hanwer Posted February 12, 2015 Posted February 12, 2015 (edited) Laatst zette ik de Hero op het forum om te restaureren; ben er nog mee bezig. Maar ik kocht 3 messen in een lot. Het bijgaande mes is een Gracie 6/8 mes uit Solingen. Het gaat mij om het leerproces en de lol daarin, de messen hebben niet veel gekost dus als het mislukt geen probleem. Ik vraag mij echter af of het niet jammer zou zijn als ik dit mes zou verprutsen. Is het de moeite waard om te restaureren en kan er dan een goed mes uit komen? Zie de foto's in de link. Edited February 3, 2016 by Guest
hanwer Posted February 12, 2015 Author Posted February 12, 2015 (edited) Sorry graag gebruik maken van deze link. Edited February 3, 2016 by Guest
hanwer Posted February 12, 2015 Author Posted February 12, 2015 (edited) En deze foto hoort er ook nog bij; zo kan die wel weer... Edited February 3, 2016 by Guest
efsk Posted February 12, 2015 Posted February 12, 2015 Honewear en krassen. De krassen kan je lekker wegschuren. De honewear hoeft geen probleem te zijn. Als ze er niet mint uit hoeven te zien en een beetje verkeerde geometrie niet zo'n ramp is kan je hier best een scherend mes van maken. Laat ook eens zien als je klaar bent met schuren!
hanwer Posted February 12, 2015 Author Posted February 12, 2015 Na het poetsen zal ik hem zeker op het forum plaatsen. Wat bedoel je met verkeerde geometrie? Dat het teentje niet helemaal recht doorloopt? Is er iets over het mes te zeggen? Op straightrazorplace zegt iemand (voor wat t waard is...) dat de kwaliteit vergelijkbaar is met een Puma, alleen zeldzamer.
efsk Posted February 12, 2015 Posted February 12, 2015 Het lijkt alsof op sommige plekken wat hard op de rug is geduwd tijdens het slijpen. Die is daardoor smaller (dunner) geworden. In het ideale geval ligt de verhouding breedte rug:hoogte mes ergens tussen de 1:3½ - 1:4. Dat levert bij het slijpen van de mes min of meer de ideale snijhoek op om mee te scheren. Als nu de rug te smal wordt dan kan de verhouding breedte:hoogte te ver van dat ideaal gaan afwijken, en de snijhoek dus ook. Dat hoeft echter niet erg te zijn. Het merk Gracie ken ik verder niet.
hanwer Posted February 12, 2015 Author Posted February 12, 2015 Ok, dank voor je input, hier heb ik wat aan, weer wat bijgeleerd! Met wat extraschilderstape op de rug tijdens het slijpen moet dat probleem op te lossen zijn lijkt mij.
hanwer Posted February 21, 2015 Author Posted February 21, 2015 Dit is denk ik het eindresultaat. De plastic scales waren aan de top verbogen zodat het mes er net niet goed inviel, daarom heb ik het plastic met een vlam moeten verwarmen om de top iets terug te buigen. Is gelukt, maar ja er zijn wel lichte smeltsporen; sluit nu weer prima (geen speling bij de tang) maar misschien moet ik toch overwegen er andere scales op te zetten.
Tony Posted February 21, 2015 Posted February 21, 2015 Beter volgende keer warm water gebruiken om de scales in de juiste vorm te krijgen.
efsk Posted February 21, 2015 Posted February 21, 2015 Jammer van het vlammetje maar ik vind het geen verkeerde opknapbeurt. Helemaal niet zelfs. Goed gedaan.
hanwer Posted February 21, 2015 Author Posted February 21, 2015 Dank, ik denk dat het met water niet was gelukt, want er zat een dubbele slag in het midden en op de laatste 2 cm bij de top. Hij sluit nu weer perfect. Misschien laat ik het wel zo. Ik vraag mij oveigens af of de scales wel origineel zijn, want op internet zie je bin gracies steeds gracie op de scale staan, dit is het enige exemplaar waar vermeld staat solingen.
rare kwast Posted February 21, 2015 Posted February 21, 2015 Een vlam zou ik ook zeker niet meer gebruiken. En ipv warm water, zou ik de haarföhn van de vrouw gebruiken. Water kan namelijk ook een vervelende werking hebben op het celluloid. Je verergerd de eventuele aanwezige celluloid rot. En wanneer het op het eerste oog niet rot lijkt, kunnen ze na water toch ineens gaan stinken (en vaak verkleuren). Zelf gebruik ik wel eens de haar föhn van mijn vrouw. Op de heetste stand moet je al oppassen dat je de scales er niet te lang onderhoud, maar het werkt tot nu toe wel.
hanwer Posted February 21, 2015 Author Posted February 21, 2015 Dank voor de tip, ik ga dat voortaan zeker proberen. Ik heb de scales nog wat bijgeschaafd, want enkele smeltplekjes zaten alleen op de bovenkant aan 1 kant, niet aan de zijkant. Door fijn schuurpapier is het weggeschuurd, het is alleen wat matter geworden, maar dat valt alleen op als je er op let. Toch nog een acceptabel resultaat. Is er een forumgenoot in de buurt van Amersfoort/Veenendaal die goed kan slijpen en waar ik n keer kan meekijken?
Recommended Posts