Jump to content

Fatboy 1959 replated

gyedema

Recommended Posts

Tijdje terug een FB uit 1959 via eBay op de kop kunnen tikken: birthyear razor! Was alleen een E4, en aangezien ik uit september ben, had ik graag een E3.

Naja. De E4 naar Dave Glynn benaderd met het verzoek er een mooi nieuw laagje nikkel op te zetten. Dave stelde gelijk voor om te kijken of hij nog een E3 had in dezelfde of betere conditie, en em om te ruilen. Dat leek me een top voorstel. Anyway, razor opgestuurd en het lange wachten begon.

Uiteindelijk, na totaal iets van 3 weken, bericht: hij is klaar, en wordt opgestuurd. Alleen: foutje... hij bleek in Rhodium te zijn uitgevoerd... Hmm. Check de pics en kijk hoe blij ik was. Pics van Dave van before en after volgen nog!

FBrep01.jpg

FBrep02.jpg

FBrep03.jpg

FBrep05.jpg

ps. Gisteravond gelijk een Astra blue mesje erin en scheren maar!

Oorspronkelijk is een FB van messing, wat vernikkeld wordt. Standaard bij replating wordt ie eerst volledig uitelkaar gehaald, daarna gestripped (dus kaal messing gemaakt):

FBstrip01.jpg

Daarna wordt de boel vernikkeld en weer inelkaar gezet. Wil je em "extra-shiny" en een stuk duurzamer dan enkel nikkel, dan komt er rhodium over het nikkel heen. Er zitten dus in mijn geval 2 acties in: eerst vernikkelen, daarna rhodium. Daarna de boel weer in elkaar...

Dave doet overigens vrijwel alle werk voor Executive Shaving.

Mooie scheermes heb je daar gyedema!

@marzman, zover ik weet is de oorspronkelijke Fatboy voorzien van een nikkel coating. Rhodium is harder en sterker dan nikkel.

Nikkel heeft overigens enigszins een rozige gloed, terwijl rhodium een meer chroom effect heeft.

• 3 weeks later...

Zeer mooi. Wat ik wel persoonlijk vond was dat het scheren net iets anders was na de uitvoering in Rhodium, zou dat dunne laagje voldoende zijn om al een ietswat ander gevoel te geven bij het scheren?

wees blij, ik denk dat een vintage krabber uit 1987 krabber vinden nog een lastige opgave wordt :P

Dat zou best eens kunnen :mrgreen:

Zeer mooi. Wat ik wel persoonlijk vond was dat het scheren net iets anders was na de uitvoering in Rhodium, zou dat dunne laagje voldoende zijn om al een ietswat ander gevoel te geven bij het scheren?

Ik denk van wel, wellicht dat Rhodium anders reageert op zeep dan nikkel?