Jump to content

2 Vintage(?) krabbers gekocht. Maar wat zijn het?

JordyB

Recommended Posts

Paar weken geleden 2 vintage krabbers via internet op de kop getikt. De eerste was een TTO voor weinig geld. Zag er goed uit, maar weinig info.

Tweede was een no-brand krabber die ik voor het bedrag van 3,- gekocht heb (ex verzendkosten). Het was een gok en die 3,- die kan ik wel missen.

Links de eerste die ik opgekocht, rechts de tweede:

Photo_19_07_13_12_09_37.jpg

Photo_19_07_13_12_09_49.jpg

Photo_19_07_13_12_10_05.jpg

Na een 10min in kokend water met zeepsop, vervolgens met wat tandpasta en een tandenborstel:

Photo_19_07_13_13_27_33.jpg

Photo_19_07_13_13_27_50.jpg

Photo_19_07_13_13_28_26.jpg

Onderop staat: Gillette, Made in US, REG. US, PAT OFF

Binnenkant: PAT.NOS.ON PACKAGE

Ik moet zeggen dat hij er als nieuw uit ziet en heb sterk mijn twijfels of dit wel een vintage krabber is. Er zat roest aan de binnenkant, maar met een nagelvinger was dit in notime weggepoetst.

Dit is een compleet andere krabber:

Photo_19_07_13_13_28_37.jpg

Photo_19_07_13_13_29_21.jpg

Photo_19_07_13_13_29_01.jpg

De No-brand krabber bleek na wat gepoets een Gillette krabber te zijn.

Deze is er een stuk slechter aan toe. Het (volgens mij) ooit blauwe handvat ziet er niet heel goed meer uit. De roest heeft zijn werk in de jaren zeker gedaan. Hier en daar is de plating eraf.

Opvallende vond ik wel dat er A4 onder de kop gestanst is. Maar is dit dan een Gillette uit 1930?

Wie kan wat meer over de modellen vertellen? Ik herken ze niet 1-2-3 als beginner.

Compleet metalen is een 1947 - 1950's Super Speed

De andere een Knack uit 1980 lijkt mij.

Althans voor ze ver ik kan zien dan :) Zit een subtiel verschil tussen een Knack en een (Super)Twist maar dat zit hem meer in de draaiknop voor de deurtjes. De Knack heeft lagere smallere ribbels en de Twist hogere verder uit elkaar gezette ribbels.

**Edit idd.. vanaf 1947 had die over het hoofd gezien.**

Edited by Guest

Die eerste is een 40'ties model superspeed zonder datumcode van na 1947 als ik het goed zie.

Deze heeft een zgn notched center bar zodat de gillette mesjes uit een dispenser makkelijk konden worden opgepikt. Dit model is tot begin jaren 50 gemaakt.

Stop er een Feather in en genieten maar! Hij ziet er goed uit na de schoonmaakbeurt, nice!

Allemaal super bedankt.

De eerste is dus een 48-50 Super speed. (http://wiki.badgerandblade.com/Gillette_40s_Style_Super_Speed)

Ik ga hem binnenkort nog eens een schoonmaak beurtje geven zodat hij helemaal 100% weer is. En eens mee scheren.

De andere. Tja weet het niet. Ben nog geen foto tegen gekomen welke het precies is. Nog even aan het zoeken dus :D

Edited by Guest