Fulco Posted December 29, 2014 Share Posted December 29, 2014 Heren en Dames van het forum Ik mis een groot hoofdstuk in forumindex, het valt wel onder de Straight razors. Namelijk Het onderhoud en het slijpen van je mes. Je kunt daarop wel gaan zoeken via de zoekfunctie maar dan ben je er nog niet dan moet je weer eerst honderden bericht door spitten. Voor de beginneling is daar geen door komen aan. De beruchte bomen en het Woud. Het zou mij en net als de beginners hier op het forum het iets gemakkelijker maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted December 29, 2014 Share Posted December 29, 2014 Afwachten wat de heren die het forum beheren daarvan vinden, zou een mogelijkheid zijn. Echter in een woud staan nu eenmaal veel verschillende soorten bomen en om je weg te vinden zul je aan enig zoekwerk niet ontkomen. De duizenden berichten die ik doorspit heb om bij te leren hebben me beetje bij beetje iedere keer wat bijgeleerd, soms zijn het kleine dingen of trucs die je nog niet kende, of stenen of methodes waarvan je door het lezen van veel berichten al weet dat past niet bij mijn manier van denken/werken. Wil je het simpel? probeer dan een van de heren te overtuigen om je één en ander voor te tonen, dat kort het leerproces enorm in (tip: neem wat mee ter compensatie voor het liefdeswerk). Succes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted December 29, 2014 Share Posted December 29, 2014 Ik sluit me aan bij Snuff. Het doorlezen van de berichten hoort ook bij het leerproces, en bij de meeste berichten leer je telkens iets bij. Dit hoeft niet persé direct toepasbaar op het probleem/de vraag voorhanden te zijn, maar dommer word je er nooit van. Wil je een makkelijke oplossing: contact één van de bedreven mensen alhier en laat je mes(sen) door hem (al dan niet tegen een vergoeding) slijpen en periodiek onderhouden. Maar dat willen we natuurlijk niet. We willen het zelf kunnen en doen, en terecht. En dan ontkom je niet aan een leerproces Link to comment Share on other sites More sharing options...
QuantumCat Posted December 29, 2014 Share Posted December 29, 2014 Aan de ene kant ben ik het met de vorige posters eens, dat je zoekfunctionaliteit van het forum eens een lans moet geven, maar aan de andere kant snap ik Fulco best wel, Het overkomt mij maar al te vaak dat ik iets zoek op een forum en honderden resultaten krijg die lijken op wat ik zoek, maar niet is wat ik zoek. Bij wijze van spreken* zoeken op "slijpen" en van alles vinden over: 'waar', 'welke stenen en waar je die kunt kopen', en 'wie deze week welke stenen gekocht hebben', 'wie welke stenen deze week in de post gekregen heeft', 'wie deze week welk mes geslepen heeft' ,maar niet 'hoe' je moet slijpen. *(ik heb dit zelf op dit forum niet geprobeerd, daarom 'bij wijze van spreken') Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted December 29, 2014 Share Posted December 29, 2014 Wat mij geholpen heeft is gewoon door de straight-afdeling bladeren. Daar kom je best wel wat tegen, en vaak is het onderwerp duidelijk genoeg om te zien of je een draadje wel of niet wilt doorlezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulco Posted December 29, 2014 Author Share Posted December 29, 2014 Bedankt voor de reacties hier. Ik hoop dat de systeembeheerders het oppakken. Er zijn verschillende pogingen gedaan door mij om het forum te doorspitten met het zoeken. Op slijpen alleen zat ik al over de 50 pagina's. Ga die pagina's maar af dat doe je niet. Het gaat mij ook om het straight Razor is een zeer breed onderwerp. Er zitten zoveel facetten aan verbonden dat het van een bos een oerwoud is geworden aan subonderwerpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
QuantumCat Posted December 29, 2014 Share Posted December 29, 2014 Een andere vraag: waarom wil je (nu al) gaan slijpen? Bij goed onderhoud is dat niet echt nodig en er zijn genoeg mensen in NL die het voor je kunnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted December 30, 2014 Share Posted December 30, 2014 Er zijn zoveel mensen die overnacht een ervaren open scheermes scheerder/slijper willen worden maar niemand wil leergeld betalen Ook al zou er een apart onderdeel komen in het forum dan nog zul je moeten waden door ontelbare elkaar tegensprekende berichten, kijk maar naar de tienduizenden berichten die op andere forums te vinden zijn over dit onderwerp. Probeer voor jezelf eerst uit te maken welke route je wil bewandelen (welke steen, budget, etc...), als je de kans hebt ervaar dan hoe een mes geslepen op verschillende stenen aanvoelt en wat je voorkeur heeft (JNS, Coticule, Synthetische, etc....). Dan hoef je alleen nog onderwerpen die daar over handelen te doorspitten en kan je ook gericht vragen stellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted December 30, 2014 Share Posted December 30, 2014 Twee minuten bladeren door het straight razor subforum levert de volgende (incomplete) rij berichten over slijpen op. Dit is de score over de eerste 8 of zo pagina's, dus als je vandaar verder terug de tijd in bladert ga je er nog meer krijgen. Hoewel de hoeveelheid misschien een eigen subforum rechtvaardigt ga je daar, met zo'n hoeveelheid, je feitelijke probleem niet mee oplossen. Je ziet nu door de bomen het bos niet meer, en je zult zien dat als je onderstaand allemaal gelezen hebt je feitelijk alleen weet dat er veel verschillende meningen zijn die neerkomen op: -Naniwa maakt goeie stenen -Coticules kunnen geweldig zijn maar zijn lastig te leren -Japanners zijn duur. De consensus is dat je als beginner een strop (eventueel met éen zijde CrOx) moet hebben en meer niet. Slijpen leer je niet uit het lijstje, en er zal ook geen Heilige Graal Der Fantastische Snede Leverende steen uitkomen. Die bestaat nu eenmaal niet en is voor iedereen anders. Als beginnende open-mes-scheerder kun je je echt het beste focussen op jezelf op een aangename wijze goed glad krijgen. Wil je later zelf je ene mes of je twee messen scherp houden, dan zoek je een finisher. Meer ga je niet nodig hebben met een mes wat éenmaal goed geslepen is en wat je zelf een beetje normaal gebruikt. En dat eenmaal normaal slijpen, daarvoor vraag je rond hier. Zat mensen die dat voor je willen doen en je er graag over vertellen en je graag van alles laten zien. Als je zelf messen op gaat knappen of er veel hebt of ontdekt dat je dat scherpen met je finisher veel leuker vind dat scheren dan zoek je meer info en koop je stenen. En dan nog ga je eerst langs bij iemand die voor jou je mes scherpt en het voordoet, want daar goed opletten scheelt je de helft van het leerproces. viewtopic.php?f=14&t=2826 viewtopic.php?f=14&t=2792 viewtopic.php?f=14&t=2818 viewtopic.php?f=14&t=2721 viewtopic.php?f=14&t=1858 viewtopic.php?f=14&t=2005 viewtopic.php?f=14&t=2053 viewtopic.php?f=14&t=2690 viewtopic.php?f=14&t=2648 viewtopic.php?f=14&t=2623 viewtopic.php?f=14&t=2609 viewtopic.php?f=14&t=2372 viewtopic.php?f=14&t=2161 viewtopic.php?f=14&t=2233 viewtopic.php?f=14&t=2200 viewtopic.php?f=14&t=1734 viewtopic.php?f=14&t=1875 viewtopic.php?f=14&t=1629 viewtopic.php?f=14&t=1830 viewtopic.php?f=14&t=1874 viewtopic.php?f=14&t=1811 viewtopic.php?f=14&t=1235 viewtopic.php?f=14&t=1525 viewtopic.php?f=14&t=1690 viewtopic.php?f=44&t=1654 viewtopic.php?f=14&t=1148 viewtopic.php?f=14&t=1311 Link to comment Share on other sites More sharing options...
QuantumCat Posted December 30, 2014 Share Posted December 30, 2014 Als beginnende open-mes-scheerder kun je je echt het beste focussen op jezelf op een aangename wijze goed glad krijgen. Wil je later zelf je ene mes of je twee messen scherp houden, dan zoek je een finisher. Meer ga je niet nodig hebben met een mes wat éenmaal goed geslepen is en wat je zelf een beetje normaal gebruikt. En dat eenmaal normaal slijpen, daarvoor vraag je rond hier. Zat mensen die dat voor je willen doen en je er graag over vertellen en je graag van alles laten zien. Als je zelf messen op gaat knappen of er veel hebt of ontdekt dat je dat scherpen met je finisher veel leuker vind dat scheren dan zoek je meer info en koop je stenen. En dan nog ga je eerst langs bij iemand die voor jou je mes scherpt en het voordoet, want daar goed opletten scheelt je de helft van het leerproces. Precies, vandaar mijn vraag: waarom denk je nu al aan slijpen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted December 30, 2014 Share Posted December 30, 2014 Nou Richard, dat was even monnikenwerk om alle topics uit het archief te halen! Uiteraard heb ik je beloond door ze allemaal even door te lopen. En dan valt het mij voor de zoveelste keer op dat we op uitnodiging van forumvrienden ons elke keer (niks mis mee) weer laten verleiden om het opnieuw te gaan vertellen. Ik kreeg bijna het schaamrood op de kaken toen ik topic 2161 herlas en vaststelde dat ik - zonder mij daarvan bewust te zijn - in andere bewoordingen maar met hetzelfde doel en van dezelfde strekking, in de topic "Behandelen paddlestrop met chroomoxidepasta", bezig was mijzelf te plagiëren. Op naar oudejaarsdag! En niet met vuurwerk spelen! J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulco Posted December 31, 2014 Author Share Posted December 31, 2014 Eindelijk na 1 dag dat het forum niet wou laden, zowel Ipad als laptop, kan ik reageren. Er ligt een oude 3/8" sollinger mes te wachten die geslepen zou moeten worden. Als ik ergens mee begin wil ik mij er ook van A tot Z in verdiepen. Om efsk te citeren: Twee minuten bladeren door het straight razor subforum levert de volgende (incomplete) rij berichten over slijpen op. Dit is de score over de eerste 8 of zo pagina's, dus als je vandaar verder terug de tijd in bladert ga je er nog meer krijgen. Hoewel de hoeveelheid misschien een eigen subforum rechtvaardigt ga je daar, met zo'n hoeveelheid, je feitelijke probleem niet mee oplossen. Maak dan een compleet verhaal/Bericht, met een halve bericht help je uit eindelijk niemand!! en blijf je ook vragen oproepen. Het is heel gemakkelijk om het maar af te schuiven op diegene die wel kunnen slijpen. Ik zie dit ook tekens weer op mijn werk terug komen, het levert uiteindelijk alleen maar een hoop frustratie op en wordt het maar weer links gelegd van het komt wel. Dan wat is er op tegen voor een subforum voor de verschillende onderwerpen het lijkt mij dat je forum alleen maar overzichtelijk wordt. Maar dat is mijn visie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted December 31, 2014 Share Posted December 31, 2014 Ik begrijp je probleem, want ook ik liep tegen ditzelfde probleem aan toen ik begon. De spreekwoordelijke bomen en bos. Ik heb het opgelost door de tijd te nemen alles door te lezen. Door dit te doen wordt een hoop duidelijk. En de dingen die niet duidelijk zijn kun je dan gericht naar vragen, en zullen met alle liefde en plezier beantwoord worden. Alles in één post of topic plaatsen wordt erg lastig, zoniet onmogelijk, omdat er heel veel wegen naar Rome leiden. Er zijn zoveel verschillende methoden om een mes te slijpen. Neem je kunstmatige of natuurlijke stenen? Of toch maar lapping film? Of, of, of. Ik hoop dat je het probleem begrijpt. En elke methode heeft zijn voors en zijn tegens en hangt daarbij ook nog eens af van de handigheid en voorkeur van iemand. Ik snap dat het de "afschuif" of "flikker-maar-over-de-schutting" mentaliteit lijkt, maar alles is al beschreven op dit forum. Neem nou de tijd om dit door te nemen, zodat je daarna gericht kunt vragen. Dan zul je zien hoe behulpzaam je collega-scheerders hier zijn. Succes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
roland Posted December 31, 2014 Share Posted December 31, 2014 Fulco, Ik begrijp je verhaal, dat je het zelf wilt leren. Er zijn verschillende manieren om je mes scherp te houden en te maken, zowel met de stenen als met de stroppen met de bijhorende poeders en pasta's. Alles kan je terug vinden, zo ben ik ook begonnen, 'n aantal maanden geleden. In het begin lijkt 't veel want er komen woorden en afkortingen voorbij waar je nog nooit van hebt gehoord. Het kost alleen wat tijd om alles goed door te lezen, daarna kan je voorzichtig 'n bepaalde richting op gaan, om de nodige producten aan te schaffen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted December 31, 2014 Share Posted December 31, 2014 Er ligt een oude 3/8" sollinger mes te wachten die geslepen zou moeten worden. Niet bepaald het makkelijkste mes om mee te beginnen, waar grotere messen door hun gewicht een ietwat mindere slijpmethode enigzins kunnen verdoezelen zal het bij zo'n licht klein mes echt bullseye moeten zijn of je kan er niks mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted December 31, 2014 Share Posted December 31, 2014 Ik ben het - zoals wel eerder voorkwam - eens met Ron. Ik heb voor Wim K. onder meer een overigens hele mooie 4/8ste geslepen. Mijn kleinste mesje is tot dusverre mijn eigen Henckels 5/8ste (jaar van aankomst 1973). Ik heb al mijn vaardigheid uit de kast moeten halen om in het hele traject (2K; 5K; 10K; 16K; Nakayama; crox; schoon leer) het 4/8ste mesje, met spine en bevel volkomen consistent op het slijp/stropmedium te houden. Met 3/8ste wordt de oefening nog wankelmoediger. Vaak zijn de smalle jongetjes, maar dat vertelt het verhaal niet, ook nog eens 1/4 hol of bijna wedge. En dat maak de zaak er niet makkelijker op. Een 3/8ste noch Wiener Schaber is een beginnersmesje. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted December 31, 2014 Share Posted December 31, 2014 Maak dan een compleet verhaal/Bericht, met een halve bericht help je uit eindelijk niemand!! en blijf je ook vragen oproepen. Wat volgens mij iedereen hier probeert uit te leggen is dat dit onderwerp niet in éen compleet verhaal valt te vatten. Ik heb een hele lijst met threads gegeven net, met informatie over stenen en over slijpen en over hoe te beginnen. Als dat niet is wat je zoekt stel dan gewoon een vraag. Dan word je ofwel naar de goede thread verwezen, ofwel mensen geven je antwoord. Voor de zekerheid: ik probeer je niet af te zeiken, ik probeer erachter te komen wat je wilt zodat we beter kunnen helpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted December 31, 2014 Share Posted December 31, 2014 Bij de gratie van het feit dat het Oudejaarsavond is, zal bofkont Fulco nu van mijn gramschap en razernij gespeend blijven. Wat zal 2015 brengen? J Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted December 31, 2014 Share Posted December 31, 2014 Evenzoveel momenten om even op je tong trachten te bijten Joost Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulco Posted February 8, 2015 Author Share Posted February 8, 2015 De Coticule 150x40 (samen met de bout) is eindelijk binnen en rustig aan begonnen met het slijpen op de coticule. Eerst begonnen met de Solinger scheermes - Rustig ovaaltjes draaien over de steen. - 3 vingers op het scheerblad en andere hand ondersteund - Scheermes omdraaien en idem aan de andere kant. - GEEN druk uit oefen. Je voelt dat het scheermes "plakt" vast aan de steen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ervik Posted February 14, 2015 Share Posted February 14, 2015 @Fulco goed draadje. Je stelt een vraag en , in dit geval, daar draait de rest om heen. Ondanks dat je geen antwoord krijgt, geef je ,waarschijnlijk door oefenen, zelf het antwoord. Slijpen is een gevoelszaak, maar met deze basisgedachte, kunnen de nieuwelingen vooruit. Bedankt, zo had het antwoord van de rest kunnen zijn. Jou techniek is misschien niet hun techniek maar voor jou werkt het, hoop ik. Slijpen gaat op gevoel en door de tijd zal je mes alleen maar scherper worden. Ikzelf ben er ,nog niet, mee bezig maar DANK U. (Duimen Omhoog) Groeten Ervik Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted February 14, 2015 Share Posted February 14, 2015 Beste Ervik. Ik heb een beetje moeite met je opmerking "daar draait de rest omheen". Fulco's initiele post is beantwoord, en wel door idereen in deze thread. Er is zelfs een veelvoud aan topics aangedragen waarin de gezochte informatie te vinden is. Iedere keer opnieuw is gezegd: er is niet éen weg naar de heilige graal, niet éen steen die de perfecte snede levert: alles 100% waar. Er is zelfs gevraagd wát topicstarter nu precies wil weten: díe vraag is nooit beantwoord. Over een coticule heeft de topic-starter het niet gehad in deze thread. Had hij dat wel gedaan had ik hem, zoals iedereen met een coticule, verwezen naar HIER. Dé thread om te leren hoe je met een coticule tot een goed resultaat komt. Die ook, in de paar coticulethreads in de opsomming aan slijpthreads die ik reeds eerder gaf, diverse malen staat vermeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ervik Posted February 14, 2015 Share Posted February 14, 2015 @efsk Uit de vraag had ik het gevoel dat Fulco een antwoord verwachte als" ik gebruik een ...steen, Zoveel draaiingen links, zoveel rechts. Dan volgende etc. Of zoiets, want ik kan geen straight slijpen. Zo kan iedereen zijn eigen stijl zoeken. Als dit in een draadje staat met hoe slijp jij je straight, messen , beitels, weet ik veel, dan krijg je ook zijn antwoord. Had de vraag begrepen zoals hij hem beantwoord. En op die manier lijkt men rond het geheel heen te praten. Heb het draadje teruggelezen en je hebt gelijk. Je kunt het ook anders lezen. En dan ben ik het met je eens. Vond zijn laatste melding dan ook goed. Hij geeft het antwoord, zoals hij slijpt. Groeten Ervik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulco Posted February 14, 2015 Author Share Posted February 14, 2015 Had de vraag begrepen zoals hij hem beantwoord.En op die manier lijkt men rond het geheel heen te praten. Bedankt ervik Een vraag kun je op vele manieren lezen, en daarop antwoorden. Echter ik dan die vraag maar op een enkele manier stellen, dat is op mijn eigen manier anders weet ik niet zelf niet meer wat ik wil vragen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ervik Posted February 15, 2015 Share Posted February 15, 2015 @efsk Heb je hulp en moeite voor het zoeken niet beschaamd, heb al je gevonden teksten gelezen en het was uiterst interessant en leerzaam. Veel geleerd over stenen, CrOx, tape en vele andere materialen. Is zeker de moeite waard . heb veel bijgeleerd, gelukkig nog niet het slijpvirus gekregen (hoop ik ) Vond jammer genoeg niet veel over slijptechnieken op zich. En zoveel mensen, ieder zijn gevoel en techniek. Vandaar mijn reactie op antwoord van FS Overigens hebben het enkele wel gemeld. Vaak in marge maar zeker uiterst interessant. Hier voorbeelden Bijvoorbeeld in: Die qual der wahl van EFSK.15-11-2014 Slijp vragen van NOXA. 20-9-2014 Slijp pasta's van JOOSTMOREE. 16-9-2014 Slijp pasta's van SNUFF (tekeningen). 17-9-2014 Slijpen op Coticule van MICHIGALEX. 8-2-2014 Je snapt de uitdaging, wie volgt deze heren met "Hoe slijp Jij en met welke aantallen over welke steen. hoeveel over leer of wat dan ook. Kan ook op ronddraaiende slijpsteen met wetsteen. op variabel instelbaar toerental (heb dat ergens gezien) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts