Jump to content

Wanneer is schuim goed?

Frup

Recommended Posts

Een beginnersvraag denk ik.. Ik kan wel wat tips gebruiken bij het maken van schuim. Met Proraso groen, in mijn geval.

Mijn probleem is dat ik niet goed weet of ik juist teveel of te weinig water heb gebruikt. Wanneer is de schuim goed?

Mijn eerste keer leverde een natte slappe schuim met bellen op, die van mijn gezicht af droop :lol: .

Dat gaat nu wel beter, denk ik. Het lijkt een prima schuim, maar ik heb eigenlijk geen idee of dat ook zo is. Hoe beoordeel ik dat? Experimenteren, is natuurlijk het advies, dat ik hier kan verwachten. Maar tips en ervaringen zijn welkom.

Ik kan natuurlijk niet door het scherm heen kruipen om eens even te kijken maar een paar algemene dingen zijn er wel over te zeggen.

Belletjes; die wil je niet. Nou is er een verschil tussen massa's grote bellen en een paar kleintjes en niet iedere zeep is volledig bellenvrij te krijgen maar het streven is bellenvrij schuim. Tijd nemen en niet te wild opschuimen zijn één deel, de juiste zeep/water verhouding een ander. Veel grote bellen betekent meestal; én te weinig product én teveel water én te haastig opschuimen.

Consistentie; hier lopen de meningen wat uiteen en bovendien is er ook hier verschil van zeep tot zeep maar waterig, lopend zeepsop is niet goed. Aan de andere kant is volledig tot 'slagroom' opgeklopt schuim het ook niet. Yoghurt-achtig is ongeveer wat je wilt; wat dunner als de glij-eigenschappen belangrijker voor je zijn, wat dikker als je vooral bescherming nodig hebt. Ik heb het dan wel over yoghurt zonder brokjes of vruchtjes natuurlijk.... ;)

Probeer te onthouden wat je doet met opschuimen en wat je het beste bevalt; uiteindelijk ga je het voor jou beste evenwicht tussen glij-eigenschappen en bescherming in no-time vinden zolang je maar weet wat je aan het doen bent.

Voor mij; zo dun mogelijk zonder dat het waterig wordt. Yoghurt-achtig inderdaad. Of dunne room. Inderdaad rustig door kloppen totdat het een smeuïge massa is; de kwast kan daar ook een hoop verschil in maken!

Ik heb in het begin gewoon een middag staan oefenen met schuim maken op mijn hand. Dan leer je het vrij snel en je hoeft je geen zorgen te maken dat je snel door de zeep heen gaat, dat valt reuze mee. Mocht je zeep toch snel op raken heb je een goed excuus om wat nieuws te kopen.

Bedankt voor de tips! Daar heb ik wat aan. Bij mij werd het al snel opgeklopt eiwit, en de glij eigenschappen waren dan ook inderdaad minder dan ik had verwacht. Ik dacht aanvankelijk dat ik dan juist mêér zeep moest gebruiken. Ik ga nu proberen het iets dunner te maken.

Ik denk ook dat ik veeeel moet oefenen (thanks Noxa!). :lol:

Mij lukt het (ook) niet altijd even goed. Ben nu krap drie weken met DE aan het scheren. Het schuim maken ging de laatste tijd beter toen ik begon met veel minder water in de kwast om de zeep op te nemen. Ook houd ik (ik heb een nogal zachte kwast) de haren met mijn vingers dan even wat bij elkaar zodat ze minder wegglijden en ik wat harder op de zeep kan draaien/drukken om zeep op te nemen. Een paar druppels water op het zeepje helpen ook om de zeep wat smeuïg te krijgen. Ook moest ik wat langer draaien / kloppen in de "schuimkom" dan ik dacht. Ik was in het begin te ongeduldig. Ik voeg telkens een paar druppels water meer toe en dan lukt het beter.

Ik maak al mijn hele leven schuim op mijn gezicht, en dat bevalt mij prima.

Tijdens het opschuimen weken de baardharen ook al, en dat helpt alleen maar om ze zachter te laten worden.

Hier ook. Heb het opschuimen in een mok een paar keer gedaan, maar opschuimen op het gezicht vind ik persoonlijk veel fijner en, zoals Johan het opmerkt, je baardharen worden dan al zachter.

Ik heb het, sinds ik de online scheerfora heb ontdekt, ook weleens geprobeerd in een kom. Maar ik vind gewoon direct op het gezicht opschuimen zelf prettiger. Ik voel dan ook beter of ik het schuim de goede dikte vind hebben.

Bovendien, het is de bedoeling om je gezicht te scheren, en niet de scheerkom ;)

Het hangt voor mij van de zeep af of ik het in een kom opschuim of niet. De zachte zepen / cremes zoals de TFS Anniversay altijd in een kom en harde zepen zoals MFW direct op mijn gezicht.

Harde zepen en op mijn gezicht opschuimen heeft mijn voorkeur,

Yeah, met water spelen is leuk!

Geexperimenteerd met méér en minder water en ik krijg nu een mooie zachte romige schuim. En véél. Het mesje glijdt nu ook beter. Geleidelijk wat meer water did the trick (met Proraso groen).

Binnenkort ook maar eens proberen op het gezicht op te schuimen. Als dat goed gaat, en waarom niet, dan lijkt me dat met vakantie handiger dan een stick.

Ik heb het, sinds ik de online scheerfora heb ontdekt, ook weleens geprobeerd in een kom. Maar ik vind gewoon direct op het gezicht opschuimen zelf prettiger. Ik voel dan ook beter of ik het schuim de goede dikte vind hebben.

Bovendien, het is de bedoeling om je gezicht te scheren, en niet de scheerkom ;)

Zelfde hier.

• 1 month later...

Had vandeweek mijn schuim tot Slagroom-geklopt. Dat scheert ECHT niet lekker. Alsof je mes wilt plakken aan je huid, scheert veel te stroef.

(Daarna water toegevoegd, maar in het kader van "goed schuim", ook maar eens een ervaring gepost hoe scheren met "slagroom" scheert)

Hoezo helaas kopsoppen?

nou gewoon omdat ik dat gepriek in zo`n schoteltje maar niks vindt,maar ja das alleen maar mijn mening.

en ik vindt dat de baardharen alvast lekker weken tijdens het soppen.