Snuff Posted January 12, 2015 Posted January 12, 2015 Vandaag was het zover, ik mocht mijn eerste single edge scheermes ontvangen van Paul (PJG) uit de UK. Een heel mooi exemplaar Ever Ready 1912 geladen met een nieuw Treet mesje. Ik heb aardig wat ervaring met moderne SE's zoals de Cobra versies en de Mongoose dus het zoeken naar de juiste scheerhoek was niet moeilijk, gewoon plat tegen de huid en dan een minieme kanteling tot je het mesje hoort scheren. Wat me erg tegenviel is het mesje zelf, man wat is dat bot in vergelijking met een Feather single edge mesje. Beetje zelfde gevoel als een Feather mesje dat 20+ beurten achter de rug heeft Ik slaagde er wel in om hoofd en gezicht af te maken (3 passes op hoofd waar anders 1 volstaat en 3 + touch ups op het gezicht waar anders 2 volstaan). Er is niet zoveel keuze qua SE mesjes, zijn hier mensen die ook ervaring met de Treet 009RD mesjes hebben? Mocht er een goede ziel zijn die me eens een SE mesje (GEM Stainless Steel PTFE coated) zoals Connaugt ze verkoopt kan bezorgen? Tegen betaling natuurlijk of in ruil voor Feather/KAI/Dorko single edge mesjes. Maar we geven niet op!
Marcel Posted January 12, 2015 Posted January 12, 2015 Is dat Treet mesje een carbonstalen mesje? Ik heb de GEM Stainless nooit als bot ervaren. Niet zo ultrascherp als Feather AC mesjes maar gewoon lekker scherp en behoorlijk smooth.
talibeard Posted January 12, 2015 Posted January 12, 2015 Jammer dat het wat tegenviel Ron maar ik ken die Treets ook niet; de enige Treet die ik ken zijn de Durasharp DE-mesjes en die vind ik echt niet slecht. Als je me je adres nog een keertje PB't kan ik je wel een paar GEM coated SE's bezorgen. Geen probleem.
Tjebbe Posted January 12, 2015 Posted January 12, 2015 Juist de Treets besteld, ze liggen nu bij de douane... Mij bevallen de GEM's niet echt, maar omdat uw ervaring anders kan zijn stuur ik je er graag een paar op. PB je adres en je kunt ze verwachten!
Frog Posted January 12, 2015 Posted January 12, 2015 Ik heb hier ook een verse lading GEM Mesjes liggen Ron, dus als je wil kan ik je er wel enkele opsturen via brievenpost.
Tjebbe Posted January 12, 2015 Posted January 12, 2015 Volgens mij mag je kiezen van wie je ze wil hebben, Snuff
Snuff Posted January 12, 2015 Author Posted January 12, 2015 Inderdaad wat een keuze, dank aan iedereen die het aanbood maar om de kosten zo klein mogelijk te houden ga ik kiezen voor Frog omdat die ook in Belgie woont maar weet wel dat ik het zeker op prijs stel dat jullie zo talrijk aanboden er op te sturen!
Snuff Posted January 13, 2015 Author Posted January 13, 2015 Dank Frog! Heb net mijn tweede scheerbeurt achter de rug en heb op aanraden van de verkoper het mesje flink over de hand gestropt. De scheerbeurt was beter als gisteren maar niet echt prettig te noemen vergeleken bij wat ik gewend ben. Ze hadden me een hoek van 5 tot 10 mm aangeraden, ben nu zelf aan het zoeken wat het beste voor mij werkt. Mijn verwachtingen liggen te hoog, ik ben te gewoon aan de Feather SE mesjes. Maar opgeven zit er niet in, Mijn verwachtingen liggen te hoog, ik ben te gewoon aan de Feather SE mesjes. Ik vermoed dat een maandje exclusief met dit scheermes zal zorgen voor betere techniek, de juiste hoek en het nodige spiergeheugen om een nette scheerbeurt te bekomen. Het zijn vaak de moeilijkste dingen om te verwezenlijken die achteraf het meest voldoening geven. Ben op de uitkijk naar wat andere modellen maar gezien de 1912 zowat overal aangeraden wordt als goede beginner ben ik daar voor gegaan. Het verleden wees al uit dat zowel bij straights als DE's datgene wat aangeraden werd voor mij niet voldeed, ben blijkbaar niet iemand die de middelweg bewandelt. wordt vervolgd .....
efsk Posted January 13, 2015 Posted January 13, 2015 De grote grap is dat juist gister ook ik mijn eerste SE-beurt beleefde. Alweer een tijdje terug een Ever-Ready gevonden, mooi opgepoetst, en gister een door Talibeard gedoneerd mesje ingestoken. Drie gangen, twee sneetjes door onhandig, prikkende aluin op de hals en glad. Het is nog effe wat wennen, dit ding, maar eigenlijk, nu ik een dag verder ben en de ervaring heb kunnen laten bezinken, eigenlijk is het niet eens slecht. Deze week nog een paar keer proberen.
Snuff Posted January 15, 2015 Author Posted January 15, 2015 Dat is inderdaad toevallig dat we op dezelfde ontdekkingsreis gaan. Heb ondertussen drie beurten met het Treet mesje achter de rug en daar werd ik niet echt vrolijk van. Maar niet getreurd er werden mij door meerdere mensen mesjes aangeboden om te proberen (nog dank daarvoor iedereen!). Omdat Frog het dichtst woont en de verzendkosten dus kleinst zijn koos ik hem uit. Deze morgen opnieuw geschoren met de Ever Ready 1912 en ...... veel vrolijker als dit zal ik wel niet worden, wat een fantastische scheerbeurt! Superscherp mesje, krabber plat met de kop tegen de huid, enkele graden kantelen en zonder enige druk uit te oefenen (handvat heel los tussen twee vingers) over het gezicht laten gaan. Het bekende geluid alsof je boter over toast smeert en zelfs na één pass was bijna alles al helemaal glad. Toch drie passen gedaan (met, dwars en tegen) omdat ik zoveel plezier had en nu kan ik er in komen dat sommigen schrijven dat het vergelijkbaar is met een open scheermes beurt. Mijn interesse is gewekt om het zachtjes uit te drukken.
Marcel Posted January 15, 2015 Posted January 15, 2015 Kijk aan! Wat een ander mesje al niet kan betekenen voor het resultaat! Momenteel heb ik geen SE mesjes meer liggen, hoogste tijd om weer een bestelling te plaatsen bij Connaught.
talibeard Posted January 15, 2015 Posted January 15, 2015 Mooi dat het nu wel veel beter bevalt Snuff! Het is niet voor niks dat ik altijd zeg dat als ik de SE gevonden had voor ik me met een DE was gaan scheren, ik misschien wel nooit aan een DE begonnen was!
wimbouman Posted January 15, 2015 Posted January 15, 2015 Mooi dat het nu wel veel beter bevalt Snuff! Het is niet voor niks dat ik altijd zeg dat als ik de SE gevonden had voor ik me met een DE was gaan scheren, ik misschien wel nooit aan een DE begonnen was! En daar heb je helemaal gelijk in. Zou voor mij ook wel eens kunnen gelden.
marco Posted January 15, 2015 Posted January 15, 2015 Ik blijf toch ook nieuwsgierig naar een SE. Misschien over een tijdje, mn vrouw werd van de week gek van alle scheerpost voor mij
Snuff Posted January 15, 2015 Author Posted January 15, 2015 Kijk aan! Wat een ander mesje al niet kan betekenen voor het resultaat! Momenteel heb ik geen SE mesjes meer liggen, hoogste tijd om weer een bestelling te plaatsen bij Connaught. zal niet gaan, iemand heeft ze allemaal opgekocht Een wereld van verschil tussen de Treet en de GEM/Personna. Gelukkig zijn er niet zoveel mesjes soorten zoals bij DE's het geval is, anders kan je weer dat hele test proces gaan doorlopen. Het is natuurlijk vroeg dag maar nu ik een geschikt mesje heb gevonden vind ik dat er inderdaad een hoop DE's zijn die voor mij persoonlijk niet datzelfde resultaat kunnen geven ongeacht het gebruikte mesje. Net zoals voor mij een straight gewoon een lekkerder resultaat geeft dan een DE. Wie had dat gedacht dat ik op mijn leeftijd wellicht toch nog een LOSER zou worden
Buffel Posted January 15, 2015 Posted January 15, 2015 Snuff, je maakt mij weer nieuwsgierig naar een SE. Maar eens kijken of er wat leuks is, handig voor op vakantie
Snuff Posted January 15, 2015 Author Posted January 15, 2015 Achter de schermen met Joost al over SE razors gepraat en hij vind het maar een stap achteruit in de ontwikkeling tegenover de straight en de DE's. Maar ......... kijk eens hier Joost! Joost! Joost! hoor je mij?
talibeard Posted January 15, 2015 Posted January 15, 2015 Achter de schermen met Joost al over SE razors gepraat en hij vind het maar een stap achteruit in de ontwikkeling tegenover de straight en de DE's. Proefondervindelijk? Of gewoon een mening zonder fundament.......
Marcel Posted January 15, 2015 Posted January 15, 2015 Dat is weer een heel ander type SE, da's een korte straight op een handvat. Net zoals een Rolls Razor dat ook is.
marco Posted January 15, 2015 Posted January 15, 2015 Achter de schermen met Joost al over SE razors gepraat en hij vind het maar een stap achteruit in de ontwikkeling tegenover de straight en de DE's. Proefondervindelijk? Of gewoon een mening zonder fundament.......
Snuff Posted January 15, 2015 Author Posted January 15, 2015 Dat is weer een heel ander type SE, da's een korte straight op een handvat. Net zoals een Rolls Razor dat ook is. Akkoord maar je moet ze toch allemaal eens proberen zodat je weet waar je over praat, ik mag er eentje testen maar ga er zelf geen aanschaffen.
0013 Posted January 15, 2015 Posted January 15, 2015 dat als ik de SE gevonden had voor ik me met een DE was gaan scheren, ik misschien wel nooit aan een DE begonnen was! Mag ik zo bot zijn om dit aan te wijzen als een mooi stukje fictie? Zoals ik de meesten hier ervaar ( en mezelf kennende, hoor ik ook tot die doelgroep) blijft er dan alsnog de lokroep van iets anders, iets exotischer, iets nieuwers, wellicht beters.. Of wordt ik dan ook beschuldigd voor het hebben van ongefundeerde meningen
Recommended Posts