Jump to content

Recommended Posts

Posted

[attachment=1]sized_DSCF4583.JPG[/attachment][attachment=2]sized_DSCF4574.JPG[/attachment]Ik heb een oud scheermes op de kop getikt dat ik wil gaan restaureren. Lijkt me leuk om eens te proberen. Aangezien dit voor mij nieuw is hoop ik dat ik van jullie nuttige tips mag ontvangen. Zie de foto's. Ik heb mij al een beetje ingelezen, maar ik heb toch nog veel vragen. Allereerst enig idee hoe oud het is? Op de site Razor Makers kun je zien dat er wel meer dan 100 fabrikanten waren in Solingen, en de brandname "Hero" kom ik nergens tegen.

vragen:

-waarom staat erop in het Frans "trempe et forge a Solingen", het is toch een Duits mes, of was het een tijdje mode om dit erop te zetten c.q. zegt het iets over de periode van fabricage?

-Is dit mes te restaureren met schuurpapier en met welke grid zou ik moeten beginnen. Is het een idee om eerst met soda het re reinigen?

-is het mogelijk dat met alleen soda en polijstmiddel (ik heb triomf metaalpoets) het mes met name het bblad al voldoende is opgeknapt (behoudens slijpen uiteraard)

-volgens mij is de snede intact en er zitten niet veel roestvlekken op het blad, wel enkele krassen bij de snede;

-kan ik het opschrift Hero op het blad behouden of is het onvermijdelijk dat dit wordt weggeschuurd?

-hoe moet ik het roest op de tang verwijderen;

-is het mogelijk de pins te verwijderen of is het onvermijdelijk dat deze sneuvelen?

-nog tips?

alvast bedankt voor het meedenken, ik houd jullie op de hoogte

Posted

Het is leuk als een probeersel maar verder eigenlijk niet de moeite waard, er is veel weggeslepen op de rug, de opdruk zal verloren gaan als je de rest van de krassen verwijderen wil. De eerste twee foto's zijn te klein om iets te kunnen op beoordelen en eigenlijk de derde ook.

De franse opdruk kom je op vele messen tegen, vergeet niet dat vele andere landen messen lieten maken in opdracht in Solingen. Mogelijks is het wel te slijpen en als gewoon gebruiksvoorwerp door het leven te laten gaan.

Posted

Wat is een brandname?

Het merk Hero is in ieder geval gevoerd door Markt&Co uit Hamburg.

Zoals Snuff al zegt: als je de krassen op het blad kwijt wilt ben je het restant van de ets ook kwijt.

Je kunt, met voorzichtig vijlen en tikken, omdraaien en vanaf de andere kant voorzichtig vijlen en tikken, omdraaien etc de pin eruit krijgen zodat je de tang goed kunt schuren en roestvrij kunt krijgen. Tussen de ribbels helpt een staalborsteltje. Vervolgens een nieuwe pin erin. Niet te hard tikken want dan sla je je scales kapot.

De foto's zijn weinig behulpzaam bij het beoordelen, want te klein, maar het lijkt er inderdaad op dat het wat verslepen is. Voorsommigen een reden het weg te gooien, voor anderen maakt dat niet uit.

Soda ben ik geen voorstander van. Flink schuren met steeds fijner wordende grit, en uiteindelijk een niet-agressief polijstmiddel.

Posted

Ok,1 pin heb ik er al uitgetikt aan 1 kant, zodat het mes eruit is. Geen probleem met klein vijltje en dito hamer. Hoe kun je zien of het carbonstaal is of rvs, of zilverstaal, of magneetstaal? Is het half of full hollow ground? Schuur je nat of droog? Beginnen met 400 grid of met 150? Als beginneling probeer je maar wat, als het mislukt maakt het niet uit.

Posted

rvs staat er iets op als inox. Als gezegd: de foto's zijn te klein en te beperkt om wat te zeggen over je mes. Te oordelen aan de dubbele stabilisator bij de hiel verwacht ik 1/1 of full hollow maar dat heb ik vaker mis. Zonder duidelijke foto van de kopse kant is het sowieso een blinde gok.

Nat schuren, en beginnen met een grit wat minimaal dezelfde sporen achter laat als er nu opzitten. Vervolgens alles éen kant op schuren. Daarna een fijnere grit en dwars op de krassen schuren tot je de vorige krassen niet meer ziet. Daarna een fijnere grit en dwars op de krassen schuren tot je de vorige krassen niet meer ziet. Daarna een fijnere grit en dwars op de krassen schuren tot je de vorige krassen niet meer ziet. Enzovoort tot grit 2000 of 2500 als je die laatste vindt. Daarna gundelputz of autosol of een ander niet-aggressief polijstmiddel.

Posted

Ik heb de tang met een stift met glaswol bewerkt en het blad met triomf metaalpoets schoongemaakt, en daar knapt hij in 20 minuten al behoorlijk van op. Ik vraag mij af of ik hem uberhaupt wel moet schuren, en mij wellicht kan beperken tot het onderste deel bij de snede, dan blijft de ets ook bewaard, of is dat onverstandig. Binnenkort zal ik wat duidelijker foto's posten.

Posted (edited)

HIerbij de link.

Ik las dat iemand de ets met nagellak bewerkte (en na het schuren met thinner verwijderen). Het bald is aflopen van 22 mm naar 21 mm breed. Zie ook mijn vorige vragen. Ik waardeer jullie reactie zeer.

Edited by Guest
Posted

Je bent goed bezig maar Zoals eerder is aangegeven zou ik me niet te druk maken om de ets. Ik zou doorgaan met schuren zoals efsk heeft aangegeven. Op zijn best heb je dan aan het eind van het traject de nodige ervaring opgedaan voor het restaureren van een beter mes in de toekomst en kan je de volgende fase in, namelijk het scheergereed laten maken van de Hero en het gebruiken.

• 4 weeks later...
Posted (edited)

Hierbij het eindresultaat (?) van de Hero. Wat vinden jullie, er is nog wel wat pitting, maar naar mijn idee zou ik nu moeten stoppen met schuren. De ets is nog licht zichtbaar.

Edited by Guest
Posted

Mooi resultaat, een beetje gebruiksporen vind ik altijd wel mooi, bij een oud (en gebruikt) mes,

de hamvraag is natuurlijk: hoe scheert ie :-)

Posted

Da's goed. Eventueel met autosol oid nog effe poetsen, maar dat hoeft niet noodzakelijkerwijs.

Scherp maken en scheren dude! En dan heb je een fijn mes :-) Goed gedaan.