skippy Posted January 25, 2015 Posted January 25, 2015 Ik had laatst een keer een pakje noodles mee van een bepaald merk uit de supermarkt dat claimt oosterse gerechten en toevoegingen te produceren, en het begint met een Conimex. Nu stopt dit merk voor het oosterse aspect werkelijk overal een berg citroengras in om er nog iets van te maken. Ik moest vandaag werken (avonddienst), dus dacht ik om 16:00 uur (normaal cupasoup-moment) voor de verandering de noodles te nemen. Dus noodles in een bakje, zakjes erbij en heet water. Na enige minuten moet het eetbaar zijn. Werkelijk direct bij de eerste hap al had ik het idee dat ik een potje witte Proraso leeg zat te eten. Nu vind ik voor het scheren de witte Proraso wel lekker op zijn tijd, maar het idee van opeten viel toch tegen. Nog een hap geprobeerd, maar het verbeterde niet. De rest maar doorgeschoven naar het milieuplein (zogenaamd groen bedrijf). Wonderlijk dat dit soort zogenaamd lokale gerechten nog aftrek vinden onder de consument. Het moet het gemak zijn, want een andere reden kan ik niet verzinnen. Ik weet het. Je kan er niets mee, met dit verhaal, maar ik wou het toch even kwijt.
efsk Posted January 25, 2015 Posted January 25, 2015 Die yum-yums zijn verbazingwekkend goed inderdaad voor de €0,35 die ze kosten. Je moet geen glutamaat-intolerantie hebben echter. Nogal hoog in de E621.
marco Posted January 25, 2015 Posted January 25, 2015 Er is wat mij betreft geen andere dan YumYum! Vroegâh alleen rund, tegenwoordig alleen kip. De garnaal is ook goed te doen, eend is ook wel lekker, maar niet bijzonder.
Guest Gusto Posted January 25, 2015 Posted January 25, 2015 Vanwege de glutamaten, laat ik deze rommel links liggen
marco Posted January 25, 2015 Posted January 25, 2015 Blijkbaar kunnen glutamaten helemaal geen kwaad en veroorzaken ze ook geen overgevoeligheidsreacties. Het is zelf in veel hogere concentraties in ons lichaam aanwezig en is goed voor je darmwand. Zie: http://mobiel.voedingscentrum.nl/encyclopedie/glutamaat.aspx
skippy Posted January 25, 2015 Author Posted January 25, 2015 De glutamaten vind ik niet zo erg. Gewoon niet te vaak eten. Zolang het maar niet smaakt naar witte Proraso zoals al die troep waar cotroengras in geflikkerd wordt.. Ik ga de YumYum eens proberen.
marco Posted January 25, 2015 Posted January 25, 2015 Citroengras/sereh zou niet naar zeep moeten smaken. Iets anders zou deze smaak moeten veroorzaken. Ook ben ik wel benieuwd hoe jij weet hoe witte Proraso smaakt?? Glumaten kan je blijkbaar veilig eten.
skippy Posted January 25, 2015 Author Posted January 25, 2015 Het is meer dat de citroengrasachtige lucht/smaak (een groot deel van je smaak komt van je reukorgaan) ook in de witte Proraso lijkt te zitten. Nu ben ik al geen fan van de westerse naäperij van smaken uit andere culturen. Als je op Bali een balinees gerecht heb gegeten, en je komt later thuis waar je ook een "balinese" kruidenmix/boemboe in je gerecht verwerkt dan word je toch aardig teleurgesteld. Ik denk dat de natuurlijke ingredienten die hier in de producten worden verwerkt toch van een iets andere kwaliteit zijn, buiten het feit om dat het ook gewoon niet vers klaar gemaakt kan worden natuurlijk. Als ik hier een product/gerecht eet waar citroengras al in zit verwerkt vind ik er altijd een beetje een wee:ige smaak aanzitten. Anders dan wanner je zelf verse citroengras haalt bij een verswinkel en het vervolgens zelf ergens in verwerkt.
marco Posted January 25, 2015 Posted January 25, 2015 Dat klopt, maar lang niet alles "proef" je via je neus. Natuurlijk valt alles tegen wat niet vers is, vers is immers lekkerder. En de grote jongens die hier zogenaamd buitenlands eten "om zelf te maken" produceren doen dat echt niet omdat ze zoveel passie voor echt lekker eten hebben. Ze willen gewoon geld zien. Dus krijg je allerlei smakeloze troep in doosjes of zakjes waar je dan meestal nog water bij moet doen. En het gaat al helemaal niet smaken zoals in het buitenland. Ken je die zogenaamde roti van knor wereldgerechten? Een kleine harde panne(n)koek waar je zelf krieltjes, sperziebonen en kip in moet lazeren. Komt geen kerrie of knoflook aan te pas, laat staan sambal of madame jeanette pepers. Krieltjes en sperziebonen in je roti??!! Van elke Surinaamse mama zou je een paar vooroorlogse pestklappen krijgen! En dan die reclame die er toen gedraaid werd, toen het spul net op de markt was. Een Surinamer die allerlei oerhollandse dingen stond te doen; caravan wassen in zijn regenpak en kaplaarzen, fietsen, Frans Bauer zingen. Zijn bakara vriendin die gore droge hap voor zijn familie koken, terwijl meneer zelf Hollandse bloemkool eet (bah...). En dan dat broertje die met een overdreven Surinaams accent zegt: 'hmmmm, roti. Lekker!' Ik zou dit nooit van m'n leven aan een Surinamer durven voorschotelen en beweren dat het roti is. Die zou eerst beledigd weglopen en later tegenover familie en vrienden mij belachelijk maken: 'En weet je wat die kaolo bakara deed swa? Hij ging er gewoon sperziebonen op zetten! Tssss... Sperziebonen, die bakara is wirie swa! Sang!!' Nou ja, ik ben het dus wel met je eens
Recommended Posts