Jump to content

Waarop letten bij aanschaf krabber en mesjes?

Gilbert

Recommended Posts

Binnenkort wil ik mijn eerste krabber kopen. Maar welke moet ik kopen? En welke mesjes? Er is, ook hier in dit forum, zoveel informatie over te vinden dat het me een beetje gaat duizelen. Is er dan zoveel verschil tussen de verschillende krabbers? Voordat ik begon met traditioneel scheren dacht ik, een krabber is een krabber en een mesje een mesje. Maar door dit forum weet ik nu wel beter.

Kortom, waar moet ik beginnen in mijn zoektocht naar een goede krabber en mesjes? Waar moet ik aan denken?

Ervan uitgaande dat een krabber lang meegaat, lijkt me een investering in een goede krabber nu, wel de moeite waard.

Ik ben heel benieuwd naar jullie tips!

Ik zou als eeste krabber een Edwin Jagger DE89L aanraden of een andere krabber met een 89 kop.

Voor wat betreft de mesjes zul je het een en ander zelf moeten ervaren.

Dank je! Wat bedoel je, echt een beginnersvraag, met een 89 kop?

Dat slaat op de benaming van de houder. Ik heb zelf bijvoorbeeld de Mühle R89, dus dat is ook een 89 kop.

Ik kom ook houders tegen met ander getallen zoals 37 of 41, heeft dat te maken met de afmetingen?

Nee, is het model.

Een Edwin Jagger 89 is wel echt een aanrader. Niet te agressief en niet te mild. Valt heel goed en makkelijk mee te scheren. Je kan ook naar een Mühle r89 kijken, maar dat zijn dezelfde krabberd met een ander merkje en een hoger prijskaartje.

Mesjes moet je echt zelf ontdekken. Veel soorten proberen. Je kan beginnen met een pakje van HEMA.

Zijn niet te duur en scheren prima, al is dat natuurlijk ook UEKAZ.

Op die foto zie ik trouwens ook het Gillette. Nu las ik ergens op internet dat deze Gillette mild is, vooral als je cartridges gewend bent. En dat je bij die Edwin Jagger wat meer druk moet zetten waardoor er meer kans is op snijden, klopt dat verhaal?

Ik zou als eeste krabber een Edwin Jagger DE89L aanraden of een andere krabber met een 89 kop.

Ik zie dat er nog veel meer Edwin Jagger krabbers rond dezelfde prijsklasse zijn. Wat maakt deze DE89L dan zo uitzonderlijk?

Wat je ook doet, geen druk zetten. Geen idee waar je dat gelezen hebt maar zet dat alsjeblieft zo snel mogelijk uit je hoofd.

Edwin Jagger modellen verschillen alleen in de uitvoering van het handvat, de kop Is namelijk steeds dezelfde.

We hebben ook probeersets eventueel.

Met éen mesje doe je tussen de twee tot 16 beurten, al naar gelang het soort mesje en je baardgroei. Vier tot zes beurten gemiddeld ruwweg. Wat minder lang tot langer is dan een cartridge. Maar ja, per mesje zit je op wat zal 't wezen, €0,20 zo'n beetje, ±een paar cent. Fusion cartridges zijn €20,00 de vier (volgens DA.nl), oftewel €5,00/stuk. Dat zijn 25 mesjes per cartridge. Honderd tot honderdvijftig scheerbeurten dus. Doe je met éen cartridge langer dan drie tot vier maanden bij dagelijks scheren?

Ik zou voor de krabber je toch op een alternatief willen wijzen. Bij Merkur hebben ze namelijk ook een hele reeks tamelijk milde krabbers; 23C, 33C, 34C etc(eigenlijk alle modellen met een zgn. safetybar). Die scheren net iets anders en wat je beter bevalt daar is op voorhand niets over te zeggen. Wel is de afwerking wat wisselender; van de EJ's en Mühles (althans die ik in handen heb gehad) is het afwerkingsniveau constanter en net wat strakker. Wat het scheren zelf betreft geef ik dan weer de voorkeur aan Merkur maar zoals ik al zei, gevalletje UEKAZ.

Op die foto zie ik trouwens ook het Gillette. Nu las ik ergens op internet dat deze Gillette mild is, vooral als je cartridges gewend bent. En dat je bij die Edwin Jagger wat meer druk moet zetten waardoor er meer kans is op snijden, klopt dat verhaal?

Zeker géén druk zetten! Zelfs bij een supermilde krabber als de Feather Popular moet je het mesje het werk laten doen. Druk leidt ook bij een milde krabber makkelijk tot irritatie; is het niet na de eerste scheerbeurt, dan wel na een paar dagen.

Ik sluit me helemaal aan bij Mesmer. De EJ DE89(B)L is een uitstekende krabber om mee te beginnen.

Zoals hierboven al gezegd is druk uit den boze. Het voordel van de EJ is dat die een gewicht heeft dat het toestaat de krabber tussen een paar vingers vast te houden en over je gezicht te laten glijden. De krabber bepaalt haar eigen druk. Deze chinese gilette heb ik ooit voor €1,80 gekocht via ebay om eens te proberen. Hij functioneert maar persoonlijk vind ik de krabber veel te licht.

Ik zie dat er nog veel meer Edwin Jagger krabbers rond dezelfde prijsklasse zijn. Wat maakt deze DE89L dan zo uitzonderlijk?

De L staat voor Lined wat weer slaat op de strepen op het handvat. Ik vind dat deze krabber daardoor goed vast te houden is zonder dat die uit je vingers glijdt. Daarnaast is het een enorm mooi afgewerkte krabber. Degelijk en als eerste krabber direct iets dat gewoon goed is. Maar hier zit natuurlijk ook voor een belangrijk gedeelte mijn persoonlijke smaak in.

Is die DE89L hetzelfde als de DE89Lbl?

Ik vemoed dat wel maar weet het niet zeker..

Hier hebben ze het er ook over (ik heb dat topic niet geheel doorgelezen)

http://badgerandblade.com/vb/showthread.php/152899-Edwin-Jagger-DE89Lbl-or-DE89L

Dank je, ik ga het lezen.

Ik heb hier ook wat gevonden:

http://shavenook.com/thread-edwin-jagger-de8911-vs-edwin-jagger-de89l-vs-muhle-r89-safety-razors