caliban Posted January 29, 2015 Posted January 29, 2015 Ik ben nu in het bezit van een Semogue 620 borstel. Dit varkentje heeft me tot nu toe prima geholpen met mijn eerste stappen in het klassiek scheren. Ik gebruik een scheerkom wat ik prettig vind. Alleen met de Semogue tik ik steeds tegen de rand van de kom, daarnaast zit het handvat en mijn vingers onder het schuim. Dit is opzich geen probleem maar ik denk dat het opschuimen netter en beter moet kunnen, dus ga ik opzoek naar een betere borstel. En wel een syntheet. Ik lees de laatste tijd veel positieve geluiden over synthetische kwasten. Nu kan ik makkelijk doen en net als vele de Plisson kopen. Maar er zijn natuurlijk nog andere goeie borstels. Bijv. De muhle, wipped dog. En de nieuwe Edwin Jaggers welke ik op BdF zag opduiken. OK ik zal er een vraag van maken. Welke synthetisch borstel moet ik nader bekijken? Ik hoef echt niet voor een dubbeltje op de voorste rij te zitten, maar zit ook niet te wachten om honderden euro uit te geven. Mijn zoek tocht naar een syntheet is begonnen.
Frog Posted January 29, 2015 Posted January 29, 2015 De Edwin Jagger syntheten heb ik veel goeds over gehoord, maar zelf geen ervaring mee. Als je geen Plisson wil maar wel iets vergelijkbaar, kan je altijd voor een kwast van The Grooming Co. gaan.
roland Posted January 29, 2015 Posted January 29, 2015 De Edwin Jagger XL heb ik in gebruik. 'N heerlijk grote kwast met 'n groot handvat maar je kan bijna niet voorkomen dat er 'n beetje schuim op je hand en handvat komt, als is 't veel minder dan bij 'n kleiner handvat...
marco Posted January 29, 2015 Posted January 29, 2015 Als het bij mij heel erg rommelig wordt, dan hou ik gewoon de knot vast en haal het handvat even door de wasbak heen. (waar natuurlijk vanzelfsprekend water in zit op het moment dat ik dat doe, anders zou ik een mafkees zijn...) De Plisson kan ik je zeker aanraden. De xl van Edwin Jagger staat bij mij ook nog hoog op de lijst. Voor het tegen de rand van de kom aankomen heb ik het anders opgelost. Namelijk de kom aangepast aan de kwast. Ik heb bij de Wibra voor het exorbitante bedrag van €0,80 een rvs kom aangeschaft. Deze is wat minder diep, maar wel wat aan de brede kant. Perfect om in te schuimen.
Snuff Posted January 30, 2015 Posted January 30, 2015 Mijn favoriet is de EJ XL gevolgd door de Muhle XL en de Plisson. Grooming Co. is ook een fantastische borstel maar handvat iets te klein voor mij. De WippedDog ken ik niet (wellicht toch eens proberen). Als het je echt stoort dat je steeds tegen de rand van je kom aanzit moet je wellicht eens kijken voor een van deze borstels, zijn wel varken maar echt heel goed. Omega
LookOut Posted January 30, 2015 Posted January 30, 2015 Ik ga voor een dassenkwast waarschijnlijk ook voor een Whipped Dog gaan. Voor de prijs van een EJ pure badger kan ik daar aan een silvertip of high mountain badger geraken. Alleen jammer dat er veel douanekosten bijkomen ... Maar goed, dat is naast de kwestie. Net zoals Marco aankaart, zou ik niet persé voor een nieuwe kwast gaan om het opschuimen beter en netter te maken. Varkentjes worden wel vaker gebruikt voor facelathering als ik me niet vergis, misschien kan je dat eens proberen? Of anders zoals Snuff al zei, voor een varkentje gaan met grotere loft.
Marcel Posted January 30, 2015 Posted January 30, 2015 De kwast die je nu gebruikt is bij uitstek een kwast die niet gemaakt is om met een scheerkom te gebruiken, maar om direct schuim op je gezicht te maken. Als het alleen netter moet, volstaat een gelijke kwast met een hoger handvat en/of langer haar of, zoals gezegd een andere kom. "Beter" is natuurlijk nogal onderhevig aan je eigen voorkeuren. Ik ben nog steeds niet overtuigd dat synthetisch beter is op het moment en blijf nog lekker bij mij varkentjes en dassen. Ik gebruik mijn Grooming Co kwast slechts sporadisch.
marzman Posted January 30, 2015 Posted January 30, 2015 Ik zou voor makkelijk gaan en gewoon die Plisson nemen. Mooi houten handvaatje (die plastic handvaten van die Whipped Dogs heb ik al om mijn EJ zitten, alleen de kleur is dan anders)
Beun Posted January 30, 2015 Posted January 30, 2015 Plisson inderdaad, of stuur mij even een PB. Ik heb nog een Jan Zoethout Black Fibre die je eventueel mag kopen.
Carloz Posted January 30, 2015 Posted January 30, 2015 Ik blijf zelf voorkeur houden voor een goede 2-band of goede zilverspits maar voor wat betreft syntheten sta ik achter Snuff: de EJ XL. Enorm schuimmonster (ik heb overigens de Plisson zelf ook). Zoals je kunt lezen, blijft het een persoonlijke voorkeur, dus veel verschillende kwasten proberen. Aanbod van Beun is niet zo gek om je benchmark mee te starten.
caliban Posted January 30, 2015 Author Posted January 30, 2015 Plisson inderdaad, of stuur mij even een PB. Ik heb nog een Jan Zoethout Black Fibre die je eventueel mag kopen. Dank je wel Beun voor het aanbod. Maar ik neig nu naar de EJ XL gezien zijn grote. (en vind ze gewoon mooi, oog wil ook wat) Deze borstel lijkt een wat dichtere loft te hebben als de Muhle. Tenzij er iemand nog een goede tip heeft betreft een Sythetische borstel denk ik dat de zoek tocht toch korter is dan gedacht.
skippy Posted January 30, 2015 Posted January 30, 2015 Ik heb de Muhle silvertip fibre gehad, maar ik kon het niet worden met de fibre haren. Vond ze ondanks dat ze wel zacht waren toch te springerig en te stug. De kwast ging niet lekker open tijdens het opschuimen/inschuimen. Heb nu een echte silvertip en wat een verschil is dat zeg. Niet te vergelijken. De echte silvertip heeft wel genoeg stevigheid en voelt toch heerlijk zacht aan. Het laden van (half)harde zepen vind ik zelfs beter gaan met de silvertip, en de kwast gaat mooi open met schuimen.
caliban Posted January 30, 2015 Author Posted January 30, 2015 Welke kwast is dat? Idd, daar ben ik ook benieuwd naar??
marco Posted January 30, 2015 Posted January 30, 2015 Heb je de standaard hoogte genomen Rolf? Of laten boren?
marco Posted January 30, 2015 Posted January 30, 2015 Aha, dat heb ik dan even overgeslagen denk ik Nu moet iemand deze kwasten nog kunnen vergelijken, dan weet ik welke van de twee het gaat worden.
marco Posted January 30, 2015 Posted January 30, 2015 Oh sorry, de Edwin Jagger xl silvertip fibre.....
caliban Posted January 30, 2015 Author Posted January 30, 2015 (edited) Dit is de 30mm whippeddog synthetische kwast. Zacht met goede backbone. een wipped dog. Ik had ooit mijn zinnen gezet op een wippd dog, maar dacht ergens gelezen te hebben dat deze syntheet van de eerste versies zijn. Hoe verhouding deze zit tot de muhle en de plisson dan? Rolf, heb je al review gedaan van deze mooie borstel, of kan je hem uitgebreider beschrijven. Bijv hoe hij bevalt ten opzichte van een goede das. Edited January 30, 2015 by Guest
marco Posted January 30, 2015 Posted January 30, 2015 Ohhh ok de EJ XL heb ik nog niet in handen gehad. Dus kan ik niet over oordelen wat betreft kwast. Weet niet wat die doet kwa prijs maar ga er vanuit stukske meer dan de WD (€34 incl verzenden)? De goedkoopste die ik tot nu toe heb gevonden is bij Gifts&Care. 58 euries exclusief verzenden. Maar weet natuurlijk niks over het verschil in kwaliteit.
marco Posted January 30, 2015 Posted January 30, 2015 Het gaat juist om een vergelijking tussen de twee Rolf. En Ron heeft ook maar één van de twee.
FairArie Posted January 30, 2015 Posted January 30, 2015 Ohhh ok de EJ XL heb ik nog niet in handen gehad. Dus kan ik niet over oordelen wat betreft kwast. Weet niet wat die doet kwa prijs maar ga er vanuit stukske meer dan de WD (€34 incl verzenden)? WD is nog stukske minder; $34.
marco Posted January 30, 2015 Posted January 30, 2015 Ok dan moet je de borstels samen brengen .je mag gerust de wd weekje lenen om uit te proberen. Dat zal ik even in gedachten houden, bedankt! Of het wordt weer tijd voor een bijeenkomst
Johan Posted January 31, 2015 Posted January 31, 2015 @ Marco..dit is standaard ik, als ik het goed gelezen had boort hij enkel dieper met een silvertip ivm de basis van de knot.Dit is de 30mm whippeddog synthetische kwast. Zacht met goede backbone. Heb ik ook, maar ik vind de Whipped Dog minder goed schuim maken dan de Grooming Company of de Plisson synthetische kwasten. Het handvat van de whipped dog is wel veel beter, vind ik.
Johan Posted January 31, 2015 Posted January 31, 2015 Oké, dat is dus al een minpunt voor de wd. Waarom? Dat ik hem minder vind, wil niet zeggen dat dat voor de rest van de wereld geldt.
Recommended Posts