Edsel Posted January 24, 2015 Posted January 24, 2015 Ik heb vandaag een nieuw mesje uit mijn Moskouse samplepack gebruikt, namelijk de Sputnik teflon coated. Heel anders dan bij de Rapira Platinum Lux, die vanaf het eerste moment scherp en comfortabel aanvoelde, was de kennismaking met de Sputnik een ruwe ervaring (gelukkig bracht de Nivea verlichting voor de irritatie achteraf). Qua karakter doet het mij denken aan de Voskhod, die tijdens de eerste scheerbeurt vervelend aanvoelde. Dit veranderde vanaf de tweede scheerbeurt, toen werd dat mesje een prettig mesje om mee te scheren. De duurzaamheid was toen maximaal 4 scheerbeurten; ik ben benieuwd hoe het met de Sputnik zal gaan.
efsk Posted January 24, 2015 Posted January 24, 2015 Bij mij was de Sputnik (steekproef van éen mesje overigens) nou ook niet direct het vrindelijkste mesje in het begin. De tweede beurt was het wel beter, maar zoals ik al eerder stelde: vier keer scheren met een mesje wat de eerste beurt niet lekker scheert is 25% onplezierige scheerbeurten. Vreemd genoeg is een Voskhod (wel meerdere mesjes gebruikt) bij mij wel vanaf beurt de eerste lekker. Tegelijk lees ik op diverse buitenlandsche fora alleen maar lovende kritieken op de Sputnik. Dat zullen toch niet allemaal masochisten zijn.
talibeard Posted January 24, 2015 Posted January 24, 2015 . Dat zullen toch niet allemaal masochisten zijn. Tja, your milage may vary oftewel, in goed Nederlands; UEKAZ.... Niets zo persoonlijk als mesjes. Ik krijg altijd de rillingen als iemand weer eens zegt dat een Astra SP bijna net zo scherp is als een Feather maar dan milder............... Een Feather is juist mild én scherp, een Astra SP een botte hark, althans in mijn beleving en dan wel de huidige PPI-Astra, niet de originele Tsjecho-Slowaakse want die schoren prima.
CeesT Posted January 24, 2015 Posted January 24, 2015 Hmmm, ik ken de Sputnik (nog) niet. Ik zal eens op zoek gaan of heeft iemand, uiteraard tegen betaling, een sampletje voor me?
CeesT Posted January 24, 2015 Posted January 24, 2015 Hmmm, ik ken de Sputnik (nog) niet. Ik zal eens op zoek gaan of heeft iemand, uiteraard tegen betaling, een sampletje voor me? Geregeld, dank je wel Robert !
Edsel Posted January 29, 2015 Author Posted January 29, 2015 Ik heb inmiddels de Sputnik in twee verschillende krabbers gebruikt (Lord S625 en Schick Krona), in geen van beide krabbers kon het mesje mij overtuigen. Niet qua scherpte en zeker niet qua comfort. Het mesje vind ik ronduit middelmatig en zal zeker niet deel uit maken van mijn vaste roulatie. In de toekomst wil ik de Sputnik een kans gunnen in een agressievere krabber (Fatip), maar in combinatie met de mildere krabbers is het wat mij betreft door het ijs gezakt.
Harkos Posted January 29, 2015 Posted January 29, 2015 (edited) In mijn aantekeningen staat: De Sputnik is een redelijk bruikbaar mesje. Vind hem niet bijzonder goed, maar tenminste beter dan een Derby. Destijds gekwalificeerd als: Goed mesje, maar er zijn beter. Wel koopwaardig. 1- Sputnik is niet Sput niks. Aardig mesje. Is voor een eerste keer goed mee te scheren. In de Fatip een zeer close beurt. Gezien de geaardheid van de Fatip even het koppie erbij houden, maar dan geeft de combi in 3 passes een prima BBS. 2- Zorgeloos mesje. Tweede keer gebruikt, geen hoogvlieger, maar zeker goed bruikbaar. Sputnik in de L6, het lijkt wel sciënce fiction. Echter het is in het hier en nu een zeer goede combi, die probleemloos en zonder dat je er bij na hoeft te denken zijn werk doet. 3- De Sputnik is denk ik op zijn hoogste punt. Morgen nog eens proberen, maar het aanvankelijk veel belovende mesje, moet nog maar eens laten zien of hij het morgen doorstaat. In de Pearl was het mesje vanmorgen net niet trekkerig, maar liep ook niet soepel. 4- Prestatie van het mesje was niet slechter als gisteren. In de Merkur Slant deed hij het eigenlijk beter als de vorige keer. Zo zie je maar wt een krabber voor invloed heeft op de prestatie van een mesje. 5- De Sputnik houdt langer vol dan verwacht en blijft redelijk constant van kwaliteit. Daar ik de indruk had, dat dit mesje goed gaat in wat agressievere krabbers. Dus de Fat Boy meteen maar op 9. Nou dat ging mooi. In 3 passes volledig glad. 6- Vandaag is de Sputnik achter de horizon verdwenen en in de spaarpot geland. In de allemansvriend Merkur 38C was het echt trekken om de baard er af te krijgen. Mesje is enerzijds goed bruikbaar in een wat agressievere krabber, anderzijds is 6 beurten ook genoeg. Deze 6e beurt was echter dusdanig moeizaam, dat er geen kans meer inzit in een andere krabber." Edited August 6, 2015 by Guest
Edsel Posted January 31, 2015 Author Posted January 31, 2015 De Sputnik komt in de Fatip beter tot zijn recht en maait moeiteloos de stoppels weg. Ik merkte dat ik de laatste weken uitsluitend met de lichte en milde krabbers heb gewerkt doordat ik toch af en toe druk uitoefende. Geen vergevensgezinde combinatie, dus een paar bloedpuntjes maar niets ernstigs. DFS in twee passes.
Robert79 Posted January 31, 2015 Posted January 31, 2015 Vandaag heb ik dit mesje ook getest voor de eerste keer. En ik ben aardig verrast ! Het mesje scheerde echt heerlijk en gebruikte het in een Lord L6. Ik gebruikte Proraso pre-shave met Proraso scheerzeep en had een mooie BBS zonder irritaties of een rode hals te hebben. Voor de scheetbeurt heb ik bij het mesje wel de plak weggehaald en het mesje eerst een tijdje in een warme bak water gelegd.
Arjan Posted February 1, 2015 Posted February 1, 2015 Zeer blij verast; de Sputnik inmiddels in verschillende milde krabbers gebruikt, voor mij is dit een topper. Uit het Russiche pakket de beste tot nu toe. Ben benieuwd hoe dit mesje presteert in een wat agresievere krabber.
Robert79 Posted February 2, 2015 Posted February 2, 2015 Vandaag ook dit mesje gebruikt in mn russische 'IDEAL Adjustable'.Ook gaf hij hiermee ook een goede BBS.Ik denk dat ik m ook is in mn Fatip ga proberen
Robert79 Posted February 3, 2015 Posted February 3, 2015 Vandaag het mesje gebruikt met een Fatip Grande. Maar niet meer voor mij voor herhaling vatbaar.Te pijnlijk en het krast over mn huid.niet normaal.Vooral op de kaaklijn voelt het alsof er een zaag over is geweest.Resultaat was ook niet zo mooi en glad als gisteren.
Jan Zoethout Posted February 5, 2015 Posted February 5, 2015 Heb dit mesje afgelopen weekend 2 keer gebruikt - en ik heb hem nu al tot m'n meest favoriete gepromoveerd, zelfs boven de Rapira Swedish SuperSteel en de Gillette 7 O'Clock Super Platinum. In m'n NEW een hele fijne gladde en soepele scheerbeurt ...
CeesT Posted February 8, 2015 Posted February 8, 2015 Ik heb vandaag de Sputnik mesjes welke ik van Robert79 heb gekregen voor het eerst gebruikt. Ik moet eerlijk zeggen dat het me niet tegenvalt maar zeer zeker ook niet mee. Ik zal proberen uit te leggen waarom. Ik heb het mesje gebruikt in mijn Edwin Jagger DE89BA11 BARLEY samen met TFS Sottozero Forte. De scheerbeurt was prima, geen krasserig of trekkerig gevoel tijdens de scheerbeurt zoals anderen dat hebben of ik dat zelf heb met bijvoorbeeld de mesjes van Dorco. Net als normaal de gebruikelijke 3 passes geschoren en niks aan het handje tot zover. Het gekke is... ik ben niet glad geschoren. Een heel vreemde gewaarwording. Voor mijn gevoel een prima scheerbeurt en daar hoort normaal gesproken ook een BKZ (BabyKontjesZacht) resultaat bij maar op de een of andere manier is dat met deze mesjes niet zo . Maar, niet getreurd er komt morgen nog een tweede poging... . Wordt vervolgd.
Robert79 Posted February 8, 2015 Posted February 8, 2015 Cees, zoals jij dit omschrijft met de 'Sputnik', heb ik dit met een 'Shark ss' Heb jij ook nog een Fatip ?Dan ben ik wel benieuwd hoe je het dan ervaart. Deze combi(Fatip Grande met de Sputnik)was voor mij een drama.
CeesT Posted February 8, 2015 Posted February 8, 2015 Een Fatip staan nog op de wensenlijst Robert. Ik zag de aanbieding van Frog helaas te laat vandaag. Ik zal hem morgen eens in de Merkur Futur gebruiken die kan ik immers verstellen misschien dat dat iets uitmaakt.
BoyB Posted February 13, 2015 Posted February 13, 2015 Heb ook een verzamelpakket gekocht met With Love From Russia: - 20 Rapira Swedisch Supersteel - 20 Rapira Platinum Lux - 20 Ladas - 20 Voskhods - 20 Sputniks. Voor €9,31 keurig thuis bezorgd. Of is deze aankoop nu moreel verwerpelijk gezien onze verhoudingen met Rusland? De Rapira's heb ik al geprobeerd: prima, maar niet uitzonderlijk. De Voskhod komt komend weekend aan de beurt. Daar verwacht ik veel van. Nu 5x geschoren met de Sputnik en dat vond ik echt een sensatie! De verwachtingen waren niet al te hoog maar dit mesje vind ik excellent. Niet alleen wat betreft scheercomfort, maar ook wat betreft resultaat: extreem glad. En de 5e keer vrijwel even goed als de 1e keer. Ik heb het mesje gebruikt in combinatie met een Lord L6.
efsk Posted February 13, 2015 Posted February 13, 2015 Of is deze aankoop nu moreel verwerpelijk gezien onze verhoudingen met Rusland? Alles wat die Russen nu aan goede producten naar ons sturen gaat ten koste van grondstoffen die ze nodig hebben voor luchtdoelraketten. Kortom, onze scheerwensen ondermijnen de Expansionistische Aggressie van de voorheen Bolsjewiekse Heilstaat. We moeten meer mesjes bestellen.
Johan Posted February 13, 2015 Posted February 13, 2015 Het omsmeden der zwaarden naar scheermessen of zoiets?
Edsel Posted February 20, 2015 Author Posted February 20, 2015 Vandaag heb ik een nieuw Sputnik mesje gebruikt in combinatie met mijn Mühle R89. Het vorige mesje voelde in de L6 tijdens de eerste scheerbeurt ruw aan en leverde irritaties op na het scheren. Dit mesje is in de R89 precies het tegenover gestelde: soepele en comfortabele scheerbeurt
SakasakaHeyhey Posted February 20, 2015 Posted February 20, 2015 Wat een andere krabber al niet kan doen Edsel
Jan Zoethout Posted February 22, 2015 Posted February 22, 2015 Vanmorgen voor de 8ste keer geschoren met m'n NEW krabber met een Sputnik mesje erin. Voor mij een ijzersterke combinatie - staat nu op [glow=red]nummer 1[/glow] in mijn klassement, op de voet gevolgd door de Gillette 7 O'Clock Super Platinum en de Rapira Swedish SuperSteel op de gedeelde 2de plaats ...
Edsel Posted February 24, 2015 Author Posted February 24, 2015 De krabber maakt een wereld van verschil; hierdoor wil ik mijn mening over de Sputnik graag herzien. Ik vind het in combinatie met de R89 een heel goed mesje dat comfortabel maar efficiënt de stoppels elimineert. Ik heb er nog 18 van, dus kan ik voorlopig mee voort.
Robert79 Posted February 27, 2015 Posted February 27, 2015 Tja, het is dat ik laatst nog 100 van Rapira Platinum Lux had gekoch, anders had ik er zeker 100 van die Sputnik's bijgenomen
Recommended Posts