Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik ben sinds de kerstvakantie bezig met DE scheren en merk hetzelfde wat ik ook al ervaren heb met het cartridge scheren, en dat is dat ik me het fijnste en gladste scheer met een 2 dagen baard vergeleken met dagelijks scheren.

Laat zich dat op de een of andere manier verklaren?

In de tijd van de Gillete Fusion dach ik dat dit wel te maken zou hebben met het feit dat langere haren zich beter laten "optillen" van de haren door het eerste mesje.

M.a.w dat de reclame daarover wel eens zou kunnen kloppen. Maar met DE scheren gaat dit helemaal niet op en toch heb ik daar hetzelfde.

Martin.

Posted
Ik ben sinds de kerstvakantie bezig met DE scheren en merk hetzelfde wat ik ook al ervaren heb met het cartridge scheren, en dat is dat ik me het fijnste en gladste scheer met een 2 dagen baard vergeleken met dagelijks scheren.

In de tijd van de Gillete Fusion dach ik dat dit wel te maken zou hebben met het feit dat langere haren zich beter laten "optillen" van de haren door het eerste mesje.

M.a.w dat de reclame daarover wel eens zou kunnen kloppen. Maar met DE scheren gaat dit helemaal niet op en toch heb ik daar hetzelfde.

Martin.

Ik ervaar dat ook met de straight. Ik denk dat dat dat analoog is aan het breken van een lucifer. Het hele luciferhoutje in tweeën breken is makkelijk, maar het halve houtje breken in twee kwart-houtjes...

Stoppels voelen stugger aan dan haren, waarschijnlijk door de korte lengte

Op mijn huid voelt het als het verschil tussen haren snijden en stoppels raspen.

Posted

Ja heb ik ook!! Op een of andere manier voelt een eendaagse baard aan als een schuurpapiertje en geeft de haar "weerstand" op het mes. Dit voel je volgens mij meer met je hand dan met je huid.

Ik heb een halve dag eendaagse baarden staan oefenen en bij de ene baardhaar is het ook erger dan bij de andere dus ik denk wel dat de dikte van het haar en de groeirichting zeker invloed hebben.

Posted

Ik kan niet ontkennen dat het verwijderen van haargroei die meer als een dag oud is iets specialer aanvoelt maar het lukt me zelden om het zolang te laten staan. De laatste twee weken wegens het testen van scheergerief zelfs iedere dag twee keer geschoren.

Posted
enzovoorts . . . . en merk enzovoorts. . . . dat ik me het fijnste en gladste scheer met een 2 dagen baard vergeleken met dagelijks scheren.

enzovoorts

Martin.

Martin, ik ken deze sensatie. Ik denk dat het althans met mij heeft te maken met het feit dat echt uitscheren, ook al leidt dit niet tot enige verwonding, een stevige "peeling" (ik ken hier geen goed vervangend hedenlands woord voor) impliceert. Je huid is een beetje beschadigd en dun geworden.

De daaropvolgende aanval de volgende ochtend kan wel eens met twee passes een beetje teveel van het goede zijn.

Met een zekere regelmaat sla ik de zaterdagochtend met veel echtelijk protest over. De zondagochtend is dan echt een feestje, zeker met een goed geprepareerde straight. Na alles goed in de inweek en de voorwas te hebben gezet, ben je na de tweede beurt helemaal als een kkk en vrij van irritatie.

J

Posted

De betaalversie van de online (ook al geen Nederlandse term...) versie van Van Dales woordenboek der Nederlandse taal vindt "peeling" gewoon Nederlands, hoewel wel van Engelse afkomst.

Posted

Doordat je de opperhuid wat weg scheert [ dat is peeling ] kan het zijn dat de huid wat "gevoeliger" is maar dat heeft niets met de weerstand van het haar te maken en daar is duidelijk verschil in met een eendaagse baard of een meerdaagse baard.

Posted

Peeling , is dat geen pellen.

Huid afpellen of schaven.

Of afblotteren.

Groeten Ervik

Posted

Zover ik weet is een peeling een behandeling die de dode huidcellen van de opperhuid verwijderen:

http://www.huidinfo.nl/Peeling%20van%20de%20huid.html

Als je je scheert dan verwijder je ook een stukje van de opperhuid en kan je volgens mij wel spreken over een soort peeling wat Joost aangaf ?

Door je huid goed te verzorgen, gezond te eten en veel water te drinken krijg je een stralende huid. Soms heb je echter nét even wat meer nodig en kun je jezelf een huidpeeling geven. Peelen, ook wel exfoliëren genoemd, is een behandeling waarbij je letterlijk het bovenste laagje van je huid afschuurt, waardoor een zachte en stralende huid tevoorschijn komt. Bovendien worden oppervlakkige rimpels verzwakt. Je hebt verschillende soorten peelings, zoals de chemische peeling, de crème peeling en de korrelpeeling. Het principe is in alle gevallen echter hetzelfde, evenals - in grote lijnen - de toepassing.

Posted

Een baard van twee dagen (of meer) scheert lekkerder en gladder. Dat komt volgens mij omdat de haren meer van de huid afstaan, en het mes ze dus beter 'pakt', maar ik denk ook dat de huid meer kan hebben na één of meer dagen rust. Normaal gesproken scheer ik me dan ook om de twee dagen maar het worden er ook wel eens drie of vier...

Posted

Ik sla wel eens een dag over, maar dan moet ik me echt wel scheren (zie er dan uit als een landloper) :lol:

Posted
enzovoorts . . . . en merk enzovoorts. . . . dat ik me het fijnste en gladste scheer met een 2 dagen baard vergeleken met dagelijks scheren.

enzovoorts

Martin.

Martin, ik ken deze sensatie. Ik denk dat het althans met mij heeft te maken met het feit dat echt uitscheren, ook al leidt dit niet tot enige verwonding, een stevige "peeling" (ik ken hier geen goed vervangend hedenlands woord voor) impliceert. Je huid is een beetje beschadigd en dun geworden.

De daaropvolgende aanval de volgende ochtend kan wel eens met twee passes een beetje teveel van het goede zijn.

Met een zekere regelmaat sla ik de zaterdagochtend met veel echtelijk protest over. De zondagochtend is dan echt een feestje, zeker met een goed geprepareerde straight. Na alles goed in de inweek en de voorwas te hebben gezet, ben je na de tweede beurt helemaal als een kkk en vrij van irritatie.

J

Weten doe ik het niet maar dit zou inderdaad wel eens kunnen kloppen. Dat de huid na een of twee dagen overslaan extra herstelt is. Alleen verklaart dat nog niet waarom het ook gladder is. Terwijl ik sterk de indruk heb dat dit wel het geval is.

Martin.

Posted
Een baard van twee dagen (of meer) scheert lekkerder en gladder. Dat komt volgens mij omdat de haren meer van de huid afstaan, en het mes ze dus beter 'pakt', maar ik denk ook dat de huid meer kan hebben na één of meer dagen rust. Normaal gesproken scheer ik me dan ook om de twee dagen maar het worden er ook wel eens drie of vier...

Zoiets heb ik ook gedacht. Anderzijds ziet een twee dagen baard er na 1 pass er niet veel anders uit als een 1-dags baard. Dus waarom die tweede pass bij een twee dagen baard toch gladder is dan 1 of 2 passes bij een 1-data baard blijft toch vreemd. Dat de comfortervaring veroorzaakt wordt door een extra herstelde huid vanwege een rustdag klinkt plausibel.

Martin