KugelFanger Posted February 4, 2015 Posted February 4, 2015 Hoi, een 2 ledige vraag over SE mesjes http://www.amazon.co.uk/Single-scraper-blades-cleaning-Concepts/dp/B00ACTL83W/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1423082819&sr=8-2&keywords=single+edge+razor Kunnen deze single edge mesjes gebruikt worden in een GEM houden (en dan zonder dat ik alles open haal). of heb ik echte scheermes kwaliteit single edge mesjes nodig om mee te scheren, en waar kopen jullie deze.
talibeard Posted February 4, 2015 Posted February 4, 2015 Ja die passen wel maar zonder extra informatie (zijn ze ptfe-gecoat, wie is de fabrikant) zou ik ze niet zomaar in mijn SE-krabber willen stoppen. In ieder geval goed zijn deze; http://www.connaughtshaving.com/gemss.html maar daar hangt dan wel een ander prijskaartje aan......
Snuff Posted February 5, 2015 Posted February 5, 2015 Er staat duidelijk op dat het afkrab mesjes zijn, dus voor verwijderen van verf op ruiten en dergelijke. de link van talibeard is voor ons het makkelijkst denk ik, met één mesje doe je zeker 10 beurten dus de prijs valt goed mee.
KugelFanger Posted February 5, 2015 Author Posted February 5, 2015 Ja die passen wel maar zonder extra informatie (zijn ze ptfe-gecoat, wie is de fabrikant) zou ik ze niet zomaar in mijn SE-krabber willen stoppen. In ieder geval goed zijn deze; http://www.connaughtshaving.com/gemss.html maar daar hangt dan wel een ander prijskaartje aan...... Het zelfde dacht ik inderdaad ook al eigenlijk vandaar mijn vraag ook. maar wat ik begrijp is dat de keuze van dit soort mesjes niet zo breed is als het DE aanbod. http://connaughtshaving.com/fhs5.html passen deze ook zomaar in de GEM (omdat ik wel zie staan not compatible with all single edge)
Snuff Posted February 5, 2015 Posted February 5, 2015 passen deze ook zomaar in de GEM (omdat ik wel zie staan not compatible with all single edge) Die passen in alle GEM razors voor zover ik heb kunnen testen. Ze doelen vooral op de krabbertjes die een wedge blade gebruikten, daarvan zijn sommige niet in staat om deze mesjes te gebruiken (enkele wel mits verwijdering van de rug of bijknippen). Anders laat eens weten welke GEM je bedoelt dan kan ik het met zekerheid zeggen.
KugelFanger Posted February 6, 2015 Author Posted February 6, 2015 passen deze ook zomaar in de GEM (omdat ik wel zie staan not compatible with all single edge) Die passen in alle GEM razors voor zover ik heb kunnen testen. Ze doelen vooral op de krabbertjes die een wedge blade gebruikten, daarvan zijn sommige niet in staat om deze mesjes te gebruiken (enkele wel mits verwijdering van de rug of bijknippen). Anders laat eens weten welke GEM je bedoelt dan kan ik het met zekerheid zeggen. ik heb zelf nog geen GEM, juist omdat ik eigenlijk niet wist welke mesjes ik moest gebruiken. vandaar deze vraag ook. Ik vindt het leuk op scheer spullen te verzamelen die ik ook echt kan gebruiken. Vandaar. in ieder geval bedankt voor het antwoord
Snuff Posted February 6, 2015 Posted February 6, 2015 Een goede bron van informatie hieromtrent is dit Forum Hangt ook af of je een mild, medium of agressief model zoekt, de vaste waarden zoals de modellen 1912 - 1914 - 1924 zijn goede beginpunten die in het midden van de schaal liggen.
cutthroat Posted April 20, 2015 Posted April 20, 2015 Het valt me op dat er een groeiende groep single edge gebruikers aanwezig is op dit forum. Ook ik hoor daartoe. Het vinden van houders is vrij eenvoudig: ze worden regelmatig op Marktplaats aangeboden, en op eBay is een overweldigend aanbod te vinden. Het vinden van geschikte mesjes is een ander verhaal. De dichtstbijzijnde bron lijkt connaughtshaving te zijn. Om voor de groeiende groep single edge gebruikers een overzicht creëren, en uiteraard omdat ik zelf op zoek was naar de mogelijkheden, wil ik hier een overzicht plaatsen, zodat een ieder wat makkelijker kan vinden wat hij wil hebben. Mijn basis was het hierboven door Ron aangehaalde single edge forum. Van daaruit ben ik de links die gegeven werden gaan napluizen. Heb je aanvullingen en/of opmerkingen, laat het me alsjeblieft weten! Ik zal proberen een zo compleet mogelijk overzicht te maken, en aangezien daar nogal wat zoekwerk in gaat zitten, zal het een "work in progress" iets zijn. Aangezien sommige bedrijven alleen mesjes in bulk aanbieden met bijbehorende hoge verzendkosten, is het misschien een idee om mettertijd een soort van groepsaankoop te doen. Maar dat is van later zorg. - EMSDiasum Een Amerikaans bedrijf dat benodigdheden voor de medische wereld levert. Gek genoeg leveren ze ook aan particulieren en verzenden wereldwijd. De volgende mesjes zijn beschikbaar: GEM Scientific single edge, 10 mesjes per dispenser. Verkrijgbaar per dispenser of omdoos met 12 dispensers. $3,75/$32 Carbon steel single edge, 100 mesjes per doos. Verkrijgbaar per doos of omdoos met 10 dozen. $9/$85 Pal extra keen single edge, 100 mesjes per doos. Verkrijgbaar per doos of omdoos met 10 dozen. $12,50/$110 GEM extra keen single edge, 100 mesjes per doos. Verkrijgbaar per doos of omdoos met 10 dozen. $11/$104 Single edge heavy duty (0,012" dik tegenover 0,009" normaal). Ik weet niet zeker of deze geschikt zijn om mee te scheren. 100 mesjes per doos. Verkrijgbaar per doos of omdoos met 10 dozen. $9,75/$94 GEM PTFE coated single edge, 100 mesjes per doos. Verkrijgbaar per doos of omdoos met 10 dozen. $23/$202 GEM uncoated stainless steel extra keen, 100 mesjes per doos. Verkrijgbaar per doos of omdoos met 10 dozen $17,25/$169 Tedpella Eveneens een Amerikaans bedrijf dat benodigdheden levert aan de medische wereld. Net als EMSDiasum levert ook dit bedrijf aan particulieren. De volgende mesjes zijn beschikbaar: GEM carbon steel single edge mesjes, 200 mesjes per doos. Verkrijgbaar per doos. $17,50 GEM carbon steel mesjes in pop-up dispenser, 100 mesjes per dispenser. Verkrijgbaar per dispenser. $14,75 GEM carbon steel single edge mesjes met 3 facetten, in doosjes van 10. Verkrijgbaar per omdoos van 12 doosjes. $18,75 PAL blue carbon steel single edge mesjes met 3 facetten, 100 mesjes per doos. Verkrijgbaar per doos. $8,75 Carbon steel single edge mesjes ontvet met 2 facetten, 115 mesjes per doos. Verkrijgbaar per doos. $13,50 Carbon steel single edge mesjes zonder "hapjes" aan de zijkant (ik weet niet zeker of deze geschikt zijn om mee te scheren), 100 mesjes per doos. Verkrijgbaar per 2 dozen. $12,70 GEM stainless steel uncoated single edge mesjes, 100 mesjes per doos. Verkrijgbaar per 2 dozen. $27,50 GEM stainless steel uncoated single edge mesjes, 100 mesjes per pop-up dispenser. Verkrijgbaar per dispenser. $28,75 GEM stainless steel uncoated single edge mesjes, 10 mesjes per doosje. Verkrijgbaar per omdoos van 5 doosjes. $16,25 GEM stainless steel uncoated ontvette single edge mesjes, 115 mesjes per doos. Verkrijgbaar per doos. $23,40 GEM stainless steel PTFE coated single edge mesjes, 100 mesjes per doos. Verkrijgbaar per 2 dozen. $34,95 Razorbladesandmore Een Amerikaanse online en fysieke winkel voor scheerbenodigheden. De volgende mesjes zijn beschikbaar: Feather single edge mesjes. Verkijgbaar per doosje met 5 of 40 stuks. $5,50/$32 Deze mesjes missen de kenmerkende verdikking op de rug en zijn speciaal ontworpen voor Feather single edge en Valet scheermessen. Maar naar ik begrijp zijn deze ook bruikbaar in sommige houders van bijvoorbeeld Gem, Ever-Ready en Star. Wat ook wel gedaan schijnt te worden is de "rug" van een ander mesje overzetten GEM blue star super single edge mesjes, 10 mesjes per doos. Verkrijgbaar in verpakkingen van 10 of 60 mesjes. $4,50/$25 GEM stainless steel PTFE coated mesjes. Verkijgbaar per 10 losse mesjes, doos van 50 stuks of doos van 100 stuks. $3,99/$14,99/$29,99 Westcoast Shaving Wederom een Amerikaanse online en fysieke winkel voor scheerbenodigdheden. De volgende mesjes zijn beschikbaar: GEM blue star super single edge mesjes, 10 mesjes per pakje. Verkijgbaar per pakje. $4,50 GEM Personna stainless steel single edge mesjes, 10 mesjes per pakje. Verkrijgbaar per pakje. $4,75
Snuff Posted April 21, 2015 Posted April 21, 2015 Zo dat is een hoop onderzoekswerk, grote dank! Van de gewone laat ik maar zeggen SE mesjes (met rug dus) heb ik er een deel mogen proberen via via en mijn bescheiden conclusie is dat alleen de GEM stainless Steel PTFE me bevalt. Veel geluk trouwens als je bij Tedpella besteld Het scheelt niks of ze sturen de FBI achter je aan om je te controleren vooraleer ze akkoord gaan met verzending.
cutthroat Posted April 21, 2015 Posted April 21, 2015 In welk opzicht "veel geluk"? Volgens degene die jouw bron was in het draadje over de geschiedenis van de SE leveren ze gewoon aan particulieren.
efsk Posted April 21, 2015 Posted April 21, 2015 Zijn er ook leveranciers voor mesjes voor de Valet Autostrop? Die hebben die uitsparingen overal wat gewone net niet lekker doet liggen zag ik. Geen idee overigens of dat het scheren hindert. Tevens: zijn er leveranciers voor de SE-mesjes van het type "plakje straight"? Daar heb ik ook twee krabbers voor, maar de bijbehorende mesjes zijn wat rot.
Snuff Posted April 21, 2015 Posted April 21, 2015 In welk opzicht "veel geluk"? Volgens degene die jouw bron was in het draadje over de geschiedenis van de SE leveren ze gewoon aan particulieren. Probeer maar eens te mailen, je krijgt geen antwoord. Alleen als je belt kan het maar ze willen eerst een background check doen voor ze willen leveren, een heel gedoe. Misschien zijn er anderen met betere ervaringen maar vind het trouwens de moeite niet, er is een tijd geweest dat het zelfs goedkoper was om bij Connaught te bestellen voor de mensen in de US, met verzending bij was het nog goedkoper dan rechtstreeks in de US kopen.
Snuff Posted April 21, 2015 Posted April 21, 2015 Zijn er ook leveranciers voor mesjes voor de Valet Autostrop? Die hebben die uitsparingen overal wat gewone net niet lekker doet liggen zag ik. Geen idee overigens of dat het scheren hindert.Tevens: zijn er leveranciers voor de SE-mesjes van het type "plakje straight"? Daar heb ik ook twee krabbers voor, maar de bijbehorende mesjes zijn wat rot. Voor de Valet Autostrop kan je toch de Feather single edge blaadjes gebruiken als ik me niet vergis (Connaught). Sommige modellen nemen ook een aangepast GEM mesje (rug verwijderen). Ik kan het niet zo direct vinden maar op het Franse Ebay zijn de wedge bladen soms nog te krijgen voor SE's. Meer info over de Valets hier
Barbiere di Figaro Posted April 21, 2015 Posted April 21, 2015 In welk opzicht "veel geluk"? Volgens degene die jouw bron was in het draadje over de geschiedenis van de SE leveren ze gewoon aan particulieren. Probeer maar eens te mailen, je krijgt geen antwoord. Dat klopt!
KugelFanger Posted April 21, 2015 Author Posted April 21, 2015 Zijn er ook leveranciers voor mesjes voor de Valet Autostrop? Die hebben die uitsparingen overal wat gewone net niet lekker doet liggen zag ik. Geen idee overigens of dat het scheren hindert. http://connaughtshaving.com/fhs5.html dit is een bijvoegd filmpje, hij gebruikt ook een feather (oja let niet op hoe hij de strop door midden zaagt )
efsk Posted April 21, 2015 Posted April 21, 2015 dit is een bijvoegd filmpje, hij gebruikt ook een feather (oja let niet op hoe hij de strop door midden zaagt ) Ik ben niet van het kijken naar middelbare mannen die zich scheren, maar het slopen van de strop is wel een hoogtepunt van de dag.
KugelFanger Posted April 22, 2015 Author Posted April 22, 2015 Ik ben niet van het kijken naar middelbare mannen die zich scheren. Haha toch niet nee maar het slopen van de strop is wel een hoogtepunt van de dag. Ja mooie blunder daar Nouja het ging gelukkig meer om dat die mesjes van feather wel heel erg lijken op die van valet
Snuff Posted April 22, 2015 Posted April 22, 2015 Voor wie een andere scheerervaring wil bekomen met sommige single edge krabbertjes is Hier een uitgebreide beschrijving met foto's ter illustratie te vinden over hoe je SE's kan shimmen. De oude scheermesjes voor GEM, Ever Ready en Star krabbertjes hadden namelijk een dikkere rug en als dusdanig gaven ze oorspronkelijk een andere scheerbeleving dan wij heden ten dage hebben met de moderne GEM Personna mesjes. Echt het proberen waard!
Frog Posted April 22, 2015 Posted April 22, 2015 Ga ik zeker eens proberen Ron. Ben benieuwd naar het verschil. Bedankt voor de tip!
cutthroat Posted April 23, 2015 Posted April 23, 2015 Klinkt bijzonder. Heb je het zelf al geprobeerd Ron? Of heb je de effecten ervan op het scheren vernomen?
Snuff Posted April 24, 2015 Posted April 24, 2015 Ik heb dat al enkele weken geleden geprobeerd toen er achter de schermen ook anderen nog aan het experimenteren waren, aanleiding was eigenlijk een topic over het shimmen van de Mongoose. Het is een andere ervaring met zo'n shim maar niet zo dat ik het nu iedere keer ga toepassen. Maar toen ik zag dat iemand van die mensen het allemaal mooi in beeld had gebracht wilde ik de link niet onthouden, als je zoiets uitlegt met alleen woorden krijg je een hoop heen en weer vraag en antwoord berichten, nu is het in één keer duidelijk vind ik.
Snuff Posted May 4, 2015 Posted May 4, 2015 Zoals diegenen die het al probeerden zullen beamen is bij het gebruik van SE's die normaal voorzien waren van een wedge mesje maar ook moderne mesjes aannemen de belevenis van het scheren heel anders tussen de twee soorten mesjes. Nu heb ik er eentje gevonden die ook beide aanneemt maar dezelfde scheerervaring geeft bij beide, dat komt omdat je een modern mesje in zo'n stand kan plaatsen (zonder shim) zodat de snede precies hetzelfde is als bij een wedge. Is voor mij zeker een topper, komt nog eens bij dat het een lathercatcher is
Recommended Posts