Ga naar inhoud
Gast Gusto

Koken

Aanbevolen reacties

En wie begint er nu weer over de Popcorn én heeft ook nog eens "sjans" met mannen....?

;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een van de twee pispaaltjes natuurlijk! Maar zoals gezegd: on topic graag

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ga vanmiddag ook eens bij Oldenhof kijken, beetje kwijlen ;)

Zijn er hier overigens nog liefhebbers van Robert Herder messen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
wat is dit toch een fijn forum. nu ga ik weer achter een pan aan... morgen maar eens naar Duikelman...

Yep, voor elk tijdsverdrijf weet er wel iemand waar je geld aan uit kunt geven :mrgreen: enabling in optima forma (excusez moi voor de buitenlandse terminologie)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Gusto, je had het gisteren over die dure Pannenexpert die teveel zou vragen voor de De Buyer Element B pannen. Maar bij prijsvergelijking met de Kookwinkel (dit = Oldenhof!!!) komt Pannenexpert na een paar steekproeven, stukken goedkoper uit.

J

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
wat is dit toch een fijn forum. nu ga ik weer achter een pan aan... morgen maar eens naar Duikelman...

Yep, voor elk tijdsverdrijf weet er wel iemand waar je geld aan uit kunt geven :mrgreen: enabling in optima forma (excusez moi voor de buitenlandse terminologie)

Nou inderdaad zeg....

Onze wok moet nodig vervangen worden. Dus ik heb al tegen mijn vrouw gezegd dat ik na mijn verjaardag even wil kijken voor nieuwe pannen....

Ben meteen overtuigd ;)

Trouwens, excuses aanbieden voor het gebruik van anderstalige terminologie doe je niet in het Frans hè...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Gusto

Gevaarlijke winkel ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Gezien de hoeveelheid Nederlandse taal met Franse oorsprong, ach waarom niet ;) Maar daarover piepen kan elders :P

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Gusto

Gusto, je had het gisteren over die dure Pannenexpert die teveel zou vragen voor de De Buyer Element B pannen. Maar bij prijsvergelijking met de Kookwinkel (dit = Oldenhof!!!) komt Pannenexpert na een paar steekproeven, stukken goedkoper uit.

J

De Buyer Element B pannen, zijn De Buyer Carbone Plus pannen, met een laagje bijenwas ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb nog in de la liggen twee Duitse messen (blokmes en fileermes) en een Frans Koksmes (Sabatier) beiden meer dan 40 jaar geleden gekocht. Ik heb de typische Solingen messen en de Franse dito altijd te weinig snee vasthoudend gevonden. HRC 54/56. Dat is niet erg hard. Eerder week.

Daarom ben ik overgestapt op Japanse messen.

Ik weet dat Herder thans ook een harde serie messen voorbrengt. En in het bijzonder is zijn K-serie voorzien van een HRC 60 hardheid. Ik ken deze niet. Maar het lijkt me wel een kwaliteitsproduct. De messen zijn niet roestvast.

Wat de Japanse messen betreft heb ik in enige jaren een hele reeks Moritaka messen opgebouwd. Aogami Super staal. HRC 64-65. Met gebruikmaking van de San Mai "cladding" techniek voortgebracht; harde kern met aan weerszijden wat zachter staal ter wille van de taaiheid om breuk te voorkomen. Ik vindt dezen fantastisch. De Moritaka's importeer ik uit Madison U.S..

Je moet er evenwel met het nodig beleid mee omgaan. Snijden op borden (keramiek) en glas is uit den boze. Dit leidt tot chippen. En laten vallen op plavuizen of een dergelijke vloer kan fatale gevolgen hebben net zoals het laten lazeren van een scheermes op de badkamervloer.

Om deze risico's en de financiële gevolgen daarvan in te dekken heb ik eenzelfde reeks van messen als bedoeld opgebouwd van bijna exact hetzelfde type en uitvoering en met hetzelfde handvat met een hardheid van HRC 62-63, opgetrokken uit Blue Paper Staal, grade 2, van het merk Eden Kanso Aogami. Dit merk is in Nederland verkrijgbaar. Deze messen kan ik loslaten op minder oplettend routineus gebruik ook in hoofdzaak door mijn vrouw alhoewel deze doodsbenauwd is van de scherpte op scheermesniveau. Daarnaast heeft Eden Kanso ook twee geweldige alles mesjes; het office mesje van 10 cm voor de aardappels en dergelijke en het utlility mesje (13,5 cm).

Alle messen worden voor het dagelijks gebruik gestropt op een strop basis van Richmond met paardenleer flink voorzien van 1 micron diamantspray (hier verwerp ik die troep dus niet).

Zowel de Moritaka's als de Eden Kanso zijn opgetrokken uit niet roestvrij carbon, evenals de Herder waar ik het hierboven over had. De Moritaka's en de Eden Kanso's zijn evenwel voorzien van een zogenaamde "Korouchi" laag. Dit is een zwarte smeedlaag die bescherming geeft tegen oxidatie. Maar de snede is van die laag gespeend. Maar het schoonspoelen/vegen van je messen in het gebruik neem je gezien de carbon genoegens die het werken ermee verschaft, graag voor lief.

Ik kan de Eden Kanso Aogami messen van harte aanbevelen. Mijn jongste zoon Olivier is er onlangs ook ingestapt. Met messenblok en al.

J

P.S. Ik hoop dat Marcel dit bericht leest voor het kwijlen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Misschien kunnen jullie mij helpen.

Ik ben een fanatieke wokker, alles kan in die pannen en met een hand omdraai lekker krokant.

Alleen wat is een goede wok pan. Heb meerdere soorten gehad maar die slijten binnen 3 maanden. Waarschijnlijk omdat ze de hogere temperatuur van de wokpit niet aan kunnen. Welke wokpan is volgens jullie hiervoor het beste geschikt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

V.w.b. Messen heb ik in mijn 12 jaar als slager/slachter een hoop verschillende messen van vele merken in handen gehad. Ik kwam echter toch altijd bij de messen van Victorinox fibrox terecht. Dit bleken voor mij de beste. Goed te slijpen, en goed metaal. Blijft redelijk lang scherp en heeft een goede stevigheid met antislip handvat. Heb ze nu nog in mijn eigen keuken. Zijn alleen niet de mooiste messen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

J

De Buyer Element B pannen, zijn De Buyer Carbone Plus pannen, met een laagje bijenwas ;)

Gusto,

Het ziet er naar uit dat je ter zake van jouw hiervoor gequote stelling, het gelijk aan je zijde gaat krijgen. Ik heb heden aan de Pannenexpert de vraag voorgelegd wat het verschil is tussen de Carbon Plus en de Mineral B pannen, even los van het schermen met het betoog dat de laatsten van ijzer zouden zijn opgetrokken (in plaats van staal?). En eveneens los van het zacht plastic rubber sierdopje dat zich in het gaatje in de steel bevindt en het feit dat de steel van de Carbone van hamerslag is voorzien en die van de Mineral B is gelakt.

Ik wacht op een vermoedelijk kul antwoord. Want inmiddels heb ik het betoog gevolgd van een bijzonder doortastende Amerikaan die zich in re rechtstreeks tot De Buyer heeft gewend.

Ik citeer zijn verslag.

"Debuyer finally sent its reply to me. Apparantly, it has replied me before but I did not receive the earlier replies. The replies never really explain what a blue steel is, which is my number one question, but they did answer a few others.

First:

'The “Mineral” line is like the “Carbone +” one, but with a better finish and packaging, more suitable for the retail market (see in the attachment)".

Met dit laatste zal ik de Pannenexpert confronteren als het kul-antwoord binnen is. Het ziet er naar uit dat met de aanschaf van de Mineral B uitvoering, Euro's worden weggegooid. Geen nette verkooptechnieken dus. Dit valt me tegen bij de ambachtelijke uitstraling van de producent. Maar e.e.a. doet geen afbreuk aan de kwaliteit van beide productsoorten.

Het laatste woord is hier nog niet over gesproken.

J

PS. Met dit soort tijdrovende debatten blijven de open scheermessen liggen :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Gusto

Joost, ik heb beide pannen in de hand gehad, ik zag geen verschil, de verkoper (Oldenhof) bevestigde dat het verschil de bijenwas is. ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ter aanvulling op Gusto, ik trek het boetekleed aan. Bij de aanschaf van de Mineral B versie van de pannen heb ik me laten beïnvloeden door het betoog dat deze pannen als voor 99% bestaande uit ijzer, zich zouden onderscheiden van de stalen Carbon + variant.

Ik ben even gaan nadenken. Soms nog met resultaten.

Mijn beïnvloeding getuigt van een enorme naïviteit en van onbedachtzaam gebrek aan kritische benadering en lezing.

99% ijzer is voor zover ik mij herinner uit mijn 1967 scheikunde lessen een nagenoeg: "zuivere stof". Het element zoals genoteerd in het periodiek systeem (Fe = ferro).

Dit komt in de natuur niet voor en wordt bij gebreke aan juiste eigenschappen (anders dan als weekijzer wegens zijn goede magnetische eigenschappen;maar daar gaat het niet over) niet bij gebruiksproducten toegepast.

Het ijzer verhaal is dus kul.

J

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Pannenexpert laat er zelfs op de zaterdag geen gras over groeien. Vide haar reactie Ijzer vs staal.

"U bent de eerste in al die jaren die deze specifieke vraag m.b.t. staal en ijzer heeft en ik zal overleggen om dat eventueel aan te gaan passen.

In de basis zijn beide (Carbone Plus en B-element) van het zelfde materiaal gemaakt. Verschil zit er in de afwerking; in grote stappen wordt de CB+ pan gevormd, scherpe randen verwerkt en er wordt een hamerslag gelakte steel aangebracht. De pannen hebben daardoor een zichtbaar minder mooie afwerking (krassen en strepen) en kan afhankelijk van de omstandigheden soms al lichte roestplekjes hebben voor deze bij de klant aankomt.

De B-element pannen worden aan de binnenzijde mooi geborsteld, de steel wordt blank gelakt voor een meer natuurlijke look en de pan wordt ingespoten met bijenwas. Daarna worden ze netjes per stuk in een papieren zak verpakt (de CB+ gaan in stapels in zakken). Dat bijenwas heeft wat bij betreft maar één doel; zorgen dat er geen roestvorming op de pannen komt voordat ze bij de consument thuis zijn. Het verhaal van zowel de Buyer als van verschillende webshops dat de was helpt bij het sneller/beter inbranden gaat m.i. niet op want in de gebruiksaanwijzing van de Buyer staat dat de pan eerst met heet water gereinigd moet worden. Dan is de meest, zo niet alle, bijenwas er dus af voor dat men de pan gaat inbranden. De meerprijs van deze pannen zit dus in de afwerking en behandeling van de pannen.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u nog vragen hebben dan ben ik u graag van dienst.

Met vriendelijke groet,

Gerjan Kiewiet – Pannenexpert

ten Catestraat 4

9403 AX Assen

0592-7200320

info@pannenexpert.nl"

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Kijk, daar kun je wat mee!

Overigens is het kwijlen bij Oldenhof er vandaag niet van gekomen, misschien maar goed ook :D

Terugkomend op de messen: ik heb een combi van matige Diamant Sabatier koksmessen en officemessen. Matig als in te zacht/te makkelijk vervormend en behouden hun snede niet goed. Ze kunnen wel haarscherp worden overigens. Deze zullen tzt vervangen worden. Daarnaast heb ik wat kleine mesjes van Robert Herder, waaronder het bekende molenmesje en een Mini Yatagan. Mijn favoriete mes is echter de Robert Herder Lignum HRC 60 (http://www.kookwinkel.nl/webshop/26247-robertherderlignum3molenmeskoksmes18cmcarbonstaalpruimenhout.asp). Carbonstaal, glijdt heerlijk door alles heen wat je hem toewerpt en ligt heel goed in m'n hand en is ondanks zijn hardheid goed scherp te houden.

Snijden op glas oid is sowieso uit den boze met dergelijke messen, je kunt gelijk aan de slag om het zaakje weer te slijpen.

Mijn Lignum is daarom verboden terrein voor mijn vrouw, die deelt mijn mening over "het juiste mes voor de juiste taak" niet :shock: Met als gevolg dat de meeste andere messen er regelmatig beroerd aan toe zijn. Ach, dan heb ik zo af en toe ook wat te doen met de slijpstenen :lol:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Gusto

Mijn favoriete mes is een Henckels International Koksmes 26 cm (al meer dan 20 jaar in gebruik)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mijn favoriet hak en snij gerei is een uit Japan meegebracht ouder hakmes wat nog altijd prima voldoet van schillen tot hakken (geen beenderen ofzo hé) en snijden. Ik werk er heel graag mee, dient terzelfdertijd als schep om alles wat gesneden is over te brengen naar de wok.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

" Ach, dan heb ik zo af en toe ook wat te doen met de slijpstenen :lol:

Die hoef je bij dit soort weekdieren niet eens te voorschijn te halen. Een paar halen over een keramische staaf doet al wonderen. Wonderen van zeer beperkte houdbaarheid overigens.

Maar ik geef zeer in overweging als je in de prijs/kwaliteitsverhouding (sub)topmessen wilt kopen en niet schuwt voor goed onderhoud en de gereedschappen voor scherpen in huis hebt (de straight razor adepten hebben dit al), de Eden Kanso Aogami aan een nadere inspectie en overweging te onderwerpen.

De Jappen gaan met Aogami Super staal daar over heen. Maar zij winnen de race om de beste prijs/kwaliteitsverhouding niet. In die zin dat je voor een procent betere prestatie, vele tientallen procenten meer moet betalen. Maar ja, zo speelt zich dat af in de (sub)top :)

J

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Die Eden messen hou ik in m'n achterhoofd Joost, dank voor de tip.

Ik haal de Sabatiers regelmatig langs de slijpstaaf, inderdaad met slechts tijdelijk resultaat. Daarna mogen de stenen er alsnog aan te pas komen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
V.w.b. Messen heb ik in mijn 12 jaar als slager/slachter een hoop verschillende messen van vele merken in handen gehad. Ik kwam echter toch altijd bij de messen van Victorinox fibrox terecht. Dit bleken voor mij de beste. Goed te slijpen, en goed metaal. Blijft redelijk lang scherp en heeft een goede stevigheid met antislip handvat. Heb ze nu nog in mijn eigen keuken. Zijn alleen niet de mooiste messen.

Tsja Skippy. . . per definitie ben je gezien je vak praktijk kennis een van de meest ervaren deskundigen op messengebied die ik me kan voorstellen. En dus ook bij de keuze van een top kwaliteit mes.

Omdat ik het vlees dat ik nuttig "in het groot koop", daar is onder te verstaan alle soorten waaronder begrepen wild, vers en in nog te portioneren stukken van rond 2kg (hieronder niet begrepen suddervlees; dat koop ik na selectie zoals het wordt aangeboden), verdiep ik me regelmatig op het www. En bestudeer heel nauwgezet slacht processen van vlees en vis. En speel bij herhaling video's af. Om te leren.

En wat zie ik daar. Onder meer een zeer indrukwekkende verhandeling van een meester die binnen 10 minuten een heel rund slacht. Met een onbepaald mesje dat hij iedere twintig seconden over een ribbelijzer haalt.

Daarnaast ken ik het nu nog dagelijks voorkomende beeld van de slager die met een aanzetstaal staat te flitsen. Dat kent iedere lezer ook wel. De fijngeribbelde afgestompte stalen staaf op een handvat. Dat voorafgaand aan de vraag of het een onsje meer mag zijn, over het altijd van Germaansche oorsprong zijnde mes wordt geragd, of andersom.

Zonder je te willen schofferen en met alle respect reken ik de Victorinox handel tot de onderklasse. Ik betaalde 40 jaar geleden als jonge beroepsbeoefenaar in een heel ander gebied ten behoeve van mijn barbecue partijtjes voor een Zwilling fileermes omgerekend in guldens al meer dan wat ik nu voor een Vic moet afrekenen.

Kortom, ik wil je deskundigheid niet ter discussie stellen doch met mijn betoog niets anders bereiken dan te voorkomen dat forumleden hun beperkte geldmiddelen investeren in bedenkelijke spulletjes van voorbijgaande teleurstellende aard.

Ik citeer van de Victorinox site:

"De Victorinox messen met een Fibrox handvat worden geproduceerd uit één stuk roestvrij staal. Alle messen worden voorzien van een vlijmscherpe snede en vervolgens gehard."

Eerst vlijmscherpen en dan harden. Wat is dat voor kul?

Neem het niet zwaar op.

J

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Gusto

Even een vraagje tussendoor, hoe slijpen jullie de messen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Belangrijke informatie

We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je verder kunt gaan.