Frank Posted December 28, 2014 Share Posted December 28, 2014 Van Rasurpur kocht ik ook een paneel met " rough black leather "voor mijn paddlestrop. Dit voor het gebruik met chroomoxidepasta. Die kocht ik ook bij hem . Een potje met in totaal 50 gram" fijne" chroomoxidepasta. Hoeveel moet ik nu gebruiken ? Volgens Martin Nienberg van Rasurpur is een hoeveelheid pasta die je met een tandenstoker op kan nemen en dan verdeelt over het leer voldoende. Dit lijkt mij echter vrij weinig. Bovendien laat die pasta zich over dit ruwere leer moeilijker verdelen denk ik. Wie heeft hier ervaring mee ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted December 28, 2014 Share Posted December 28, 2014 Als je het wil doen heb je hier vast wel wat aan: Tutorial De opgegeven hoeveelheid lijkt me erg weinig. Zelf hou ik er niet van die troep. Even Joost voor zijn Klik hier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted December 28, 2014 Share Posted December 28, 2014 Lees dit topic: viewtopic.php?f=14&t=2161&hilit=crox+paddlestrop even door dan heb je antwoorden op al je vragen. Ik heb de mijne na de adviezen uit dat topic helemaal ingesmeerd. Tot op heden heb ik daar geen spijt van. Vanmorgen nog een 13/16e Veni Vidi Vici over de crox gehaald en hij was weer rete scherp! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Posted December 28, 2014 Author Share Posted December 28, 2014 En Noxa gebruik jij als strop in dit geval ook het paneel met "rough leather"van Rasurpur ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamp Posted December 28, 2014 Share Posted December 28, 2014 Ik wel ik heb op een roughed black crox gesmeerd. Net zoals noxa helemaal ingesmeerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
michigalex Posted December 28, 2014 Share Posted December 28, 2014 Ik heb hem op de clear rough leather. En is ook zo groen als de Hulk;) Zwarte gebruik ik om mes na scheren een paar 10-20 te stroppen om snede droog en schoon te maken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Posted December 28, 2014 Author Share Posted December 28, 2014 Ok bedankt flink insmeren dus . En gebruiken jullie deze chroomoxide dan na de diamantpasta of gewoon apart ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted December 28, 2014 Share Posted December 28, 2014 CrOx (niet altijd, en niet veel, een keer of 10 op en neer) en dan schoon leer. Geen diamant hier, hoewel ik het wel heb staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted December 28, 2014 Share Posted December 28, 2014 En Noxa gebruik jij als strop in dit geval ook het paneel met "rough leather"van Rasurpur ? Ik heb het op de "clear-napped vegetatble-tanned cow leather" gesmeerd die bij de top versie zat. Daarnaast gebruik ik de rough laather na het slijpen en scheren om de snede droog en schoon te maken. En de tanned lather en bridle voor het scheren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scheerder62 Posted December 28, 2014 Share Posted December 28, 2014 Nu ben ik natuurlijk een volstrekte beginneling, en zie dus snel door de bomen het bos niet meer misschien, vandaar de volgende vraag Mijn mes is geslepen op een coticule steen. Vervolgens over een spanriem met rode pasta. Daarna over de hangriem canvaszijde, en vervolgens de hangriem leerzijde welke is ingesmeerd met waterafstotende pasta. Als ik her en der op dit forum rondspeur kom ik nogal wat verhalen over Crox, en diamantpasta tegen. Wat, als ik het ultieme slijp en scheer resultaat wil bereiken, is dan volgens jullie de beste manier, en met welke materialen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted December 28, 2014 Share Posted December 28, 2014 Poeh dat is een vraag met vele antwoorden, een ieder zal daar een andere mening over hebben. Het ligt met name aan je budget en hoe gek je je laat maken, want je kunt een bak geld uit geven aan slijp stenen daar wordt je misselijk van. Wat dacht je van slijpen van je mes met een microscoop om de snede te bekijken? (ze bestaan echt) Van stinkend dure kunststof stenen uit japan tot natuurlijke stenen gerooid door elfjes bij maanlicht en krokodillen-lullen-leren strops gemaakt in "middle-earth". Of een coticule van 7 a 8 tientjes en een strop met wat crox voor een habbekrats. Ze werken allebei. Kortom je zit op de goede weg, en ik denk dat het simpelweg een leerweg is om ze onder de knie te krijgen, upgraden kan altijd nog. De basis is wetsteen of wetstenen die snede kunnen maken en polijsten. En een strop van schoon leer. Daarmee moet je een heel eind komen. Crox en diamantpasta zijn toevoegingen daarop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted December 28, 2014 Share Posted December 28, 2014 Als je een volstrekte beginneling bent en het gaat je erom je huidige mes scherp te houden dan doe je een spanriem met op de ene kant CrOx en de andere kant schoon leer. Dan haal je je mes 5 á 10 slagen over de CrOx en 50 slagen of meer over schoon leer voor je je scheert, en nog een keer of wat over schoon leer na het scheren. En tegen de tijd dat je denkt dat je mes bot is dan stuur je het op naar iemand of je gaat er langs. Eventueel doe je een goeie finisher om zelf op pijl te kunnen houden, maar ook dat is iets waar je je niet direct op zou moeten focussen. Dat focussen is op hoe krijg ik me zelf zo aangenaam mogelijk zo glad mogelijk met dat mes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roland Posted December 28, 2014 Share Posted December 28, 2014 Alle mogelijke manieren zijn te lezen op dit forum. Neem gewoon even rustig de tijd om alles te lezen en maak daarna 'n besluit hoe en met welke middelen je aan de slag wilt gaan. Tot die tijd is gekomen kan je het beste het advies van efsk opvolgen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowmiss Posted December 28, 2014 Share Posted December 28, 2014 Als je een volstrekte beginneling bent en het gaat je erom je huidige mes scherp te houden dan doe je een spanriem met op de ene kant CrOx en de andere kant schoon leer. Dan haal je je mes 5 á 10 slagen over de CrOx en 50 slagen of meer over schoon leer voor je je scheert, en nog een keer of wat over schoon leer na het scheren. En tegen de tijd dat je denkt dat je mes bot is dan stuur je het op naar iemand of je gaat er langs. Precies zoals ik het als beginneling dus ga aanpakken. Vooralsnog weet ik zelfs niet of ik wel een zijde met CrOx ga behandelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted December 28, 2014 Share Posted December 28, 2014 Heren, zie ik het goed of niet? Frank begint de onderhavige topic. Ron en Noxa stappen daar met retegoed commentaar en verwijzingen naar eerdere uitputtende publicaties in re op dit forum, in. Vervolgens begint Scheerder62, met alle respect overigens, met zijn probleem een nieuwe topic in de topic, startend met een coticule. Waar vervolgens gretig op wordt ingegaan. Met als gevolg dat een niet doorgewinterde lezer het spoor bijster raakt dan wel het bos in wordt gestuurd en de topic door verstrooiing mogelijk doodloopt. Denk ik. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted December 28, 2014 Share Posted December 28, 2014 Dit vind ik niet eens een slechte samenvatting. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted December 28, 2014 Share Posted December 28, 2014 Als je . . . enzovoorts De opgegeven hoeveelheid lijkt me erg weinig. Zelf hou ik er niet van die troep. Even Joost voor zijn Klik hier . . . .De troep! Crox verschijnt in twee vormen die ik bezig. De eerste vorm is een waterachtige oplossing die reteduur was/is en op een pasta lijkt. Na toepassing op het leder heb je een natte groene vinger. De tweede vorm is gewoon goedkoop groen poeier. Na toepassing daarvan op het leder heb je een droge groene vinger. Als de eerste vorm is opgedroogd heb je dezelfde groene strop als na applicatie van de tweede variant. Zoals eerder is gepubliceerd, bezig ik bij voorkeur de tweede vorm. En maak het ervoor bestemde leder egaal groen. En als je dat hebt volbracht . . . . . . . .?? dan pleur je alle canvas, rooie zalf en andere glijmiddelen weg. Of bied het aan op Marktplaats. Dan stapt de volgende sukkel er in. Ik was ook zo'n sukkel. Destijds. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kogel Posted December 28, 2014 Share Posted December 28, 2014 Ik ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted December 29, 2014 Share Posted December 29, 2014 Ik niet, ik had Joost. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted December 29, 2014 Share Posted December 29, 2014 Ik had Joost ook. Hetgeen de reden is dat de door mij gekregen diamantsprays ongebruikt in de lade staan. En ik uitzinnig strop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted December 29, 2014 Share Posted December 29, 2014 Ik moet voor 2015 toch even alles op een rijtje zetten voor mezelf, ben toch niet goed bezig, ik heb geen groene strop, hou van banaanvormige handvaatjes en Gillette's met een te hoog blingbling gehalte Even serieus, heel veel mensen vinden de CrOx DE oplossing dus zit je daar wel goed, verder zoals efsk al aangaf eventueel later een goede finisher om het mes zelf weer scheerklaar te krijgen als de CrOx niet langer voldoet, alle andere stenen heb je alleen nodig als je zelf messen vanaf nul wil scheerklaar krijgen en als beginner daarmee starten zal je veel frustraties opleveren (het kan wel maar dan mag je niet het ongeduldige type zijn). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scheerder62 Posted December 29, 2014 Share Posted December 29, 2014 Heren, zie ik het goed of niet? Frank begint de onderhavige topic. Ron en Noxa stappen daar met retegoed commentaar en verwijzingen naar eerdere uitputtende publicaties in re op dit forum, in. Vervolgens begint Scheerder62, met alle respect overigens, met zijn probleem een nieuwe topic in de topic, startend met een coticule. Waar vervolgens gretig op wordt ingegaan.Met als gevolg dat een niet doorgewinterde lezer het spoor bijster raakt dan wel het bos in wordt gestuurd en de topic door verstrooiing mogelijk doodloopt. Denk ik. J Sorry Joost, maar het was niet de bedoeling om een nieuwe topic in een bestaande te plaatsen. Deze ging over behandelen paddle strop met een of ander goedje, en mijn vraag was dus niet zozeer die van een coticule, maar welke een soort strop, met welke pasta het beste resultaat geeft. En ja, deze vraag zal ongetwijfeld eerder ergens op dit forum beantwoord zijn, maar helaas voor ons beginnners in gevorden taal (afkortingen), en verwijzing naar de voor mij onbegrijpbare engelse sites. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted December 29, 2014 Share Posted December 29, 2014 Beste Scheerder62, Je hoeft je niet te verontschuldigen . En wat betreft de pasta's en de andere goedjes is in deze topic en met het daarin naar voren halen van verwijzingen al weer zoveel stof opgewaaid, dat ik denk dat je bij lezing en herlezing, een aardig beeld kunt vormen van de gedachtegang over textiel en smeersels. Houd het simpel. Na de polijstende steen groen leder. En daarna schoon leder. En na afronding daarvan weer schoon leder. Tot je erbij neervalt. Strop till you drop! J Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted December 30, 2014 Share Posted December 30, 2014 Ik moet voor 2015 toch even alles op een rijtje zetten voor mezelf, ben toch niet goed bezig, enzovoorts Even serieus, heel veel mensen vinden de CrOx DE oplossing dus zit je daar wel goed, verder zoals efsk al aangaf eventueel later een goede finisher om het mes zelf weer scheerklaar te krijgen als de CrOx niet langer voldoet, alle andere stenen heb je alleen nodig als je zelf messen vanaf nul wil scheerklaar krijgen en als beginner daarmee starten zal je veel frustraties opleveren . . . enzovoorts Voor het opzoeken van mijn draai tussen de klamme lappen op de valreep nog mijn bijval aan de strekking van vorenstaand weergegeven extract van het betoog van Ron. Mijd de stenen! De messen in mijn rotatie zien als enige steen - omdat het zo rustgevend is - incidenteel mijn Nakayama. Met grit eigenschappen die worden toegeschreven aan een 30K synthetische steen. Alles wat zich onder de 12K -16K aan stenen ophoudt is bedoeld om een mes dat geen bevel heeft op orde te brengen. Maar zo'n mes zit niet in je rotatie. Zo'n mes kom je alleen tegen als nieuwkomer in je collectie. Deze wordt eenmalig naar de stenen gebracht. Met het oogmerk om na afronding van de confrontatie daarmede die gang nimmer meer te gaan, anders dan voormeld. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
QuantumCat Posted March 13, 2015 Share Posted March 13, 2015 Uhm, hoeveel gram heb je ongeveer per paneel nodig en hoe vaak moet je et poeder aanvullen op de strop? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts