Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Sinds ik kortgeleden begonnen ben met het traditioneel scheren safe razor, heb ik ondanks gebruik van ASB en ondanks dat ik me niet iedere dag scheer, last van een brandend gevoel in mijn hals. Zou het kunnen zijn dat ik te laag geschoren heb of is het misschien een kwestie van wennen?

Edited by Guest
Posted

Post van efsk in je andere topic

Dit moest ik even ontcijferen.

"traditioneel scheren safe razor" is vermoed ik een krabber.

"AAssen" is denk ik aluin? After shave?

Brandend gevoel is te veel druk, te vaak over dezelfde plek en/of tegen de groei in harken.

Dus. Zelfde advies als altijd ;-)

1. Geen druk: niet duwen, aaien.

2. Alleen scheren als er zeep zit, en niet teveel gangen. Drie is over het algemeen genoeg, bij het wennen aan het scheren is twee misschien wel een periode aan te bevelen.

3. Bepaal de groeirichting van je haren en doe op de hals beter twee keer met de groei mee dan een keer met en een keer tegen.

Posted
Post van efsk in je andere topic

Dit moest ik even ontcijferen.

"traditioneel scheren safe razor" is vermoed ik een krabber.

"AAssen" is denk ik aluin? After shave?

Brandend gevoel is te veel druk, te vaak over dezelfde plek en/of tegen de groei in harken.

Dus. Zelfde advies als altijd ;-)

1. Geen druk: niet duwen, aaien.

2. Alleen scheren als er zeep zit, en niet teveel gangen. Drie is over het algemeen genoeg, bij het wennen aan het scheren is twee misschien wel een periode aan te bevelen.

3. Bepaal de groeirichting van je haren en doe op de hals beter twee keer met de groei mee dan een keer met en een keer tegen.

Ik bedoelde natuurlijk ASB, heb het al gewijzigd. ;)

Bedankt voor de tips! Ik was natuurlijk veel te enthousiast aan het scheren gegaan, onder het motto: hoe harder en vaker hoe gladder...

Posted
Ik was natuurlijk veel te enthousiast aan het scheren gegaan, onder het motto: hoe harder en vaker hoe gladder...

Die fase kan ik me nog dermate goed herinneren dat de hals weer begint te branden als ik er aan denk. Door goed te luisteren naar de adviezen die ik ook alleen maar herhaal werd het scheren een hele fijne beleving :-)

Posted
Ik was natuurlijk veel te enthousiast aan het scheren gegaan, onder het motto: hoe harder en vaker hoe gladder...

Die fase kan ik me nog dermate goed herinneren dat de hals weer begint te branden als ik er aan denk. Door goed te luisteren naar de adviezen die ik ook alleen maar herhaal werd het scheren een hele fijne beleving :-)

Dank je, een hele geruststelling :P

Dat branderige gevoel in mijn hals, dat is het goede woord. Ik voel het nu nog ondanks dat het alweer een paar dagen geleden is dat ik me geschoren heb. Kan het ook zijn dat ik een te groot gebied heb geschoren, dus te laag onder de adamsappel? Volgens mij deed ik voorheen namelijk nooit. Maar ja, na al dat lekker inzepen wil je alles meepakken. En klopt het dat de haren die je geschoren hebt, sneller weer terugkomen?

Posted
En klopt het dat de haren die je geschoren hebt, sneller weer terugkomen?

Nee dat klopt niet. De haar die je afscheert is dood en heeft echt niet door dat je het hebt afgeschoren. Door de hoek waaronder je het afscheert kan het zijn dat je meer van de bovenkant ziet maar veel verschil maakt dat ook niet.

Posted

In principe kan je je hele lijf scheren als het moet. Ik denk dat je echt gewoon te hard geduwd hebt (dat leren de cartidges je namelijk), gecombineerd met tevaak over hetzelfde plekje (dat leren de cartridges je ook). Dát beschadigt de huid en veroorzaakt irritatie die je voelt als brand. Goeie ASB, of een tubetje Arko C, doen wonderen.

Gewoon inzepen, zónder druk met je krabber (in de juiste hoek) het gehele gebied éenmaal scheren, weer inzepen, en het gehele gebied weer éenmaal scheren. Dat levert het beste resultaat. Het punt is, de P&G reclames hebben ons geleerd dat je na éen beurt glad moet zijn. Niets is minder waar. Scheren is, zoals ik het hier zo mooi omschreven zag, een baardhaar-reductie-proces. Dat betekent dat je met de eerste gang een hoop haar wegscheert, maar nog niet glad bent. Dat is de reden dat je er daarna nog een gang achterheen doet (na opnieuw inzepen): weer minder haar. En zodra een beetje gewend komt de derde gang (na opnieuw zepen) en dan is het glad. Door nu vanuit drie richtingen aan te vallen (met de groei mee, op de groei en tegen de groei in) snijd je de haren van alle richtingen glad op de huid af en voelt het nog gladder aan.

Je haren groeien niet sneller, je scheert je gezonder. Omdat de cartridges deels doen wat ze zeggen, optillen en snijden, zit na een scheerbeurt met een zo'n ding een deel van het haar onder de huid. Dat duurt dus wat langer voor het er weer bovenuit groeit (als het er niet ingroeit) en dus wat langer voor je die weer voelt. Met je krabber snijd je af óp de huid. Die voel je dus eerder want hoeft er niet eerst uit te klimmen.

Posted

Het andere topic met dezelfde topicstart is verwijderd, aangezien alle relevant info uit dat topic ook al hier staat.

• 2 weeks later...
Posted
Diverse malen een irritatieplekje op de adamsappel. Ik zal hier maar niet meer over heen scheren :(

De truc hier is ook om niet over je adamsappel zelf te scheren maar om je huid daar te strekken naar links en rechts om zo de huid aldaar naast je adamsappel te scheren. Dat werkt ook prima voor andere lastigere plekken zoals je kaaklijn.

Posted
Diverse malen een irritatieplekje op de adamsappel. Ik zal hier maar niet meer over heen scheren :(

Nekhuid is gevoelig. Uitvinden wat het beste voor je werkt. Ik scheer in mijn hals alleen met de haargroei mee.