Jump to content

stationaire bandschuurmachine

roland

Recommended Posts

Aan de scales makers onder ons...

Welke merken voor stationaire bandschuurmachines, liefst compact, kunnen jullie me aanraden en bij welke merken moet ik zo ver mogelijk uit de buurt blijven?

Tot nu toe heb ik 'n beetje lopen prutsen met een polijstmachine met ronde schijven schuurpapier, dat lukt wel als het moet maar 't kan natuurlijk 'n stuk makkelijker!

Bij voorbaat dank!

Aan de scales makers onder ons...

Welke merken voor stationaire bandschuurmachines, liefst compact, kunnen jullie me aanraden en bij welke merken moet ik zo ver mogelijk uit de buurt blijven?

Tot nu toe heb ik 'n beetje lopen prutsen met een polijstmachine met ronde schijven schuurpapier, dat lukt wel als het moet maar 't kan natuurlijk 'n stuk makkelijker!

Bij voorbaat dank!

Roland,uit eigen ervaring(ik heb 37 jaar in de meubel nijverheid gewerkt)weet,dat de elektrische handmachine merken van Bosche en Metabo van uitstekende kwaliteit zijn

zelf heb ik er 1 van bosch.

Toen ik voor de kerst me nieuwe deksels voor me kleine rvs kommetjes uit gezaagd had uit het doorzichtige kunststof-ook wel perpex genoemd-toen heb ik me bandschuurmachine op zijn kop gelegd,hem even met een lijmtangetje aan het werkblad vast gelegd en zo me ronde schijven uit de hand keurig boven op de schuurband rond na geschuurd.

ik kan me voorstellen dat ook zou kunnen met je uit gezaagde handvatten voor je open messen

zij het dat je natuurlijk de helft slechts boven de schuurband kan houden anders raak je met je vinger toppen de schuurband.

gewoon niet drukken maar er lichtjes over de band laten gaande korrels doen hun werk wel.

de schuurbanden kan je in verschillende korrels krijgen

de duurdere machines hebben overigs geen band breedte van 75mm maar een bredere band

maar dat vondt zelfs ik voor thuis niet nodig

ik heb bv ooit zelfs me formica bandjes aan me keukendeurtjes der mee na geschuurd,voor dat de grote plaatjes op de voor en achter kant der op lijmde

groetjes.

Co.

Goede ervaringen met andere spullen van HBM. En ze zijn wel vaker genoemd op dit forum.

Ik heb dan persoonlijk weer geen goede ervaringen met HBM, heb daar een polijstmachine gekocht die tot 3x toe niet functioneerde. Maar dat was dan ook wel het goedkoopste apparaatje wat ze hadden. Qua service doen ze het wel weer aardig.

https://www.hbm-machines.com/images/cache/hbm-l-2025.jpg-1920x1080-e80fd37c8d.jpg

Zou dit iets zijn?

Machines van Lidl en Aldi zou ik niet snel kopen zeker met bewegende onderdelen...

roland,

het is wel een leuke combi machine met een handige haakse aanslag bij die ronde schijf en dan heb je ook nog is de band schuurmachine boven op om de handvatten zo uit de hand te schuren.

ik zou denken doen jo.

fijn met 4 bouwtjes vast zetten op een plekje die jij ideaal vindt en schuren maar

doe dan wel iets zachts tussen de machine en je werkblad in i.v.m de trillingen, die je zo vermindert tijdens het draaien.

gr.co.

Ik gebruik een FERM, deze bevalt tot nu toe goed, maar zelfs met een stofzuiger aangesloten heb je flink wat rommel, gij zeit gewaarschuwd. Het verwisselen van banden is wel lastig overigens vandaar dat ik wat onderdelen permanent verwijderd heb.

29lfy1w.jpg

Ik heb een schuurschijf aan mn boormachine die in een boorstandaard zit. Daar heb ik nu éen set scales mee in vorm geschuurd, dat ging redelijk goed. Niet zo makkelijk als met een bandschuurmachine overigens, met name de binnenbocht is wat lastiger.

Klopt Rolf, dat heb ik ervaren toen ik Joost ermee bezig zag voor mijn Friodur. Staat derhalve ook nog wel op de verlanglijst, maar een mens moet prioriteiten stellen natuurlijk. De prioriteit bandschuurder stijgt langzaam maar gestaag.