Jump to content

Stevig maatje voor Plisson - tips?

c0ldc0ne

Recommended Posts

Mijn enige kwast op dit moment is een Plisson (L'Occitane) en die bevalt uitstekend. Maar eigenlijk zou ik daarnaast graag een kwast met wat meer ruggengraat willen hebben. Enerzijds om wat makkelijker met de hardere zepen te kunnen werken, en anderzijds omdat het soms wel prettig is om het gezicht een beetje te kunnen masseren.

Ik twijfel tussen een tweede syntheet en een das. Een syntheet is lekker makkelijk in onderhoud, maar ik ben ook wel benieuwd hoe een das me zou bevallen. Een varkensharen kwast heb ik in mijn Mach 3 dagen al uitgebreid gebruikt (met DVH-zeep) dus die valt voorlopig even af.

Ik zoek een kwast in het iets hogere segment, dus een top-syntheet of een silvertip. Wel met een zachte top, maar wat meer fut dan de Plisson. Ik heb niet echt een budget, maar meer dan +/- €80 wil ik er eigenlijk niet aan spenderen.

Wat adviseren jullie op basis van deze voorkeuren?

Ja, had ik gezien en volg ik op de voet. Ik hoop hier nog wat aanvullende tips te krijgen die specifiek aansluiten op wat ik zoek. Met name omdat ik:

• de Plisson al heb;
  • een wat steviger kwast zoek en
  • misschien een das wil proberen.

Ik heb zelf een Il Ceppo Silbertip Fibre en een Mühle Sophist (L) Silvertip Das.

Het verschil is dag en nacht. Beiden liggen lekker in de hand, voelen lekker aan op de huid,

maar de syntheet heeft duidelijk meer backbone en komt met harde zepen lekker toch zijn recht, niet dat de

Mühle er minder om gebruik, ook met harde zepen, maar je zult wat meer geduld moeten hebben met het laden van de kwast: als ie lekker volgeladen is met schuim kun je, omdat hij zo groot is, heerlijk je gezicht ermee swaffelen, bij wijze van massage.

Onder aan de streep ze zijn gewoon anders, ook al zou de naam anders doen vermoeden.

Omdat ik enkel deze twee kwasten heb, weet ik niet of dit het kenmerkende verschil tussen een syntheet silvertip en een das silvertip is, maar een forumlid beschreef dezelfde verschillen tussen zijn silvertip Das en Silvertip Syntheet

Omdat ik enkel deze twee kwasten heb, weet ik niet of dit het kenmerkende verschil tussen een syntheet silvertip en een das silvertip is, maar een forumlid beschreef dezelfde verschillen tussen zijn silvertip Das en Silvertip Syntheet

Dus naast een Plisson qua stevigheid beter een synthetische dan een dassenharen silvertip?

Dus naast een Plisson qua stevigheid beter een synthetische dan een dassenharen silvertip?

Ik weet niet of dat een universele waarheid is.

Wat je ook kunt doen is naar een winkel als Scheer & Schuym (Dordrecht), De Scheersalon (Bladel) e.d. gaan om ze aan den lijve te ondervinden.

Er zullen er meer zijn in andere delen van het land (google aub, ik noem alleen de winkels die ik ken, en volgens mij is er ook een draadje op het forum betreffende fysieke winkels), dus kijk of er een bij jou in de buurt zit en wandel een binnen, zou ik zeggen.

Ik heb ook enkel de Plisson, dus de info die ik kan geven komt enkel van opzoekingswerk voor mijn eigen kwastkastuitbreiding :P

- varkenshaar: de Semogue 620 komt vaak terug in topics over varkentjes met backbone, maar eigenlijk is eender welk varkentje met een loft van 50 mm of lager een uitstekende keuze.

- dassenhaar: Simpson Chubby, aangezien de haren zo dicht op elkaar zitten. Ikzelf ga echter waarschijnlijk voor een Whipped Dog High Mountain Badger gaan (standaard loft, weet nog niet welke knot), want die schijnt beter te zijn dan silvertip voor kopsoppen met iets meer backbone

- synthetisch haar: je hebt al een Plisson, heb je dan wel nood aan nog een syntheet? ;)

- paardenhaar: eender welke kwast met bruin haar en een loft van 50 mm of lager

- varkenshaar: de Semogue 620 komt vaak terug in topics over varkentjes met backbone, maar eigenlijk is eender welk varkentje met een loft van 50 mm of lager een uitstekende keuze.

Zoals gezegd zoek ik op dit moment geen varken (kwast noch anderszins :)). Misschien later nog eens, maar voorlopig gaat de keuze even tussen das en syntheet.

- dassenhaar: Simpson Chubby, aangezien de haren zo dicht op elkaar zitten. Ikzelf ga echter waarschijnlijk voor een Whipped Dog High Mountain Badger gaan (standaard loft, weet nog niet welke knot), want die schijnt beter te zijn dan silvertip voor kopsoppen met iets meer backbone

Misschien kijk ik niet goed, maar volgens mij ligt de Simpsons ver boven mijn prijsplafond. De Whipped Dog zie ik vaker voorbij komen en zal ik op m'n lijstje zetten.

- synthetisch haar: je hebt al een Plisson, heb je dan wel nood aan nog een syntheet? ;)

De ene syntheet is de andere niet. :) De Plisson bevalt prima, maar ik zoek iets stevigers om ernaast te gebruiken en dat kan eventueel ook een syntheet zijn.

De keuze is reuze, om het zo maar even uit te drukken.

Mochten de syntheet haren van de Plisson je bevallen, maar je wilt meer backbone is The Grooming Co kwast wellicht iets voor je. De loft is korter, waardoor je meer backbone hebt.

In dassenland is er de keuze tussen verschillende soorten haar. Met jouw budget zou ik ver van 'Puur' haar wegblijven. Eén van de beste prijs/kwaliteit verhoudingen is toch wel een Simpson Best badger kwast.

Let wel op dat geen Silvertip hetzelfde is. Producenten mogen de naam Silvertip op ieder kwastje plakken, aangezien het geen beschermde naam is.

Wat ik je kan aanraden is op zoek te gaan naar een goede 2 band das. Die heeft een goede backbone met (vaak) zachte tips. Een bekende en zeer geliefde is de Semogue Owners Club Finest 2 band kwast. Persoonlijk ben ik groot fan van Morris & Forndran en Simpson kwasten. Nieuw zijn die wat duurder, maar ze komen regelmatig langs op een scheerforum voor schappelijke prijzen.

Vast niet, en dat maakt het ook een uitdaging om hier je weg in te vinden zonder een kast te moeten aanschaffen om je kwasten in kwijt te kunnen (sorry Snuff ;-)).

Haha die kast was dus wel niet van mij maar een andere verslaafde, ik heb slechts 3 kwasten, heb mijn leven gebeterd, vroeger waren het er een klein beetje meer ;)

Ik zou voor de Semogue SOC gaan zoals DoubleB al aangaf, hééél goede borstel voor zijn geld.

Ik las al de nodige positieve ervaringen met de Semogue, dus dat lijkt me de moeite waard om te proberen. Een syntheet met kortere loft kan ik nog wel met m'n Plisson simuleren door 'm net boven het handvat vast te houden.

Bedankt voor de tips zover!

Als je voor een stevigere das wilt gaan (bij ruggengraat denk ik toch allereerst aan een mooi krulstaartje maar ala) komt bij mij vooral de 'Best' kwaliteit van Simpsons in gedachten. Als je dan kiest voor een model als de Berkeley 46 heb je toch nog een behoorlijk stevige kwast met niet al te kleine afmetingen (voor mij is die al bijna te groot maar ja, ik ben ook een beetje raar ;) ) die bovendien nog heel betaalbaar blijft.

Nogmaals dank voor alle suggesties (en de aangeboden leenmodellen :D). De keuze is uiteindelijk op de Semogue gevallen. Als het goed is (het blijft tenslotte DHL) krijg ik morgen een cadeautje van BdF (tegen een kleine vergoeding uiteraard).