Jump to content

Recommended Posts

Posted

Geboren met het bloed van een ware krijger, kan ik het niet aan mij voorbij laten gaan het zwaard niet op te pakken voor deze drank.

Ik drink heel graag thee, maar dan losse thee, dat klinkt duur maar is het in de praktijk niet. Tenzij je bij de elite wilt horen en een of andere thee wilt die super duur is, maar betaalbare losse thee is gewoon goed te verkrijgen, en betreft elite er zijn zelfs aardappelen die erg duur zijn zie hier:

La Bonnotte can be purchased from ritzy restaurants in France and the Netherlands until around May 15th. While normally sold for around €70 per kilo (US $45 per pound), the potato has been sold for up to €500 per kilo (US $322 per pound).

Informatie voor zij die interesse hebben, kan overgeslagen worden:

Nu terugkomend op de thee er zijn een paar varianten thee:

Witte thee: de meest gezonde thee die er is, een lichte kleur, helaas dus moeilijk te zeggen wanneer hij voldoende getrokken heeft. Deze thee is vrij duur.

Groene thee: De tweede meest gezonde thee die er is, zoals de naam al zegt 'groen.' Betekend het dat als deze thee trekt, het water groen kleurt. Deze thee is erg gezond en zeer betaalbaar.

Oolong thee: Zelf heb ik er weinig ervaring mee, het schijnt tussen groene en zwarte thee te liggen en is een traditionele Chinese theesoort.

Zwarte thee, de thee zoals wij hem meestal drinken, kleurt erg donker.

Rooibos thee, komt van een Afrikaanse struik en is ook vrij populair hier, er zijn ook nog varianten als honingbos.

Kruiden theeën, officieel door de puristen niet als thee gezien, maar ach het bestaat gewoon. Deze thee kun je beter niet heel veel drinken, en met mate doen.

'Ik heb eens groene thee gehad en die was heel bitter.'

Dan was je water waarschijnlijk een te hoge temperatuur of had je hem te lang laten trekken.' Witte thee doe je op een graag of 75 of lager misschien, terwijl groene thee rond de 80 (ik doe 85.) Op 100 graden geven deze theeën gewoon een hele bittere smaak af, zwarte thee, rooibos en kruiden kan gewoon op 100 voor Oolong weet ik het niet maar ik gok 90. Overigens zegt iedereen op dit gebied iets heel anders en staan op mijn waterkoker hele andere temperaturen dan ik nu aan jullie geef.

Verder zijn er natuurlijk nog mixen, zo kan een witte thee versierd worden met jasmijn, een groene met kersen smaakjes etc. Zwarte thee is een van de theeën die het vaakst versierd wordt, maar er is ook rook thee bijvoorbeeld wat ook weer een aparte smaak heeft.

Maar waarom thee en waarom zijn witte en groene thee zo gezond?

In groene thee zitten veel anti-oxidanten die heel gezond zijn en in witte thee zitten de meeste anti-oxidanten. In groene en witte thee zit ook minder theïne wat gewoon een synoniem is voor cafeïne, waarom moet men alles zo ingewikkeld maken? Afijn, de witte thee bevat hier heel weinig van, de groene thee iets meer en de zwarte thee staat gelijk met koffie, afhankelijk van hoe zwaar je de thee laat trekken natuurlijk!

Rooibos thee het is vrij kalmerend heb ik gelezen, maar of dit waar is weet ik niet. Zelf heb ik honingbos thee en die vind ik wel zeer fijn, om in de avond voor bed te drinken.

Kruiden thee kan ongezonder zijn omdat teveel kruiden zijn ook niet goed, maar het kan wel gewoon 'lekker' zijn zelf blijf ik ervan weg omdat het gewoon omdat mijn favoriet gewoon groene thee is, pure groene thee. Voor mensen die groene thee geprobeerd hebben maar deze niet zo lekker vinden raad ik Gemaicha aan, dat is een groene thee die met gepofte rijstkorrel wordt gemixt, historisch werd dit gedaan door de armere mensen. Er zit heel weinig theïne in en is vrij lekker/historisch naar mijn mening. Dit is dan ook waarom ik losse thee drink er zijn meer mogelijkheden.

Informatie stopt hier.

Maar wacht wij drinken zakjes! Betreft zakjes gelden natuurlijk dezelfde soorten en zakjes zijn gewoon prima, alleen in zakjes heb je iets minder kwaliteit omdat de thee in zakjes vaak gewoon helemaal kapot gestampt is terwijl losse thee netjes gerold is (het blad) en die kan zich dan uitzetten, maar goed zakjes zijn prima. Losse thee is echter niet perse elite of duurder, ik koop het voor een vrij goeie prijs en kan van een portie 1 liter zetten en dat is misschien een gram of 2-4. Je doet er dus wel vrij lang mee, ben van zakjes naar losse thee gegaan omdat ik graag een hele pot maak en de meeste thee in zakjes maar voor een kop is...

Nu is de vraag drinken jullie thee? Los, zakjes met of zonder rietje? Suiker geen suiker?

Posted
Nu is de vraag drinken jullie thee? Los, zakjes met of zonder rietje? Suiker geen suiker?

Ja, ik drink thee, veel thee en als ik je verhandeling zo lees meestal de "ongezonde" zwarte thee uit een zakje of een staafje met of zonder smaakje meestal slap gezet met een of twee zoetjes uit een dubbelwandig glas zodat hij lekker lang warm blijft. Ik zet wel elk bakkie thee apart met water uit de waterkoker. De theorie erachter interesseert me niet zo veel, thee moet gewoon lekker zijn en verder niks.

Guest Gusto
Posted

Geen thee. ;) (koffie-drinker)

Posted

Ik drink niet vaak thee, maar als ik het drink dan graag "gewone" thee (ceylon of Engelse thee) of earl grey. Iets speciaals als Lapsang Souchong kan ik ook wel waarderen.

Echte Marokkaanse thee (dus niet uit een zakje) vind ik ook wel lekker. Verder geen fruitsmaakjes ofzo.

Posted

Hier losse thee, alhoewel los? Gewoon een stuk afhakken :-)

pu-erh-tea.jpg

Zakjes zijn zooi, rietjes? nooit van gehoord, bedoel je drinken met zo'n strootje zoals frisdrank? Suiker hoort niet in thee net zo min als melk.

Beetje leesvoer:

Teachat

Teaviews

Posted (edited)

Ja ik drink thee. Zakjes Earl gray onder andere maar mijn favoriete thee is de Vuurtoren thee van de Theefabriek http://www.theefabriek.nl/theepostorder/vuurtoren-z-p-55.html

Die haal ik als het even kan zelf met de motor met mijn vriendin achterop, of met de oldtimer, en neem daar dan ook direct een lekker broodje of gebakje.

Die thee gaat over het algemeen in een theemandje van de Ikea.

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60232969/

Zowel een bezoekje aan Houwerzijl, de thee en het theemandje van de Ikea kan ik aanraden.

Met een vriend uit Brazilie heb ik wel eens Mate Thee gedronken door een riet uit een kalebas. Enorm sterk...

kalebas-voor-mat.jpg

Edited by Guest
Posted

Ja, ik drink thee, veel thee en als ik je verhandeling zo lees meestal de "ongezonde" zwarte thee uit een zakje of een staafje met of zonder smaakje meestal slap gezet met een of twee zoetjes uit een dubbelwandig glas zodat hij lekker lang warm blijft. Ik zet wel elk bakkie thee apart met water uit de waterkoker. De theorie erachter interesseert me niet zo veel, thee moet gewoon lekker zijn en verder niks.

De ongezonde is kruiden thee, dit komt omdat als je hier iedere dag dezelfde van drinkt een liter per dag, je teveel van dat kruid binnenkrijgt. Zwarte thee kan je prima 2 liter van drinken per dag als je dat echt wenst.

Ik drink niet vaak thee, maar als ik het drink dan graag "gewone" thee (ceylon of Engelse thee) of earl grey. Iets speciaals als Lapsang Souchong kan ik ook wel waarderen.

Echte Marokkaanse thee (dus niet uit een zakje) vind ik ook wel lekker. Verder geen fruitsmaakjes ofzo.

Lapsang is zeer lekker ja.

pu-erh-tea.jpg

Zakjes zijn zooi, rietjes? nooit van gehoord, bedoel je drinken met zo'n strootje zoals frisdrank? Suiker hoort niet in thee net zo min als melk.

Beetje leesvoer:

Teachat

Teaviews

Ik wilde niemand voor de voeten stampen. :oops: Maar daar mensen hier toch wel veel losse thee kopen, is er misschien wel ruimte om zakjes te bestempelen als rotzooi. :P De rietjes waren er enkel om lichthartig te zijn, wat ik meer bedoelde is hoe drink/maak jij je thee. Ben het wel met je eens betreft suiker.

Posted
Ja ik drink thee. Zakjes Earl gray onder andere maar mijn favoriete thee is de Vuurtoren thee van de Theefabriek http://www.theefabriek.nl/theepostorder/vuurtoren-z-p-55.html

Die haal ik als het even kan zelf met de motor met mijn vriendin achterop, of met de oldtimer, en neem daar dan ook direct een lekker broodje of gebakje.

Die thee gaat over het algemeen in een theemandje van de Ikea.

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60232969/

Zowel een bezoekje aan Houwerzijl, de thee en het theemandje van de Ikea kan ik aanraden.

Met een vriend uit Brazilie heb ik wel eens Mate Thee gedronken door een riet uit een kalebas. Enorm sterk...

kalebas-voor-mat.jpg

Klinkt erg tof! Die Mate thee, uit zo'n kalebas! Was het ook lekker ondanks de sterkte of gewoon te sterk voor jouw smaak?

Posted
Klinkt erg tof! Die Mate thee, uit zo'n kalebas! Was het ook lekker ondanks de sterkte of gewoon te sterk voor jouw smaak?

Het riet ging in de kalebas en vervolgens werd de kalebas gevuld met Mate thee. Daarna werd ër heet water opgegoten en kreeg een vriend de kalebas en dronk die leeg, weer water er op en de kalebas werd doorgegeven aan de volgende vriend. De thee was zoals gezegd enorm sterk maar toch ook wel lekker.

We waren met z'n drieën en een fles jenever. Aan het einde van de thee waren we ook aan het einde van de fles jenever. Ennn... Niemand was dronken. We, de Nederlandse vriend en ik, waren zo verbaast dat we dingen naar elkaar gingen gooien om het vervolgens te vangen. Aan het einde van de ochtend er na kwam ineens de grote klap..

Het was een bijzondere ervaring haha

Posted

drink ook veel thee zowel uit een zakje als losse thee (koop die vaak op de markt laatste keer een zak voor € 2,50 3 zakken gekocht al heel wat potten van gezet.

Posted

pu-erh-tea.jpg

Goeie Pu Erh is geweldig. En inderdaad, gewoon zo'n blok. Ik had er daar een paar van maar ze zijn op ondertussen. Er is hier in de contreien wel het eea te vinden maar dat zijn meer van die nestjes en schreeuwend duur.

Posted

Mevlana.jpg.8392a94ce88b39fed68d80e4d85f9b4b.jpg

Mijn favoriet, Turkse Ceylon. Koop je bij elke Turk voor €6 per 500 gr.

Deze Mevlana is wel het beste wat ze hebben denk ik.

Drink alleen 's ochtends thee en die moet dan lekker getrokken zijn.

De rest van de dag Nespresso.

Posted

Mijn voorkeur gaat uit naar losse,zwarte thee en wel de Orange Pekoe. Een klein schepje in het thee-ei en dan in de pot met heet water. Puur zonder suiker. Orange Pekoe is een classificatie voor zwarte thee gebaseerd op de herkomst van het blad. Om geclassificeerd te worden als pekoe, moet de thee uit uitsluitend nieuwe scheuten bestaan – een scheut is de bloemknop met de twee jongste blaadjes; alle andere bladeren produceren thee van lagere kwaliteit.

Een veelgehoorde misvatting is dat Orange Pekoe een type thee is met een sinaasappelsmaak, of dat het op een andere manier geassocieerd wordt met een oranje vrucht. Dit terwijl de term Orange Pekoe helemaal niets van doen heeft met de smaak van de thee.

Andere zwarte theesoorten mogen ook in m,n kopje. De "geparfumeerde" varianten laat ik graag staan voor anderen.

Posted

Niet als reclame bedoeld, maar ik koop graag losse thee bij Simon Lévelt. Mijn favorieten zijn tegenwoordig darjeeling en op dit moment "the marocain" (met blaadjes munt er in, erg lekker). Ook vind ik Chinese thee erg lekker.

Posted

Ceylon moet ik nog een echte kans geven... tijd terug kreeg ik het voorgeschoteld maar het stond me niet aan al had ik het idee dat die al te lang stond.

Groen( gunpowder), Darjeeling en Earl Gray. Gewoon los en in een zeefje in de mok.

Ook hebben we hier een heel arsenaal aan bloemetjes en kruiden staan die met een vergelijkbare behandeling een prima drankje vormen.

Geen suiker erin...

En 's morgens ben ik van de koffie... Net het tegengestelde van het patroon van Harkos zo te zien :)

Posted

Ik ben echt een koffieleut en drink bij uitzondering thee (meestal wanneer ik te veel koffie heb gedronken).

Mijn voorkeur gaat uit naar losse (groene) thee. Nu heb ik een kilo zak gunpowder, dus ik kan nog wel even vooruit. Ben niet zo heel kieskeurig zolang het maar geen smaakjesthee is daar houd ik niet van. O ja en alles zonder suiker :mrgreen:

PS waar koop jij die Gemaicha Meemai?

Posted

Ik hou van koffie, lekker uit de cafetiere, maar drink ook veel thee. Groene thee met jasmijn, munt of met salie. Ik vind vele smaken lekker, zelf gemengd het liefst, maar geen vruchten!

Soms maté, ook echt lekker, maar hete vloeistof door een metalen rietje, daar kan ik niet aan wennen, dus gewoon gezeefd voor mij.

Posted
Ik ben echt een koffieleut en drink bij uitzondering thee (meestal wanneer ik te veel koffie heb gedronken).

Mijn voorkeur gaat uit naar losse (groene) thee. Nu heb ik een kilo zak gunpowder, dus ik kan nog wel even vooruit. Ben niet zo heel kieskeurig zolang het maar geen smaakjesthee is daar houd ik niet van. O ja en alles zonder suiker :mrgreen:

PS waar koop jij die Gemaicha Meemai?

Die krijg je overal wel, ik was toevallig bij de simon levelt en kocht hem daar. Je krijgt hem denk ik het voordeligst in een Aziatische toko of supermarkt als die bij jou in de buurt is.

Posted

Ben een koffiedrinker, maar ik lust ook zo wel eens mijn potje thee.

Voorkeuren zijn Earl Grey, Buddha Kamcha en varianten van thee met gember & ginseng of muntthee, van losse muntbladen of zoals in Bahrein, zwarte thee met muntbladeren.

Saillant detail: als ik op de fiets ben, drink ik op het werk meer thee dan wanneer ik de auto pak naar het werk.

Posted
Thanx Meemai!

Geen probleem kerel veel plezier ermee, best lekkere thee. Omdat de gepofte rijst wat zwaarder is dan de thee blaadjes, lijkt de inhoud wel minder. Want de rijst is wat zwaarder, maar het is een heerlijke thee die naar mijn mening niet 'te duur' is. Pi Lo Chun Groen is lang mijn favoriet geweest en ga ik zeker nog eens proberen. Maar ik heb nog meer thee's te proberen gunpowder schijnt goed en goedkoop te zijn dus die pak ik ook.

• 1 year later...
Posted

Loop ik vandaag binnen bij mijn vaste Chinese super in Amsterdam om Pu Ehr thee te kopen, want aangewakkerd op het forum door een paar theedrinkers, me laten verleiden tot een hernieuwde kennismaking. Jaren geleden al eens geconcludeerd, dat het naar oude sigaren en nog wat andere minder smakelijke zaken smaakte, maar ja wie weet. Destijds waarschijnlijk te sterk en ondeskundig gezet. Ergo nooit bang zijn gewoon opnieuw proberen.

Loop ik daar vraag ik hebben jullie Pu Ehr? Ja, bleek echter losse thee in plastic zak. Die niet dus. Had me al wat ingelezen op internet.

Heb je niet wat van die geperste blokken of schijven. Dat had hij ook wel.

Een iets ander prijsje voor 375 gr, maar wel het echte spul volgens hem.

Pu_Ehr_open.thumb.jpg.df47754ee37d1ea2a4e15005bfb3cdc9.jpg

Vanavond met een stalen Chinese smoel in de keuken mijn kunstje gedaan, thee met pen loswrikken, wassen, opnieuw opgieten en wat zegt mijn vrouw, die is lekker, proeven ja echt lekker. Normaal drink ik alleen zwarte Turkse thee, maar die Chinees is echt wat voor de avond en de Turk voor de ochtend.

Pu_Ehr.thumb.jpg.f9f9b93c462f6a3b06a86bab2b49e4dd.jpg

Posted

Zal inderdaad aan de manier van zetten gelegen hebben. Alhoewel ik me kan voorstellen dat de gemiddelde theezakjes drinker hier niet voor zal vallen qua smaak.