meemai Posted March 5, 2015 Posted March 5, 2015 Natuurlijk is scheerkwasten met elkaar vergelijken een beetje appels met peren vergelijken. Bepaalde kwasten zijn gemaakt van andere soort haren, en vaak is zelfs een kwast van hetzelfde merk met dezelfde haren heel anders als je de kleinere en grote variant naast elkaar legt. Zo heb ik begrepen dat die kwasten zelfs een heel ander soort 'gedrag' kunnen vertonen. Nu ben ik geen expert op het gebied van kwasten, zoals Bob Ross dat was en Odin zegen zijn ziel. Afijn de perfecte maat gaan we niet vinden maar misschien heeft men wel een minimum, reis kwasten niet inbegrepen uiteraard. Of een maat die ze absoluut niet willen.
QuantumCat Posted March 5, 2015 Posted March 5, 2015 Ik kan mij voorstellen dat korte haren zich anders gedragen dan lange haren. Ook al zijn het dezelfde haren. Vergelijk maar eens een lucifer met een lucifer dat in tweeën gebroken is. Het is van hetzelfde hout gesneden, maar een halve lucifer gedraagt zich anders dan een hele. Ik heb een Mühle Das, een Il Ceppo Syntheet en Kruitvat Krulstaart en een Reis Biggetje. Voor mijn gevoel begon de Mühle knot met maat M, maar eindige XL (net je vrouw in de maanden na het huwelijk ) en heeft t.o.v. de Il Ceppo geen backbone. Wat dan weer wel lekker zacht is op je gezicht -al prikt de Il Ceppo niet en het biggetje dan weer wel (de Kruitvat Kruistaart laat ik buiten beschouwing, die gebruik ik enkel voor de bartex- maar prikken... alsof je oma je een kus op de wang geeft). Ze schuimen allemaal lekker op, maar met de Mühle kun je beter swaffelen dan met de Il Ceppo, zo zal de Il Ceppo minder huid bestrijken bij het inzepen (kleiner diameter, waaiert niet zo uit) en zal je met de Mühle er sneller een zooitje van maken (grote diameter, weinig backbone = onnauwkeuriger). Het biggetje prikt wat meer en houdt weinig schuim vast -omdat ie klein is. Geen ramp, maar je moet vaker smeren om je gezicht vol te krijgen. Wat ervan gevonden wordt zal persoonlijk zijn. het gevoel in de hand, het gevoel op je gezicht, of wellicht het type zeep dat je prefereren: hard, zacht, of crème, ben je een kopsopper of een komschuimer? Ik heb daar niet echt een voorkeur in (buiten het komschuimen). Groter dan mijn Mühle, zou ik zo snel gaan, omdat je gezicht inzepen is als een olifant in een porceleinwinkel. Had ik bedacht dat de Mühle zo groot zo worden, had ik wellicht een kleinere gekocht, maar spijt heb ik er niet van. Ik rouleer met de rest (ook toekomstige kwasten) als variatie en als reisalternatief.
Snuff Posted March 5, 2015 Posted March 5, 2015 Het is niet zozeer de grootte van de knot die er toe doet maar de verhouding doormeter knot - loft (lengte van het haar) die het gedrag van een borstel bepaald (afgezien van welk haar er gebruikt is natuurlijk want dezelfde verhouding in een ander haarsoort geeft duidelijk verschil).
Marcel Posted March 5, 2015 Posted March 5, 2015 Tel daar ook nog eens het mogelijke verschil als gevolg van variaties in haardichtheid bij op en je hebt een leuke puzzel
talibeard Posted March 5, 2015 Posted March 5, 2015 ...bestaat niet. Althans is voor iedereen anders en zoals al gezegd ook nog eens afhankelijk van haarsoort, dichtheid en diameter van de knot. Ergo, zelf aan de slag!
Thorical Posted March 6, 2015 Posted March 6, 2015 ...bestaat niet. Althans is voor iedereen anders en zoals al gezegd ook nog eens afhankelijk van haarsoort, dichtheid en diameter van de knot. Ergo, zelf aan de slag! Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten. Er zijn zoveel variabelen zelfs per dag kunnen er nog verschillen zijn.
Harkos Posted March 9, 2015 Posted March 9, 2015 Volgens mij is het in grote mate emotie, dat de juiste kwast bepaalt. Bij mij in elk geval. Als ik haast heb pak ik een goede synthetic. Heb ik echter tijd, dan een mooie das met luxe zeep en lekker lang kloppen. Als er dan een mooi laag op mijn gezicht komt word ik weer helemaal blij. Dat lukt me echter zowel met het varkentje van €3.95 als met de Neep silvertip van €100+. Alles wat ik er mee doe maakt me eigenlijk wel blij. Ergo lijkt me dit een moeilijk te bediscussiëren punt. Echt een geval van UEKAZ.
meemai Posted March 9, 2015 Author Posted March 9, 2015 Volgens mij is het in grote mate emotie, dat de juiste kwast bepaalt. Bij mij in elk geval. Als ik haast heb pak ik een goede synthetic. Heb ik echter tijd, dan een mooie das met luxe zeep en lekker lang kloppen. Als er dan een mooi laag op mijn gezicht komt word ik weer helemaal blij. Dat lukt me echter zowel met het varkentje van €3.95 als met de Neep silvertip van €100+. Alles wat ik er mee doe maakt me eigenlijk wel blij. Ergo lijkt me dit een moeilijk te bediscussiëren punt. Echt een geval van UEKAZ. Ja ik hou het dan gewoon bij mijn SOC badger, zat eraan te denken iets groters te nemen, maar eigenlijk is het wel goed zo.
wimbouman Posted March 9, 2015 Posted March 9, 2015 Natuurlijk is scheerkwasten met elkaar vergelijken een beetje appels met peren vergelijken. Bepaalde kwasten zijn gemaakt van andere soort haren, en vaak is zelfs een kwast van hetzelfde merk met dezelfde haren heel anders als je de kleinere en grote variant naast elkaar legt. Zo heb ik begrepen dat die kwasten zelfs een heel ander soort 'gedrag' kunnen vertonen. Nu ben ik geen expert op het gebied van kwasten, zoals Bob Ross dat was en Odin zegen zijn ziel. Afijn de perfecte maat gaan we niet vinden maar misschien heeft men wel een minimum, reis kwasten niet inbegrepen uiteraard. Of een maat die ze absoluut niet willen. Er is denk ik wel een minimum. De Simpsons Wee Scot is dacht ik 16 mm (net als de Omega Mighty Midget) en die is perfect bruikbaar, maar heel veel kleiner moet het dan ook niet worden. Maar het is en blijft een kwestie van persoonlijke voorkeuren, inderdaad. Ik vind zelf 23-24 mm een hele mooie gemiddelde maat, en dan kun je met de lofthoogte (afhankelijk van het materiaal) mooi spelen: das wordt vaak 1:2 gedaan (dus 24*48 of daaromtrent) en varkenshaar en synthetisch vaak wat meer (zoiets als 24*54 of zo). Dat kun je ook doen met kwasten van 30 mm, dan krijg je echte 'chubbies'. Echt groter dan 32 mm zie je ze dan weer niet veel, en ik kan me ook goed voorstellen dat dat allemaal wat minder praktisch wordt.
Guest Gusto Posted March 9, 2015 Posted March 9, 2015 meemai, de perfecte kwast, heb je al, die Semogue.
meemai Posted March 10, 2015 Author Posted March 10, 2015 meemai, de perfecte kwast, heb je al, die Semogue. De buffel handel is een beetje vervelend. Moet ik weer neatsfoot oil voor vinden 100% puur en ik kan het nergens vinden en wil ook geen euro's over de balk gooien, we zullen zien.
Snuff Posted March 11, 2015 Posted March 11, 2015 Gewoon in een winkel waar ze paardespullen verkopen.
Harkos Posted March 11, 2015 Posted March 11, 2015 @meemai Weet niet wat je met neatsfoot oil wil, maar Balistöl is goed voor je mes, leer en niet gezondheid schadelijk! Doe alles er mee voor mijn scheerspullen. Ook wondjes kan je er antiseptisch mee maken. Googel maar eens. Verkrijgbaar bij elke wapenzaak.
meemai Posted March 11, 2015 Author Posted March 11, 2015 @meemaiWeet niet wat je met neatsfoot oil wil, maar Balistöl is goed voor je mes, leer en niet gezondheid schadelijk! Doe alles er mee voor mijn scheerspullen. Ook wondjes kan je er antiseptisch mee maken. Googel maar eens. Verkrijgbaar bij elke wapenzaak. Beste Harkos, neatsfoot oil is voor de handel van buffel-hoorn op mijn scheerkwast, ben bang dat balistöl die ik wel heb voor mijn straights niet zo handig is voor dat doeleinde. @Snuff daar ben ik gaan kijken ze hadden enkel compound de eerst volgende paardenwinkel lag erg ver weg, maar ik ga eens kijken.
meemai Posted March 11, 2015 Author Posted March 11, 2015 meemai, is dat handvat niet, gelakt ofzo? Geen idee eigenlijk...
Snuff Posted March 11, 2015 Posted March 11, 2015 meemai, is dat handvat niet, gelakt ofzo? Nee is niet gelakt. @Meemai: kijk eens online, is op veel plaatsen te krijgen. Ik denk dat balistol ook wel goed is maar kan dat niet 100% garanderen. Japanese Camellia Oil kan wel, heb ik al gebruikt.
CeesT Posted March 11, 2015 Posted March 11, 2015 Balistöl is goed voor je mes, leer en niet gezondheid schadelijk! Doe alles er mee voor mijn scheerspullen. Ik onderhoud er ook mijn (wedstrijd)vuurwapens mee, geweldig spul, gebruik het al jaren.
efsk Posted March 11, 2015 Posted March 11, 2015 Verdomd! Er zijn ook mensen die het gebruiken waar het voor bedoeld is!
QuantumCat Posted March 11, 2015 Posted March 11, 2015 Balistöl is goed voor je mes, leer en niet gezondheid schadelijk! Doe alles er mee voor mijn scheerspullen. Ik onderhoud er ook mijn (wedstrijd)vuurwapens mee, geweldig spul, gebruik het al jaren. Daar ken ik het van -ik heb in een grijs grijs verleden ooit een keer ... - nu gebruik ik het voor mijn messen
Harkos Posted March 11, 2015 Posted March 11, 2015 Mijn zakmessen doe ik er ook mee. De laguioles met hoorn handvatten houden zich prima.
meemai Posted March 11, 2015 Author Posted March 11, 2015 Mijn zakmessen doe ik er ook mee. De laguioles met hoorn handvatten houden zich prima. Bedankt voor de tip. Heb even Bruno van vintagescent ook gemaild en hij zegt een natuurlijke olie, ik ga wel eens aan de slag.
Johan Posted March 12, 2015 Posted March 12, 2015 Mijn zakmessen doe ik er ook mee. De laguioles met hoorn handvatten houden zich prima. Die doe ik gewoon een of twee keer per jaar met een klein drupje walnotenolie.
Recommended Posts