Jump to content

Semogue Limited Edition 2013 Silvertip

skippy

Recommended Posts

Zoals belooft hier de recensie van de Semogue kwast.

De kwast is voor mij de vervanger van de Muhle silvertip fibre. Toen de kwast gisteren binnenkwam bleek de knot

iets korter dan gedacht. Vanmiddag de proef op de som. De kwast eerst even uitgewassen met shampoo en tijdens de douche

in een BdF classico schuimpje gezet om eventuele natuurlijke luchtjes weg te werken.

Na de douche de kwast goed uitgespoeld. Ik wilde wel weer eens met de Tobs Coconut aan de gang, dus de kwast even flink uitgeschut. Water kan er altijd bij, maar niet meer eruit. De tips van de kwast even in de pot Tobs gedipt en direct op het gezicht opschuimen (latheren voor de anglofielen onder ons 8-) ). Fantastisch, wat een kwast. De kwast houd flink water vast, dus even flink uitschudden is wel nodig. Tijdens het opschuimen werd de kwast 2 keer zo breed en voelde heerlijk zacht aan. Bergen schuim, genoeg voor wel 5 passes, maar ik kon mij goed inhouden en heb het gewoon bij 2 gehouden. Ondanks het zachte heeft de kwast toch nog wel voldoende stevigheid (backbone voor de.........).

Volgende scheerbeurt maar eens een zeepje proberen, misschien de BdF Classico of de PPF coconut.

Na deze recenties, mijn meisje maar eens lief aankijken, of ik deze ook mag aanschaffen ;)

Dat zal wel lukken toch? Je moet dat een beetje weten te brengen. Carolien, mijn vrouw, is vandaag bijvoorbeeld de hele dag met onze oudste dochter gaan "wellnessen" en daar hebben ze mij niet bij nodig natuurlijk. Lekker mutsen onder elkaar, lekker eten, je kent dat wel...

Vind ik allemaal prima, Pa komt vanzelf aan de beurt... ;).

Kijk, jij heb straks ook zo'n superkwast.

Waar ik wel mijn vraagtekens bij heb is het houten handvat i.c.m.het voor weken van de kwast.

Bij een kunststof handvat maakt dit niet veel uit, maar voor mijzelf hou ik aan dat alleen de haren onder water staan bij het inweken. Het hout zal wel behandeld zijn, maar ik neem geen risico.

Zijn hier al mensen die ervaring hebben met soortgelijke materialen?

Gewoon niet hele kwast onder water zetten. Ook met een kunststof handvat Is de lijm op lange termijn niet gebaat bij veel warm water. Hout is natuurlijk (!) extra gevoelig voor de inwerking van vocht.

Toch zou je redelijkerwijs mogen verwachten dat een scheerproduct van deze kwaliteit niet waterschuw is. Als je elke keer angstvallig het handvat boven de waterlijn moet houden of het direct na gebruik met gehaaste spoed droog moet wrijven om te voorkomen dat het hout gaat rotten, barsten, vlekken, etc., dan is er naar mijn bescheiden mening toch sprake van vorm boven functie.

Mijn Plisson heeft ook een houten handvat, en ik hoop dat ik er van uit mag gaan dat deze bij normaal gebruik geen nadelige invloed van water ondervindt.

Gewoon niet hele kwast onder water zetten. Ook met een kunststof handvat Is de lijm op lange termijn niet gebaat bij veel warm water. Hout is natuurlijk (!) extra gevoelig voor de inwerking van vocht.

Toch zou je redelijkerwijs mogen verwachten dat een scheerproduct van deze kwaliteit niet waterschuw is. Als je elke keer angstvallig het handvat boven de waterlijn moet houden of het direct na gebruik met gehaaste spoed droog moet wrijven om te voorkomen dat het hout gaat rotten, barsten, vlekken, etc., dan is er naar mijn bescheiden mening toch sprake van vorm boven functie.

Mijn Plisson heeft ook een houten handvat, en ik hoop dat ik er van uit mag gaan dat deze bij normaal gebruik geen nadelige invloed van water ondervindt.

Met daarbij de aanname dat de hele kwast onder water zetten normaal gebruik is? Als je de diverse fora mag geloven is het inderdaad schijnbaar heel normaal om je kwast in een bak water te gooien en vervolgens lekker te gaan douchen. Waar het vandaan komt weet ik werkelijk niet maar het (minutenlang) weken van een kwast is én echt onzin én schadelijk voor de kwast, hoe goed ook gemaakt. De uitzetting van de haren (bij varkenshaar), de inwerking van water op de hars en het handvat, het is allemaal gewoon niet goed voor je kwast en het heeft bovendien geen functie maar is nochtans tot pseudoreligie verheven helaas. Geen scheerkwastenmaker zal echter dit soort van praktijken kunnen goedkeuren.

Mijn €0,02... ;)

Ik maak mijn kwasten altijd alleen even nat, ook kwasten van varkenshaar. Nergens voor nodig om te laten weken.

Even onderdompelen is genoeg, minuten lang laten weken heeft bij mij nog nooit een voordeel opgeleverd.

Ik maak mijn kwasten altijd alleen even nat, ook kwasten van varkenshaar. Nergens voor nodig om te laten weken.

Even onderdompelen is genoeg, minuten lang laten weken heeft bij mij nog nooit een voordeel opgeleverd.

Dat zijn handelingen, die voor 99.9% tussen de oren leven, van de gebruiker. ;)

Met daarbij de aanname dat de hele kwast onder water zetten normaal gebruik is?

Misschien kwam dat zo over, maar dat was niet wat ik bedoelde. Ik dacht dat skippy zijn vraagtekens plaatste bij houten handvaten in het algemeen, maar ik zie nu dat het specifiek om het weken van de kwast ging. Gevalletje niet goed gelezen.

Ik bedoelde eigenlijk alleen te zeggen dat je met een scheerproduct natuurlijk nooit kunt voorkomen dat e.e.a. nat wordt, en dat dit dus ook geen problemen zou mogen veroorzaken. Een houten handvat in een bak water laten weken valt hier wat mij betreft niet onder en is hoe dan ook een zinloze exercitie.

• 1 month later...
Guest Gusto

Ik heb deze kwast al enige tijd in gebruik, en ik moet zeggen, dit is een perfecte kwast, jammer dat Semoqui, deze in een beperkte oplage maakt. hier zouden meer mensen gebruik van moeten kunnen maken!, top-kwast, voor een redelijke prijs! :D