talibeard Posted January 2, 2015 Posted January 2, 2015 Ben ik de enige malloot die zijn scheerbeurten in een logboekje bijhoudt? Een van de dingen die ik doe rond nieuwjaarsdag is turven, rekenen en vergelijken met voorgaande jaren. Zo heb ik me in totaal 133 keer geschoren in 2014, wat behoorlijk aan de lage kant is, en daar 33 mesjes voor gebruikt; dit is dus 4,03 keer scheren per mesje. Het zal niemand verbazen dat daar menig Lord product aan te pas is gekomen maar als je het in cijfers ziet is het ook voor mijn verwachting nog hoog; 19 van de gebruikte mesjes komen van Lord (57,58% van de mesjes) en heb me daar 87 keer mee geschoren (65,41% van de scheerbeurten). Met krabbers is dat al niet anders; 94 keer een Lord krabber gebruikt (ruim 70%) waarvan 74 keer de L6 (55,64%). Dit afgelopen jaar was het de eerste keer dat ik vaker een dasje in de hand had dan een varkentje; in 48,87% van de gevallen een das en in 44,36% een krulstaartje. Grappig is wel dat ik met 4 kwasten bijna de helft van de scheerbeurten gedaan heb terwijl ik wel 21 kwasten gebruikt heb. De vier zijn dan de Omega 10019 en Simpson Berkeley met beiden 16 keer gebruik, gevolgd door de Hans Baier Silvertip en de Vulfix 2273 met beiden 15 keer gebruik. Grappig genoeg is hiervan alleen de Vulfix er ééntje uit mijn top-5 en de Baier eerlijk gezegd eigenlijk mijn ding helemaal niet. Meest gebruikte zeep is Speick met 39 keer gevolgd door de Williams puck (een moderne van Combe) met 25 keer. Zinnig allemaal? Ik betwijfel het maar ik kan het nou eenmaal niet laten om mijn (scheer-)jaar in cijfers te zetten. Zo vind ik overigens al die staatjes met cijfers over het afgelopen jaar om te smullen...... En, is er nog iemand zo gek hier?
Carloz Posted January 2, 2015 Posted January 2, 2015 Cool. Nu nog wat grafiekjes plaatsen, dan ben je helemaal de meten=wetenscheerder van het jaar!
Marcel Posted January 2, 2015 Posted January 2, 2015 Het zou mij niet verbazen als Harkos met een fraai uitgewerkte statistische analyse op de proppen kwam.
Snuff Posted January 3, 2015 Posted January 3, 2015 Uh nee, ik moet al goed nadenken om te herinneren wat ik een paar dagen geleden gebruikte.
antonius Posted January 3, 2015 Posted January 3, 2015 Alzheimer ligt Snuf??of net als ik,de leeftijd!
Johan Posted January 3, 2015 Posted January 3, 2015 Ben ik de enige malloot die zijn scheerbeurten in een logboekje bijhoudt? Vast niet
Snuff Posted January 3, 2015 Posted January 3, 2015 Alzheimer ligt Snuf??of net als ik,de leeftijd! Wellicht? maar dat maakt niet uit, als ik niet meer weet of ik me geschoren heb of niet doe ik het gewoon toch nog een keer Nee de reden is dat ik me daar totaal niet meer druk om maak, er is een tijd geweest dat ik het allemaal bijhield toen ik mesjes en krabbers enzo uittestte om mijn voorkeur te vinden, dat is dan wel zo makkelijk om achteraf te checken maar nu ik het allemaal wel gevonden heb zie ik er de noodzaak niet meer van in. Maar wie er plezier aan beleefd zou moeten dom zijn om het niet te doen! De grote conclusie na vele jaren over wat er echt het beste is? "I don't know!" Zelfde configuratie gebruikt op verschillende dagen kan nog altijd een verschillend resultaat geven en dat mag, zo is het nooit vervelend.
Stoppel Posted January 3, 2015 Posted January 3, 2015 Ik ga het per heden ook doen, het zal er allemaal niet zo spectaculair zijn ivm veel minder keuze uit zeepjes, mesjes, kwasten etc. Gisteren eerste scheerbeurt van 2015 gedaan dus kan het mooi gaan bijhouden.
highlander78 Posted January 3, 2015 Posted January 3, 2015 Ik houd mijn scheerbeurten tegenwoordig met de app Shave Buddy bij. Bevalt goed en je kunt leuk overzicht krijgen over je scheerbeurten. Deed het voorheen in excel, maar dat vond ik toch teveel werk. Ben ik de enige malloot die zijn scheerbeurten in een logboekje bijhoudt?
Harkos Posted January 4, 2015 Posted January 4, 2015 Eerst even de oliebollen Glühwein champagne en wat nog meer slecht voor me is verwerken, nog 2 mesjes proberen, heb nu de Dorco van CeesT onderhanden en moet nog een Lord de laatste ongebruikte van mijn voorraad en dan zal ik eens aan de gang gaan met een analyse uit mijn scheerbase, die ik nog steeds elke dag aanvul. Dus Talibeard, mogelijk is het een tick, die bij onze gezamenlijke naam hoort, maar ik vind het gewoon leuk en kan van daaruit makkelijk mijn Sotd genereren.
talibeard Posted January 4, 2015 Author Posted January 4, 2015 Ik ga het per heden ook doen, het zal er allemaal niet zo spectaculair zijn ivm veel minder keuze uit zeepjes, mesjes, kwasten etc. Gisteren eerste scheerbeurt van 2015 gedaan dus kan het mooi gaan bijhouden. Mooi! Kunnen we volgend jaar in januari ShaSoc onder cijfers bedelven...
talibeard Posted January 4, 2015 Author Posted January 4, 2015 Eerst even de oliebollen Glühwein champagne en wat nog meer slecht voor me is verwerken, nog 2 mesjes proberen, heb nu de Dorco van CeesT onderhanden en moet nog een Lord de laatste ongebruikte van mijn voorraad en dan zal ik eens aan de gang gaan met een analyse uit mijn scheerbase, die ik nog steeds elke dag aanvul. Dus Talibeard, mogelijk is het een tick, die bij onze gezamenlijke naam hoort, maar ik vind het gewoon leuk en kan van daaruit makkelijk mijn Sotd genereren. Geweldig, nog zo'n mafkees. Het ziet er naar uit dat we volgend jaar al minstens met drieën zijn dus wie weet staan we aan de geboorte van iets moois.... Ik kijk al uit naar je cijfers Harkos (en dat van die naam, wie weet?).
moxie66 Posted January 4, 2015 Posted January 4, 2015 lijsten, ja geweldig! zal morgen ook een lijst maken van het afgelopen jaar. ik houd alles bij maar met pen en papier... heb wel een excel bestand maar moet daar nog even aan sleutelen.
moxie66 Posted January 4, 2015 Posted January 4, 2015 het blijkt dat ik mij 232 keer geschoren heb in 2014! mijn top 10 gebruikte zepen zijn: Petal Pusher Fancies - Briar: 15x Speick - stick: 12x DR Harris - Windsor: 11x Calani - Cadre Noir: 9x DR Harris - Lavender: 9x Haslinger - Ringelblumen: 9x Petal Pusher Fancies - Black Tea: 9x Mike's Natural Soaps - Coconut: 8x top 5 kwasten: Plisson Synthetic: 58x Semogue 620: 54x Edwin Jagger silvertip fibre: 36x Semogue Mistura Barbear LE 2013: 22x Semogue Cerda Barbear LE 2013: 19x Semogue Texugo Barbear LE 2013: 19x top 5 krabbers: Gillette Canadian Tech: 71x Merkur Progress: 55x Merkur 34C: 29x Gillette Fat Handle Tech UK: 21x Gillette New UK: 12x top 5 DE mesjes: Astra SP: 101x Polsilver SI: 70x Feather: 15x Gillette Silver Blue: 5x Personna Red: 5x
talibeard Posted January 4, 2015 Author Posted January 4, 2015 Mooie statistieken moxie66 maar ik zie 8 zepen in je top-10 en 6 kwasten in je top-5 (die dan weer wel verklaarbaar is)...... Jouw voorkeuren wijken iig sterk af van de mijne en dat blijf ik altijd zo'n aardig fenomeen vinden in scheerland; voorwaar UEKAZ!
moxie66 Posted January 5, 2015 Posted January 5, 2015 Mooie statistieken moxie66 maar ik zie 8 zepen in je top-10 en 6 kwasten in je top-5 (die dan weer wel verklaarbaar is)...... Jouw voorkeuren wijken iig sterk af van de mijne en dat blijf ik altijd zo'n aardig fenomeen vinden in scheerland; voorwaar UEKAZ! oeps, mijn excel bestand start bij 3, zie het nu pas... Dapper Dragon - Blood orange en Speick Active mogen er nog bij. Kwasten idd zowel 5 als 6 19x gebruikt. excuus voor het ongemak volgend jaar is het vast geheel anders, wellicht volgende maand al...
Shaving Silly Posted January 5, 2015 Posted January 5, 2015 Helemaal sporen doe je inderdaad niet als je je mesjes telt hahhahha Ik vroeg me pas geleden in de zaak af hoeveel handdoeken ik al gevouwen heb in de afgelopen 34 jaar , ga er van uit dat je 14 klanten per dag doet en bij de een gebruik je 3 handdoeken en de ander geen of 1 dus dat is gemiddeld 1,5 handdoek per klant x 14 klanten x 5 dagen per week x 50 weken per jaar x 34 jaar = 178.500 handdoeken
Shaving Silly Posted January 5, 2015 Posted January 5, 2015 En dan doen we dat x 2 of 3 want ik stond en sta met meerdere kappers
Froop Posted January 5, 2015 Posted January 5, 2015 Dit spoort mij aan om het ook maar eens bij te gaan houden.
Stoppel Posted January 5, 2015 Posted January 5, 2015 Ik ga het per heden ook doen, het zal er allemaal niet zo spectaculair zijn ivm veel minder keuze uit zeepjes, mesjes, kwasten etc. Gisteren eerste scheerbeurt van 2015 gedaan dus kan het mooi gaan bijhouden. Mooi! Kunnen we volgend jaar in januari ShaSoc onder cijfers bedelven... Precies!
Stoppel Posted January 5, 2015 Posted January 5, 2015 Dit spoort mij aan om het ook maar eens bij te gaan houden. Doen!
FairArie Posted January 5, 2015 Posted January 5, 2015 Ik ben ook (weer) begonnen het bij te houden. Kijken hoe lang ik het volhoud
Harkos Posted January 5, 2015 Posted January 5, 2015 Bijgaand een snelle analyse van mijn scheerbeurten, daar ik een behoefte bespeurde bij Marcel en Talibeard . In de link https://db.tt/ixtcAVMY kan je een versie van mijn scheerbase openen, waarin aleen 2014 zichtbaar is. Daar kan je zien, dat ik me 348 keer heb geschoren. Hierbij probeer ik alle onderdelen, bealve de AS en ASB, systemetisch te gebruiken. Wil elke combinatie proberen en ben daar nog wel even druk mee. De krabbers heb ik als volgt gebruikt. De laagst scorende krabber is niet vanwege de kwaliteit, maar is in de loop van het jaar aangeschaft, terwijl de hoogst scorende mee op vakantie gaan: Gillette Black Beauty Long Handle adjustable 75 Gillette Fat Boy adjustable 66 Fatip Grande Rutinia 50 Pearl TTO 49 Merkur 39C Slant Long Handle Barber Pole 35 Merkur 38C HD Long Handle Barber Pole 23 Gillette Slim Adjustable 21 Pearl OC TTO Black 15 Lord_L6 7 Mühle R41 (2011) 7 De kwasten heb ik als volgt gebruikt: Vero Black Fibre Harkos® 76 Simpson LE P8 Phyl #195 Best Badger 49 Mühle Silvertip Fibre® 40 LiJüN silvertip 3 band 39 Jeruzalem Fibre Harkos® 35 Omega 10019 33 Mühle Silvertip 3 band 26 Turkse varkenshaar (Lider 1) 23 Semogue SOC Badger cherrywood 16 Rod Neep_Silverip extra dense 7 Plisson_Fibre 5 De zeep en crème heb ik als volgt gebruikt: TFS Neroli Strong 37 Proraso groen 35 Le Père Lucièn -le Savon du Barbier 20 Cella 19 Klar Kabinett 19 TFS Lonicera 19 EJ classic soap Sandalwood 18 TFS Tabaco Verde 17 BdF Exclusivo 13 Tobs Sandalwood 13 Arko Blue Cool 13 Tobs Jermyn Street Sensitieve 13 Mitchells Woolfat 12 Palmolive for Men Classic 12 l'Occitane Cade 11 Udder Delight Midnight Cowboy 11 Bay Rum 10 Lavanda 9 La Toja 8 Monsavon_Bol a raser 8 BdF Raffinato 6 Udder Delight Unscented 6 TFS Anniversary Italian Fern 5 Bea_Jabón de afeitar 4 TFS Crazy Sandalwood 3 De Vergulde Hand 3 Tobs grapefruit (sample Francois) 2 Tabac 2 Helaas is lay out technisch een beperking om de mesjes mooi in beeld te brengen. In de mesjes_statistiek in de spreadsheet is het duidelijker. Hieronder is te zien hoeveel beurten (souplex 49 x) ik met een bepaald merk heb gedaan, aantal mesjes (souplex 6) daarvoor gebruikt en dan gemiddeld (souplex 8,2) per mesje. Voor de totaal 349 beurten had ik 52 mesjes nodig. mesje tot mes gemiddeld Souplex_B keuze 49 6 8,2 tweede, waarvan een erg goed ging 11 x. Derby_Super Platinium 27 5 5,4 door aantal mesjes hoog in gebruik, maar laag in gemiddelde beurten dus eindigt matig. Voskhod 15 3 5,0 Rapira_Platinum Lux 12 1 12,0 Beste Croma_Diamant stainless 10 1 10,0 tweede Gillette_7'O Clock Super stainless 10 1 10,0 tweede Gillette_Super Thin 9 1 9,0 derde Super+_platinium (a.k.a. Israel Personna) 9 1 9,0 derde Red Captain_carbon 9 1 9,0 derde Rapira_Chrome stainless 8 1 8,0 Wilkinson_Sword 8 1 8,0 Lord_Super stainless 8 1 8,0 Gillette_Nacet Platinium 8 1 8,0 Gillette_Bleue Extra 8 1 8,0 Personna_Super 8 1 8,0 Rapira_Super stainless 8 1 8,0 Astra_Superior Platinium 8 1 8,0 PolSilver_stainless 8 1 8,0 Tip_Personna's? 7 1 7,0 Gillette_Silver Blue 7 1 7,0 Ladas_Super stainless 7 1 7,0 Bolzano_Superinox 7 1 7,0 Bic_Astor stainless 7 1 7,0 Lord_Super stainless Classic 7 1 7,0 Bic_Chrome Platinium 6 1 6,0 PolSilver_Super Iridium 6 1 6,0 Sputnik 6 1 6,0 Super-Max_Super stainless 6 1 6,0 Blue Bird_High stainless 6 1 6,0 Silverstar_Super stainless 5 1 5,0 Timor 5 1 5,0 Super-max_Super Platinium 5 1 5,0 Gillette_Nacet stainless 5 1 5,0 Gillette_7'O Clock Sharp Edge 5 1 5,0 Super-Max_Blue Daimond 5 1 5,0 Lord_Platinium 5 1 5,0 Personna_Platinium Chrome 4 1 4,0 Super-Max_stainless 4 1 4,0 Astra_Superior stainless 4 1 4,0 Feather_stainless Platinium 4 1 4,0 Rapira_Swedish Supersteel 3 1 3,0 Morris_inox 1 1 1,0 349 52
Shaving Silly Posted January 5, 2015 Posted January 5, 2015 Hhahahhahah OMG !!!!! Wat is dit voor forum
Recommended Posts