Lencorob Posted February 14, 2015 Share Posted February 14, 2015 Heb dit forum gisteravond ontdekt, toen ik op zoek was naar scheer creme. Mijn naam is Rob, ben 55 jaar jong en scheer me inmiddels een kleine 25 jaar met allerhande "krabbertjes" want ik ben er sinds kort achter dat die dingen zo worden genoemd. Eigenlijk geen idee hoe het zo gekomen is, maar een maandje geleden, betrapte ik mezelf op het bekijken van shaving video's op Youtube. En na een tijdje denk je dan, ja dat wil ik ook. Er moest een mes komen, in mijn geval een ERMA uit Solingen, NOS oftewel New Old Stock, oud maar niet gebruikt een mes uit 1919 van de fabrikant Ernst Mandewirth. Gevonden op Marktplaats en wat een feestje toen ik mes en stropriem ontving, wat een mooi mes en wat een dreiging gaat er van zo'n stuk perfect gepolijst staal uit. Moet ik dat tegen mijn gezicht zetten?? Ik moet bekennen, dat ik tamelijk geïntimideerd was door mijn nieuwe speeltje (vorige week woensdag ontvangen), ik durfde het ding haast niet open te klappen. Uit angst vingers en andere ledematen te verliezen. Vandaag was het dan mijn "shave of the day". Met, daar heb ik nog geen ervaring mee, misschien wel hele foute scheer creme van Palmolive. Afijn lekker zeep geklutst in een porceleinen saus kommetje wat ik vandaag even op de kop heb getikt en het werd mooi dik vet schuim. Eerst een douche, gezicht gescrubt en inzepen die handel. Ja en dan, dan moet dat mes toch echt open geklapt worden en tegen je gezicht, dat verliep niet echt slecht voor een eerste keer. Een paar minuscule wondjes, maar een aluin stick brengt dan uitkomst, in ieder geval geen plak van m'n kin af gesneden Sommige delen van m'n gezicht zijn aalglad en andere nog wat stoppelig, het vinden van de juiste houding en stand van zo'n mes, alsmede de onwennigheid zorgen dan toch voor een minder dan perfect resultaat. Maar achteraf heb je dan toch zoiets van. "Hé, ik heb me geschoren en ik leef nog ". Heb wel een beetje razor burn, en m'n gezicht voelt aan alsof het zal barsten als ik lach, maar dat zal te wijten zijn aan de combinatie van wellicht minder perfecte zeep, te vaak over het gezicht gegaan met het mes en de natuurlijk nog belabberde scheertechniek. Minimaal 100 shaves zegt men, nou ja dit was mijn eerste en ik ben niet ontevreden. Eigenlijk voelt het best goed en voor een minimale investering, breng je maximale spanning en opwinding in je leven en wordt dat gedachteloze over je gezicht raggen met zo'n krabber, plots een ritueel, een kunst waarbij je rustig en voorzichtig moet zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mesmer Posted February 14, 2015 Share Posted February 14, 2015 Welkom hier! Die Palmolive creme is zeker niet slecht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gusto Posted February 14, 2015 Share Posted February 14, 2015 Welkom Rob, en succes met je nieuwe hobby (dit gaat geld kosten) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowmiss Posted February 14, 2015 Share Posted February 14, 2015 Leuk om zo deze eerste ervaring te lezen! Mijn open mes ervaringen staan even op een laag pitje, vanwege erg korte nachten Verder welkom en veel lees- en scheerplezier! Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted February 14, 2015 Share Posted February 14, 2015 Welkom Rob! En er is niks mis met Palmolive crème hoor. Is een van de betere, al zou je dat niet verwachten voor die prijs. Leuk dat het je zo goed bevalt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted February 14, 2015 Share Posted February 14, 2015 Hoi! Een Erma heb ik ook, maar nog niet gebruikt. Ligt te wachten op eerste inzet. De scheerbrand en het half-stoppelige is normaal bij je eerste scheerbeurt met het open mes. Het scheren op deze wijze heeft nu eenmaal een tamelijk lange en stijle leercurve maar eenmaal onder de knie levert het een geweldige voldoening op. Hou ons op de hoogte zou k zeggen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted February 14, 2015 Share Posted February 14, 2015 Welkom op het forum Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mesmer Posted February 14, 2015 Share Posted February 14, 2015 Weet je trouwens zeker dat je mes goed scheerklaar geslepen is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barbiere di Figaro Posted February 14, 2015 Share Posted February 14, 2015 Welkom en veel plezier hier! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted February 14, 2015 Share Posted February 14, 2015 Welkom Rob! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frog Posted February 14, 2015 Share Posted February 14, 2015 Welkom! Link to comment Share on other sites More sharing options...
gargoyle Posted February 14, 2015 Share Posted February 14, 2015 Welkom Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted February 14, 2015 Share Posted February 14, 2015 Welkom Rob. Nu volhouden. Dan komt het helemaal goed. Je verhaal is heel herkenbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted February 14, 2015 Share Posted February 14, 2015 Welkom Rob! Veel plezier met scheren en dit forum. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ervik Posted February 14, 2015 Share Posted February 14, 2015 Welkom, en goed begin. Groeten Ervik Link to comment Share on other sites More sharing options...
LongShave Posted February 14, 2015 Share Posted February 14, 2015 Welkom Rob Link to comment Share on other sites More sharing options...
roland Posted February 14, 2015 Share Posted February 14, 2015 Hallo Rob en 'n mooie intro! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lencorob Posted February 14, 2015 Author Share Posted February 14, 2015 Weet je trouwens zeker dat je mes goed scheerklaar geslepen is? Hai Mesmer, de verkoper heeft meerdere messen te koop en biedt ook een slijpservice, hij heeft dit mes op verschillende stenen gelepen. Dit was wat hij er over schreef : "Het is ambachtelijk geslepen op naniwa waterstones 1000 - 3000 - 5000 - 8000 - 12000 grit en daarna op een paddlestrop met Polychristaline Diamond Spray van 1 micron, 0.5 micron en 0.1 micron (320.000grit) en op English Briddle afgestropt. Dit staat garant voor de beste scheerbeurt mogelijk." Als beginner kan ik nog niet oordelen of een mes scherp genoeg is. Maar de verkoper lijkt mij betrouwbaar, correct, en hij geeft netjes antwoord als ik iets vraag. Zelfs na de aankoop, dus ik vermoed dat het mes scherp genoeg was toen ik het voor het eerst gebruikte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marzman Posted February 14, 2015 Share Posted February 14, 2015 Welkom Rob. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mesmer Posted February 14, 2015 Share Posted February 14, 2015 Weet je trouwens zeker dat je mes goed scheerklaar geslepen is? Hai Mesmer, de verkoper heeft meerdere messen te koop en biedt ook een slijpservice, hij heeft dit mes op verschillende stenen gelepen. Dit was wat hij er over schreef : "Het is ambachtelijk geslepen op naniwa waterstones 1000 - 3000 - 5000 - 8000 - 12000 grit en daarna op een paddlestrop met Polychristaline Diamond Spray van 1 micron, 0.5 micron en 0.1 micron (320.000grit) en op English Briddle afgestropt. Dit staat garant voor de beste scheerbeurt mogelijk." Als beginner kan ik nog niet oordelen of een mes scherp genoeg is. Maar de verkoper lijkt mij betrouwbaar, correct, en hij geeft netjes antwoord als ik iets vraag. Zelfs na de aankoop, dus ik vermoed dat het mes scherp genoeg was toen ik het voor het eerst gebruikte. Klinkt goed Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shaving Silly Posted February 14, 2015 Share Posted February 14, 2015 Hahhahhah welkom en ik lig in een deuk om je verhaal! Ben dan altijd weer zo blij dat ik mijn eerste 100 shaves op andere mensen hun wangen heb gedaan en niet op mijn eigen snuit hahhahhaha Veel plezier bij ons maar dat gaat wel lukken denk ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
CeesT Posted February 15, 2015 Share Posted February 15, 2015 Rob, Ondanks het feit dat ik voorlopig nog meer van de DE razors ben dan van de "koppensnellers" toch van harte welkom. Veel lees- en schrijfplezier op ShaSoc . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lencorob Posted February 15, 2015 Author Share Posted February 15, 2015 Bedankt allemaal voor het hartelijke welkom, de tweede keer scheren vanmorgen was al weer wat minder beangstigend dan gisteren. Ook nu weer aardig ongeschonden de strijd uitgekomen. Gisteren heb ik Davidoff balm gebruikt na het scheren en ik heb het idee dat er weinig of geen alcohol in zit. En als ik ergens niet tegen kan is het aftershave zonder alcohol, dan heb ik de hele dag een brandend gezicht. Gisteren leek het wel een gevalletje zonnebrand totdat ik mijn bed indook. Vanmorgen voelde beter en nu lekker aftershave Davidoff Cool Water, maar nu met alcohol ahhh, lekker prikken Maar die open razors dat weet wat, ik kom in een wereld terecht, waarvan ik het bestaan niet kon vermoeden, messen die moeten rusten na het scheren en stroppen, liefst 48 uur. Wel een nadeeltje, het voordeel is dat je dan gedwongen bent om meer mooie messen aan te schaffen, zodat de rustperiode in acht genomen kan worden, goh vervelend Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted February 15, 2015 Share Posted February 15, 2015 48 uur rusten? Dat is voor het eerst dat ik dat hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roland Posted February 15, 2015 Share Posted February 15, 2015 48 uur rusten? Dat is voor het eerst dat ik dat hoor. Voor mij ook. Wel 'n goede reden om 2 extra messen aan te schaffen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts