PI56 Posted February 7, 2015 Posted February 7, 2015 Ik vond vorige week bij een curiosa zaak een frameback open mes. Met het fraaie exemplaar van Richard (EFSK) in het achterhoofd heb ik besloten om het mes mee te nemen. Voor die paar euro wilde ik wel eens zien wat het kan worden. Hij zat goed in de olie, het schroefje was los, maar het blad zat onwrikbaar vast in het frame. Eerst maar eens ingespoten met IMAL en een dag weggelegd. Zonder resultaat. Dus de procedure nog maar een paar dagen achtereen herhaald. Nog steeds geen krimp. Nou moet ik zeggen dat ik er ook niet teveel kracht op los durfde/wilde laten om schade te voorkomen. Uiteindelijk kwam het blad los na voorzichtig warmstoken. Wat een bagger zat er in de gleuf. Het zou me niet verbazen als het blad na aanschaf nooit meer uit het frame is geweest. Vervolgens ben ik wat gaan schuren. Het resultaat valt me niet tegen. Op het blad is het woord “Cahanti”of “Sahanti”te lezen. Het zou ook “Garanti” kunnen zijn wat zou kunnen wijzen op een zweeds mes. Verder staat er iets op het mes iets wat lijkt op “Lefeches” met daarachter een schild met een J. Is er iemand die daar wat zinnigs over kan zeggen? Na het schuren is de “Naniwa steenstraat” opgesteld en is het blad geslepen. En ook hier geld; het resultaat valt niet tegen. In afwachting van het de fijne afwerking is het mes nog even in zijn oorspronkelijke jas terug gezet. Mocht het mes na de Crox en het schone leer goed scheren ga ik het frame nog een stuk gladder schuren en er nieuwe plankjes aanzetten.
efsk Posted February 7, 2015 Posted February 7, 2015 Mooie vondst Pieter, en mooi opgeknapt. Wat me opvalt aan jouw frameback is dat de snede redelijk recht is. De meesten die ik gezien heb, en alle die ik zelf bezit, hebben een gewelfde snede, waarbij het blad richting een aanzienlijk breder is dan aan de hiel, hetgeen het scherpen geen sinecure maakt. Is me dus ook nog niet gelukt Ik dacht eerstdat je een Leresche te pakken hebt, en dat er garanti staat. Da's ook Frans. Garanti ben ik zeker van maar Leresche is het niet. Dat helpt je niet verder
Snuff Posted February 7, 2015 Posted February 7, 2015 Ook geen idee wat het zou kunnen zijn maar een mooie transformatie!
PI56 Posted February 7, 2015 Author Posted February 7, 2015 Het kan natuurlijk zijn dat het mes door de vorige eigenaar al behoorlijk afgeslepen is en daarom vlakker is. Maar dat maakt het slijpen wel eenvoudiger inderdaad. Ik heb me zojuist met het mes geschoren. Hij is nog niet superscherp. Moet nog een keer extra geslepen worden. En ik kan m'n ringvinger niet goed kwijt achter het heft. De angel is te kort. Maar eens kijken of ik dat met een anders gevormd heft op kan lossen. Wat betreft de determinatie; dat wapenschild met de J, zou toch te vinden moeten zijn.
Tony Posted February 7, 2015 Posted February 7, 2015 Mooie vondst, ik heb zelf in het verleden een vijftal Franse framebacks gehad en het was altijd een genot om me daarmee te scheren. Succes met het slijpen.
Recommended Posts