Jump to content

2x Rescale klusje

Noxa

Recommended Posts

Ik had al een tijd 2 messen liggen die een nieuw jasje nodig hadden, van beide waren de scales gesneuveld bij het ontpinnen. Met de kerstdagen ben ik de hobby garage van mijn vader ingedoken en heb daar 2 setjes scales nagebouwd van het origineel. Ik ben persoonlijk aardig te spreken over het resultaat, ik merk dat ik er steeds handiger in wordt. De wedges heb ik hergebruikt van het origineel, in de toekomst wil ik daar mee aan de slag gaan.

Het betreft een Hellestrand en een Kobar:

_RDB7054.jpg

_RDB7055.jpg

_RDB7057.jpg

_RDB7053.jpg

_RDB7052.jpg

De Heljestrand was het meest verwaarloosd, die had een "frown" in de snede en de nodige roestvlekken. De Kobar was nog in goede conditie en is erg mooi geworden, hij scheert overigens heerlijk!

De scales lijken thv de wedges niet even dik/dun te zijn maar het kan ook zijn dat de foto wat vertekend. Over het geheel genomen ziet ze er strak uit. Complimenten. En het belangrijkste is natuurlijk dat ze lekker in de hand liggen en goed scheren.

De scales lijken thv de wedges niet even dik/dun te zijn maar het kan ook zijn dat de foto wat vertekend. Over het geheel genomen ziet ze er strak uit. Complimenten. En het belangrijkste is natuurlijk dat ze lekker in de hand liggen en goed scheren.

Dat klopt ze zijn niet exact even breed. Het moeilijkste was om ze de zelfde vorm te geven, zeker omdat ze afgerond zijn.

Netjes man, is dat hout of been waar je het van gemaakt hebt?

Hout

Wat voor hout is dat?

Peren-boom hout. Mijn oom had een paar flinke stammen liggen en heeft die over zaag en schaafmachine gehaald zodat er plakken van 5mm over bleven.

Mooi resultaat Noxa!

Ga je het hout nog ergens mee behandelen?

Het is behandelt met meubel lak uit een spuitbus. Mijn vader had nog een bus liggen met dat spul, schijnt top kwaliteit te zijn. Het inspuiten ging ook erg goed, dat spul verdeelt zich netjes zonder te klonteren of druppelen. Na 4 lagen is het geheel netjes waterafstotend.

Mooi resultaat Noxa. Is dat perenboom hout hard genoeg? Dacht altijd dat het relatief zacht was en daardoor sneller beschadigd.

Het is redelijk hard, weliswaar geen eikenhout maar hard genoeg voor dit doeleinde... denk ik. De tijd zal het uitwijzen.

• 4 weeks later...