukje begeleidend leesvoer: http://sharpologist.com/2015/03/case-for-cold-water-shaving.html

Posted

Juist ja. Toen ik regelmatig nog een lichte scheerbrand overhield tijdens scheren was koud een aangename oplossing.

Aangezien ik daar vrijwel geen last meer van heb, ga ik voor het prettige (warme). Maar koud afspoelen is een pre in mijn routine.

En scheren met een open mes is mij beter af gegaan met korte lichte haaltjes en dan ook met de vrije hand het huid op dat plek proberen strak te trekken.

Posted
En denk aan je huid goed opspannen, kleine scheerbewegingen, geen grote halen.

Heel goeie tip dit.

En dat koud water is ook echt niet zo slecht. Ik houd er niet van omdat ik niet van kou houd, maar je scheert je er inderdaad niet slechter mee. Staat nog ergens een draadje op het forum, over scheren met koud of warm.