highlander78 Posted January 2, 2015 Share Posted January 2, 2015 Straight shave of the week 2015 / week 1. Het afgelopen jaar heb ik een aantal keer met het open mes geschoren. Ik vond het lastig om hiermee een goede scheerbeurt te krijgen en pakte al snel weer mijn vertrouwde krabbers. Het plan is om dit jaar elke week een keer met het open mes te scheren, om zo ook deze manier van scheren eigen te maken. Vandaag vol goede moed mijn Herder gepakt en deze gestropt. Het stroppen lijkt zo simpel, maar ik vraag mij af of ik niet meer kwaad dan goed doe (het mes botter maak). Strop strak houden, weinig druk uitoefenen en kruisgewijs over de strop. Na een warme douche de zeep op mijn gezicht opgeschuimd en toen van start. De eerste paar halen gingen goed en de rechterwang kreeg ik zonder probleem glad. De kin voelde al wat lastiger, het mes blijft hier meer haken. Daarna mes in andere hand en de linkerwang gedaan. Ook dit gaat nog redelijk. De hals blijft toch eng. Het mes blijft hier vaker hangen. Na deze eerste pass voelt het gezicht behoorlijk warm aan. De tweede pass xtg. De wangen gingen wel en ook de kin lukt aardig. De hals was een hele puzzel. Enorm geklooid met het zoeken naar een goede houding. Mijn huid voelde inmiddels behoorlijk branderig aan. Het resultaat van twee passes was teleurstellend. De krabber erbij gepakt om toch nog een acceptabel resultaat te krijgen. De speick brandde gemeen, zoals verwacht. Aankomende week toch weer even oefenen met het stroppen. Ik vind het lastig om in te schatten wanneer het mes scherp genoeg is om te scheren. Volgende week een nieuwe poging, nu mijn huid even rust geven om bij de komen van deze slachtpartij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted January 2, 2015 Share Posted January 2, 2015 Goed gedaan man! Nu gewoon doorzetten Ik weet niet in hoeverre je het kunt maken om wat minder goed geschoren op het werk te verschijnen maar anders zou ik gewoon alleen nog met het open mes scheren. Dat leert het snelst. Als het mes blijft hangen in de hals klinkt dat mij in de oren als scheer je tegen de vleug. Je branderige huid heeft misschien met hoek, misschien met druk van doen. Net als bij de krabber: geen druk zetten! Succes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted January 2, 2015 Share Posted January 2, 2015 Ik sluit me aan bij Richard. Het branderige gevoel zal waarschijnlijk van de verkeerde hoek en/of teveel druk komen. Je kunt als leidraad voor de juiste hoeken nemen dat het mes de breedte van de rug van je huid af moet staan. Zorg daarbij dat je de huid goed straktrekt. Werk met kleine haaltjes en werk vanuit je arm, niet vanuit je pols. Je zou je strop eventueel op een houten plankje kunnen spannen. Dan staat je strop strak en kun je je focussen op de beweging en druk. Je zult alleen vaker als één keer per week moeten oefenen, wil je binnen afzienbare tijd vooruitgang zien. Leren scheren met een open mes heeft (voor de meesten) een redelijke leercurve, en met één keer per week oefenen rek je deze curve alleen maar op. De kin is één van de lastigste plekken: weinig oppervlak, veel rondingen. Je zou je mes verticaal aan de ene kant kunnen plaatsen en dan je hoofd draaien in plaats van het mes te bewegen. De hals is niet zozeer moeilijk, maar een hoop mensen vinden dit enger dan het gezicht. Iets met halsslagader en zo. Niet druk om maken. Probeer te ontspannen. Zen. Geniet van het moment. Je zult zien dat je dan minder verkrampt en dus soepeler en makkelijker scheert. Maar goed, evenzogoed een nobel streven. Blijf volhouden, blijf oefenen en vooral: geniet! Succes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
QuantumCat Posted January 2, 2015 Share Posted January 2, 2015 (edited) De hals en de wangen zijn met makkelijkst. De kin en de bovenlip zijn wat lastiger. Zeker voor een BBSS. Maar zoals cutthroat aangeeft, als ik bijv. mijn bovenlip scheer. hou ik mijn mes stil en draai ik mijn hoofd in. De kin probeer ik WTG, XTG en ATG te scheren. Maar het blijft een beetje zoeken naar de groeirichting van de haren. Verrassend genoeg vind ik scheren idd rustgevend -erg zen. En voor 'open' scheren moet je juist de tijd nemen. Zorg dat je tijd hebt en in die tijd ongestoord je gang kunt gaan. Ik maak er een soort ritueel van. Edited January 2, 2015 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted January 2, 2015 Share Posted January 2, 2015 Hals, niet nek. Hals. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carloz Posted January 2, 2015 Share Posted January 2, 2015 ...de nek uitscheren is nog moeilijker dan de hals...ik wil jullie polemiek echter niet verstoren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
QuantumCat Posted January 2, 2015 Share Posted January 2, 2015 Hals, niet nek. Hals. Semantiek, semantiek! Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted January 3, 2015 Share Posted January 3, 2015 Definitie! Definitie! Link to comment Share on other sites More sharing options...
highlander78 Posted January 3, 2015 Author Share Posted January 3, 2015 Dank voor de tips! Tijd en rust zijn inderdaad belangrijk. Doordeweeks is die rust lastiger te vinden. Ik denk dat het inderdaad een goed plan is om zoveel mogelijk met het open mes te scheren, probleem is alleen dat mijn huid een flinke optater krijgt en dat deze eerst weer een beetje tot rust moet komen. Ik zal de tip met het draaien van het hoofd t.o.v. het mes ook uitproberen. Lijkt mij best lastig. De hals is lastig vanwege de richting van de baardgroei. Op sommige plekken gaat het alle kanten op. De nek laat ik voorlopig met rust, dat lijkt mij echt link Zodra de aftershave weer vriendelijk op mijn huid tintelt, pak ik het mes er weer bij! Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted January 3, 2015 Share Posted January 3, 2015 Om door de weeks de tijd en de rust te pakken ben ik, toen ik met het open mes van start ging, mij 's avonds gaan scheren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted January 3, 2015 Share Posted January 3, 2015 Voel je getroost met de gedachten dat iedereen hier door dezelfde leercurve is gegaan. Ik heb dat mes echt vervloekt naar zulke scheerbeurten, maar bedenk de aanhouder wint! Ik heb in het begin alleen 's avonds geschoren en om de 2 a 3 dagen. Dan heeft je huid genoeg tijd om te herstellen van je pogingen. 's Avonds scheren is vaak prettiger qua tijdsdruk en zo kom je niet met rode vlekken in je gezicht op je werk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
michigalex Posted January 3, 2015 Share Posted January 3, 2015 Goed bezig en vooral zo doorgaan. In het begin deed ik gewoon eerst de wangen en vervolgens steeds verder. Verder afmaken met krabber. Zolang het maar prettig blijft aanvoelen!! Ik scheer me nu ook bijna altijd savonds na een warm bad/douche. En vaak doe ik alleen maar WTG en op wangen een XTG van neus naar oor. Wat voor mij een fijne scheerbeurt geeft en er de andere dag er nog glad uitzie Link to comment Share on other sites More sharing options...
QuantumCat Posted January 3, 2015 Share Posted January 3, 2015 Ik scheer mij sowieso om de 2 à 3 dagen, mijn baardgroei is gewoon niet snel genoeg Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted January 3, 2015 Share Posted January 3, 2015 Die baardgroei kun je wat stimuleren heb ik gelezen quote; "Een dieet met veel eiwitten, minder stress, veel water drinken en meer slaap zijn factoren die kunnen helpen bij het sneller laten groeien van de baard. Probeer vooral – de moeilijkste van de drie – stress te vermijden, want dit kan zelfs leiden tot haaruitval en daar zitten we al helemaal niet op te wachten. Eiwit en voldoende slaap zorgen voor de juiste voedingsstoffen voor een snelle groei en een gezonde baard." einde quote. Verder heb ik voor mijn kalende dak de tips "Pokon, gedroogde koemest en nog veel andere meststoffen" gekregen. Nooit geprobeerd. Heb geen probleem met mijn kaalheid. maar je zou het kunnen proberen op je kin. Kun je je vaker scheren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carloz Posted January 3, 2015 Share Posted January 3, 2015 En als je geen zin hebt of je jezelf niet helemaal top voelt (in het begin): pak de krabber erbij en de volgende keer het open mes weer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted January 3, 2015 Share Posted January 3, 2015 Mijn volkomen gebrek aan stress komt het beste tot uiting in het hoofdhaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
QuantumCat Posted January 3, 2015 Share Posted January 3, 2015 Buiten dat allemaal, vind ik het ook prettiger scheren als er ook iets significants weg te halen valt. Het 'scheren' zelf voelt prettiger aan. Maar misschien is ook dàt persoonlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SakasakaHeyhey Posted January 4, 2015 Share Posted January 4, 2015 Hi Highlander, Ik begrijp heel goed tegen welke problemen je aanloopt. Klinkt allemaal erg bekend. Zelf had ik ook veel moeite om mij met het open mes te scheren. Het grote probleem voor mij was het scheren van mijn hals. Wat mij heeft geholpen zijn de tips die hier gegeven zijn en vooral volhouden. Krabber aan de kant en met het open mes blijven scheren. Neem er vooral ook de tijd voor zodat je je rustig kan scheren. Het ging bij mij iedere keer iets beter en op een gegeven moment krijg je er gevoel bij. Net zoals het scheren met de krabber moet je de techniek leren en dit lukt alleen door het veel te doen. Komt allemaal goed. Misschien moet je het omdraaien: elke week met de krabber scheren:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
highlander78 Posted January 7, 2015 Author Share Posted January 7, 2015 ssotw 2015: 2e poging Na jullie motiverende woorden vanavond het open mes weer gepakt. Zondagavond voor het laatst geschoren, dus het was hoognodig. Mes zorgvuldig over de strop gehaald en extra warme douche genomen. Helaas werd het het effect van deze douchebeurt teniet gedaan door een zoektocht naar een verloren oorbel van mijn dochtertje (die al drie kwartier op bed lag, hoe krijgt ze het voor elkaar...). Tabac opgeschuimd en het mes op de wang gezet. De eerste halen stonden mij gelijk al tegen. Ik heb niet het gevoel dat ik aan het scheren ben. Het is een trekkerig en vervelend gevoel. Mes opzij gelegd en de grove baardgroei met de krabber weggehaald. Vervolgens opnieuw schuim op de wangen. Een groot verschil. Ik hoor dat het mes nog steeds haar weghaalt, maar het vervelende trekkende gevoel is weg (logisch natuurlijk). De wangen gaan goed en voor de lip heb ik de truc met het draaien van het hoofd geprobeerd. De rechterkant lukt goed, links is toch wat enger. Ook de hals gaat aardig. Tijdens het scheren gespeeld met de druk en de hoek van het mes. De houding blijft een hele puzzel, maar dat zal ook het gebrek aan ervaring zijn. De scheerbeurt afgemaakt met de krabber. Plan is om vrijdag de krabber te gebruiken, zodat ik zaterdag met het open mes kan scheren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted January 7, 2015 Share Posted January 7, 2015 Blijft lastig oordelen. Woont er niemand bij je in de buurt die eens mee kan kijken of je het goed doet? Of die jouw mes kan proberen (of jij eentje van hem)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
highlander78 Posted January 7, 2015 Author Share Posted January 7, 2015 Toch het idee als je de/een goede techniek hebt dat jou openmes niet geheel scheerklaar is. Een open mes haalt desnoods een volle baard weg zonder te trekken (mits goed op scherpte) Dat idee heb ik ook soms. Het mes is scheerklaar gemaakt door Buffel, dus dat is dik in orde! Ik vrees dat ik het stroppen nog niet goed onder de knie heb en dat ik soms meer kwaad dan goed doe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
highlander78 Posted January 7, 2015 Author Share Posted January 7, 2015 Blijft lastig oordelen. Woont er niemand bij je in de buurt die eens mee kan kijken of je het goed doet? Of die jouw mes kan proberen (of jij eentje van hem)? Goed idee. Ik neem mijn messen binnenkort eens mee naar moxie66. Hij heeft de rasurpur paddle strop liggen. Zo kan ik ze vast wel weer op sterkte krijgen. Ik geloof namelijk wel dat de basis goed is. En moxie66 leent vast wel één van zijn Heljestrand-messen aan mij uit, dus dat komt wel goed.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted January 8, 2015 Share Posted January 8, 2015 Zoals Rolf al zegt, dan komt het goed. Gewoon vol blijven houden. Deze manier van scheren kost een hoop mensen de nodige moeite om te leren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted January 8, 2015 Share Posted January 8, 2015 Maar leuk dat het leerproces is! En dat is nog niks vergeleken met hoe leuk tegen de tijd dat je een beetje kunt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
highlander78 Posted January 11, 2015 Author Share Posted January 11, 2015 (edited) , Edited January 11, 2015 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts