efsk Posted January 18, 2015 Posted January 18, 2015 Heren, dames ook, In mijn lade ligt een scheermes van het Engelse Robert Kelly. Een bedrijf uit Liverpool, zoals je lezen kunt, actief van 1876 tot ergens in de jaren 70 der vorige eeuw. Het grootste deel van de tijd was het Robert Kelly & Sons, maar dit mes stamt van daarvoor. Robert Kelly maakte zelf messen, maar was voornamelijk reseller van messen zowel uit Sheffield als uit Duitsland. Ik krijg het vermoeden dat dit mes voor Robert Kelly is gefabriceerd door P.L. Schmidt uit Elberfeld/Solingen. Deze fabriceerde tussen 1901 en 1925. Dit is consistent met de aanduiding "Made and ground in Germany". De reden dat ik dat vermoed is dat het enige Duitse mes wat ik vond met én versie 34 én ets "dispatch Razor" van Paul L. Schmidt afkomstig is. De paar andere messen met deze combinatie waren alle Engels. 1/1 of 1/2, ik heb daar altijd moeite mee, mijn avatar ten spijt. Redelijk zwaar, dit mes, en voorzien van de generieke lelijke zwart plastic scales zoals ze op ongeveer miljarden messen geplaatst zijn. Op de tedoenlijst dus. Op de eerste foto is zichtbaar dat dit een 7/8 moet zijn. Dat is het nog steeds voor het grootste deel, alleen bij de neus wat minder. Wat de reden is dat ik die wat minder scherp kreeg maar dat is denk ik goed te corrigeren. Dispatch betekent, onder anderen, "to dispose of speedily", oftewel "snel ontdoen van". Welnu, deze scheerder ontdoet je snel van haar, onder het ten gehore brengen van een rustig geknisper. Wie dit ding ook gemaakt heeft kan zich laven in de wetenschap een stukje vakwerk afgeleverd te hebben. In de messentrekker derhalve. Hair Police - Drawn Dead
Snuff Posted January 19, 2015 Posted January 19, 2015 Een voor mij onbekend mes, volgens mij 1/1. Wel in heel goede staat zo te zien. Je ziet wel vaker dat messen vooraan smaller zijn en dat is te corrigeren tijdens het slijpen. Lekker een paar handvaatjes maken en weer eentje bij in de roulatie, kan je het nog wel enigszins bijhouden
efsk Posted January 19, 2015 Author Posted January 19, 2015 Bijhouden hoef ik zelf niets aan te doen Snuff. Ik voeg een mes toe aan de messentrekker en dan komt het vanzelf aan de beurt. Wel steeds minder vaak naarmate ik meer scheerklare messen heb, maar dat is ook geen ramp. Overigens doe ik vandaag iemand een mes kado. Dus dat is er dan toch weer eentje minder
Snuff Posted January 19, 2015 Posted January 19, 2015 Ik denk dat niemand het als een ramp zou aanzien als hij meer en meer messen in bezit krijgt. Daarvan gesproken waar is onze Joost? Ik denk dat er nu veel mensen gespannen zitten te wachten of zij de gelukkige ontvanger zijn van het kado Mooi gebaar van je!
efsk Posted January 19, 2015 Author Posted January 19, 2015 Tenzij ik iemand niet aan zn online-naam heb verbonden kan ik een ieder nu al teleurstellen. Voor zover mij bekend komt het mes niet bij dit forum terecht.
Mooly Posted January 19, 2015 Posted January 19, 2015 Daarvan gesproken waar is onze Joost? Begin mij nu ook af te vragen waar hij is. Mis langzamerhand zijn teksten.
joostmoree Posted January 20, 2015 Posted January 20, 2015 Daarvan gesproken waar is onze Joost? Begin mij nu ook af te vragen waar hij is. Mis langzamerhand zijn teksten. Dank je wel Mooly Ik kreeg wat privéberichten waarop ik heb gereageerd en waarvan ik de relevante delen hierna citeer. Dan is iedereen weer bijgepraat ter zake van mijn verzuim. Begin citaat "Heren, voor het geval deze mail na 12 uur uitgaat een goedemiddag! Allereerst een bedankje voor Ron voor de tip om uit te kijken naar nieuwe Westerse wedges bij enzovoorts. Ik ben benieuwd. Uiteraard val ik Richard bij met het verlangen naar plaatjes en informatie over prijszetting. Ik weet dat enzovoorts geen goedkopertje is. (€ 329 voor een Hartsteel; € 240 als je hem rechtstreeks bij Hartsteel koopt (excl. transport en kosten). Ik ben inderdaad weinig luidruchtig aanwezig op het Forum. De reden is druk, druk, druk. Voor dit bijpraatbericht heb ik even de kwast neergelegd. Ik begrijp niet waar ik tot in het jaar 2013 de tijd vandaan haalde om minimaal 50 uur per week met mijn beroep bezig te zijn. Mena heeft het boosaardige plan opgevat om het hele huis op de schop te nemen voordat we naar enzovoorts. En heeft mij daarbij met een hele hoop reparatieklusjes opgezadeld en mij de verfkwast in de handen gedrukt. Daarnaast heb ik nogal fanatiek zoals ik eerder berichte, mijn cardiotraining weer opgepakt hetgeen me minimaal 5 kwartier per dag kost. 50 minuten werken en de rest heb ik nodig om te herstellen. Ik geloof niet dat het ooit ter sprake is gekomen maar naast mijn job als enzovoorts geef ik een reeks van een aantal dagen postdoctoraal onderricht aan jonge kandidaat-notarissen enzovoorts. Ik heb besloten om daar mee te stoppen. Enzovoorts Ik heb de organisatie toegezegd nog wel voor de voorjaarscursus 2015, het studiemateriaal bij te stellen en de syllabus die ik altijd heb bijgehouden, voor de laatste keer aan te passen aan ontwikkelingen en rechtspraak. Het vak dat ik doceerde was Omzetbelasting meer specifiek gericht op onroerend goed. Een fiscaal vak dus en daar vinden in een hoog tempo ontwikkelingen plaats. Hier ben ik enzovoorts nog wel effe heel druk mee. Tussen de bedrijven door ben ik ook handen en voeten aan het geven aan het uitvoeren van activiteit die ik me al veel jaren geleden heb voorgenomen en dat is de bouw van een model "launch", een soort sloep naar Brits model met een open kuip, voor de voortstuwing te voorzien van een stoommachine met alle toeters en bellen. Het is verbijsterend te bemerken wat er niet allemaal over de toepassing van stoom is geschreven en wat daar allemaal niet voor te krijgen is en hoeveel keuzen er moeten worden gemaakt. En juist voor het maken van de juiste keuzen moet je zeer beslagen ten ijs komen. Want wat ik al wist, is benadrukt. In deze hobby gaat heel veel geld om. Kortom hier sijpelt tijd tussen mijn vingers door. Dan ben ik nog bezig met de overdracht van twee bestuursfuncties waar ik vanaf wil. Dan heb ik nog eentje over en dat moet in de toekomst ook zo blijven. Als dat geouwehoer buiten de deur past niet bij een pensionado vind ik. Gezien mijn gewoonte om hoofdzakelijk in de straight razor sectie (in) een topic te schrijven van uitgebreide weloverwogen aard - zodat ik forumleden die daar behoefte aan hebben de kans geef deze ongevraagd samen te vatten - en ik daar niet aan toe kom; er liggen al langer dan een maand drie messen om te scalen op mijn werkbank, heb ik de lopende berichtjes wel dagelijks bijgehouden maar in mijn beleving waren dezen beperkt uitdagend en allemaal van een aard dat ik daar gezien mijn gebruikelijke aanpak, weinig aan had toe te voegen. Ik ben geen oneliner anders dan bij uitzondering . Dus ik heb geen handvat verslagen te schrijven. Ook af en toe tussendoor op de avond even naar de werkhoek is in dit jaargetij niet aantrekkelijk. De werkhoek bevindt zich in de garage. En daar is het koud want de aanwezige vloerverwarming is (opzet) weinig presterend aangelegd. Alleen om de vorst buiten de deur - en de vloer en de muren droog te houden. Enzovoorts Ik rond af met te zeggen dat ik ook nog tussendoor door mijn echtvriendin mee de stad ingesleurd word. Vorige week zaterdag ook. Den Haag. Mena had een paar cadeau lunch bonnen. Deze uitgebreid besteed in 'Goude Hooft'. Dit zegt Ron en mogelijk ook Ramon niks. Maar dat is zo'n horeca zaak hartje centrum van zo'n 500 jaar oud met een verwarmd overdekt terras, waar Toute La Haye urenlang achter een glas witte wijn kan gaan zitten om slenteraars te zien en om gezien te worden. Ik heb een schurft aan parkeergarages. Dus ik parkeer de auto ter hoogte van het Gemeentemuseum en van daar pakken we een tramritje van 5 minuten naar het centrum ter hoogte van de Passage. En houd minstens € 15,00 in mijn zak. Na afronding van de lunch naar de tramhalte bij de (voormalige, thans failliete) Bonnetterie. En daar kwam Richard aangelopen. Tempo. En gezien zijn mondbewegingen kennelijk geconcentreerd zijn gedachten aan het vermompelen. Blik op oneindig. Drie maal roepend: "Ha Richard" mocht niet baten om hem uit zijn concentratie te brengen. En om aan hem te gaan rukken was gezien de locale drukte ook geen optie. Vanmorgen redelijk vroeg voordat ik op de trainer klom een anderhalve dag baard (de laatste keer was zondag rond 12.00 uur) te lijf gegaan met mijn 6/8ste Globusmann. Met als resultaat na twee passes een gezicht, hals en een kin zo glad als een kolibriekuikenkutje (voor de afkorters: kkk). Opmerkelijk vind ik dat soms. Je pakt een mes en al na de eerste paar centimeters weet je al precies dat het 't helemaal gaat worden. Soms is dat ook anders. Fijne voortzetting van de dag, Joost " Einde citaat
Recommended Posts