skippy Posted February 28, 2015 Share Posted February 28, 2015 Na de verkoop van mijn BBR scimitar ben ik op zoek naar een nieuwe krabber. Nu was ik van plan om een Merkur 38C te gaan kopen, echter weet ik niet of het grote gewicht van deze krabber nu een pluspunt of een minpunt is. Volgens vele draagt het zeker bij aan de effectiviteit van de krabber. Andere optie is de 34C. Dit is echter weer een kort steeltje voor iemand met wat men noemt "pianovingers". (Let wel, ik kan geen noot spelen noch lezen). Zijn er hier mensen die met een van de krabbers ervaring heeft, of misschien met beide, dan hoor ik graag de bevindingen. Andere tips zijn natuurlijk ook welkom. Ik heb ook nog zitten denken aan verstelbaar, maar ik ken mijzelf. Als ik daar aan begin dan ben ik vaker aan het stellen dan aan het scheren, en is daarom bij voorbaat al uitgesloten. Een Merkur 15C/25C heb ik ook nog aan gedacht, maar ik heb al een OC, en deze Merkurs hebben hetzelfde probleem als de Fatip v.w.b. uitlijning van het mesje. Dit kan enige aandacht vereisen. Eigenlijk ben ik dus weer op zoek naar een krabber die makkelijker scheert en wat minder aandacht vereist dan de Fatip, gewoon voor de momenten dat het kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
KugelFanger Posted February 28, 2015 Share Posted February 28, 2015 Een parker 92r, als je van TTO krabbers houd. Maar volgensmij is die 38c ook een goede keuze kwestie van wennen denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted February 28, 2015 Share Posted February 28, 2015 Hee! Hier wordt een Parker aangeraden! Ik ben mijn "Klassiek Scheren Carriere" begonnen met een Parker 90R. Op krabbergebied voor mij de maat der dingen. Ik vergelijk m met een Slim op standje 9, althans qua bladegap. Geen idee hoe het zich verhoudt tot wat hier verder zoal rondgaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frog Posted February 28, 2015 Share Posted February 28, 2015 Met een 38c heb ik geen ervaring, met een 47c wel. Deze ligt qua gewicht ( 90gr) tussen de merkur 34c (85gr) en de 38c (112g). Deze heeft een lang handvat en je kan je er bij wijze van spreken met je ogen dicht mee scheren. Als je een lichtere krabber zoekt dan deze is een Merkur 20c ook nog wel een optie denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted February 28, 2015 Share Posted February 28, 2015 Als je van een langere greep houdt en geen open kam wil (ik heb trouwens geen problemen met het netjes inleggen van een mesje in de Fatip en nauwelijks in de 25C) waarom dan geen Merkur 23C (of een Lord L6 als er weer een groepsaankoop komt). Probleemloos ding en meer dan efficiënt genoeg voor een milde krabber. Afwerking ligt niet op Mühle/EJ niveau maar qua scheren stel ik hem er wel boven (UEKAZ!). Link to comment Share on other sites More sharing options...
ervik Posted March 1, 2015 Share Posted March 1, 2015 (ik heb trouwens geen problemen met het netjes inleggen van een mesje in de Fatip en nauwelijks in de 25C) Heb zelf gemerkt dat de mesjes van de carrfour dit wel hebben in mijn EJ. Iets te veel ruimte tussen uitsparing en kop. Maar als je de zijkanten recht houd bij het dichtschroeven, is dit perfect te corrigeren. Ik heb dus een EJ89 type gekocht, en ben al weken in mijn nopjes vanwege het goede resultaat. Groeten Ervik Link to comment Share on other sites More sharing options...
skippy Posted March 1, 2015 Author Share Posted March 1, 2015 Denk dat ik het eerst ga proberen met een Merkur 15C. Kijken of dit een goed compromis is voor zowel een gesloten kam als de Fatip. Met de Fatip heb ik zo en zo al het gevoel dat deze met scherpe mesjes voor mij te agressief is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted March 1, 2015 Share Posted March 1, 2015 Heb een 38C. Ligt lekker in de hand, scheert soepel, is mild en de steel is lekker stroef vast te houden. Als ik onbenullig makkelijk wil scheren pak ik deze. Kan hem zeker aanraden. Zeer goed voor een beginner. Constructief gezien is het ook een robuuste krabber. Link to comment Share on other sites More sharing options...
skippy Posted March 1, 2015 Author Share Posted March 1, 2015 Inmiddels een 15C besteld. Als deze beter bevalt dan de Fatip komt laatstgenoemde te koop. Waarschijnlijk komt er op korte termijn ook nog een 38C. Ik twijfel nog steeds of ik niet beter kan investeren in een open mes, maar als je dan een mooie set wil dan is het wel weer een hoop geld. Een 6/8 Thiers Issard kost zo'n €200 a €250, en dan komt er nog een van alles bij. 1 of 2 strops of paddles, enz. Blijf voorlopig nog maar even bij de DE. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frog Posted March 1, 2015 Share Posted March 1, 2015 Daar ga je denk ik geen spijt van krijgen skippy! De Merkur 15c is een milde maar zeer effectieve open kam krabber. Hopelijk bevalt die je beter dan de Fatip Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts