Ray71 Posted February 3, 2015 Share Posted February 3, 2015 Mede scheerders, Na het rond zoeken na mijn start opzet, zit ik toch met de vraag nml. Is een spanriem beter om op te stroppen voor een beginner dan een hangstrop e.a minder kans op fouten of zie ik dat verkeerd Ieder info hierin is welkom Ray Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted February 3, 2015 Share Posted February 3, 2015 Je kunt op allebei je mes verneuken Persoonlijk ben ik, als ik moet kiezen tussen strop of spanriem, een spanriem voorstander. Ik denk dat het, als je het leert, ook makkelijker is met een spanriem omdat je je geen zorgen hoeft te maken over strakhouden etc. Meer info over dit onderwerp kun je vinden onder de Straight Razor sectie van het forum, oa in deze drie draden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted February 3, 2015 Share Posted February 3, 2015 Beiden werken prima maar zoals efsk (man wat blinken die gouden letters ) al aanhaalde is de kans kleiner dat je in de fout gaat met een spanriem of paddle. Daar is ook goedkoper een nieuw stuk leder op te zetten mocht het onverhoopt toch fout gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted February 3, 2015 Share Posted February 3, 2015 (man wat blinken die gouden letters ) En dan beticht ik je van smakeloosheid vanwege een gouden krabber Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ray71 Posted February 3, 2015 Author Share Posted February 3, 2015 Geweldig Forum is dit, nou dan gaan we maar met goed vertrouwen een spanriem kopen, ik weet dat Paul Cox er 1 heeft met 1zijde blank en 1 zijde crox is dat een goede aanschaf ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted February 3, 2015 Share Posted February 3, 2015 Normaal zou dat zeker een vertrouwd adres moeten zijn, wellicht zijn er mensen die er eentje hebben en hun ervaring willen delen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted February 3, 2015 Share Posted February 3, 2015 Prima exemplaar. Ik heb er net zo eentje, maar elders gekocht. Pas wel op met de CrOx. Die is weliswaar onontbeerlijk, maar hoewel je niet teveel kunt stroppen is teveel CrOx eenvoudiger dan te weinig. Dus maximaal 5 à 10 slagen over de CrOx en dan veel slagen over het leer. Waarbij een slag is heen en terug. En dat geheel ZONDER druk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ray71 Posted February 3, 2015 Author Share Posted February 3, 2015 Efsk, Die gaat het dan worden, met alle goeie tips en mijn kennis van het stroppen van de zakmessen en de keukenmessen moet het goed komen, zijn er naast schoonleer en een CrOx zijde nog andere pasta's nodig of zal het hier een lange tijd met lukken (Messen slijpen op stenen staat in een verre toekomst op de lijst, tot die tijd laat ik ze wel slijpen als dat nodig is ) Eerst kruipen,dan lopen en daarna past rennen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted February 3, 2015 Share Posted February 3, 2015 Geen andere pasta's nodig. Mocht je ooit overgaan tot aankoop stenen neem dan gewoon een finisher zodat je de messen kan opfrissen, de rest van de stenen heb je niet nodig als je niet van nul wil gaan slijpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ray71 Posted February 3, 2015 Author Share Posted February 3, 2015 @Snuff, Dankjewel, maar na even na lezen is misschien "DE paddlestrop" oftewel een Rasurpur wel de meest ideale oplossing ( verbeter waar nodig ) En dan komt de volgende vraag ( als het verveeld ook gewoon zeggen) Ik mag van mijn wederhelft een goede strop kopen dus ik zou bij een mooi paddle set kunnen bestellen dus wil ik voor de top versie gaan incl. Box En welke paddles zijn dan nog onmisbaar / handig ??? Doel: stroppen dagelijks en op strop eventueel licht op slijpen met CrOx en evt. ?? Dus welke losse paddles zou ik dan bij moeten bestellen ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
michigalex Posted February 3, 2015 Share Posted February 3, 2015 Ik had de rough Black en rough clear bijbesteld. Daarnaast mineral tanned oil en Black latigo. Je kan evt switchen met de panelen, gewoon een mailtje sturen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ray71 Posted February 3, 2015 Author Share Posted February 3, 2015 En ik als newbie zou wel graag weten wat zijn de verschillen in de leer soorten en dan graag door de mensen met kennis ipv. Wat de verkoper op zijn site zet (maar moet wel toe geven wat een mooie paddle ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
michigalex Posted February 3, 2015 Share Posted February 3, 2015 viewtopic.php?t=1781 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted February 3, 2015 Share Posted February 3, 2015 Effen snel, is in het engels omdat ik het doorstuurde tijdje terug naar iemand in de US, vertaal indien nodig: Napped Leather Clear - A napped and then fine ground leather; comparable with so called Juchten leather. Universal use from pre-stropping to daily stropping or use it with a fine paste. Mineral Oil Tanned Brown - pre stropping - A mineral oil tanned, napped and then fine ground leather. Due to the high content of oil you get a very good contact between edge and leather. Can be used with fine pastes too. English Bridle - final stropping (use clean, very good for daily final stropping) Black Latigo (Good for daily stropping. Not so good for pastes though.) Premium Calf Brown - final stropping (A fine premium calf leather for daily stropping. You can use a very fine diamond paste on this one too. Roughed Leather Black (A simple but effective roughed leather for pre-stropping or use it with a paste, this one is finer then the clear.) Clear Roughed Leather (A simple but effective roughed leather for pre-stropping or use it with a paste, this one is a bit rougher then the Black.) Je bent trouwens niet gebonden aan de combinatie van panelen die bij de paddle staan op de website, vraag gewoon aan Martin de paddle die je wil en kies er zelf de twee panelen bij die je graag wil hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ray71 Posted February 3, 2015 Author Share Posted February 3, 2015 Bedankt Snuff Engels geen probleem !! Duik er even in vind het zeker interessant dat leer bewerkingen zo'n verschil kunnen maken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts