Jump to content

kam

Bass

Recommended Posts

Open kam is meestal agressiever.

Zit geen safety bar voor, en dus gaat er meer haar 'naar binnen'. Is ook handig als je veel/stevig baardgroei hebt.

Nadeel? Opletten als je beginnende bent of als je een zeer gevoelige huid hebt.

Wellicht kun je ook nog de 'slant' meenemen in je discussie?

Die is nog een overtreffende trap, qua agressiviteit.

het minst agressief is meestal de gesloten kam, vervolgens de open kam omdat die meer vrijheid heeft en vervolgens een slant bar, wat inhoud dat het mes een beetje gebogen is en het meer snijd als een zijs. maar voor je een slant zou nemen moet je wel je weg rond de DE's weten als je huid wilt overhouden ;) hhaha een snelle korte omschrijving voor jullie alvast ;)

Agressie van een scheermes hangt meer af van het gehele ontwerp dan alleen open of gesloten kam. Wel zijn open kam krabbertjes vaak redelijk agressief van ontwerp.

Open kam is ook effectiever bij wat langere haren, waar deze bij een gesloten kam platgelegd worden en dan schuin afgesneden gaan deze bij een open kam tussen de tandjes door en worden dan direct op de huid netjes afgesneden. De scheerzeep blijft ook op de huid tot het mesje eroverheen gaat waar bij een gesloten kam het meeste schuim al word weggeveegd voor het mesje er bij komt.

Dat zijn informatieve reacties waar je wat aan hebt. Maar zijn er ook mensen die beide soorten (of met de slant bar erbij: drie soorten) naast elkaar gebruiken? 'Voor de shave of the day van vandaag heb ik zin in. De open kam.' Of is een keuze veel vaster?

Ik gebruik alledrie door elkaar, net wanneer ik er zin in heb. Binnenkort krijg ik een wat zeldzamer combinatie, een open comb slant. Ik weet nog niet precies de details, maar ik ben erg benieuwd hoe dat uitpakt.

Het gaat om een vintage bakelieten slant met metalen topplaat. En open comb dus. Waarschijnlijk van het Duitse merk Fasen. Gewoon op marktplaats, zoals zoveel van mijn minder gangbare krabbers. Meer details als ik de krabber echt heb. Op Badger and Blade zijn er meerdere draadjes te vinden over dit merk.

Wat ik er van gelezen heb is dat de eerste krabbers een open kam hadden omdat die gemakkelijker door lange haren heen komen. De fabrikanten waren echter veel overgestapt op een gesloten kam omdat dit sterker is (een open kam beschadigd makkelijker bij een val) en omdat het niet echt meer nodig was omdat mannen zich door de krabbers vaker gingen scheren.