Jump to content

Edwin Jagger 23mm (L) Silvertip Fibre scheerkwast

Recommended Posts

Posted

Aangezien ik dacht dat er nog geen draadje was over deze kwast, dan maar hier :)

Vanmorgen heb ik de Edwin Jagger (EJ) 23mm Silvertip Fibre (dat betekent dus: synthetische nepdas) scheerkwast voor de derde keer gebruikt. Deze keer heb ik het iets anders gedaan dan de voorgaande keren; de eerste scheergang heb ik me ingezeept met de EJ kwast, en voor de tweede scheergang heb ik een The Grooming Company (TGC) synthetische kwast gebruikt. Beide scheergangen met een ARKO stick, om de vergelijking zo neutraal mogelijk te houden.

Nou kan ik een heel verhaal neerzetten, maar een simpel lijstje met pro's en con's vertelt ook al veel :) Ik beperk me tot de EJ en de TGC; ik heb ook nog een Whipped Dog (WD) 24mm synthetische kwast, maar daarover heb ik al uitgebreid geschreven.

EJ syntheet 23mm

Pro:

- Ik vind het een mooie kwast, met ook prima afwerking.

- Het handvat ligt erg goed in de hand.

- Vergeleken met de andere synthetische kwasten die ik ken, wijken de haren makkelijk uit elkaar.

- De kwast maakt in no time een lekker romig schuim (bijna droge kwast beginnen, water beetje bij beetje toevoegen).

Con:

- Vergeleken met een goed geweekte varkensharen kwast, wijken de haren wat minder snel uit elkaar.

- Voor wie van een schrobberig gevoel houdt (een varkentje), zal deze kwast denk ik te zacht zijn.

- Beginnen met een te natte kwast levert een kliederboel op (maar dat geldt ook voor de WD en de TGC syntheet).

TGC syntheet

Pro:

- Voor wie daarvan houdt, de uiteinden van de haren voelen nog zachter aan dan bij de EJ.

- Qua schuim is er geen duidelijke winnaar; zowel de EJ als de TGC maken een superschuim met de ARKO zeep.

Con:

- De afwerking is niet 100%, maar dat is een bekend verhaal.

- Het handvat is voor mij aan de kleine kant.

- De haren van de TGC voelen wat "elastiekeriger" aan dan van de EJ kwast, en wijken net wat minder snel uit elkaar.

- Voor wie van een duidelijk "haargevoel" houdt is deze kwast niets; de uiteinden van de haren voelen als een natte zachte doek.

De verschillen tussen de EJ en de TGC zijn relatief klein voor mij, behalve bij het handvat. Daar is de EJ de duidelijke winnaar. De kwast zelf voelt bij de EJ ook wat forser aan, maar daar heb ik niet een duidelijke voorkeur. Zoals hierboven aangegeven vind ik de TGC wat "elastiekeriger" aanvoelen, wat misschien komt omdat de kwast wat meer gedrongen is, en dieper in het handvat is gezet.

Mijn voorlopige ranglijstje:

1) De Edwin Jagger Silvertip Fibre 23mm kwast

2) De The Grooming Company Synthetic 25mm kwast

3) De Whipped Dog Synthetic 24mm kwast

Posted

Leuke vergelijking, denk dat veel mensen hier wat een zullen hebben. Heb je toevallig ook de Plisson geprobeerd?

Posted (edited)
Leuke vergelijking, denk dat veel mensen hier wat een zullen hebben. Heb je toevallig ook de Plisson geprobeerd?

Nee, de Plisson (L'Occitane kwast) heb ik niet zelf geprobeerd. Ik hou ook niet zo van kwasten met een volledig houten handvat. Wel in mijn handen gehad en kunnen voelen, maar nooit schuim mee gemaakt.

Edited by Guest