Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo heren,

Ik ben voorzichtig aan het oefenen en het valt mij op dat het scheermes niet zo moeiteloos door het baardhaar gaat als ik verwacht had of ken van vlijmscherpe DE mesjes.

Is er een eenvoudige manier om te weten of het mes inderdaad scheerklaar is? (zoals de leverancier aangaf)

Groeten,

activ

Posted

Een snelle en eenvoudige manier is om te testen of het mes de topjes van je armharen weghaalt.

Posted

Laat eens een mes buffelen (slijpen door Buffel), dan heb je een goede referentie. Goedkope optie maar dan weet je echt hoe een mes moet voelen (geldt natuurlijk voor een open scheermes).

Posted

Mooi werkwoord! maar zonder gekheid, laat er iemand in de buurt even naar kijken.

De overstap van een DE naar de straight is natuurlijk ook wennen, de hoek moet gezocht worden de spieren moeten ook wennen.

Het kan dus ook daaraan liggen, maar dat is vanaf het toetsenbord niet te zeggen.

Goed stroppen kan ook nog wel eens helpen.

Anders de verkopende partij eens vragen.

Posted

Activ,

Ik ga van uit dat je mes goed is geslepen. Daaronder is te verstaan een perfecte bevel. Afgewerkt met minimaal 12K.

En ik verzeker je, daarna stroppen met Crox en daarna schoon leer, brengt je mes tot Feather DE niveau. Maar dit bereik je niet in een oefening.

Ik breng overigens in met in plaats van Crox, Boron Carbide toe te passen. Boron is 1 micron. Maar het heeft de eigenschap zich superglad te gedragen. Het mes flitst er overheen. Daarna schoon leer.

En, het is al - tig keren gezegd en geschreven - pas als je de kunst van het stroppen volledig meester bent, zal je er in slagen een perfect scherend mes aan de bek te brengen.

Perfect slijpen en het resultaat daarvan is het begin. Met een perfect geslepen mes kan je je niet scheren. Daarna begint het stroppen. Perfect slijpen hoeft maar een keer. Stroppen is een repetitief terugkerende handelwijze. Ik beheers de techniek daarvoor. Niet om je te ontmoedigen, maar zelfs na jaren gaat het beter.

Strop till you drop!

J

Posted

Ik ben een fan van de hangende haar test. Als de snede die test doorstaat dan durf ik hem tegen mijn gezicht te houden.

Posted
Met een perfect geslepen mes kan je je niet scheren.

Dat ontken ik ten stelligste! Een mes die van de Suehiro Gokumyo komt scheert als de beste zonder stroppen. Niet dat dit van belang is voor de vragensteller, die dient inderdaad eerst het stroppen onder de knie te krijgen.

Posted

Ron, met een perfect geslepen mes bedoel ik een technisch perfect geslepen mes.

Een mes met een perfecte bevel. Een mes kan deze hebben op, bij wijze van spreken, 3K niveau. Maar dan is het niet scheer toepasbaar.

Gaan we daarna omhoog met de perfecte bevel naar 12K en hoger - voor zover ik uit mijn hoofd spreek is de Suehiro Gokumyo 20K of daaromtrent - dan kan ik me beleven in jouw bevinding dat na toepassing daarvan het mes scheerklaar zou zijn.

Die beleving is in beperkte mate de mijne. Zelfs na de 30K Nakayama strop ik. Till I drop :)

J

Posted
Ron, met een perfect geslepen mes bedoel ik een technisch perfect geslepen mes.

Een mes met een perfecte bevel. Een mes kan deze hebben op, bij wijze van spreken, 3K niveau. Maar dan is het niet scheer toepasbaar.

Dat is inderdaad zo, sorry verkeerd geïnterpreteerd. Een mes met een goede bevel op 3K niveau scheert trouwens perfect armhaar boven de huid, anders mag het van mij niet naar de volgende steen.

Posted

Helemaal mee eens!. Als ik een mes tref zonder bevel - en dat gebeurt vaak met al die leuke jongens/mannen over de vloer - dan begin ik als de DMT niet nodig is, met 2K Naniwa. Ik heb geen andere om te beginnen. Ook dan neem ik alvorens in mijn positie over te stappen naar 5K, de proef op de arm. En niet alleen gericht op het verwijderen van haar. Maar ik wil een beet voelen.

J

Posted

Wow wat een hoop reacties.

Het is inderdaad een open scheermes, en dat het probleem voortkomt uit mijn onkunde is zeker een reële optie. Misschien omdat mijn techniek niet goed is maar kan ook zijn dat ik het zelf botter heb gemaakt met verkeerd stroppen. Ik heb ook van die pasta, maar in dit stadium hoopte ik die nog niet te gebruiken aangezien ik vrees dat ik hem dan echt verkl%^t.

Even samengevat zijn jullie aanbevelingen dus:

-Blijven oefenen met stroppen (Als ik hem eerder botter gemaakt heb kan ik het dan nog zelf oplossen?)

-Aan een mes zien te komen die als referentie kan dienen

Bedankt allemaal voor het meedenken.

groeten,

activ

Posted
Even samengevat zijn jullie aanbevelingen dus:

-Blijven oefenen met stroppen (Als ik hem eerder botter gemaakt heb kan ik het dan nog zelf oplossen?)

-Aan een mes zien te komen die als referentie kan dienen

De kans dat je het weer goed krijgt met stroppen alleen is zo goed als nihil want je techniek daaromtrent laat waarschijnlijk te wensen over.

Punt twee is hetgeen je moet voor gaan.

Wat ook wel eens helpt is bij je profiel de stad of streek waar je woont invullen, dat zien de mensen dan en wellicht woont er een goede ziel in je buurt die bereid is om je een en ander voor te doen qua stroppen en dergelijke meer, dat kort de leercurve met zeker de helft in. Succes!

Posted

Bedankt voor de tip, ik woon in Leiden en dat staat nu ook in mijn profiel.

Oke, dan zal ik ook eens rond gaan speuren waar ik voor niet al te veel geld een gegarandeerd scherp mes vandaan kan halen als referentie. Het is nog te vroeg om er direct een collectie van te maken dus ga even kijken voor een niet te dure optie.

Posted
Bedankt voor de tip, ik woon in Leiden en dat staat nu ook in mijn profiel.

Oke, dan zal ik ook eens rond gaan speuren waar ik voor niet al te veel geld een gegarandeerd scherp mes vandaan kan halen als referentie. Het is nog te vroeg om er direct een collectie van te maken dus ga even kijken voor een niet te dure optie.

Post nog 'n paar berichtjes, dan kan je hier op de markt rond neuzen.

Er zijn altijd wel 'n paar (mooie) vlijm scherpe messen te koop tegen gunstige prijzen...

Posted

Heb vandaag voor het eerst met een straight razor geschoren. Een Jaguar (gekocht bij BdF; prima prijzen en service overigens). Daarvoor heb ik enkele maanden naast mijn safety razor (Timo en Fatip Grande) geoefend met een shavette (niet dagelijks, alleen in de weekends). Ik moet zeggen dat ik niet kon merken dat het mes geslepen was, maar dat licht ongetwijfeld aan mijn gebrek aan ervaring. De leercurve is nu eenmaal lang.Heb hem gestropt op een rite edge scheerriem (35 keer voorzichtig op en neer), wel een goedkoop exemplaar, maar daar kan het m.i. toch niet aan liggen. De shavette was scherper en de Jaguar bood meer weerstand en was toleranter (positief: hele gezicht geschoren, bij rondingen bij kin en kaken niet glad, maar geen cuts!).

Ik vermoed dat ik de hoek wat groter moet maken, en verder veel oefenen!

Posted

Ik weet niet of de Jaguar scheerklaar geleverd wordt maar een goed geslepen straight scheert gewoon moeiteloos zonder dat je echt iets merkt van de snede. Het is een heel ander gevoel als bij een krabbertje of shavette. En inderdaad je bent toch wel een maand of drie dagelijks scheren verder voor je echt goede scheerbeurten verkrijgt met een open mes.

Posted

Je hebt het over een goedkoop exemplaar strop, dit is wel het laatste stukje gereedschap wat het mes aanraakt voor het naar het gezicht gaat.

Slechte strop is niet bevorderlijk voor het mes.

Had je keuze gemaakt voor een scheerklaar exemplaar?

Meerde mogelijkheden dus..

Posted

Een rite edge strop van € 19 (zie messen.nl). Kan sowieso niet van één keer gebruik zijn van deze strop lijkt mij. Hainging Hair Test doorstaat hij niet (trekt aan haar), maar over die test zijn d emeningen ook verdeeld, en als ik mes goed bekijk zitten er in het midden 2 kleine plekjes op de snede (licht reflecteert erop) van enkele milimeters. Misschien dat dat stukje dan wat minder scherp is. Enfin, ik weet het niet, voorlopig maar eens een paar dagen proberen en variëren met de scheerhoek. Het is even wennen als eenvoudig beginner..

Posted

Nou het zou maar zo kunnen dat met stroppen de snede beschadigt is, het uiteinde is erg dun .

Persoonlijk ben ik geen fan van de erg goedkope stropjes. ( een goede begint vaak op €50 tot ...)

Mocht er nou niets lukken op een of andere manier, dan stuur je het mes op naar mij toe.

Ik zal hem dan nakijken en eventueel herstellen, kost je niets.