Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik ben zojuist beland in een discussie over de geur van zeep. Aanleiding was dat ik aangaf dat de scheerzeep die ik bij me heb een voor mij echte zeeplucht heeft: La Toja scheerstick.

Mijn vriendin en een eigenwijs pubermeisje beweren dat er aan zeep altijd een geur wordt torgevoegd om het als zeep te laten ruiken. Volgens mij heeft alle zeep in de basis een zelfde soort zeeplucht.

Dus mijn vragen, en ja ik heb al een borrel op: wat bepaalt de geur van zeep als je er geen geur aan wordt toevoegt? En bestaat er dan eigenlijk wel zoiets als een "echte zeepgeur"?

Posted

Proost !!! Ik ga me er morgen eens in verdiepen, ga nu naar bed. Maar eerste reactie denk ik dat geur toegevoegd word.

Ik heb namelijk ook neutrale shampoo waar geen geur en kleurstoffen in zitten en die ruikt naar vrijwel niets.

Posted

Ik denk dat je vriendin en/of (? ;) ) pubermeisje gelijk hebben. Bij mijn hele oude zepen (40 jaar en ouder) is er van de zeepgeur weinig meer over. Als ze voor een deel van dierlijke vetten gemaakt zijn krijgen ze een licht ranzige geur die aan beestjes doet denken en als ze plantaardig zijn krijgen ze een licht ranzige geur die aan zonnebloemolie ver over de datum doet denken. Alleen Sunlight zeep hield zijn parfum erg lang vast; de laatste stukken gekocht in 1940 door mijn oma roken nog steeds 'zeperig' toen ik ze in de negentiger jaren opmaakte. Alle andere niet meer.

Posted

U zou zeep kunnen maken dit doet u met plantaardige of dierlijke olie, en loog.

Loog kun u maken met water en gootsteenontstopper van de kruidvat..... Lees wel eerst goed hoe het werkt want het is vrij gevaarlijk de loog vooral.... Voor u het weet bent u uw arm kwijt.

Posted

Herkenbaar. Mijn dochter die een zeer goede neus heeft typeerde de La Toja scheerstick ook als een scheerzeep met een typische zeepgeur. Zelf herken ik het ook. En waarschijnlijk zullen er wel geurstoffen aan zijn toegevoegd.