Jump to content

Recommended Posts

Posted

Zoals ik vanmiddag al in mijn SOTD aangaf zou ik een review van de zepen van Stirling Soap geven. Ik had dit al veel eerder willen doen, maar ik kamp sinds december al met de ene verkoudheid na de andere.

Ik heb in december een vijftal samples rechtstreeks bij Stirling besteld. Deze hebben me inclusief verzenden iets van €22/€23 gekost. Daar kun je je dus geen buil aan vallen. Het contact met Rod en Amanda verliep erg goed. Het bestellen had wat voeten in de aarde (ik weet niet meer wat, maar er ging iets niet goed). Ze hielpen me geduldig en vriendelijk en gaven me echt het gevoel een gewaardeerde klant te zijn. Het contact verliep, zoals de meesten hier ook gewend zijn, net zoals bij BdF.

Uiteindelijk toch de bestelde pucks binnengekregen. Deze hebben, net als de grote "normale" verpakking een doorsnede van 3 inch. Dit is een geweldige maat om je kwast te laden. Je kunt bij Stirling passende metalen bakjes meebestellen, maar ik heb dit niet gedaan omdat ik een berg disposable bakjes van Depa heb met een doorsnede van 101mm en bijpassende deksels. Ik heb de puck(jes) dus uit de folie gehaald en in de bakjes gedaan. De stickers die op de folie zaten heb ik voorzichtig losgepeuterd en op de deksels geplakt. Het eerste wat me opviel was dat de zepen niet heel hard zijn, maar meer de consistentie hebben van een hele stevige klei. Je kunt de pucks makkelijk buigen. Ook is de zeep wat plakkerig. Grappig accent vind ik wel dat de zepen verschillende kleuren hebben.

De samples die ik besteld heb zijn Anise, Bonaparte, Cocoa Forest, Texas on Fire en, op aanraden van Rod, Sharp Dressed Man. Ik heb alle zepen geprobeerd met kopsoppen en komsoppen, met droge en met natte kwast. Mijn ervaring met deze zepen is inmiddels dat ze best een aardige slok lusten. Ook vind ik het makkelijker de zeep op te schuimen als ik met een nattere kwast begin. Hierdoor vind ik het dan ook prettiger om de zepen te komsoppen. Als ik met een nattere kwast ga kopsoppen zit de halve badkamer onder :D . Het lukt wel prima om te kopsoppen, als je dan met een drogere kwast begint en gedurende het opschuimen telkens water toevoegt. De zepen hebben een behoorlijk aanwezige geur, en daar moet je van houden. Ook beschikken de zepen, eenmaal opgeschuimd, over een geweldige "slick". Niet dat ik al zoveel ervaring met verschillende zepen, maar de zepen die ik ken doen op dit gebied onder in vergelijking met de Stirling zepen. Wellicht dat dit komt door de in de zepen aanwezige rundertalg en glycerine?

Dan de geuren per zeep.

Anise: Een geweldige anijsgeur. Geen twijfel mogelijk. Een heerlijke, zoet, haast plakkerige anijsgeur. Ik ben een groot fan van anijsgeur en -smaak en hou van zoet(ig)e geuren, dus deze zeep past precies in mijn straatje. Er wordt klei toegevoegd aan de zeep wat gevoelsmatig een goede verzorging op mijn huid achterlaat na de scheerbeurt.

Bonaparte: Een citrusgeur met, eenmaal opgeschuimd, verder naar de voorgrond tredende kruidige noten van thijm en rozemarijn en nog wat anders. Volgens Stirling bevat het thijm, rozemarijn, bergamot, lavendel, petitgrain, lime, lemon, sinaasappel, grapefruit, mandarijn en ylang ylang. Nu heb ik al deze afzonderlijke geuren niet opgepikt, maar dat zegt meer over mij dan over de zeep ;) . Verwacht geen kruidige variant van bergamotto neroli, want dan kom je van een koude kermis thuis. Deze bij velen van ons bekende TFS zeep is veel zoeter, sinaasappeliger en zeker niet kruidig.

Cocoa Forest: Een heerlijke zeep met echt de geur van cacao (let op: cacao, niet chocolade) erin. Daarnaast overduidelijk aanwezige geuren van sparrennaalden en kardemom. Ook zit er wat houtigs in, wat alleen maar bijdraagt aan de naam.

Sharp Dressed Man: Een heerlijke, frisse groene geur. Ondanks dat de geur behoorlijk aanwezig is, vind ik het een subtiele geur. Absoluut mannelijk, maar onmiskenbaar groen en fris.

Texas on Fire: De omschrijving van Stirling (Leather. Smoky. Cedar. Made with Birch Tar, Cade, Labdanum, Vanilla, and a heaping helping of Texas Cedarwood. This is the scent of a forest fire in Texas) maakte me nieuwsgierig naar deze zeep. Eenmaal in gebruik is dit mijn minst favoriete zeep. Alsof je je met een bosbrand staat in te zepen. Deze brandgeur is dusdanig overheersend dat ik de andere geuren niet meer oppik. En dat is jammer, want de omschrijving is zo veelbelovend. Aan de recensies die deze zeep krijgt op de site van Stirling delen velen mijn mening niet. Maar goed, we weten allemaal hoe Amerikanen zijn in hun kritieken :D

Al met al zeer interessante zepen die zeker de moeite waard zijn. Nu onze favoriete huisleverancier de zepen van Stirling ook in het assortiment krijgt zou ik willen adviseren er zeker eens één (of meerdere) te proberen. De bijzondere en ook bijzonder aanwezige geuren, in combinatie met de slick die deze zepen bieden maakt dat ik er in de toekomst nog wel meer zal gaan proberen. Maar eerst maar eens wat opmaken (zei hij dapper.... :lol: )

Posted

Prachtige review Cutthroat! Vooral de uitgebreide beschrijvingen van de geuren en de omschreven "slick" maken dat ik de zeep

graag wil uitproberen. Fijn dat ie bij onze huisleverancier in het schap komt te liggen.

Ruikt de "Anise" naar Pernod / Ricard?

Posted

@mhharsta: de Anise ruikt wel iets anders dan de Pernod of Ricard, maar heeft wel dezelfde allesoverheersende anijsgeur.

@Marco: ja, die Sharp Dressed Man is echt een aanrader. Fris, groen en gesofisticeerd.

Posted

Bedankt voor deze uitgebreide review, scheelt mij een hoop twijfel.

De Bonaparte lijkt me wel wat.

Posted

Goede review. Ik heb alleen een probleem met het concurrentievoordeel van Amerikaans zeepmakers op de Europese markt, ten opzichte van de kleine Europese zeepmakers. Maar eigenlijk heeft dat meer met EU-regels te maken, dan met de Amerikaanse producten op zich.

Een kleine Europese zeepmaker moet door allerlei hoepels springen om te voldoen aan de strenge EU-regels, terwijl ik vind dat er voor "kleinschalige hobbyproducten" eenvoudiger regels zouden moeten gelden (testen, etiketteren, enzovoort). De Amerikaanse zeepmakers hebben daar geen last van, zolang ze maar niet officieel hun producten in Europa op de markt brengen.

Volgens mij werkt het kopen van Amerikaanse producten de ontwikkeling van Europese kleinschalige zepen tegen, die toch al moeilijk is door de strenge EU-regels. Die EU-regels kan ik niet veranderen, maar ik kan wel bij voorkeur kopen van Europese producenten, om ze een steuntje in de rug te geven. Al besef ik dat ik daar in mijn eentje weinig mee bereik ;)

Posted

Ik heb eens zeep gekocht bij jabonman, en daar was niets mis mee. Als ik kan koop ik het in Europa, nu loop ik ook niet warm voor de Amerikaanse zepen. Verzendkosten douane, etc teveel gehannes. Moet ik er ook nog eens bij zeggen dat in Amerika de kleine man meer gesteund wordt, andere cultuur dan hier en ander maatschappelijk stelsel.

Posted

Een kleine correctie na vanochtend na lange tijd weer de Anise gebruikt te hebben. De zeep zelf ruikt toch een stuk meer als Pernod of Ricard dan in mijn herinnering. Eenmaal opgeschuimd verandert de geur iets en lijkt hierdoor minder op de voornoemde drankjes dan de droge zeep.

• 3 years later...
Posted

Ik kwam dit oude topic tegen en heb door het lezen van TS revieuw toch wat samples besteld ! Bedankt nog.

Betreft die EU regels, is het wel verklaarbaar en jammer om te zien dat er hier zo weinig zeepmakers zijn, of er al weer mee gestopt zijn.

En dat het er in de VS van wemelt.

• I like it 2