Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Zoals zo velen lees ik al een tijdje mee.

Dus nu werd het tijd om te registreren.

Ik ben 40 jaar en heb al een aantal jaren scheerervaring.

Althans dat dacht ik...

Na div cassette scheersystemen geprobeerd te hebben zocht ik een alternatieve manier.

In 1e instantie een voordeligere manier van scheren.

En niet minder belangrijk een manier om te scheren zonder irritatie.

Ik heb een gilette tech krabber bij DX gekocht en heb die op de voor mij gebruikelijke manier met het bijgeleverde blue mesje gebruikt onder de douche icm scheer olie dat verliep niet slecht maar ook niet echt lekker.

Dus ik had via eBay een sample setje mesjes uit de UK gehaald en vandaag voor de spiegel met een Astra Platinum en de vergulde hand scheerzeep aan de gang gegaan.

In de hals is het een wirwar aan wondjes geworden.

Ik denk dat ik de techniek niet echt beheers.

Nu FF 2 dagen maar niet scheren....

Mijn baartgroei is gemiddeld ik moet me dus elke dag wel scheren.

In de weekenden sla ik het altijd over.

Wie heeft er tips hoe ik het beter kan doen?

Ik heb div filmpjes bekeken en dat ziet er zo simpel uit maar in de praktijk....

Ik hoop op een snelle verbetering en wil een Edwin Jagger aan gaan schaffen om meer gewicht in mijn handen te hebben.

Nu nog de ideale mesjes zien te vinden voor een beginner voor de DE scheermanier.

Om nou na elke nieuwe poging mijn hals open te halen zie ik niet zitten.

Mijn methode is nu als volgt,

-Warme douche

- insmeren met scheerolie

- inzepen met vergulde hand

- scheren met de haren mee de DE op 30 graden houden.

- afspoelen met warm water.

- inzepen met vergulde hand.

- vertikaal scheren.

- afspoelen met koud water.

- aluin over mijn gezicht.

- droog deppen met een handdoek.

- insmeren met Palmers cacao botercreme.

Edited by Guest
Posted

Welkom!

Probeer zo weinig mogelijk druk uit te oefenen als je scheert. Je moet proberen een strelende beweging te maken met je scheermes. Het is even oefenen en wennen , maar eens je de techniek onder de knie hebt zal je er versteld van staan hoe lekker een DE scheert :)

Posted

Welkom!

Zoals Frog al zei moet je druk zien te vermijden. En wat betreft die 30 graden scheerhoek tja, het is even de vraag wat er dan 30 graden maakt; de bedoeling is dat de snijkant die hoek maakt en niet de kop van de krabber of het greepje. Maar eigenlijk zou ik dat getal vergeten en op zoek gaan naar een mildere hoek; de snijkant bijna parallel aan je huid. Dat geeft misschien niet meteen het snelste resultaat maar op die manier is de kans op sneetjes en scheerbrand wel minimaal.

Posted

Ja de druk kan wel eens het probleem zijn.

Woensdag zal ik het weer proberen met het zelfde mesje en zeep. Alleen nu zonder druk uit te oefenen.

Posted

Woensdag zal ik het weer proberen met het zelfde mesje en zeep. Alleen nu zonder druk uit te oefenen.

Om te beginnen welkom hier.

Klinkt misschien gek maar naar verloop van tijd ga je zelf wel voelen welke hoek ongeveer het beste is voor jou en ook het beste past bij je krabber. Geef het even tijd het moet allemaal ff wennen. Alle begin is moeilijk ook met een krabber. En de beste tip is al genoemd, probeer echt alle druk te vermijden. Het werkt echt.

Nog een kleine niet onbelangrijke tip: probeer eens je hals te scheren i.p.v. je nek dat scheert een stuk gemakkelijker omdat je het beter kunt zien...

Posted

Haha bedankt Cees ik bedoelde idd mijn hals.

Heb het meteen aangepast.

Om te beginnen welkom hier.

Klinkt misschien gek maar naar verloop van tijd ga je zelf wel voelen welke hoek ongeveer het beste is voor jou en ook het beste past bij je krabber. Geef het even tijd het moet allemaal ff wennen. Alle begin is moeilijk ook met een krabber. En de beste tip is al genoemd, probeer echt alle druk te vermijden. Het werkt echt.

Nog een kleine niet onbelangrijke tip: probeer eens je hals te scheren i.p.v. je nek dat scheert een stuk gemakkelijker omdat je het beter kunt zien...

Posted

Van harte welkom!

Een handig hulpmiddeltje om druk te vermijden is om de steel op het einde tussen duim en wijsvinger te pakken. Zet dan de krabber loodrecht op je huid en laat de steel langzaam zakken totdat het mesje de huid raakt. Vanuit deze positie begin je te scheren en probeert daarbij de hoek continu te houden. Het kost even wat moeite om de handigheid te krijgen, maar je zult verbaasd zijn over hoe snel je spiergeheugen opbouwt. Succes!

Posted

Buiten alle goede raad die al gegeven werd, al eens geprobeerd om met koud water te scheren? Scheerolie achterwege laten? Andere zeep (sommige zepen zijn niet voor iedereen geschikt). Welkom, het komt allemaal wel goed, even geduld.

Posted

Welkom!

Probeer het inderdaad eens zonder scheerolie en zonder warme douche vooraf. Dit maakt je huid weker en gevoeliger voor snijwondjes.

Posted

Hoi!

Bij alle tips ook de volgende: scheer je tot je gewend bent eens alleen met de haargroei mee.

Posted

Bedankt voor het warme welkom :D

Ik ga de tip ter harte nemen.

Voor het douchen scheren heb ik nog niet aan gedacht.

Het was voor mij de 3e keer dat ik met een DE geschoren heb, de 1e 2x waren onder de douche zelf en daar heb ik nagenoeg geen irritatie van opgelopen, het resultaat was alleen niet bevredigend ik was niet glad genoeg.

Vandaar nu voor de spiegel met zeep. Dus de vergulde hand zou naar mijn mening de boosdoener kunnen zijn.

Wat zijn jullie ervaringen met alleen scheerolie? Zo deed ik het al jaren onder de douche met scheerolie.

Wat ik me wel heb voorgenomen is voorlopig alleen mer de haar richting mee te scheren. Het zal dan wel niet superglad worden maar geeft de huid meer rust en laat mij wennen aan de manier van scheren en het vasthouden van het mes.

Nu ook even 2 dagen niet scheren om te herstellen.

Hebben jullie een tip voor scheercrème dat je gewoon ff snel bij de DA, Kruitvat etc. kan kopen wat goed werkt?

Posted

Scheercrème: Nivea of Palmolive.

Alleen olie: zou ik zelf niet doen, maar je kan het proberen.

De Vergulde Hand: als je genoeg water toevoegt, valt er prima mee te scheren. Er zijn wel mensen die er een droge huid aan over houden, maar dat verschilt dus per persoon.

Ik zou gewoon lekker voor de spiegel blijven scheren. Zelf scheer ik voor het douchen, dat vind ik prettiger en makkelijker.

Maar ook dat moet je zelf even uitvogelen wat voor jou prettiger is.

Posted

Ik heb zojuist de palmolive scheercreme gehaald en meteen wat glycerine en amandelolie.

Nu daar weer mee experimenteren.

De volgende scheerbeurt zal alleen met de palmolive zijn en geen druk op het mesje..

Posted

Die palmolive creme ga je geen spijt van krijgen denk ik. Die kan zich qua prestaties makkelijk meten met veel duurdere crèmes ( uekaz ).Met de glycerine zou ik wel opletten. Enkele drupjes in je schuim is meer dan voldoende.Teveel glycerine zou naar het schijnt een uitdrogend effect op de huid kunnen hebben. Ook je kwast daarna extra schoon spoelen is belangrijk. Succes! :)

Posted

Welkom8-)

Er zijn al een hoop goede tips gegeven zie ik.

Neem vooral de tijd en kijk kritisch naar de manier waarop je je scheert, met in het achterhoofd de gegeven tips. Eerst met alléén de haargroeirichting meescheren, is een hele goede tip om zo de techniek te leren. Je kan zo ook een hoop irritatie van je huid voorkomen.

Wanneer je een beetje het idee krijgt dat je techniek verbetert is, zou ik eens proberen hoe het overdwars (XTG) aanvoelt op je huid. Wanneer dit goed gaat, kan je zo steeds verder experimenteren met het DE scheren tot en met de laatste stap: tegen de haargroeirichting (ATG) in. Begin hier pas mee wanneer je techniek goed is. Het kan zijn dat je anders met een hals rondloopt die roodziet van de scheerbrand.

Posted

Welkom. De Vergulde Hand werkt bij de een beter dan bij de ander. Scheerwondjes zul je echter nimmer van de zeep krijgen!

Posted

Daar heb je gelijk in. Onervarenheid daar krijg je wel wondjes van:cry:

Ik kreeg wel een droge huid van de scheerzeep van Vergulde hand.

Welkom. De Vergulde Hand werkt bij de een beter dan bij de ander. Scheerwondjes zul je echter nimmer van de zeep krijgen!
Posted

Welkom, de Palmoliv creme vind ik ook wel goed al heb ik die momenteel niet meer liggen. Vergulde Hand is ook niet slecht trouwens, het heeft alleen wat meer water nodig.