Jump to content

Merkur Vision

Kogel

Recommended Posts

236d3b1064bf89b65ccabb7ce1054dd4.jpg

Ik heb laatst even heel erg onze lieve Heer aangeroepen toen ik blij de douche instapte met mijn Vision. Hij gleed weg en viel op de grond. En daar kunnen Visions niet tegen. Een scheurtje in een van de twee garagedeuren.

Dus ik in de mail geklommen naar Merkur (Dovo). Krijg ik vandaag als antwoord dat ze mij een geheel nieuw binnenwerk sturen. Dus met beide garagedeuren. En dat gratis. Erg netjes van ze.

Ik vind het een machtige krabber. Heb me er vele jaren met veel plezier mee geschoren. Anderhalf jaar geleden braken bij mij de beide deuren in het midden af. Deze zijn ook zonder problemen en kosteloos door Merkur vervangen. Ben er nu wel zuinig op. Vandaar dat ik me ben gaan scheren met een open mes.

Toch enkele Vision gebruikers. Ik gebruik de mijne voor de feestdagen: kerstmis, pasen en moederkesdag. Technisch een specialleke, maar voor alledaags gebruik niet echt mijn ding. Ik stel hem in tussen de O en de N: zo mild mogelijk dus. (En meestal met Astra Groen mesjes). Vraagt ook wel de nodige concentratie bij het scheren: een beetje te grof ingesteld en ik ben aardappelen aan het schillen. Maar goed gebruikt betekent het eigenlijk geschoren voor 2 dagen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem wel eens vergeten ben goed in te stellen na het het schoonmaken. Is wel schrikken bij de eerste haal. Maar dat geld waarschijnlijk voor alle instelbare krabbers.

• 3 years later...

Bij het bezoek door Forum der Rasur aan Dovo/Merkur afgelopen zaterdag kwam ook de Vision ter sprake. Het is nu eenmaal een krabber de tot de verbeelding spreekt en ik heb al enkele malen naast een exemplaar gegrepen op ieders favoriete doch ook meest gehate veilingsite.

De Heer Wiethoff, algemeen directeur, wist te melden dat Merkur toentertijd gestopt is met de productie om twee redenen: de verkoopscijfers waren niet denderend, en er kwamen teveel garantieclaims, die vrijwel allemaal te maken hadden met slecht reinigen. Het binnenwerk blijkt slecht tegen zeepresten te kunnen, dus goed schoonspoelen en soms effe in een sopje weken is belangrijk, vertelde hij ons. Enfin, voor díe garantieclaims die wél hout snijden had Merkur nog een paar exemplaren op voorraad.

Met eigen ogen heb ik kunnen zien dat we allemaal nog veel voorzichtiger moeten worden met onze Vision-krabbers: alle 14 bezoekers, ik dus ook, kregen een nagelnieuw exemplaar mee en nu zjn ze echt op.

Te vroeg voor een uitgebreid scheerrapport, maar je kunt je als forum niet serieus nemen zonder foto's:

DSC01174.JPG
DSC01176.JPG
DSC01177.JPG
DSC01178.JPG
DSC01179.JPG
DSC01180.JPG
DSC01181.JPG
DSC01182.JPG
DSC01183.JPG
DSC01185.JPG
DSC01186.JPG
DSC01187.JPG
DSC01188.JPG
DSC01189.JPG

• I like it 5
  • Thanks! 1

Prachtig om te zien als object maar feitelijk geven ze zelf (Merkur) al toe dat-ie niet echt voor gebruik geschikt is dus.

Zou zo als rekwisiet in één van mijn favoriete films, Metropolis, op zijn plaats zijn. Als ik jou was @efsk zou ik hem dan ook niet zozeer inzetten (proberen moet natuurlijk) maar als objet d'art etaleren.

• I like it 2

talibeard schreef 9 minuten geleden:

Prachtig om te zien als object maar feitelijk geven ze zelf (Merkur) al toe dat-ie niet echt voor gebruik geschikt is dus.

Op het risico af als een Merkurapologeet over te komen ben ik het daar slechts deels mee eens. Ik heb al meerdere Slims en een Fatboy gehad waar het stelmechanisme door de zeepresten zo vast zat dat het niet meer werkte. Dat is precies het euvel bij deze Vision. Zijn die Slims en Fatboys dan ook ongeschikt? Let wel: het is mij niet bekend hoeveel van deze krabbers er last van hadden, alleen dat het door Merkur uitgevoerde schoonmaakwerk niet opwoog tegen de aantallen verkochte exemplaren. Geen idee hoe Gillette vroeger met gelijke klachten omging, welicht zeiden die gewoon fuk jou en lieten het daarbij. Maar wellicht heb je een punt en zit het ding na drie keer slecht uitspoelen potdicht. Nu ja, dat is eenvoudig te verhelpen zo weet ik.

Vaak scheren zal ik me er sowieso niet mee. Er liggen nog teveel ongebruikte krabbers te wachten :)

Metropolis is overigens geweldig, althans als we het over Fritz Langs wrk hebben. De anime ken ik niet.

efsk schreef 10 minuten geleden:

Zijn die Slims en Fatboys dan ook ongeschikt?

In mijn ogen wel (wat durf ik nu weer te zeggen. Zandzakken voor de deur!) . Niet ongeschikt om te scheren maar wel om te gebruiken. Als je bij sommige restauratieprojecten van deze krabbers ziet wat voor giga-gorigheid uit dat mechanisme komt is dat een aspect dat onvoldoende aandacht bij het ontwerpen heeft gehad. Nu waren die Gillettes ook niet bedoelt om zo lang mee te gaan (Gillette een beetje kennende kocht je het jaar erop een 'verbeterd' exemplaar) alleen net te goed gebouwd om zo snel weg te mikken. Bij de prijsklasse van de Vision echter, wel bedoeld voor lang scheerplezier, zou het mechanisme of beter beschermd moeten zijn of makkelijker te reinigen.

Edit; natuurlijk hebben we het over 1927 en Fritz Lang. Anime?

• I like it 1